Blizzard bryter löftet – fimpar stöd för TCP/IP med Diablo II: Resurrected

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Till alla som klagar, någon av er kanske har lite grafiska- och moddarskills.
Gör en högupplöst remake med stöd för TCP/IP och släpp det gratis.
Det är ungefär vad Blizzard hade vart tvungna att göra annars, men ändå ska löner betalas ut - ser ni något som krockar?

Gratis?

Spelet ska väl kosta 40 dollar?

Permalänk
Medlem

Jag har spelat tusentals timmar diablo 2 sedan det kom ut, brukar bli någon vända varje eller varannat år fortfarande, så jag är helt klart hypad för resurrected. Personligen tycker jag att det är lite väl dyrt egentligen med 400kr, men samtidigt tar väl Blizzard fortfarande 100 eller 150kr styck för diablo och LoD via deras egna butik? (vilket borde kosta runt halva den summan kan jag tycka, 100-150kr sammanlagt alltså), så jämfört med det så är det väl inte så mycket dyrare.
Hade det varit helt upp till mig, så hade jag nog sålt Diablo 2 och LoD för 75kr styck, eller 100kr om man köper båda i ett paket. Resurrected hade jag nog velat sälja för 200kr styck max, och för de som redan har orginalet samt expansionen registrerad på deras battlenet konton, så hade jag dragit av 100kr på köpepriset för dom.

Visst, jag kan förstå att det är få som kör via tcp/ip numera, och vill du köra endast online med polare så går det utmärkt via battlenet utan att behöva stöjda tcp/ip. Det tråkiga här är ju att när stöd för tcp/ip tas bort så fungerar inte moddar längre, och det finns ju ett gäng som är rätt bra och som erbjuder en hel del nytt att upptäcka.

Misstänker dock att vi antingen kommer att se möjligheten att installera den bättre grafiken från resurrected på orginalspelet, eller att tcp/ip-stödet, och därmed stöd för andra moddar, kommer att moddas in i resurrected förr eller senare. Vilket av de två alternativen som kommer lär väl bero på vilket är lättast att göra för moddare, eller alternativt att båda kan tänkas släppas vid något tillfälle, men oavsett är jag rätt övertygad om att vi kommer att se moddar inom ett år som kommer lösa problemet.
Så för dom som vill köra moddar med den bättre grafiken, så får dom väl helt enkelt nöja sig med resurrected ett litet tag, tills folk har hittat vägar runt problemet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är ju inte skillsen som saknas, utan Blizzard kommer med facklor/advokater och stämmer skiten ur folk som gör det. Är man verkligen så blåögd att man tror att Blizzard gör det för "säkerhetsskäl". Dessutom så är det "whataboutism" du håller på med. Vad hindrar det Blizzard att bara låta TCP/IP vara kvar och uppdatera grafiken? Kan man inte ta betalt för det eller?

Hur resonerar du att det blir roligare om det är färre som köper spelet? Tur att du inte är ansvarig för marknadsföringen på Blizzard. "Köp inte spelet om ni känner att ni måste ha TCP/IP. Det blir roligare för alla andra "=)

’Whataboutism’ ditt och några andras favoritord har jag sett.

Dom har tagit bort möjligheten till TCP/IP för att förhindra piratkopiering (ge bort spelet gratis).

Du håller på med cry baby-ism och tål inte att andra inte tycker och tänker som du, därför har du ett oöverträffat behov av att tala om för andra hur dom är och vad dom håller på med - vilket i sig inte tillför något alls.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kommer köra ladder och njuta. Efter många tusen timmar d2 blir det remaster på ps5. Då känns alla band till det gamla kapade på ett skönt sätt.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Bara för att ni käftar om en icke sak så lade jag just en preorder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av §2:

Gratis?

Spelet ska väl kosta 40 dollar?

Jag ska förklara.

Hade TCP/IP implementerats så hade det vart tämligen enkelt att piratkopiera.
Då kan ju lika gärna en klagande medlem här inne modda och hotta upp grafiken i ursprungliga D2 och sen släppa allt sitt arbete gratis.
Eftersom det för eller senare hade crackats och lagts ut för ”gratis” men olaglig nedladdning på valfri torrentsajt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

’Whataboutism’ ditt och några andras favoritord har jag sett.

Dom har tagit bort möjligheten till TCP/IP för att förhindra piratkopiering (ge bort spelet gratis).

Du håller på med cry baby-ism och tål inte att andra inte tycker och tänker som du, därför har du ett oöverträffat behov av att tala om för andra hur dom är och vad dom håller på med - vilket i sig inte tillför något alls.

Från vad jag ser så låter det mer som att det är du som har svårt att acceptera vad folk tycker och tänker Och att det är du som kör med Cry baby-ism så fort någon utrycker sig olikt dig.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Från vad jag ser så låter det mer som att det är du som har svårt att acceptera vad folk tycker och tänker Och att det är du som kör med Cry baby-ism så fort någon utrycker sig olikt dig.

Tycker du?
Jag skrev att istället för att klaga så kan ju de med grafiska skills lägga ner oerhört mycket arbete för att sen släppa sitt verk gratis.

Ditt inlägg var ett solklart exempel då du varken kommenterade artikeln eller en lösning

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

TCP/IP + Hamachi för D2:LoD var tider det!

Har du länk till nyheten om den crackade alfaversionen?

Hittar ingen ingående artikel om det, bara några stycken som nämner att det crackats, t.ex. https://www.dsogaming.com/news/diablo-2-resurrected-technical...

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

TCP/IP + Hamachi för D2:LoD var tider det!

Har du länk till nyheten om den crackade alfaversionen?

Finns att hitta hos din välsorterade internethandlare.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag ska förklara.

Hade TCP/IP implementerats så hade det vart tämligen enkelt att piratkopiera.
Då kan ju lika gärna en klagande medlem här inne modda och hotta upp grafiken i ursprungliga D2 och sen släppa allt sitt arbete gratis.
Eftersom det för eller senare hade crackats och lagts ut för ”gratis” men olaglig nedladdning på valfri torrentsajt.

Fast nu pratade du ju om att ge bort allting gratis redan från början, vilket inte alls är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av §2:

Fast nu pratade du ju om att ge bort allting gratis redan från början, vilket inte alls är samma sak.

Okej, öppna upp möjligheten för ett spel att distribueras gratis och olagligt. Hoppas du förstår nu

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

’Whataboutism’ ditt och några andras favoritord har jag sett.

Dom har tagit bort möjligheten till TCP/IP för att förhindra piratkopiering (ge bort spelet gratis).

Du håller på med cry baby-ism och tål inte att andra inte tycker och tänker som du, därför har du ett oöverträffat behov av att tala om för andra hur dom är och vad dom håller på med - vilket i sig inte tillför något alls.

Dom har tagit bort möjligheten till TCP/IP för att...... piratkopieringen kommer ske iaf. Däremot blir det en stor begränsning för moddar och annat som gjort Blizzard framgångsrika, Nån som minns DOTA-modden?

Det är synd att man använder ursäkten för att ta bort funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Tcp Ip används bland annat för kunna spela med sina vänner utan att behöva få en ny map när man gör tex bossruns.
på så sätt får du snabba runs precis som i singelplayer.
Spelar du över Bnet så blir det en ny karta du måste utforska varje gång du loggar ut.

Nu har jag läst igenom hela tråden och du verkar vara den enda som har någon form av giltigt argument för att det här är viktigt, dvs man tappar någon form av funktionalitet utan TCP/IP, ditt argument är ju riktigt edge case dock.

Jag hade hoppas på att någon skulle komma med argumentet att man brukar anordna LAN i någon hydda i skogen utan uppkoppling..

Det blev ett köp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Tycker du?
Jag skrev att istället för att klaga så kan ju de med grafiska skills lägga ner oerhört mycket arbete för att sen släppa sitt verk gratis.

Ditt inlägg var ett solklart exempel då du varken kommenterade artikeln eller en lösning

Det är ju ironi på hög nivå. Vad har uppdatering av grafiken på Diablo 2 - Remastered att göra med de tar bort funktionalitet? Det är whataboutism. Det är helt irrelevant. Kritiken är att de tar bort funktionaliteten TCP/IP, inget annat.

Permalänk
Medlem

Maken till hybris alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är ju ironi på hög nivå. Vad har uppdatering av grafiken på Diablo 2 - Remastered att göra med de tar bort funktionalitet? Det är whataboutism. Det är helt irrelevant. Kritiken är att de tar bort funktionaliteten TCP/IP, inget annat.

Okej

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Nu har jag läst igenom hela tråden och du verkar vara den enda som har någon form av giltigt argument för att det här är viktigt, dvs man tappar någon form av funktionalitet utan TCP/IP, ditt argument är ju riktigt edge case dock.

Jag hade hoppas på att någon skulle komma med argumentet att man brukar anordna LAN i någon hydda i skogen utan uppkoppling..

Det blev ett köp.

Det kommer att bli ett köp för mig med. Man behöver inte gå till det extrema och rata allt som görs bara för att man inte håller med vad blizzard sysslar med. Men sedan så kan det vara nyttigt att en del skitsnack ifrån företagen synas i tex forum som dessa.
Blizzard är inte ett företag längre som bryr sig så mycket om dess fans.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Dom har tagit bort möjligheten till TCP/IP för att...... piratkopieringen kommer ske iaf. Däremot blir det en stor begränsning för moddar och annat som gjort Blizzard framgångsrika, Nån som minns DOTA-modden?

Det är synd att man använder ursäkten för att ta bort funktionalitet.

Precis

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Imponerande hur mycket skit ett företag kan ge sina kunder/anställda och ändå kommer de tillbaka så fort något mediokert släpps. Haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Tycker det är lite underhållande och se både här och på andra sidor på internet hur många som är upprörda av detta och Blizzard är hemska.

Men hur många multiplayer spel som har släppts dom senaste åren har haft stöd för tcp/ip anslutningar? Alla företag tvingar ju en att spela på deras servrar när det gäller multiplayer. Till och med en hel del när det gäller singelplayer.....

Men eftersom det är Blizzard så känns det som att internet alltid reagerar 500% mer negativt än vad dom gör om det är någon annan studio.

Är där verkligen så många här inne som bryr sig om detta i 2021?

Har inte kört en minut av diablo 2 på battlenet dock har jag över 15k timmar på det i single player.

TCP/IP var en gång i tiden sättet jag körde cow runs mot andra medlemmar av spf dvs single player forum på diabloii.net.

Nog för att jag inte längre känner dom människorna och därför nog aldrig skulle ha använda TCP/IP i nya nostalgi trippen, men jag kör tex Grim Dawn 100% offline och kommer köra det på det viset så länge jag spelar spelet.

Diablo 3 var värdelöst mot diablo 2. Får se om diablo 4 håller mer än några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Finns en logik för kartor i Diablo 2. Bara att googla.

Finns massvis på "nätet" om exp, area levels etc för att vara effektiv i D2.

Spelar ingen roll när du alltid kunde köra samma seed och karta i singleplayer.

area levels online kommer aldrig vara lika effektivt som att jag kunde kartan utantill för jag kört samma meph karta i flera år när jag spelade diablo 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

TCP/IP stöd i det här fallet menas att två instanser av Diablo 2 kopplas ihop utan någon battlenet server.

Blizzard har inte tagit bort internetprotokollet TCP/IP ur Diablo 2 (för då hade det mycket riktigt inte gått att spela tillsamans) men man måste använda deras servrar för att spela.

Ahh, då förstår jag, tack! Då är folk alltså sura för att det inte går att piratkopiera utan multiplayer och mods.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Kanske är luttrad... men tror nog mer att det primärt handlar om kontroll än säkerhet. Att folk kan köpa spelet och sedan njuta av det utan att blanda in Blizzard mer (som säkert kan pusha allt möjligt på spelarna) ville de inte.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är ju inte skillsen som saknas, utan Blizzard kommer med facklor/advokater och stämmer skiten ur folk som gör det. Är man verkligen så blåögd att man tror att Blizzard gör det för "säkerhetsskäl". Dessutom så är det "whataboutism" du håller på med. Vad hindrar det Blizzard att bara låta TCP/IP vara kvar och uppdatera grafiken? Kan man inte ta betalt för det eller?

Hur resonerar du att det blir roligare om det är färre som köper spelet? Tur att du inte är ansvarig för marknadsföringen på Blizzard. "Köp inte spelet om ni känner att ni måste ha TCP/IP. Det blir roligare för alla andra "=)

Behöver inte ha massa neggon som ska klagar på något av ren princip. Synd för dem som hade tänkt att sitta och Lana spelet. Men känns inte som många på riktigt blir påverkade utan egentligen bara vill klaga för klagandets skull

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

’Whataboutism’ ditt och några andras favoritord har jag sett.

Dom har tagit bort möjligheten till TCP/IP för att förhindra piratkopiering (ge bort spelet gratis).

Du håller på med cry baby-ism och tål inte att andra inte tycker och tänker som du, därför har du ett oöverträffat behov av att tala om för andra hur dom är och vad dom håller på med - vilket i sig inte tillför något alls.

Ironiskt att du verkar ha problem med att andra har andra åsikter då.

Jag som knappt använt TCP/IP tycker att det är skandal att man praktiskt taget lovar något för att sen göra en kovändning, och om vi nu ska prata pirat kopiering, hur många väljer att pirata D2 istället för att köpa det? majoriteten som piratar är folk som inte har råd att köpa, var själv i den situationen när jag var yngre, piratade en massa spel då jag gick i skolan för jag hade inte råd att köpa, nu när jag är äldre med en stabil inkomst så köper jag de få spel jag är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Det finns ingen säkerhetsrisk, de vill bara mjölka pengar för att folk ska köpa spelet igen som de redan äger (minus nya grafiken).

Såklart de måste skylla på nånting som låter övertygande för att inte skada spelarbasen som redan är liten, men folk är smartare än så men de tror tydligen inte Activision.

Ska du nu med gamla D2 spela bnet kommer du behöva lägga till det till bnet app och då försvinner möjligheten att lira LAN tex. Alltid uppkopplad för att spela.

Gamla BW(SC1) har fortfarande LAN stöd med TCP/IP för de som vill lira offline fastän de köpt remastered.

Fixet blir att behålla en gammal installation av D2 som har TCP/IP kvar. Antagligen en vekare version än 1.14d som blir versionen som kommer laddas in i bnet appen per automatik vid uppstart.

Heldumt att behöva göra så men men. Blir att bojkotta D2 och inse de är dött för de som köpt spelet och inte vill ha remastered för 400 kr.

SC/BW är också två spel och de gick på 150 spänn för remastered som jämförelse.

Försvåra för piratkopierarare att spela online vilket är helt rätt, LAN party utan internet är väldigt ovanligt/LAN party utan internet under coronan är nog extremt ovanligt. Har man syskon och vill lira hemma själv så suger det att man måste köpa två kopior men så är det väll med mycket om det inte stödjer local coop

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle.net
Enligt wikipedia kan man fortfarande köra diablo, starcraft och warcraft på battle.net classic klienten ossanolikt att dom kommer att droppa stödet om det stämmer, sen kan man hoppas att den dagen det försvinner så finns det en lösning eller patch.

Så länge singeplayer fungerar offline är det försvarbart, som en jämförelse finns det spel på steam som inte fungerar i offline mode. Har själv råkat ut för det när internet har dött på flera spel/drar igång ett gammalt spel för en singelplayer session sen kickar ett extra lager av DRM igång.
Synd att fler utvecklare inte stödjer gog allting är DRM fritt https://www.gog.com/
EDIT: Singeplayer verkar inte ha stöd för offline mode https://us.battle.net/support/en/article/10313

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Spelar ingen roll när du alltid kunde köra samma seed och karta i singleplayer.

area levels online kommer aldrig vara lika effektivt som att jag kunde kartan utantill för jag kört samma meph karta i flera år när jag spelade diablo 2.

Ja fast nu har ju inte area level något med hur kartan är byggd att göra.. Jag menar inte heller att det är mindre effektivt att ha samma karta än att lära sig tiles och mönster men min poäng var att fattar man logiken tar det inte lång tid ändå. jag tycker personligen att det skulle vara väldigt märkligt att kartan skulle vara avgörande för att köpa eller inte. andelen TCP/IP spelare lär ju vara försvinnande liten och singe player finns ju kvar för den som villhöver maphack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elakekocken:

Till alla som klagar, någon av er kanske har lite grafiska- och moddarskills.
Gör en högupplöst remake med stöd för TCP/IP och släpp det gratis.
Det är ungefär vad Blizzard hade vart tvungna att göra annars, men ändå ska löner betalas ut - ser ni något som krockar?

Menar du på allvar att piratkopiering är så stort idag att det är samma sak att ta $40 och ge något gratis, bara för att det till viss del går att spela en piratversion? Det är ju helt absurt. GOG borde ha gått under för väldigt länge sen med tanke på att 100% av deras spel är lätta att piratkopiera (saknar DRM).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Självklart tråkigt för de väldigt få som kommer använda det.
Själv kommer det ändå bara bli single player så jag bryr mig inte så mycket.