Permalänk
Medlem

Googla Lawline, har för mig att de kan hjälpa till i vissa frågor gratis men de svarar inte på allt (om jag inte missminner mig).

Bestrid och polisanmäl för ”förtal” (?), köparen ljuger/hittar på så det går väl under den avdelningen samt ”hot” i konversationen?

Tipsa Skatteverket (som ovan nämnt) igen, fler anmälningar bör skynda på processen?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Detta är motiveringen från tradera. Skickade in underlag SAMMA dag.

embedded picture /Mod
Permalänk

Fick mail om tvisten 13/7 kl 09.53, jag svarade dom 13/7 kl 10.30, har fått bekräftat att de mottagit. Brinner av nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Fick mail om tvisten 13/7 kl 09.53, jag svarade dom 13/7 kl 10.30, har fått bekräftat att de mottagit. Brinner av nu

Fan vad skumt, antingen är det ett standard svar eller så är någon på kundtjänsten inkompetent, jag gissar på sistnämnda.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Filma när ni packar upp paketet och prövar gpun i samma vända ifall att det blir något fel. Så har ni bevis.
Vem vet om han skickar tillbaka en defekt gpu, verkar inte vara en speciellt trevlig människa så hade förväntat mig det värsta.

Permalänk
Medlem

Här har något gått rejält fel, såpass att det kanske är möjligt att Plusredaktionen skulle vara intresserade.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Har inte letat förarbeten till lagen, men hur långt sträcker sig den paragrafen? Skrivningen är inte solklar på gränsdragningen, iaf enl mig. Marknadsplatsen är Traderas, de tar provision, de agerar mellanhand i tvister mm.

Tanken är inte att fånga upp marknadsplatser, utan att förhindra att näringsidkare anlitar målvakter eller lurar konsumenter att tro att köpet är tryggare än det egentligen är genom att smälla upp sin logga på affären. Se prop. 1989/90:89 samt SOU 1984:25 om förmedlingsköp. Ett företag skall inte kunna två sina händer från ansvaret genom att peka på att det tyvärr var Jocke som sålde varan som privatperson (med hjälp av Jockevaror AB), inte företaget i sig.

Citat:

Bestämmelsen har till sitt syfte främst att hindra att lagen kringgås vid försäljning av begagnade varor.
[...] I fall då en näringsidkare aktivt handhar försäljningen av en vara torde köparen sällan uppmärksamma att näringsidkaren inte uppträder i eget namn utan bara som ombud för en privatperson. Genom den gällande regeln motverkas också risken att en näringsidkare kringgår konsumentköplagen genom att anlita en privatperson som bulvan och framställa sig själv som ombud för denne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nu har jag fått Mail att den är skickad och jag får även betala för fraktkostnaden. Plus att jag betalat 200 kr för provision. Nu kommer jag bestrida detta.

Märkligt att du ska betala provisionen. Tradera har ju bedömt att ingen godkänd affär har skett och pengarna ska tillbaka åt respektive håll. Vad betalar man provisionen för då?

När jag haft mina tvister så betalades inga provisioner. För du har ju rent praktiskt enligt Tradera inte sålt något i detta fall. Dom kan inte äta kakan och behålla den även om dom försöker.

Permalänk
Medlem

vilken tönt.. bara o ignorera.. varför köper han beg om han förväntar sig nyskick? förbannade pucko alltså... hoppas han blir bannad.

SEr inte var TS har gjort nåt fel ? det var beskrivet att kortet är begagnat ? om köparen inte kan läsa eller har fel på sina ögon då är det ju hans problem..

Men som sagt, ta aldrig betalt via paypal ,aldrig någonsin blanda in dom! dom är alltid till 99% på köparens sida hur sjukt det än må låta så blir oftast säljaren förloraren....

Risken är nu att du kanske får tillbaka ett trasigt grafikkort? eller kanske en tegelsten för att jävlas? hoppas du filmar när du öppnar det, gör det helst på posten så har du vittne också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Fick mail om tvisten 13/7 kl 09.53, jag svarade dom 13/7 kl 10.30, har fått bekräftat att de mottagit. Brinner av nu

Har du svarat att du skickat bevis vid den tidpunkten? Samt bild på det skickade mejlet.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

vilken tönt.. bara o ignorera.. varför köper han beg om han förväntar sig nyskick? förbannade pucko alltså... hoppas han blir bannad.

SEr inte var TS har gjort nåt fel ? det var beskrivet att kortet är begagnat ? om köparen inte kan läsa eller har fel på sina ögon då är det ju hans problem..

Men som sagt, ta aldrig betalt via paypal ,aldrig någonsin blanda in dom! dom är alltid till 99% på köparens sida hur sjukt det än må låta så blir oftast säljaren förloraren....

Risken är nu att du kanske får tillbaka ett trasigt grafikkort? eller kanske en tegelsten för att jävlas? hoppas du filmar när du öppnar det, gör det helst på posten så har du vittne också.

Kommer filma och öppna på ombudet!

Skrivet av Dahle86:

Har du svarat att du skickat bevis vid den tidpunkten? Samt bild på det skickade mejlet.

Ja skickade bilder på datum och tid. Men dom svarade inte. Håller på att anmäla till Arn just nu

Permalänk
Medlem

https://info.tradera.com/anvandaravtal/

"Så här fungerar Traderas tvistlösningsförfarande

Om en Säljare och en Köpare har en meningsskiljaktighet som exempelvis beror på att Köparen inte fått leverans av en betald vara eller att den levererade varan enligt Köparen skiljer sig väsentligt från Säljarens beskrivning, så kan parterna lösa sin meningsskiljaktighet genom det tvistlösningssystem som Tradera tillhandahåller på "Mitt Tradera". Ett sådant tvistlösningsförfarande måste inledas i Mitt Tradera inom 30 dagar från det att köpet genomfördes och all kommunikation om tvisten ska ske genom Traderas tvistlösningssystem på Traderas plattform."

...
Köparen är ansvarig för att påvisa att det föreligger fel i den tjänst Säljaren utfört eller den vara som Säljaren har sålt, t.ex. med underlag bevisa att varan skiljer sig från Säljarens beskrivning.

...
Om ett tvistlösningsförfarande avslutas till Säljarens fördel så har Köparen inte rätt till återbetalning inom ramen för Traderas tvistlösningsförfarande.

...
"Vid betalning med PayPal, kort eller Swish ingår inte Traderas köparskydd"

Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nu när jag loggade in så hade han skrivit meddelande att jag kunde betala honom så tar han bort tvisten på tradera.

Fast detta bryter ju mot användaravtalet att tvister ska lösas genom Tradera "kommunikation om tvisten ska ske genom Traderas tvistlösningssystem på Traderas plattform.".

Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Detta är motiveringen från tradera. Skickade in underlag SAMMA dag.

https://gyazo.com/9083c9aed50df5571e01f2c84c3098f1

Varför måste säljaren komma med underlag när deras egna regler säger att det är köparen som ska komma med underlag och bevisa att varan skiljer sig från beskrivning vid en tvist? Och hur kan en antistatpåse ligga som grund för något som "skiljer sig väsentligt" från beskrivning.

Detta är ju helt klart en scammer/blåsare du har att göra med, förstår inte hur Tradera kan vara så blinda. Kan de inte undersöka köparens konto lite närmare?

Permalänk
Medlem

Detta är precis som jag skrev i ett tidigare inlägg. Personen har vänt sig till sin betalförmedlare Paypal. Paypal drar tillbaka pengar från Tradera. Tradera i sin tur vill inte stå med en förlustaffär och går efter vad PayPal bedömt, även om affären i sig skett korrekt.

Tradera gör det helt enkelt lätt för sig efter vad som passar dom.

Om det hade skett korrekt till så hade Tradera och Paypal löst det mellan varandra utan någon inblandning från säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Detta är precis som jag skrev i ett tidigare inlägg. Personen har vänt sig till sin betalförmedlare Paypal. Paypal drar tillbaka pengar från Tradera. Tradera i sin tur vill inte stå med en förlustaffär och går efter vad PayPal bedömt, även om affären i sig skett korrekt.

Tradera gör det helt enkelt lätt för sig efter vad som passar dom.

Om det hade skett korrekt till så hade Tradera och Paypal löst det mellan varandra utan någon inblandning från säljaren.

En Köpare har under vissa förutsättningar ett köparskydd som innebär att Köpare kan få tvister hanterade och få återbetalat det belopp som de har betalat vid en Transaktion.

Traderas köparskydd ingår om Köparen väljer att betala mot faktura eller avbetalning genom Paynovas försorg. Vid betalning med PayPal, kort eller Swish ingår inte Traderas köparskydd.

Bestrid Tradera fakturan + polisanmälan köparen är det minsta du borde göra.. helt sjukt att de kan göra som de vill.
Har länge sagt åt folk att hålla sig undan Paypal, just p.g.a. dessa scams , deras usla service och avgifter. Men men, räkna inte med att komma ut på plus i detta läge.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att undvika PayPal med andra ord. Har du även kontaktat dom angående fallet?

Permalänk
Entusiast

Jösses.

Å ena sidan visar väl den här tråden hur pass urstarkt skydd man har som köpare på Tradera, vilket jag definitivt inte trodde var fallet. Även om jag inte varit så aktiv på Tradera så lutar det ju mot att aldrig sälja något av värde där igen. Frågan är om jag ens är så sugen att köpa något på Tradera igen efter att ha läst om din behandling, TS. 😒

Lycka till med att driva detta vidare. Kommer följa med spänning!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Köparskydd via PayPal behövs inte. Utan som jag skrev tidigare och jag har varit med om detta själv. Köparen gör vad allmänt kallas en kortreklamation hos Paypal. Dom har sin egna försäkring om en köpare inte är nöjd.

Paypal utgår från vad den som söker reklamation skriver. Dom bryr sig inte att fråga säljaren. Tycker Paypal pengar ska åter så drar dom tillbaka bara. Företag som erbjuder betaltjänster har det utrymmet enligt någon lag/avtal. Precis som du kan vända dig till din bank eller som Klarna, Resursbank etc. Om du inte är nöjd. Dom utreder och bedömer om pengarna ska åter till deras kund.

Om parten som får pengarna dragna från sig inte är nöjd så vänder dom sig mot förmedlaren som tagit tillbaka pengarna. Dom går då inte och skickar kunden en faktura som Tradera gör här.

Precis som ta en randome butik som Stadium. Du köper något från deras sida är inte nöjd. Vill skicka åter. Stadium kanske vägrar ta returen i mitt exempel och du går du som köpare till din bank (betalförmedlaren) och gör en kortreklamation. Vi fortsätter i mitt exempel och banken håller med dig att pengarna ska åter.

Banken drar tillbaka pengar från Stadium och dom kanske inte är okej med det så då får dom tvista i all evighet med hur avtal ser ut när butiker och företag väljer att köpa tjänster från olika betalförmedlare. Stadium som vi hittar på gick torsk på 500 kr skickar inte då en faktura till köparen. Det är exakt det Tradera har satt i system sen många år tillbaka.

Tradera vill inte stå för en kostnad på grafikkort som säljaren fick budat för. Därför säger dom bara, sorry du förlora vi hörs förhoppningsvis inte mer.

Även auktionen har gått rätt till.

Permalänk
Inaktiv

Ärligt talat så förtjänar nog Tradera att hängas ut i media för detta förfarande, speciellt om de verkar vara så omständiga som de ändå är för TS.

Sedan Paypal... lade ner mitt konto när de tänkte ta betalt runt årsskiftet. Antar att de backat sedan dess men kan inte direkt påstå att jag saknat dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ärligt talat så förtjänar nog Tradera att hängas ut i media för detta förfarande, speciellt om de verkar vara så omständiga som de ändå är för TS.

Sedan Paypal... lade ner mitt konto när de tänkte ta betalt runt årsskiftet. Antar att de backat sedan dess men kan inte direkt påstå att jag saknat dom.

Håller med om att detta är otroligt klantigt skött av av tradera, dom borde verkligen få lite dålig publicitet för detta.
Vill inte kapa tråden och tänker inte spinna vidare på det. Men kostar PayPal pengar? Då måste jag ha missat nåt, kan inte minnas att jag betalat nåt 😧

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag hade en tvist på Tradera en gång, då när de hade Klarna som betalalternativ som gav köparen ett köpskydd. Jag var säljaren och vad jag sålde var en Surface Pro 3. Köparen ville ha igen pengarna för han tyckte den gick varmt och att fläktarna lät för mycket. Han skapade en tvist.

Jag skickade en massa länkar till Klarna/Tradera där det diskuterades att det var normalt att fläktarna lät och att den blev varm. Jag vann den tvisten som säljare i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Håller med om att detta är otroligt klantigt skött av av tradera, dom borde verkligen få lite dålig publicitet för detta.
Vill inte kapa tråden och tänker inte spinna vidare på det. Men kostar PayPal pengar? Då måste jag ha missat nåt, kan inte minnas att jag betalat nåt 😧

https://feber.se/samhalle/paypal-kunder-arga-pa-ny-avgift/419...

Jag stängde mitt konto i samband med detta och sen har jag inte följt vad som hänt sedan dess. Man ska få varningar, om det fortfarande gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

https://feber.se/samhalle/paypal-kunder-arga-pa-ny-avgift/419...

Jag stängde mitt konto i samband med detta och sen har jag inte följt vad som hänt sedan dess. Man ska få varningar, om det fortfarande gäller.

Ah nu känner jag faktiskt igen nyheten.
Ska inte kapa tråden mer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Ah nu känner jag faktiskt igen nyheten.
Ska inte kapa tråden mer.

Ju aktivare tråden är, desto synligare blir den.

Men samtidigt vill man ju inte störa TS i onödan heller förstås.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Ju aktivare tråden är, desto synligare blir den.

Men samtidigt vill man ju inte störa TS i onödan heller förstås.

Ni stör absolut inte. de är bra att de lyfts och allt ger en lite stöttning och tips, bara bra! 😄

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Ännu en anledning att undvika PayPal med andra ord. Har du även kontaktat dom angående fallet?

Faktiskt inte. Kanske skulle göra de också!

Permalänk
Skrivet av M_X_E_Q:

Här har något gått rejält fel, såpass att det kanske är möjligt att Plusredaktionen skulle vara intresserade.
Lycka till!

Tack för tips!! Får se om de är intresserade!

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Bestrid och polisanmäl för ”förtal” (?), köparen ljuger/hittar på så det går väl under den avdelningen samt ”hot” i konversationen?

Förtal är det väl bara om man sprider informationen till allmänheten?

Om Pelle skriver att Nisse är en skurk i en kommentar på detta forum är det förtal om uppgiften är felaktig och i vissa fall även om uppgiften är korrekt.

Om Pelle skriver att Nisse är en skurk i en privat konversation mellan Pelle, Nisse och Tradera är det väl inte förtal oavsett omständigheterna?

Permalänk

Jag har nu fått fakturan. Hörde av mig till tradera för att få en Mail som jag kan bestrida till. Men de hade ingen, utan kunde bestrida genom chatten så kunde hon förmedla. Hon kunde heller inte bekräfta att bestridan var godkänd om jag mailar i samma tråd som jag fick tvisten igenom för de kanske inte kom fram beroende på om de stängt ärendet. Tradera är ett skämt måste jag säga.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Jag har nu fått fakturan. Hörde av mig till tradera för att få en Mail som jag kan bestrida till. Men de hade ingen, utan kunde bestrida genom chatten så kunde hon förmedla. Hon kunde heller inte bekräfta att bestridan var godkänd om jag mailar i samma tråd som jag fick tvisten igenom för de kanske inte kom fram beroende på om de stängt ärendet. Tradera är ett skämt måste jag säga.

Ja, mycket viktigt att du har loggar från chatten om du bestrider via denna. Får du ut ett mail med innehållet i chatten så duger det. Annars måste du maila/skicka brev för att annars finns ju inget underlag.

Vidare, du har fått faktura på hela beloppet som kortet såldes för?
Har de svarat på att du skickat in underlag i tvisten som de nu avslutat?
Har du fått tillbaka kortet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Förtal är det väl bara om man sprider informationen till allmänheten?

Om Pelle skriver att Nisse är en skurk i en kommentar på detta forum är det förtal om uppgiften är felaktig och i vissa fall även om uppgiften är korrekt.

Om Pelle skriver att Nisse är en skurk i en privat konversation mellan Pelle, Nisse och Tradera är det väl inte förtal oavsett omständigheterna?

Så kan det väl vara, därav frågetecknet, säger dock en sak till Tradera vilket enligt TS inte stämmer så kan var livkäl förtal oavsett om det är en eller fler. Oavsett så hejar vi på marsvinet, vilset som det än är så håller vi tummarna

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.