Antivirusjättarna Norton och Avast slås samman

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Förklara för mig hur Symantec Endpoint inte är lika "värdelöst" som Norton?
Du sug** av en part men ratar den andra, ändå äger väl Symantec hela skiten?
Eller?

Norton heter deras konsumentprodukter.
Symantec heter deras företagsprodukter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

Som privat person behöver man inte antivirus. Får man skiten är lika bra formatera om datorn bara. Företag är en annan historia.

Lite så, förutsatt att ens data är saknar värde och ens tid är värdelös. Bara att återställa systemet kostar av den dyraste resursen, tid. Men framgår inte om du räknar MS Defender eller inte. Eller för den delen Android/iOS eller något annat förstås.

Skrivet av AMD-FX:

Kul om man precis är klar med en ominstallation och man får in virus igen som sabbar 😆

Jag minns inte exakt vad viruset heter men runt 2002-2004 fanns det ett som installerades i princip samtidigt som Windows. så fort ett icke-patchat system når internet så blev det infekterat. Härliga tider!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Som privat person behöver man inte antivirus. Får man skiten är lika bra formatera om datorn bara. Företag är en annan historia.

Om denna "privatperson" har backuper som blir infekterat, ska hen även formatera det också?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Windows Defender går att komma runt så det är inte säkert nånstans. Du behöver vara en super user för att veta hur Defender är säkert och inte använda standard inställningar på allt.

Är du infekterad får du inget alarm utan kommer märka det när processorkraften försvinner till cryptomining.

Tester på YT har visat billigaste(gratis) bästa är Kaspersky följt av Bitdefender, varav Windows Defender släpper förbi 0day.

Microsoft är inte ett dedikerat antivirus bolag.

Windows Defender för övrigt jobbar inte smart utan suger resurser flera gånger på samma fil som nyss scannats vilket så gott som inget dedikerat AV gör utan verkar smart för att användaren inte ska känna av det.

Provade själv Defender med min 2core och kan säga när jag spela låg Defender konstant på 60% load under hela sessionen. Fullt oacceptabelt och hittade ingen åtgärd förutom att gå tillbaka till dedikerat AV.

Kort å gott Windows Defender är inte effektivt nånstans.

Angående Norton, Avast, AVG så är samtliga dynga. Norton största boven för det är ett eget virus i sig.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Om denna "privatperson" har backuper som blir infekterat, ska hen även formatera det också?

Surfar man normalt får man inte virus idag.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Bytte ifrån Norton till Windows Defender för typ tvåår sen på jobbet så jävla mkt bättre 😁 en hel del skumma problem försvan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Som privat person behöver man inte antivirus. Får man skiten är lika bra formatera om datorn bara. Företag är en annan historia.

Då har du inte riktigt förstått problematiken. En infekterad dator behöver inte göra så mycket väsen av sig för sin ägaren men kan nyttjas i botnet för attacker mot andra. Så man kan se det som att antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Själv använder jag symantec endpoint protection som jag har gjort i hela mitt liv.

Avast & Norton är rena skiten, mer virus än vad dom gör förnytta.

Norton Antivirus och Synantec Endpoint protektion har varit exakt samma kod i många år. Det är dock inte längre så, men om du kört det ”hela ditt liv” så har det varit samma större delen av tiden.

Skrivet av Falcon:

Förklara för mig hur Symantec Endpoint inte är lika "värdelöst" som Norton?
Du sug** av en part men ratar den andra, ändå äger väl Symantec hela skiten?
Eller?

Tidigare så var Symantec moderbolaget som ägde Norton och mycket annat. I något läge bytte man namn på företagsbiten till Symantec Endpoint Protection. Efter att i många år ha levt på intäkter från antivirus och bränt dem på allehanda misslyckade idéer, valde man att dela företaget i Symantec som bara gjorde Endpoint Protection, och Norton som gjorde allt annat. Symantec köptes omedelbart upp av Broadcom, och Norton gick ihop med Lifelock.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Japp. Slutade med antivirus för många år sedan. Känns som gamla XP-dagar.

Samma här, slöar bara ner datorn. Jag slutade använda det i min ungdom när man fattade att man kunde hitta gratis porr utan virus hur enkelt som helst på internet. He he.

Permalänk
Medlem

Ja norton. Segt och slött och slukade resurser av okänd anledning.
Kör som många andra defender och sunt förnuft. Med dom 2 kommer man långt.

Virus känns avlägset idag...ms blaster minns jag som stängde av en tjänst och startade om datorn. Eller riktigt gamla klassiker som form a som inte gjorde så mycket alls.
Eller när en polare klickade på loveletter mailet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Uj. Motsatte du dig även XP-uppdateringen som tvingade på dig en firewall? Det kan ju inte ha varit särskilt tufft att behöva bli beskyddad på det viset, kan ju bli emaskulerad för mindre 😁

Du jag satt på en Pentium II 400MHz och under en längre tid endast 128MB RAM. Service Pack 2 gjorde en mer än märkbar prestandaförlust så det undveks in i det sista. Brandvägg hade man i routern!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då har du inte riktigt förstått problematiken. En infekterad dator behöver inte göra så mycket väsen av sig för sin ägaren men kan nyttjas i botnet för attacker mot andra. Så man kan se det som att antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

som alla andra säger i tråden, antivirus idag är som ett virus i sig. Jag använder windows defender.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Panda AV free är det som har bäst prestanda när jag kollade sist, så jag kör det. Innan körde jag Bitdefender free men det var så nerstrippat inställningsmässigt så jag bytte (det höll även på att lägga sig i cert på webbsidor samt Remote Desktop så dom slutade fungera).

Norton och MCAffee har alltid fått mig att rygga tillbaka, bloatade skitprogram enligt mig.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Om denna "privatperson" har backuper som blir infekterat, ska hen även formatera det också?

Jag sätter min lagringsdisk som readonly med diskpart efter att en drös filer och mappar blev raderade förra månaden. Jag vet inte om folk kan ta bort skyddet utifrån internet. Jag kollade genom datorn med flertal antivirus/antimalware program utan att hitta något

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SectionX2:

Surfar man normalt får man inte virus idag.

Har du inget skydd så märker du inte när du får skit i datorn, får du ransomware är det redan kört för allt på datorn och i värre fall för alla enheter i nätverket.

Tänk längre än nästippen.

Skrivet av SectionX2:

som alla andra säger i tråden, antivirus idag är som ett virus i sig. Jag använder windows defender.

Då har du ju ett skydd/AV ....

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AMD-FX:

Jag sätter min lagringsdisk som readonly med diskpart efter att en drös filer och mappar blev raderade förra månaden. Jag vet inte om folk kan ta bort skyddet utifrån internet. Jag kollade genom datorn med flertal antivirus/antimalware program utan att hitta något

Antar att det är lite beroende på vilken nivå malware körs på men antagligen kan de ändra behörig/rättigheter till att skriva mot disken.

Permalänk
Medlem

Kan sakna Norton Commander av nostaliska skäl och Norton Utilities var bra på MacOS innan OSX.

Symantec Endpoint Security körde jag även relativt länge, men gick senare över till Bitdefender. Kör numera uteslutande Windows Defender och Malwarebytes på mina Windows-burkar.

I övrigt är det nog Comodo som jag litat på mest av säkerhetsföretagen genom åren.

Körde bland annat Comodo Dragon i flera år.

Permalänk
Medlem

Har alltid (sedan 1995) kört med någon form av AV på alla Windows burkar. Just nu Bitdefender.

Har haft extremt dåliga erfarenheter av Symantecs support när jag tänkte jag skulle ha Endpoint Security för jag hade Windows servrar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har använt Avast en gång i tiden men att jag slängde ut det berodde på flera saker, dels flera "extra" funktioner som inte hade direkt med antivirus/trojaner/maelware osv att göra, den fria versionen poppa upp mängder med reklam samt droppen där jag fick nog på både betal och den fria versionen var att den stöka med energiinställningarna, vilket tog en bra stund i felsökande innan man kom på det var Avast.

Kör MS inbyggda numera, vilket funkar sådär, men det har sina problem det också, tex man vitlistar kataloger eller filer, program men lik jämrans så kan den slänga in dessa i karantän efter ett tag.

Ett av de få betal AV som jag gillar är Nod32 enklaste versionen, det gör sitt jobb utan massa extra och utan buggar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Microsoft Defender och MSSE (föregångaren) var bland de bästa om inte det bästa länge. Och även det enligt tester.

Finns egentligen inget som talar för att använda något annat såvida det inte finns nya vettiga tester där något annat kan bevisa. Är ju något som behöver undersökas ofta trots allt.

Ja fan spred man virus var det ju bäst eftersom det bara stoppade kända saker. Räckte med att ändra lite kod fast helt behålla samma funktion så gick det rätt förbi Microsoft Defender och MSSE. I flera år testade det ju som sämsta AV på marknaden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skäggig legend

Alla jäkla turer med min farmor och Norton... otroligt gammal dator och tungt Norton (detta var 2004-2008). Farmor ringde och sa: det har varit hakkërs framme igen! Norton säger det!!! och cåckis! Vad ska jag göra!? datorn är så långsam!

Svindyrt också.

Jag kör alltid med Nod32.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

"Två fel blir inte ett rätt"

Avast använde jag förr (Free), senast jag testade Avast kändes det som att installera ett reklamblad.
Norton för evigheter sedan, men förknippar det med nergradera systemet.

Kör Defender.

Permalänk
Medlem

Shit sandwich och Giant Douché slås tillsammans... hurra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Du jag satt på en Pentium II 400MHz och under en längre tid endast 128MB RAM. Service Pack 2 gjorde en mer än märkbar prestandaförlust så det undveks in i det sista. Brandvägg hade man i routern!

Ja, då förstår jag, men när du snackade om "cowboy" trodde jag du gjorde det av machosyfte, inte nödvändighet Tror jag satt på en Duron 800, kanske, när SP2 kom. Var väl dock inte så vanligt att folk vid den tiden satt med routers med firewalls på den tiden?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

som alla andra säger i tråden, antivirus idag är som ett virus i sig. Jag använder windows defender.

Eh... Defender är ett antivirus och lite till.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Ja, då förstår jag, men när du snackade om "cowboy" trodde jag du gjorde det av machosyfte, inte nödvändighet Tror jag satt på en Duron 800, kanske, när SP2 kom. Var väl dock inte så vanligt att folk vid den tiden satt med routers med firewalls på den tiden?

Pentium II var andra halvan av 90-talet fram till typ 1999. Duron 800 introducerades 2000. Så nu är vi lite inne på vad för anslutning man satt med under vilken tid.
Men jag skulle hålla med om att före 2005 då man började använde coax-modem och ADSL-modem med inbyggda routrar var det inte vanligt för gemene man att använda router/brandvägg.

Under 1995-1999 fanns i stort sett fem anslutningssorter:
* Vanligt modem (typ gamla klassiska 56kbps)
* ISDN
* Studentboende med FTTB (VÄLDIGT få andra som börjat bygga FTTx förutom ett och annat företag)
* COAX
* ADSL började komma, men var inte vanligt utanför stadskärnor (där jag bodde, mindre västkustort, kunde man inte 7 km från stadsskärnan få ADSL förrän tidigast 2000-2002)

Tidigt 2000-tal började fokus komma på att bygga ut bredbandsnäten genom fokus på ex DSL, vilket ledde till att ISDN mer eller mindre började dö ut förutom för företag som använde det till sina telefonväxlar. DSL-teknik tog över istället. Även FTTx och främst FTTB började dyka upp i andra hus än studenbostäder, men då ofta just i tätorter och som del av ett kommunalt stadsnät.

På denna tiden var det inte heller så att coax-modem eller dsl-modem hade inbyggda brandväggar. Att folk hemma ens hade brandväggar började först bli en sak i och med att man började efterfråga trådlösa nätverk, och till dem såldes oftast ett paket med ett modem + router. Men de som inte av olika anledningar ville ha det det trådlösa satt ofta direktkopplade.
Och så var det rätt länge. Var alltid faschinerad över ett hur man runt 2005-2009 på ett studenboende kunde se hur många windows-shares som helst då nätet inte filtrerade något SMB/WINS mellan lgh, och ingen använde brandvägg.
DSL-näten var ofta inte mycket bättre i början, hade en kompis som dumpade paket som han fick in på sitt ADSL-modem och insåg att i stort sett hela den ISPns ADSL-nät var hubbat och inte segmenterat nästan något i den staden.

Och jag är fortfarande faschinerad över hur många som sitter med FTTH-installationer, och har en router inkopplad för att få sitt trådlösa, och sedan har dator inkopplad direkt i uttag i annat uttag i fibermodemet eftersom deras lgh-nätverk oftast terminerar in där, och inte på ett bra sätt låter en placera en router så lgh-nätet går att koppla in i den istället.
Att man här fortfarande inte ser massa windows-shares verkar dessutom ibland snarare hänga ihop med att WAN-nät idag byggs för att filtrera bort mer för att skydda dig från dina grannar, och inte tillåta direktanslutningar mellan portar så man på det sättet kan komma förbi eventuella hastighetsbegränsningar och quotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag kör endast MS Defender och Malwarebytes. Det sista av ren vana, men vid närmre eftertanke har jag inte fått användning av den sedan 2014... Känns som att jag kan behörska mitt datoranvändande så till den grad att det inte behövs längre.

Dock är ju MB ett förhållandevis snällt program. Mig veterligen drar det bara resurser när man gör genomsökningar, iaf med gratisversionen. Min farfar körde Norton och det orsakade bara problem minns jag.

Körde Malwarebytes på jobbet när den av IT installerade antivirus inte kunde hitta otyget jag fått in på XP. Kommer inte ihåg om det var F-secure ller Trend-micro vi hade normalt då.

Hemma är det mest Linux o när det nån gång blir win då är det defender som får duga..