Permalänk
Medlem

Jag fick äntligen tummen ur och gick ur kyrkan i slutet av 2015, efter 4 år av slösade skattepengar.. sen lämnade jag landet i början av 2016 och fick aldrig see en deklaration utan den där extra procenten.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Tycker det är bra att vara med, underhåll av fina byggnader samt att kyrkan gör mycket bra lokalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här kan jag faktiskt hålla med om även om jag själv lämnat sen länge

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på detta i omgångar men har valt att stanna kvar varje gång jag ska få tummen ur.
Anledningen hos mig är att Svenska Kyrkan gör mkt bra, även för människor som är icke troende och för att jag inte hittat något annat ställe där jag vill lägga pengarna som gör lika mkt.

Funderade på att kanske splitta upp det jag betalar på 3 ideella organisationer men har inte fått tummen ur, får se om nästa år blir året då jag får det.
Synd att man inte kan "välja" var man vill lägga dessa pengar, hade hellre lagt in det som en skatt som t.ex. gick till att lärare och hårt arbetande sjuksköterskor/undersköterskor fick lite mer flis i plånboken eller kunde bli fler.

Permalänk
Medlem

Är själv kluven p.g.a. den senaste tiden som den svenska kyrkan börjar bli mer politisk. Uppväxt i ett katolskt hem, tror mer på invandrare ifrån andra solsystem, Intel, AMD, Elon Musk och BitCoin än på falska gudar, men vill samtidigt inte se kyrkan försvinna, då jag ser den som en del utav den skånska landsbygden/kulturen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Gick ur på dagen jag fyllde 18år.

Tror du på gud, att jorden är 6-7000år gammal, att jorden skapades på 7 dagar, tycker du om vad religion skapat för konflikter runt om i världen? var kvar i kyrkan.

Annars gå ur, lev fri

Permalänk
Medlem

Hade folk gått ur kyrkan om det inte fanns pengar att tjäna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hade folk gått ur kyrkan om det inte fanns pengar att tjäna?

Ganska givet ja på den frågan.
Stoppa in valfri tro/sekt/politiskt parti och se hur den känns då. Kan man inte stå bakom vad de står för eller vad de gör är det ju inte alls konstigt man lämnar.

(Sen är det inte tjänar utan sparar)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag har inte gått ur Svenska Kyrkan då jag är kristen, finns ingen anledning till att vi människor har medvetande, "själ" och är såpass avancerade om vi inte är en skapelse, sen om man ska tro allt som skrivits i diverse skrifter är en annan sak
Finns absolut ingen vetenskaplig mening, förklaring eller fördel med liv.

Jag tycker även de värderingar vi har fått från kyrkan är bra. Den protestantiska kyrkan har format vad det är att vara en Svensk. Det är till stort del som gör att Sverige är vad det är och vad det varit. Känns dock som vi som land börjar tappa mycket av detta. Folk blir egoister istället.
-Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
-Vänd andra kinden till. Ett nytt fel rättar inte ett annat utan är just ytterligare ett.
(men visst man måste markera ibland eller jämna ut karma)
Med fler.

Kyrkan betyder mycket för vissa föräldrar som behöver hjälp med barnpassning m.m. och gamla som behöver aktiviteter eller känner sig ensamma. Familjerådgivning, jourhavande präst m.m. Ekonomiskt stöd till sjuka och funktionshindrade.
Nästan 50% av kyrkans utgifter är bidrag. Där ingår det väl hjälp till andra länder vid kriser m.m.

Jag ser ett historiskt och kulturellt värde i gamla kyrkor. Går inte på gudstjänster men firar kristna högtider.

Tror många gått ur av ekonomiska skäl. Skulle vara intressant att veta hur många som är konfirmerade men sen gått ur
Då kyrkan får stora statliga bidrag är väl ett utträde endast en ökning av annan skatt. Kyrkoavgiften är väl mer en "öronmärkt" skatt.

Edit:
Kanske borde kyrkans "modell" ses över. Mycket av bidragsdelen kunde väl lika gärna staten hålla i istället.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hade folk gått ur kyrkan om det inte fanns pengar att tjäna?

Självklart. Jag skulle gå ur alla religiösa (och andra med för den delen) föreningar jag ofrivilligt blivit medlem i även om det var gratis att vara med.

Sen att jag sparar nästan 6000 kr om året på det är ju en bonus. Snuskigt dyrt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

..
Man har upptäckt att 1 av 3 pedofiler är präster i Polen.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=4897561676927539&...
Man hittar också nu hundratals gravar efter barn runt religiösa skolor runt om i världen och vittnen berättar på Youtube hur de blev våldtagna och fruktansvärda saker.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=4825121807504860&...

Då kan man lika bra gå ur och betala de pengarna till tex Röda Korset eller liknande.

MagI
....

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem

Jag gick ur så fort jag kunde när jag började jobba. Håller personligen kristendomen ansvarig för att saktat ned vår utveckling med sin fientliga syn på vetenskap och kunskap under historien. Hade de inte bränt böcker och hotat vetenskapsmän med samma öde hade vi förmodligen varit mycket längre fram i utvecklingen idag och kanske kunnat bota sjukdomar vi inte kan bota.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har inte gått ur Svenska Kyrkan då jag är kristen, finns ingen anledning till att vi människor har medvetande, "själ" och är såpass avancerade om vi inte är en skapelse, sen om man ska tro allt som skrivits i diverse skrifter är en annan sak
Finns absolut ingen vetenskaplig mening, förklaring eller fördel med liv.

Nja, hur livet uppstod är inte klarlagt förstås, men från det via evolutionen till det liv som finns idag är ju ganska väl kartlagt och förklarat.

Citat:

Jag tycker även de värderingar vi har fått från kyrkan är bra. Den protestantiska kyrkan har format vad det är att vara en Svensk. Det är till stort del som gör att Sverige är vad det är och vad det varit. Känns dock som vi som land börjar tappa mycket av detta. Folk blir egoister istället.

Är det verkligen så? De flesta västeuropeiska länder är protestantiska så varför skulle "svenskhet" komma från protestantismen?

Citat:

-Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
-Vänd andra kinden till. Ett nytt fel rättar inte ett annat utan är just ytterligare ett.
(men visst man måste markera ibland eller jämna ut karma)
Med fler.

Man hör detta ofta i den här typen av debatter, att våra värderingar och vårt rättssystem bygger på en kristen grund, men i mina ögon är det en mänsklig grund helt enkelt. Titta på reglerna som man kan uttyda ur bibeln exempelvis, hur många av de är lagar idag? Inte så många. Att man inte ska mörda och stjäla är ganska självklart för alla civilisationer liksom, och sen handlar det mest om att man inte ska ha andra gudar, att man ska hedra sina föräldrar, att man inte ska tänka på det ena eller andra sättet och så vidare. Kolla på de "sju dödssynderna", de är inte förbjudna i lag på något sätt utan snarare är det flera av dem som ses som positiva idag. Högmod, girighet, avund, det är ju KDs grundprinciper liksom.

Citat:

Kyrkan betyder mycket för vissa föräldrar som behöver hjälp med barnpassning m.m. och gamla som behöver aktiviteter eller känner sig ensamma. Familjerådgivning, jourhavande präst m.m. Ekonomiskt stöd till sjuka och funktionshindrade.
Nästan 50% av kyrkans utgifter är bidrag. Där ingår det väl hjälp till andra länder vid kriser m.m.

Jo men hade det inte varit bättre om dessa funktioner skedde utanför religionen? Jag har en kompis som är riktigt fattig, har inte jobbat på många år och varit bostadslös och så, han går till kyrkan för att få mat och bidrag till vissa saker. Men i mina (och hans) ögon hade det ju varit bättre ifall han fick så mycket han behövde från socialen direkt så slapp han lägga tid på att gå och lyssna på en massa religiöst mumbo jumbo.

Citat:

Jag ser ett historiskt och kulturellt värde i gamla kyrkor.

Kyrkan får bidrag för att underhålla sina fastigheter om de har något historiskt värde.

Citat:

Går inte på gudstjänster men firar kristna högtider.

Vilka är det? Julen var inte kristen från början exempelvis. Påsken kan man förstås diskutera men att ha en högtid för att fira att den mörka och kalla årstiden är över är ganska standard liksom. Däremot har vi ju fått ceremonier och liknande från religionen förstås.

Citat:

Tror många gått ur av ekonomiska skäl. Skulle vara intressant att veta hur många som är konfirmerade men sen gått ur

Jag är inte konfirmerad men jag började gå på konfirmationsundervisningen, men kom snabbt på att jag inte trodde på allt det där. Själva undervisningen var ju inte så religiös egentligen och därmed inte så jobbig för mig, men man var ju tvungen att gå i kyrkan och det krävdes inte många besök där för att min tolerans för skenhelighet skulle ta slut.

Jag gick ur direkt efter jag fått min första deklaration då jag inte innan dess hade förstått att jag var med, eller att de per default fick en procent av mina inkomster.

Citat:

Då kyrkan får stora statliga bidrag är väl ett utträde endast en ökning av annan skatt. Kyrkoavgiften är väl mer en "öronmärkt" skatt.

Edit:
Kanske borde kyrkans "modell" ses över. Mycket av bidragsdelen kunde väl lika gärna staten hålla i istället.

Kyrkan får bidrag från staten för vissa specifika saker. Byggnadsvård exempelvis och säkert en hel del annat för det arbete de gör med exempelvis hemlösa eller liknande. Men de får inga pengar för att genomföra religiösa ceremonier. Så går man ur så får de mindre pengar till sånt men samma mängd pengar till det som staten bedömer som samhällsnyttigt.

Frågan är varför staten och skatteverket ska hantera detta. Folk får förstås vara med i vilken kyrka de vill och ge dem så mycket pengar de vill, men de borde väl sköta detta själva snarare än att det allmänna ska lägga resurser på den hanteringen? Jag är exempelvis med i Amnesty, varför dras inte det på min deklaration på samma sätt som andras "medlemsavgift" till deras trossamfund?

Permalänk
Medlem

Jag gick ur svenska kyrkan för 17 år sedan då jag fyllt 18 år. Ska jag ge bort mer än jag måste av mina pengar ska det inte ske per automatik.

"I think God has plenty of money"

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Kände nu att jag måste ta tag i detta jag med! Men hur går man enklast ur ?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Kände nu att jag måste ta tag i detta jag med! Men hur går man enklast ur ?

Jag fick tummen ur och gick ut i år.

Det var ingen smidigt process, man får skriva ut blanketten och skicka till församlingen du tillhör.

Via länken nedanför hittar du blankett och adress till församlingen:

https://www.svenskakyrkan.se/medlem/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Gick ur på dagen jag fyllde 18år.

Tror du på gud, att jorden är 6-7000år gammal, att jorden skapades på 7 dagar, tycker du om vad religion skapat för konflikter runt om i världen? var kvar i kyrkan.

Annars gå ur, lev fri

Svenska Kyrkan handlar om mer än gudstjänster och en tro på ett högre ting.
Se det som att donera pengar till välgörenhet. Det hjälper fattiga och behövande, bevarar kultur, har ungdomsgårdar m.m.

Permalänk
Inaktiv

Jag blev kvar i några år efter kyrkans separation från staten eftersom jag hade fått för mig att båda behövde vara medlemmar om man skulle gifta sig i kyrkan. Det är inget som var viktigt för mig själv, men kyrkbröllop är fina.
När jag efter några år insåg att det inte stämde gick jag ur kyrkan direkt. Det var skönt att gå ur eftersom jag absolut inte ville betala tusenlappar varje år till något jag inte tror på.
Nu hade jag i alla fall turen att bo i en församling där kyrkoskatten (i dag) är 0,85 procent.
Nu har jag inte läst hela tråden, men många nämner ”procenten” i kyrkoskatt. Det stämmer väl rent generellt, men kyrkoavgiften varierar kraftigt mellan olika församlingar – från 0,665 till 1,85 procent.

Permalänk
Medlem

@snajk Jag tror till och med evolution är en del av skapelsen, som nån slags "AI". Tycker nästan vetenskapen har gett fler nya frågor än svar. Finns skapande "krafter" och destruktiva. Ordning och kaos. Bägge behövs.

Jo det gäller ju självklart andra nordiska och västerländska länder med. Sen kanske t.om. asatro har spelat in på svenskheten. Julbocken m.m. är ju inte en kristen symbol. Så poängen var att de värderingar och moral som varit en grund för Sverige kommer från kristendomen. Känner en del som inte tror på gud men tycker "guds budord" och kristendomen är en grund för en bra moral. Tror mycket av vårt rättsliga samhälle bygger på det också.

Jag funderar lite själv på att gå ur då kyrkan då 1) många andra gör det, vilket gör det dyrare för oss andra som är kvar. 2) det sker ett dubbelarbete med bidrag m.m. låt staten och socialen sköta det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Svenska Kyrkan handlar om mer än gudstjänster och en tro på ett högre ting.
Se det som att donera pengar till välgörenhet. Det hjälper fattiga och behövande, bevarar kultur, har ungdomsgårdar m.m.

De bevarar en rutten kultur. De har ungdomsläger och gårdar där de sprider lögner. ***bort/mod***

§1.2-text raderat /Kent, forumledare
Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Synd att man inte kan "välja" var man vill lägga dessa pengar, hade hellre lagt in det som en skatt som t.ex. gick till att lärare och hårt arbetande sjuksköterskor/undersköterskor fick lite mer flis i plånboken eller kunde bli fler.

Det går ju tyvärr inte att du kan välja vart pengarna hamnar. Men i teorin kan du ju alltid deklarera för en högre inkomst än du har, och därmed betalar du mer skatt till olika ändamål. Om du höjer din inkomst av tjänst så hamnar pengarna primärt hos kommun och region (landsting). Om du skriver in att du haft kapitalintäkter så hamnar pengarna hos staten vilket finansierar andra saker.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Skickade in med kuvert för en månad sedan om att gå ur. Ska man få svar via post om att det är genomfört? Kanske tar tid om det är sommar och semestrar..

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Tycker det är bra att vara med, underhåll av fina byggnader samt att kyrkan gör mycket bra lokalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle gärna gå med igen trots att jag är ateist av den anledningen då jag numera ångrar att jag gick ut och gärna vill vara med och bidra till "kulturarvet" främst i form av bevarandet av gamla kyrkor och liknande. Tyvärr verkar det vara omöjligt om jag inte antingen döper mig eller ljuger om att jag har för avsikt att göra det. Kan i och för sig ha respekt för att man inte vill tumma på sin tro men det innebär också tyvärr att man inte kommer få mina pengar.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Jag skulle gärna gå med igen trots att jag är ateist av den anledningen då jag numera ångrar att jag gick ut och gärna vill vara med och bidra till "kulturarvet" främst i form av bevarandet av gamla kyrkor och liknande. Tyvärr verkar det vara omöjligt om jag inte antingen döper mig eller ljuger om att jag har för avsikt att göra det. Kan i och för sig ha respekt för att man inte vill tumma på sin tro men det innebär också tyvärr att man inte kommer få mina pengar.

Enligt http://uturkyrkan.se/vad-sker/ får kyrkan pengar av staten för bevarandet, så det är inte lika beroende av att folket är medlemmar som man kan tro.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Svenska Kyrkan handlar om mer än gudstjänster och en tro på ett högre ting.
Se det som att donera pengar till välgörenhet. Det hjälper fattiga och behövande, bevarar kultur, har ungdomsgårdar m.m.

Kyrkans intäkter var ungefär 21 miljarder kronor 2018. Av det användes ca. 100 miljoner till Svenska kyrkans välgörenhetsorganisation ACT. Så ungefär en halv procent, och av det så läggs förstås ytterligare en del på administration.

När svenska kyrkan hjälper fattiga så är det oftast skattebetalarna som betalar. Antingen genom EU, staten eller kommunerna. Matutkörningen under pandemin betalade exempelvis staten, även om Svenska kyrkan var utförare.

Jag hittar inga siffror på hur mycket de lägger på reklam varje år, men det lär vara mer än vad de lägger på välgörenhet.

Permalänk
Inaktiv

Lite osäker på om det var 2018 jag gick ur men troligen, borde dock ha gjort det tidigare.

Med tanke på att många av oss blev medlemmar mot våran vilja och där vi dessutom tvingas betala en ständig avgift så vore det hederliga vara att de tillåter att man lämnar via BankID.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

bevarandet av gamla kyrkor och liknande.

Var kommer det här tramset ifrån? Din medlemsavgift går inte till bevarandet av gamla kyrkor, staten betalar för det.

https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoantikvarisk-ersattning

Det du betalar är gage till jesus och hans råddare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Enligt http://uturkyrkan.se/vad-sker/ får kyrkan pengar av staten för bevarandet, så det är inte lika beroende av att folket är medlemmar som man kan tro.

Enligt Svenska kyrkans årsredovisning så fick de 434 miljoner i kyrkoantikvarisk ersättning år 2020. 78 miljoner utnyttjade de inte.

Så bevarandet av kulturbyggnader tycks inte vara något ekonomiskt problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sjoooberg:

Skickade in med kuvert för en månad sedan om att gå ur. Ska man få svar via post om att det är genomfört? Kanske tar tid om det är sommar och semestrar..

Beror säkert lite på vilket stift, eller vad det heter, man tillhör. Själv fick jag brev om utträde, minns dock inte hur lång tid det tog. Kan säkert dra iväg pga semesterar, även om jag är tveksam till att religion är något man bör kunna få ta semester ifrån.

Om inte annat borde det gå att kontakta dom, är ju ett visst datum du vill (oktober?) ha det klart innan för att inte få betala nästa år igen. Så bra att hålla lite koll.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Iskra:

Jag hittar inga siffror på hur mycket de lägger på reklam varje år, men det lär vara mer än vad de lägger på välgörenhet.

här hittar du siffror för ditt exempelår 2018

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

här hittar du siffror för ditt exempelår 2018

Där står väl inte hur mycket de lägger på reklam?