"Dålig design bakom Gigabytes exploderande nätaggregat"

Permalänk
Melding Plague

"Dålig design bakom Gigabytes exploderande nätaggregat"

När Gigabytes exploderande nätaggregat uppdagades skyllde de på media. Nu svarar Techpowerups expert med svidande kritik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gigabytes PR-avdelning förvärrade saker med deras "damage control", det var tydligt redan då.

Ok att de kan göra fel, men att sedan skylla ifrån sig eller ljuga istället för att ta ansvar gör bara att man tappar respekten.

Permalänk
Medlem

Boom goes the... Gigabyte?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se att Gigabyte som jag så länge tyckt varit bra uttalar sig såhär och försöker komma undan med direkt fulspel.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Oerhört usel hanterat av Gigabyte. Ren och skär nonchalans och girighet i en bedrövlig soppa av brist på ansvarstagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Boom goes the... Gigabyte?

Renames itself to Terabyte to avoid any and all association with the PSU scandal of 2021.

to --> with
Permalänk
Keeper of Traditions

Då vet man att man aldrig ska handla något från Gigabyte igen. Alltid något gott i det onda.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det är konstigt att företag så sällan lär sig.
Vi konsumenter GILLAR när dom erkänner fel och rättar till dom. Ändå ska det smusslas och försöka slinka undan.

Tisk tisk.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Så slutsatsen är, köp inte gigabyte nätag om du vill vara säker.

Tycker alltid man ska vara skepptisk när företag ger sig in på PSU marknaden.

Dom gör inget själva normalt sett utan dom sammarbetar med en OEM somm tillverkar nätdelarna men OEM tillverkaren erbjuder då referens designer, tex har Corsair ofta använt Seasonics egan design men bara gett nätdelen kosmetiska förädändringar som Skal och fläkt vilket då betyder att om Seasonics egna som dom också säljer under eget varumärke är bra så bör Corsairs vara bra.

Men OEM kan i samarbeta med sin partner använda andra designer eller göra förändringar till en design, så kvalite på komponenter kan variera osv.

I fallet Gigabyte verkar dom desutom ha använt en nyare OEM, sedan stor variation på komponenter och vitt jag vet var många av tillverkarna på kondesatorerna ganska obskyra, där förväntar man sig ofta nåt känt och bra om det är en relativt dyr nätdel och Gigabytes nätdelar var väl i 130-150 USD spannet så inte direkt billiga.

I slutändan fins det bara så många bra OEM tillverkare av nätdelar, flera av dom säljer nätdelar under eget varumärke, annars gör man bättre i att köpa nåt som är effektivt rebrand men som har bra komponenter och är testat som bra.

Vet inte varför man vill gå ut och köpa grisen i säcken vilket Gigabytes nätdelar är då dom är rätt nya och ja så bra gick det.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Bara att bänka sig inför förklaring/ursäkt 2.0 då 🍿

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande ingen anledning att man skulle välja Gigabyte?
Bättre och mer seriösa alternativ finnes

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är konstigt att företag så sällan lär sig.
Vi konsumenter GILLAR när dom erkänner fel och rättar till dom. Ändå ska det smusslas och försöka slinka undan.

Tisk tisk.

Hade de varit smarta hade de ju skylt på att de fått undermåliga komponenter tack vare bristen på dessa och ökade fejkade komponenter som inte håller standarden.

Permalänk

Dom får väl göra en ”Kungen”. Vi vänder blad och går vidare. Dom borde återkalla alla aggregat med full återbetalning. Sen kan dom vända blad och gå vidare.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Seasonic för alltid!

Jag kommer aldrig att köpa någon annan nätdel om jag inte är 100% säker på att kvalitén är likvärdig eller bättre. Det är den enda komponenten i datorn där jag är väldigt konservativ i mitt val och där det krävs en hel del goda skäl till varför jag ska vilja byta märke.

Seasonic har alltid varit superba när det gäller kundservice också. Jag var en av de första i Europa som fick tag i ett av deras Titanium klassade Prime agg som dök upp (första generationen). Hade ett för tiden hyfsat extremt system med 2 st 295X2 och ett Radeon Pro Duo, 5960X, 6950X mm.

Trots att det ej skulle lösa OCP så hände det, systemet bara lade av under hög belastning. När jag kontaktade Seasonic på en fredag eftermiddag så tog de det på fullaste allvar. De betalade frakten till Tyskland för att få den felande enheten i retur och kompenserade med en kraftigare nätdel som skickades innan de hade fått in den första. Jag fick även personlig service från deras avdelningschef under en lördag och söndag, världsklass helt enkelt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skäggig legend

Jag vet inte varför, men jag har aldrig varit intresserad av att använda några enheter med namnet Gigabyte på. De har alltid enligt mina ögon, uppfattats kexiga. Nu sitter man här med ett RTX 3070 eagle i burken, deras billigaste kort - (tack Sweclockers och Inet)

Men jag måste ändå säga att den känns gedigen, sjukligt tyst och strömkontakten satt fast. Men detta är det enda jag kommer ha köpt från Gigabyte efter detta med nätaggregaten!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag har haft väldigt blandade erfarenheter med deras moderkort, detta förvånar mig inte.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hedersmedlem

Någonstans har väl Gigabyte en poäng med testerna ändå.

Alltså kör man nätaggen i en miljö med mycket högre temperatur än vad de är specificerade för (exempelvis 110 grader celcius) , om man häller kaffe i nätagget under drift eller kör mycket högre effekt genom nätaggen än de är specade för som max så kan det kanske ha rella konsekvenser för hur de fungerar efteråt.

Saker kan gå sönder om man använder dem på sätt de inte är gjorda för. Att nämna det från gigabbytes håll är väl ändå rimligt. Tycker jag då.

Med det sagt - nätagg som har hög felfrekvens i butikerna och som faktiskt har fel i sig gör en inte direkt köpsugen. Så ja, skadan är skedd oavsett.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag vet inte varför, men jag har aldrig varit intresserad av att använda några enheter med namnet Gigabyte på. De har alltid enligt mina ögon, uppfattats kexiga. Nu sitter man här med ett RTX 3070 eagle i burken, deras billigaste kort - (tack Sweclockers och Inet)

Men jag måste ändå säga att den känns gedigen, sjukligt tyst och strömkontakten satt fast. Men detta är det enda jag kommer ha köpt från Gigabyte efter detta med nätaggregaten!

Tyvärr finns det en anledning att bojkotta de flesta företagen pga någon viss produkt. Liknade hantering av problem har hänt de flesta IT Distar på ett eller annat sätt, Leder tyvärr inte till nåt att bojkotta ett märke pga en produkt. De har alla haft sina svajiga releses så med det tänket finns det knappt någon att handla av kvar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Seasonic för alltid!

Jag kommer aldrig att köpa någon annan nätdel om jag inte är 100% säker på att kvalitén är likvärdig eller bättre. Det är den enda komponenten i datorn där jag är väldigt konservativ i mitt val och där det krävs en hel del goda skäl till varför jag ska vilja byta märke.

Seasonic har alltid varit superba när det gäller kundservice också. Jag var en av de första i Europa som fick tag i ett av deras Titanium klassade Prime agg som dök upp (första generationen). Hade ett för tiden hyfsat extremt system med 2 st 295X2 och ett Radeon Pro Duo, 5960X, 6950X mm.

Trots att det ej skulle lösa OCP så hände det, systemet bara lade av under hög belastning. När jag kontaktade Seasonic på en fredag eftermiddag så tog de det på fullaste allvar. De betalade frakten till Tyskland för att få den felande enheten i retur och kompenserade med en kraftigare nätdel som skickades innan de hade fått in den första. Jag fick även personlig service från deras avdelningschef under en lördag och söndag, världsklass helt enkelt.

Mvh

Seasonic i all ära, men som OEM är Superflower i mina ögon inte sämre alls, och FSP kan om de vill (se bara på deras Be Quiet-agg), och även CWT (gör bland annat Corsair RMx-serien). Sen gällande garantier så finns det flera med bra kundservice, alla är inte som Gigabyte i det här fallet. Din kundupplevelse låter ju utomordentlig, men jag tror inte alla bemöts på det viset om de "bara" köpt en Seasonic Focus-modell

Men jag håller med om att nätagget är en komponent som man inte snålar in på

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Deras framgångssaga fortsätter.
Eller? 🥸

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är konstigt att företag så sällan lär sig.
Vi konsumenter GILLAR när dom erkänner fel och rättar till dom. Ändå ska det smusslas och försöka slinka undan.

Tisk tisk.

Den bistra sanningen är tyvärr att det inte alls funkar så. En liten klick välinformerade och kunniga kunder tänker så, ja, men den stora massan ser bara "fel = dåligt" och undviker.

Inom idrotten finns en liknande problematik, där sporter som testar mycket får många positiva dopingprover, medan andra sporter testar inget eller försumbart, och får då väldigt få dopingfall. Gissa vilka av dessa som folk tycker är sporter fyllda av fuskare...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den bistra sanningen är tyvärr att det inte alls funkar så. En liten klick välinformerade och kunniga kunder tänker så, ja, men den stora massan ser bara "fel = dåligt" och undviker.

Inom idrotten finns en liknande problematik, där sporter som testar mycket får många positiva dopingprover, medan andra sporter testar inget eller försumbart, och får då väldigt få dopingfall. Gissa vilka av dessa som folk tycker är sporter fyllda av fuskare...

Ja jo, det är som du säger. Jag tänkte inte på hur många "förståsigpåare" som sitter på internet och bara klagar och kastar bajs.
Utom på just det där företaget som aldrig gör fel 🙄

En jättebra sak med sweclockers är att när folk skriver om råd vad dom ska köpa så får dom allt som oftast väldigt bra råd.
Det är precis lagom många som engagerar sig här för att moderatorerna ska kunna styra upp vad som är vad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

Seasonic i all ära, men som OEM är Superflower i mina ögon inte sämre alls, och FSP kan om de vill (se bara på deras Be Quiet-agg), och även CWT (gör bland annat Corsair RMx-serien). Sen gällande garantier så finns det flera med bra kundservice, alla är inte som Gigabyte i det här fallet. Din kundupplevelse låter ju utomordentlig, men jag tror inte alla bemöts på det viset om de "bara" köpt en Seasonic Focus-modell

Men jag håller med om att nätagget är en komponent som man inte snålar in på

Jag kikar alltid på OEM/tillverkaren av nätagget innan jag köper ett. Nu vann jag ett Seasonic Prime 850W Gold från en Sweclockersträff. Men annars är det Ace of Sweden som gäller för min del =P... nä, skämt åtsido. Just nätagget får man inte snåla in på. Skulle inte vara så lycklig ifall nätagget tog med sig hela systemet.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Dunder:

Då vet man att man aldrig ska handla något från Gigabyte igen. Alltid något gott i det onda.

Känns bra man vet det i alla fall, jösses vilka tomtar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Känns spontant som man köpt in OEM från någon okänd kinesisk leverantör som kör med billigast skräp möjligast och sedan blåljuger Gigabyte som påstår att de är orimliga laster. Antingen är någon väldigt medveten eller så har man bara köpt billigast möjliga utan någon som helst test av produkterna.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag kikar alltid på OEM/tillverkaren av nätagget innan jag köper ett. Nu vann jag ett Seasonic Prime 850W Gold från en Sweclockersträff. Men annars är det Ace of Sweden som gäller för min del =P... nä, skämt åtsido. Just nätagget får man inte snåla in på. Skulle inte vara så lycklig ifall nätagget tog med sig hela systemet.

Jag har ett ACE som fungerar/fungerat bra!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bael:

Jag har ett ACE som fungerar/fungerat bra!
http://i.imgur.com/PWGK5uom.jpg

Deras enda nätaggregat man får använda utan att stå vid skampålen! En OEM-modell de köpte off-the-shelf och smällde en klisterlapp på i all hast för att försöka rädda det redan sjunkna skeppet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Deras enda nätaggregat man får använda utan att stå vid skampålen! En OEM-modell de köpte off-the-shelf och smällde en klisterlapp på i all hast för att försöka rädda det redan sjunkna skeppet.

Absolut, men 460w? Vettetusan om man vill kalla det för det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Seasonic i all ära, men som OEM är Superflower i mina ögon inte sämre alls, och FSP kan om de vill (se bara på deras Be Quiet-agg), och även CWT (gör bland annat Corsair RMx-serien). Sen gällande garantier så finns det flera med bra kundservice, alla är inte som Gigabyte i det här fallet. Din kundupplevelse låter ju utomordentlig, men jag tror inte alla bemöts på det viset om de "bara" köpt en Seasonic Focus-modell

Men jag håller med om att nätagget är en komponent som man inte snålar in på

Håller med dig till 100%, Superflower och Flextronics håller jag lika högt som Seasonic i kvalité, dock har ingen av dem direkt kundservice mot slutkund.

När det gäller garantier och service så är Corsair grymt bra, de har flera ggr skickat relativt dyra reservdelar utan någon extra kostnad. Hade en kompetent OEM tillverkat deras agg hade jag kunnat köpa dem med, 1600i är ju en fantastisk enhet (Flextronics).

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bael:

Absolut, men 460w? Vettetusan om man vill kalla det för det?

Hehe, så länge systemet är dimensionerat därefter så. Satt själv med ett 450 W från Corsair i mitt primära bygge i en väldans massa år.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner