Blizzard bryter löftet – fimpar stöd för TCP/IP med Diablo II: Resurrected

Permalänk
Melding Plague

Blizzard bryter löftet – fimpar stöd för TCP/IP med Diablo II: Resurrected

Efter att entydigt ha sagt att TCP/IP består med Resurrected kovänder Blizzard. Motiveringen till beslutet är "säkerhetsskäl".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ännu en botched remaster av Blizzard?

Permalänk
Medlem

Activision Blizzard fumlar med bollen på ytterligare en remake. Det var väl knappast någon högoddsare?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Trist.
Undra hur det påverkar spelets försäljning.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Internetknarket är starkt, det här är ännu ett spel som inte säljs utan istället arrenderas.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hjälpsam

Går att preloada nu

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Motiveringen till skälet är, "alldeles för många kommer annars att piratkopiera det som protest mot de senaste uppdagade skandalerna inom bolaget." 🙃

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Finns det en risk med TCP/IP?
Om det gör det, hur fort tror ni det går innan en sådan utnyttjas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Finns det en risk med TCP/IP?
Om det gör det, hur fort tror ni det går innan en sådan utnyttjas?

Finns en stor risk med TCP/IP och det är att folk kanske kan spela spelet utan Blizzard kan samla all fin information om sina spelare.

Annars finns det inte några risker, Blizzard vill bara inte.

Permalänk
Medlem

Spelade en hel del Diablo 2 för något år sen när jag var ute på nostalgitripp. Kan inte säga att TCP/IP är avgörande för mig. Använder det inte. Men tråkigt för de som gör. Å andra sidan skönt att säkerhetsbristerna kan bli färre. Men om de tänker kontrollera och ta betalt för andras moddar så är det ju skämsnivå.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Är ju naturligtvis enbart för att de inte vill att folk skall kunna göra vad de vill med sitt spel -- som att modda och roa sig på egen hand utan att Blizzard får ta del av kakan. Sjukt sniket, Actiblizzard går från klarhet till klarhet när det gäller att vara dumsnål.

Skithögar.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Finns det en risk med TCP/IP?
Om det gör det, hur fort tror ni det går innan en sådan utnyttjas?

Det finns ingen säkerhetsrisk, de vill bara mjölka pengar för att folk ska köpa spelet igen som de redan äger (minus nya grafiken).

Såklart de måste skylla på nånting som låter övertygande för att inte skada spelarbasen som redan är liten, men folk är smartare än så men de tror tydligen inte Activision.

Ska du nu med gamla D2 spela bnet kommer du behöva lägga till det till bnet app och då försvinner möjligheten att lira LAN tex. Alltid uppkopplad för att spela.

Gamla BW(SC1) har fortfarande LAN stöd med TCP/IP för de som vill lira offline fastän de köpt remastered.

Fixet blir att behålla en gammal installation av D2 som har TCP/IP kvar. Antagligen en vekare version än 1.14d som blir versionen som kommer laddas in i bnet appen per automatik vid uppstart.

Heldumt att behöva göra så men men. Blir att bojkotta D2 och inse de är dött för de som köpt spelet och inte vill ha remastered för 400 kr.

SC/BW är också två spel och de gick på 150 spänn för remastered som jämförelse.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Är ju naturligtvis enbart för att de inte vill att folk skall kunna göra vad de vill med sitt spel -- som att modda och roa sig på egen hand utan att Blizzard får ta del av kakan. Sjukt sniket, Actiblizzard går från klarhet till klarhet när det gäller att vara dumsnål.

Skithögar.

Act/Blizz är ett företag, alltså vinstdrivande. Om detta eliminerar möjligheterna för någon att cracka spelet, så är det väl fullt förståeligt?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Om de nu måste ta bort TCP/IP får vi hoppas att de kompenserar sina spelare med något annat, typ microtransactions.

Får hoppas någon hacker gör en patch till spelet som kopplar upp till en egengjord server istället då.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

You think you do, but you don't..

Någon kanske blir upprörd på riktigt, medans andra bara gnäller för att gnälla. För mig får dom gärna skrota det om det betyder att det läggs mer krut på att bevara battle.net upplevelsen. Att ett spelläge som fanns tillgängligt för 20 år sedan, kanske mest pga av dåvarade internet-situation, inte finns tillgängligt idag köper jag. Likaså att blizzard vill skydda sin produkt från att bli "hackad". Helt normalt för vilket företag som helst.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur det hänger ihop. Hur kan TCP/IP-stöd vara det enda som gör det möjligt att cracka ett spel? Kan man spela ihop med sina vänner utan TCP/IP-stöd?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Finns det en risk med TCP/IP?

All nätverkskod där sändaren kan styra över innehållet är potentiellt problematisk för mottagaren, vilket i praktiken är all kod som körs på en någorlunda öppen enhet som en PC. Eftersom det här antagligen rör sig om en gammal implementation av i alla fall delar av nätverkskoden så är alltihopa antagligen helt utan kryptering och kryptografisk integritetskontroll vilket innebär att även en mellanliggande nod kan ändra på trafiken.

Om koden inte hanterar inkommande data korrekt så innebär det i värsta fall att sändaren kan köra valfri kod som den själv styr över med spelets rättigheter. I kombination med andra sårbarheter kan man ibland höja rättigheterna till systemnivå.

Om det nu verkligen handlar om säkerhet så bedömer man sannolikt att det är för mycket jobb att göra ett bra säkerhetsarbete från grunden. Beroende på vilka av mina antaganden ovan som är korrekta så är det inte osannolikt att även vanligt online-spelande mot Blizzards servrar kan innebära i alla fall en hypotetisk risk.

Permalänk
Medlem

Spelar Project diablo 2 dagligen, dom kommer inte "ta" nya grafiken etc utan kommer vara som det är.. Så finns ingen anledning för mig att köpa resurrected tyvärr Ser coolt ut, men för lite innehåll.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag förstår inte hur det hänger ihop. Hur kan TCP/IP-stöd vara det enda som gör det möjligt att cracka ett spel? Kan man spela ihop med sina vänner utan TCP/IP-stöd?

Nja, cracka spelet går ju alltid men om man samtidigt erbjuder att ansluta direkt via ip-adress istället för genom deras servrar så går det ju inte att kontrollera serienyckeln. Så, det är med andra ord 99% pga. att de inte vill att det ska finnas multiplayer-stöd på en crackad version, vilket är ganska rimligt.

Lite tröttsamt med folk som inte följt utvecklingen och gnälla på "botched" release osv. Beslutet är knappast Vicarius Visions. Jag rekommenderar er starkt att ta en titt på deep diven för att skaffa er en bättre uppfattning av deras arbete. Det är samma studio som gjorde Crash Bandicoots 'N sane triology och Tony Hawk 1+2 som kom förra året.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

All nätverkskod där sändaren kan styra över innehållet är potentiellt problematisk för mottagaren, vilket i praktiken är all kod som körs på en någorlunda öppen enhet som en PC. Eftersom det här antagligen rör sig om en gammal implementation av i alla fall delar av nätverkskoden så är alltihopa antagligen helt utan kryptering och kryptografisk integritetskontroll vilket innebär att även en mellanliggande nod kan ändra på trafiken.

Om koden inte hanterar inkommande data korrekt så innebär det i värsta fall att sändaren kan köra valfri kod som den själv styr över med spelets rättigheter. I kombination med andra sårbarheter kan man ibland höja rättigheterna till systemnivå.

Om det nu verkligen handlar om säkerhet så bedömer man sannolikt att det är för mycket jobb att göra ett bra säkerhetsarbete från grunden. Beroende på vilka av mina antaganden ovan som är korrekta så är det inte osannolikt att även vanligt online-spelande mot Blizzards servrar kan innebära i alla fall en hypotetisk risk.

Om det vore fallet hade de redan ändrat på alla andra spel som är länkad till servrarna. De har de inte gjort.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Kom igen, det här handlar bara om kontroll, inte säkerhet.
En sak som det här sättet att spela multiplayer tillät var att använda crackade kopior av spelet, eftersom man undvek battle.net. Om man hade kompisar man ville spela multiplayer med som inte ville köpa spelet, kunde man låta dem köra crackade kopior och spela på ett LAN. Och det är antagligen här skon klämmer.

Men det var och är en kvalitet att kunna sätta upp ett privat spel med kompisar oberoende av tillgång till battle.net. Ett arv från en era när folk var fysiskt tillsammans också när de spelade datorspel ihop.

Permalänk
Medlem

100% för att stoppa pirater och låsa in dig på Bnet

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag förstår inte hur det hänger ihop. Hur kan TCP/IP-stöd vara det enda som gör det möjligt att cracka ett spel? Kan man spela ihop med sina vänner utan TCP/IP-stöd?

TCP/IP stöd i det här fallet menas att två instanser av Diablo 2 kopplas ihop utan någon battlenet server.

Blizzard har inte tagit bort internetprotokollet TCP/IP ur Diablo 2 (för då hade det mycket riktigt inte gått att spela tillsamans) men man måste använda deras servrar för att spela.

Permalänk
Medlem

Denna remaken var ganska högt upp på min lista, men när de inte ska ha couch/local co-op då ströks det från min lista direkt. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har folk inte hittat anledningar till att fimpa Actiblizz än så har ni ännu en anledning till att göra det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Oh, the castle of lies!

Permalänk
Musikälskare

SWITCH AND BAIT...

Varför pressar dom ut dessa remakes och inte lägger mera tid på dom, det känns som Warcraft 3 Reforged igen där utvecklarna fick dålig vägledning och mål genom hela projektet, som gjorde att allt föll mellan stolarna. Here we go again, ingen respekt för gamla titlar från ledningen i Blizzard

Lite bitter på morgonen märker jag, ska brygga en kopp

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

SWITCH AND BAIT...

Varför pressar dom ut dessa remakes och inte lägger tid på dom, det känns som Warcraft 3 Reforged igen där utvecklarna fick dålig vägledning och mål genom hela projektet som gjorde att allt föll mellan stolarna, here we go again

För...pengar? Activision Blizzard visar gång på gång att det enbart bryr sig om pengar kortsiktigt, varför hade man annars slacktat sina egna IPs i år och dagar!

De kanske behöver bygga upp Bobby Kotick's bonus fond om han ska kunna plocka ut över $200 miljoner nästa gång det är dags att betala ut dessa bonusar.

Har redan tagit en kopp, har själb inte blivit mindre bitter för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nja, cracka spelet går ju alltid men om man samtidigt erbjuder att ansluta direkt via ip-adress istället för genom deras servrar så går det ju inte att kontrollera serienyckeln. Så, det är med andra ord 99% pga. att de inte vill att det ska finnas multiplayer-stöd på en crackad version, vilket är ganska rimligt.

Lite tröttsamt med folk som inte följt utvecklingen och gnälla på "botched" release osv. Beslutet är knappast Vicarius Visions. Jag rekommenderar er starkt att ta en titt på deep diven för att skaffa er en bättre uppfattning av deras arbete. Det är samma studio som gjorde Crash Bandicoots 'N sane triology och Tony Hawk 1+2 som kom förra året.

https://www.youtube.com/watch?v=D3dL7ZeIAsE

Exakt. Studion har gjort ett fenomenalt jobb med den här remaken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite tråkigt, men i ärlighetens namn, vem använder TCP/IP mer än pirater?

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |