Microsoft: "Det går inte att kringgå hårdvarukraven för Windows 11"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det funkar som sagt utmärkt idag, med emulerad TPM förstås då TPM ju redan är ett krav idag.

TPM är inte ett krav idag. Eller det var iaf inte ett krav när jag installerade Win11 22000.51.
Eller så var det ett krav vid uppgradering men jag gjorde en fresh install och hade något problem att installera. Tror t.o.m MS sa att det inte skulle vara ett krav nu under beta

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurgh:

Jag personligen älskar att MS har satt ner foten och fler företag bör göra det.
Tvinga folk att uppgradera, bort med folket som fortfarande sitter på XP.
Vill man inte uppgradera så får man sitta kvar i sin grotta!

Vet dom som fortfarande sitter på W95 av nöd!

Finns fortfarande styrda maskiner CNC vars mjukvara inte fungerar med nyare OS.
Visst dom är gamla, kan man tycka. Men fullt fungerande och fortfarande utan något större behov av underhåll.
Valet är att antingen fortsätta med W95 CNC'n eller att punga ut med några miljoner på en ny, för en liten företagare så är valet enkelt.

Bara för att ge tanken en liten kontrast...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

TPM är inte ett krav idag. Eller det var iaf inte ett krav när jag installerade Win11 22000.51.
Eller så var det ett krav vid uppgradering men jag gjorde en fresh install och hade något problem att installera. Tror t.o.m MS sa att det inte skulle vara ett krav nu under beta

Så varför håller folk på med registerhack och liknande för förhandsversionerna? Om det bara var att installera så hade folk förstås bara installerat det.

Jag har kört det i en HyperV-VM med emulerad 2.0 TPM i alla fall och inte behövt göra något mer än att installera dev-kanalens insider-version av W10 och sen låtit den uppdateras. Däremot fungerade det inte att uppdatera till elvan innan jag hade satt igång TPM-modulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så varför håller folk på med registerhack och liknande för förhandsversionerna? Om det bara var att installera så hade folk förstås bara installerat det.

Jag har kört det i en HyperV-VM med emulerad 2.0 TPM i alla fall och inte behövt göra något mer än att installera dev-kanalens insider-version av W10 och sen låtit den uppdateras. Däremot fungerade det inte att uppdatera till elvan innan jag hade satt igång TPM-modulen.

Jag installerade W11 på en dator som inte uppfyller TPM kravet utan något som helst problem, fanns i Windows Update att jag kunde hämta hem W11 i Beta channel om jag ville vilket jag testade.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Så varför håller folk på med registerhack och liknande för förhandsversionerna? Om det bara var att installera så hade folk förstås bara installerat det.

Gör folk så även om man uppgraderar via insider-metoden (eller är det bara om man vill göra en nyinstallation)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så varför håller folk på med registerhack och liknande för förhandsversionerna? Om det bara var att installera så hade folk förstås bara installerat det.

Jag har kört det i en HyperV-VM med emulerad 2.0 TPM i alla fall och inte behövt göra något mer än att installera dev-kanalens insider-version av W10 och sen låtit den uppdateras. Däremot fungerade det inte att uppdatera till elvan innan jag hade satt igång TPM-modulen.

Skrivet av jnsson:

Jag installerade W11 på en dator som inte uppfyller TPM kravet utan något som helst problem, fanns i Windows Update att jag kunde hämta hem W11 i Beta channel om jag ville vilket jag testade.

Ja du, kan inte svara på varför folk gör detta. jag har iaf inte haft några problem att varken uppgradera win10 till 11 samt gjort en nyinstallation av Win11 som virtuell maskin i unraid.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Vet dom som fortfarande sitter på W95 av nöd!

Finns fortfarande styrda maskiner CNC vars mjukvara inte fungerar med nyare OS.
Visst dom är gamla, kan man tycka. Men fullt fungerande och fortfarande utan något större behov av underhåll.
Valet är att antingen fortsätta med W95 CNC'n eller att punga ut med några miljoner på en ny, för en liten företagare så är valet enkelt.

Bara för att ge tanken en liten kontrast...

Man gör sina egna val. Vill man använda maskiner från stenåldern så gör man ju det.
Jag har ingen sympati och vill man inte hänga med i samhället så får man sitta med sin äldre teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det fungerar utmärkt att köra i VM idag. Hur lätt det kommer att vara med den faktiskt släppta versionen återstår att se men jag kan inte tänka mig att de kommer att begränsa det onödigt mycket. MS är och har varit väldigt inne på virtualisering de senaste åren.

Skrivet av snajk:

Det funkar som sagt utmärkt idag, med emulerad TPM förstås då TPM ju redan är ett krav idag.

Aha du ser, hur får man igång det? Kör mina virtuella maskiner i Hyper V och där finns det inte tillgängligt att välja emulerad TPM

Permalänk
Skrivet av Blurgh:

Man gör sina egna val. Vill man använda maskiner från stenåldern så gör man ju det.
Jag har ingen sympati och vill man inte hänga med i samhället så får man sitta med sin äldre teknik.

Haha skön inställning. Folk borde helt enkelt sluta vara fattiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurgh:

Man gör sina egna val. Vill man använda maskiner från stenåldern så gör man ju det.
Jag har ingen sympati och vill man inte hänga med i samhället så får man sitta med sin äldre teknik.

Vad får dig till att tro det är stenålder och äldre teknik? Bortsett då OS.

Skrotar man bilen för att däcken är slitna? Som ex.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Lite synd med TPM, det är ju alltid bra när Windows blir lite säkrare (kan någon informera it-avdelningen på ett företag att McAfee inte behövs längre)
Det som suger är ju att man inte kommer kunna installera på mycket äldre datorer, det har alltid varit najs från Microsofts sida att man installera Windows på äldre dator och fortfarande få uppdateringar. Medans Apple droppar datorer hit och ditt bara för att. Jag vet att linux finns, men ibland vill man bara ha Windows på en gammal dator. Man får hoppas människor återvinner sina gamla datorer nu, så kanske mår miljön lite bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeepRaffing:

Haha skön inställning. Folk borde helt enkelt sluta vara fattiga?

Nej man gör ändå sina egna val samt så är det en bra poäng du tar upp.
Jag är glad att Microsoft sätter ner foten oavsett om det betyder att många inte kan uppgradera.

Finner det orimligt att vi som samhälle ska ta hand om människor som vägrar eller inte kan modernisera sig.
Någon gång man måste ta ett svårt beslut att utveckla och lämna det gamla bakom sig.

Har man en så gammal maskin som inte kan användas utan Windows 95, då får man stå ut med det.
Kom dock inte och gnäll när resten av världen utvecklas.

Skrivet av Bengt-Arne:

Vad får dig till att tro det är stenålder och äldre teknik? Bortsett då OS.

Skrotar man bilen för att däcken är slitna? Som ex.

En maskin som inte fungerar utan Windows 95 anser jag är stenålder.
Dålig jämförelse, en bil fungerar fint med nya däck.

Hade denna CNC kunnat modifierats med nytt OS så hade det inte varit några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Antagligen!
Men man kan nog inte vara nog försiktig, har inte koll på TR systemen som har mycket släktskap med EPYC servrar.

Det finns inget moderkort för konsumenter där denna spärr är implementerad som jag sett, garanterat inte utan att det framgår väldigt tydligt. Funktionen finns inte ens på vanliga Ryzen-processorer. Det är inget annat är enterprise är intresserad av ändå, och det är inte ens särskilt vanligt där än.

ThreadRipper medvetet droppar en del funktionalitet jämfört med EPYC, och jag är hyfsat säker på att detta är en av dem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Rättar mig från tidigare inlägg: Det går att installera Windows 11 i Hyper-V om man ändrar till Generation 2 bios. Mina övriga virtualiserade maskiner kör Generation 1 bios och då har det inte fungerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Aha du ser, hur får man igång det? Kör mina virtuella maskiner i Hyper V och där finns det inte tillgängligt att välja emulerad TPM

Du bara bockar i TPM under säkerhet. Jag har bara kört W11 (virtuellt) på min jobbdator som jag inte vill starta nu på semestern, men jag har en WS2022 VM på min privata och bockar jag i TPM och kör tpm.msc i den så har jag TPM 2.0 trots att datorn bara har 1.2. Dock finns det inga möjligheter att konfigurera något kring TPM i Hyper V manager, bara av eller på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurgh:

Nej man gör ändå sina egna val samt så är det en bra poäng du tar upp.
Jag är glad att Microsoft sätter ner foten oavsett om det betyder att många inte kan uppgradera.

Har inga problem med att M$ sätter visst krav på hårdvaran. Det har dom alltid gjort med var generation av windows.
Det jag reagerar på är att M$ är så vaga i vad kraven är, men antagligen är även det av tradition.

Har varit med om maskiner som inte fungerat som tänkt, som när jag byggde en maskin för CAD under W95 tiden.
I P-II med 768 MB Ram och 120 GB HD som gav blåskärm och kraschade konstant, fick nedgradera till 512 MB Ram och en 60 GB HD.
Övre gränsen för Ram var 512 MB då W95 inte klarade av att hantera mer Ram, samma med HD'n, W95 klarade max 64 GB.
Ingenstans så angavs några max krav, samtidigt så var även min kraven vaga, även då.

Jag reagerar helt enkelt på M$ vaga krav, delvis av erfarenhet.
Speciellt när Ryzen 2000 serien listas som kompatibel och Ryzen 1000 serien inte är, dessa har exakt samma funktioner, enda skillnaden är 100-200 MHz klocka. Ändå så är prestandan inte ett problem när även Celeron är med bland godkända.

Skrivet av Blurgh:

Finner det orimligt att vi som samhälle ska ta hand om människor som vägrar eller inte kan modernisera sig.
Någon gång man måste ta ett svårt beslut att utveckla och lämna det gamla bakom sig.

Sunt, verkligen sunt. Ingen, absolut ingen kan säga vad framtiden har i beredskap.
Många med den tanken har skattat sig lyckliga att det finns medmänniskor som inte tänker så, när livet tagit en oväntad vändning för dom.
Då finns INTE möjligheten att ta ett eget beslut, är inte utrymme för det. Möjligen, en Ivar Kreuger utväg.

Skrivet av Blurgh:

Har man en så gammal maskin som inte kan användas utan Windows 95, då får man stå ut med det.
Kom dock inte och gnäll när resten av världen utvecklas.

Nu nämnde jag ett typexempel som gällde styrda maskiner CNC, produktions maskiner.
Är uppriktigt rätt säker på att mycket av din "moderna" hårdvara är producerad i produktionslinjer med stenålders OS.
Skulle dessa producenter "utvecklas" så skulle även produktionen kosta mer, men förstår att kostnad är inga problem för en del slutkunder

Skrivet av Blurgh:

En maskin som inte fungerar utan Windows 95 anser jag är stenålder.
Dålig jämförelse, en bil fungerar fint med nya däck.

Nej! Dålig förståelse...
Det var frågan om styrda maskiner i produktion, CNC som ex.
CNC maskinen = Bilen
OS = Däck

Skrivet av Blurgh:

Hade denna CNC kunnat modifierats med nytt OS så hade det inte varit några problem.

Precis! Dom nya däcken passar inte.
Förtydligande, om du nu inte förstår. Det är inte maskinen eller hårdvaran som är omodern, skulle utan problem hantera ett modernare OS. Det är programmet som styr maskinen/CNC'n som inte kan fungera med nyare OS.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst denna artikel igen och sedan artikeln nedan blir jag mer och mer övertygad om att kravet till stor del beror på att de vill aktivera VBS-funktioner (som vissa spekulerat om innan), exempelvis Hypervisor-Enforced Code Integrity (HVCI) som standard. Detta påverkar prestandan negativt på hårdvara utan MBEC (Intel) eller GMET (AMD), där GMET verkar ha introducerats i Ryzen 2000 Ryzen 3000. MBEC verkar dock ha introducerats i och med Intels 7000-serie så där måste det även vara något annat som saknas.

https://techcommunity.microsoft.com/t5/virtualization/virtual...

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/threat-prot...

EDIT: Läste fel. Såg att det var Zen 2 som krävdes på AMD-sidan. Blev lite lurad av årtalet på ett pressmeddelande där de bara nämnde "next generation Ryzen".

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Deras mål är ju dock inte att minimera antalet som kan köra Windows 11 eller något sådant, deras mål är att det inte ska gå att råka installera Windows 11 på en maskin som de inte stöder.

Känns inte som att det finns sådan enorm prestige i det, mer att det ska vara tydligt för användaren att det inte stöds om man använder det normala installationsprogrammet.

Såklart vill de inte minimera antalet som kan köra Windows 11, men det är just det som kommer hända och göra att Windows 11 inte får så stor användarbas. Tyvärr inser inte Microsoft detta eftersom de har storhetsvansinne. De tror att folk kommer köpa en ny dator för att få möjlighet att köra Windows 11. Och visst, några kommer säkert göra det men absolut inte de flesta. Det kommer bli en annan och längre version av Microsofts övergång från Windows 7 till 8. Folk bytte inte och till slut fick Microsoft tvinga användare att byta till Windows 10. Det jag tror kommer hända är att Microsoft försöker lägga till funktioner i 11 som inte 10 får för att på så vis få fler att byta till 11. Det som är synd är att det är ett totalt resursslöseri att ställa allt för höga krav för att kunna köra Windows. Okej för TPM modul och Secureboot om det nu gör det hela lite säkrare men att ställa krav på en i princip helt ny processor är att gå för långt. Generation 7 av Intels Processorer säljs fortfarande. Hoppas EU får upp ögonen för detta resursslöseri och bötfäller Microsoft om de inte ändrar kraven.
Det känns nästan som Microsoft vill härma Goolges Chrome OS och sätta en sista förbrukningsdatum på alla datorer som kör deras operativ. Det var en av anledningarna till att min TV-dator inte blev en med Chrome OS, nu är den fördelen för Windows som bortblåst. Nästa TV-dator blir nog tack vare detta ingen dator utan en TV-box.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Mycket text.

Jag håller fast i att sitter man på föråldrade maskiner så får man också sitta där när samhället väljer att gå vidare.
Åter igen, har man maskiner eller annat från sådan lång tid tillbaka har jag helt enkelt inget sympati för det.
Har man inte råd att hänga med i utvecklingen så får man överväga att välja en annan hobby/karriär.

Windows 10 har stöd fram till 2025, det bör ge folk tid att förnya sig.
De som inte vill förnya sig har gjort sitt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Efter att ha läst denna artikel igen och sedan artikeln nedan blir jag mer och mer övertygad om att kravet till stor del beror på att de vill aktivera VBS-funktioner (som vissa spekulerat om innan), exempelvis Hypervisor-Enforced Code Integrity (HVCI) som standard. Detta påverkar prestandan negativt på hårdvara utan MBEC (Intel) eller GMET (AMD), där GMET verkar ha introducerats i Ryzen 2000. MBEC verkar dock ha introducerats i och med Intels 7000-serie så där måste det även vara något annat som saknas.

https://techcommunity.microsoft.com/t5/virtualization/virtual...

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/threat-prot...

GMET introducerades med Zen2 och nämns av vad jag kan finna först Oktober 2019 i AMD doc.

Vore kul att se ett bevis på att Ryzen 2000 serien har support för GMET, vilket då även skulle peka på att Ryzen 1000 har support. Då båda serierna (1000/2000) hårdvarumässigt är dom samma, förutom att dom tillverkas på olika noder.
Däremot så supportas SKINIT instruktionen sen Buldozer. Som krävs för GMET.
SKINIT återställer CPU'n till en ren/nollad config, varefter CPU'n pekas mot ett 64k segment med en säker bootloader.

Dina länkar säger inget om vilken generation från varken Intel eller AMD som har GMET support.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurgh:

Mycket text.

Jag håller fast i att sitter man på föråldrade maskiner så får man också sitta där när samhället väljer att gå vidare.
Åter igen, har man maskiner eller annat från sådan lång tid tillbaka har jag helt enkelt inget sympati för det.
Har man inte råd att hänga med i utvecklingen så får man överväga att välja en annan hobby/karriär.

Windows 10 har stöd fram till 2025, det bör ge folk tid att förnya sig.
De som inte vill förnya sig har gjort sitt val.

Å inte lästes texten

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du bara bockar i TPM under säkerhet. Jag har bara kört W11 (virtuellt) på min jobbdator som jag inte vill starta nu på semestern, men jag har en WS2022 VM på min privata och bockar jag i TPM och kör tpm.msc i den så har jag TPM 2.0 trots att datorn bara har 1.2. Dock finns det inga möjligheter att konfigurera något kring TPM i Hyper V manager, bara av eller på.

Hej!
Tack, jag hittade. Jag kör Generation 1 bios på mina maskiner och då har det inte fungerat. Installerade en ny maskin istället med Generation 2 och då dök TPM upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

GMET introducerades med Zen2 och nämns av vad jag kan finna först Oktober 2019 i AMD doc.

Vore kul att se ett bevis på att Ryzen 2000 serien har support för GMET, vilket då även skulle peka på att Ryzen 1000 har support. Då båda serierna (1000/2000) hårdvarumässigt är dom samma, förutom att dom tillverkas på olika noder.
Däremot så supportas SKINIT instruktionen sen Buldozer. Som krävs för GMET.
SKINIT återställer CPU'n till en ren/nollad config, varefter CPU'n pekas mot ett 64k segment med en säker bootloader.

Dina länkar säger inget om vilken generation från varken Intel eller AMD som har GMET support.

Mm, blev lurad av ett oklart pressmeddelande. Det stämmer att Zen 2 krävs. Det gör att jag tvekar igen.

Nog för att Zen och Zen+ i grunden är samma fast på en modernare processnod finns det alltid chans för små fixar och förändringar introduceras som knappt, eller inte alls, marknadsförs.

Jo, den andra länken nämner Kaby Lake (och även Zen 2 såg jag nu) för MBEC i en liten faktaruta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Nog för att Zen och Zen+ i grunden är samma fast på en modernare processnod finns det alltid chans för små fixar och förändringar introduceras som knappt, eller inte alls, marknadsförs.

Av någon anledning måste ju Microsoft lägga flera veckor på att utreda frågan också. Om det bara var är titta i ett datablad borde de vara färdiga nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Av någon anledning måste ju Microsoft lägga flera veckor på att utreda frågan också. Om det bara var är titta i ett datablad borde de vara färdiga nu...

Ja, det kan man tycka. Om stöd för detta vore orsaken skulle dock den feedback de vill samla in från Insider-användarna troligen snarare handla feedback på hur folk upplever prestandan.

Oavsett skulle jag vilja att de kunde tala om den tekniska motiveringen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Mm, blev lurad av ett oklart pressmeddelande. Det stämmer att Zen 2 krävs. Det gör att jag tvekar igen.

Nog för att Zen och Zen+ i grunden är samma fast på en modernare processnod finns det alltid chans för små fixar och förändringar introduceras som knappt, eller inte alls, marknadsförs.

Jo, den andra länken nämner Kaby Lake (och även Zen 2 såg jag nu) för MBEC i en liten faktaruta.

OK! Sorry...
Den rutan missade jag, tusan

Frågan är om GMET verkligen krävs för W11, eller det endast är om man kör ett VM.

Klipp:
AMD-V with GMET: AMD-V is set of hardware extensions to enable virtualization on AMD platforms. Guest Mode Execute Trap (GMET) is a silicon performance acceleration feature added in next gen Ryzen™ which enables hypervisor to efficiently handle code integrity check and help protect against malware.
Källa: https://community.amd.com/t5/amd-business-blog/amd-and-micros...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

OK! Sorry...
Den rutan missade jag, tusan

Frågan är om GMET verkligen krävs för W11, eller det endast är om man kör ett VM.

Klipp:
AMD-V with GMET: AMD-V is set of hardware extensions to enable virtualization on AMD platforms. Guest Mode Execute Trap (GMET) is a silicon performance acceleration feature added in next gen Ryzen™ which enables hypervisor to efficiently handle code integrity check and help protect against malware.
Källa: https://community.amd.com/t5/amd-business-blog/amd-and-micros...

Ingen fara.

Säkerhetsfunktionerna som Microsoft pratar om bygger på virtualisering (VBS = Virtualization Based Security). Exempelvis segmenterar man LSASS-processen för att förhindra en angripare från att dumpa lösenord (om WDigest är aktiverat), lösenordshashar, Kerberos-tickets etc. för inloggade användare från processens minne med mimikatz och liknande. I praktiken går man mot att starta en Hyper-V hypervisor och kör sedan Windows ovanpå den. Även WSL2 bygger på detta. Detta kan som du säkert redan gissat ha en påverkan på prestandan, om än ganska liten i de flesta fall. Vissa av funktionerna så som HVCI kan tydligen ha en större prestandapåverkan dock, vilket är anledningen till att funktioner så som MBEC/GMET spelar roll för att minimera denna overhead.

De olika VBS-funktionerna var tidigare mest för företag, och där är säkerhet betydligt viktigare än knappt märkbara prestandaförluster. Gamers är aningen mer kräsna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ingen fara.

Säkerhetsfunktionerna som Microsoft pratar om bygger på virtualisering (VBS = Virtualization Based Security). Exempelvis segmenterar man LSASS-processen för att förhindra en angripare från att dumpa lösenord (om WDigest är aktiverat), lösenordshashar, Kerberos-tickets etc. för inloggade användare från processens minne med mimikatz och liknande. I praktiken går man mot att starta en Hyper-V hypervisor och kör sedan Windows ovanpå den. Även WSL2 bygger på detta. Detta kan som du säkert redan gissat ha en påverkan på prestandan, om än ganska liten i de flesta fall. Vissa av funktionerna så som HVCI kan tydligen ha en större prestandapåverkan dock, vilket är anledningen till att funktioner så som MBEC/GMET spelar roll för att minimera denna overhead.

De olika VBS-funktionerna var tidigare mest för företag, och där är säkerhet betydligt viktigare än knappt märkbara prestandaförluster. Gamers är aningen mer kräsna.

OK!

Då har M$ övergivit Virtual Secure Mode (VSM) som krävs för att köra W10 och Server.
Okey. Med VMS så har dom en basic del som sen kan gå hela vägen till fullt skydd.

MBEC har support från Kaby Lake (7'e gen) och upp.
GMET har support från Zen2 (Ryzen 3000 och för APU från 4000 "Renoir") och upp.

Redan med VSM för W10 så diskuterades det om MBEC var obligatoriskt, uppenbarligen så var det inte så...
Om MBEC varit obligatoriskt så skulle W10 inte ha fungerat på mer än ett handfull system då det är Intel specifikt.

tror vi skall ta det lugnt och låta M$ hitta rätt ibland tarot korten, då dom uppenbarligen inte har hittat rätt ännu

Hur som så vore det gott att veta då jag vet en del som är intresserade att gå över till W11, som det nu är kan det bli ett ramaskri. Kanske... Vi på swec har antagligen nyare hårdvara än många andra.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

OK!

Då har M$ övergivit Virtual Secure Mode (VSM) som krävs för att köra W10 och Server.
Okey. Med VMS så har dom en basic del som sen kan gå hela vägen till fullt skydd.

MBEC har support från Kaby Lake (7'e gen) och upp.
GMET har support från Zen2 (Ryzen 3000 och för APU från 4000 "Renoir") och upp.

Redan med VSM för W10 så diskuterades det om MBEC var obligatoriskt, uppenbarligen så var det inte så...
Om MBEC varit obligatoriskt så skulle W10 inte ha fungerat på mer än ett handfull system då det är Intel specifikt.

tror vi skall ta det lugnt och låta M$ hitta rätt ibland tarot korten, då dom uppenbarligen inte har hittat rätt ännu

Hur som så vore det gott att veta då jag vet en del som är intresserade att gå över till W11, som det nu är kan det bli ett ramaskri. Kanske... Vi på swec har antagligen nyare hårdvara än många andra.

VBS är bara ett samlingsnamn vad jag vet. Vad får dig att tro att de övergivit VSM? Är väl ingen som sagt det. Jag gav bara en förenklad beskrivning för att påtala varför virtualiseringsrelaterad funktionalitet kunde vara relevant som systemkrav.

I Windows 10 var det mycket riktigt möjligt att aktivera de olika säkerhetsfunktionerna separat. Nu tolkar jag det som att de vill aktivera alla dessa som standard.

Ja, vi får nog vänta på Microsoft.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

VBS är bara ett samlingsnamn vad jag vet. Vad får dig att tro att de övergivit VMS? Är väl ingen som sagt det. Jag gav bara en förenklad beskrivning för att påtala varför virtualiseringsrelaterad funktionalitet kunde vara relevant som systemkrav.

I Windows 10 var det mycket riktigt möjligt att aktivera de olika säkerhetsfunktionerna separat. Nu tolkar jag det som att de vill aktivera alla dessa som standard.

Ja, vi får nog vänta på Microsoft.

OK. Lite missförstånd. Är lätt med bokstavskombinationer
Menade att VSM som även det är ett samlingsnamn endast var ett basic, antagligen så uttryckte jag mig fel.
Tror vi var på samma spår då jag uppfattade din beskrivning av VBS som ett steg längre, förbi full VSM.
Med risk för att jag uttrycker mig fel igen

Är kanske så enkelt att M$ inte bestämt sig var dom skall ha grundläggande ribban för basic funktionalitet.

PS! Vi lyckades båda med att vända VSM -> VMS, jag såg det inte förrän jag läste ditt svar
Typisk för teknikintresserade killar, sänkte en matte tenta då jag vände på två siffror

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!