Powerbank laddar mobilen långsamt

Permalänk
Medlem

Powerbank laddar mobilen långsamt

Hej, jag köpte nyss denna powerbank https://cdon.se/hemelektronik/baseus-mini-ja-powerbank-30000m...
Mitt problem är att när jag ska ladda min mobil står det att jag ska kontrollera anslutningen. Jag har försökt med USB-C anslutningen och båda USB-A, men samma sak händer. Kablarna funkar med andra laddare, så jag misstänker att det är mjukvara som gör att Samsung inte accepterar den, och när jag testat med appar så visar de att den bara drar ca 370mA, till skillnad från min vanliga laddare som är runt 2000 eller något.
Finns det någon lösning annat än att returnera? Jag ville ha denna specifikt för USB-C med 3A och ett stort batteri, och finns det någon lösning vill jag helst behålla den.
Har en samsung s20.
Tacksam för svar

Permalänk
Samsung Sverige

Om man tittar på specifikationerna på utgången "USB 1: 5V / 1A / USB 2: 5V / 2,4A / USB-C: 5V / 3A / Maximum Output: max. 5V / 3A" så verkar det inte vara USB PD 3.0 (Power delivery) / QC 3.0 / QC 4.0 eller någon annan typ av snabbladdningsstandard, utan bara vanlig 5V med lite högre effekt. Jag skulle nog returnera och välja en powerbank som har stöd för USB PD 3.0.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Om man tittar på specifikationerna på utgången "USB 1: 5V / 1A / USB 2: 5V / 2,4A / USB-C: 5V / 3A / Maximum Output: max. 5V / 3A" så verkar det inte vara USB PD 3.0 (Power delivery) / QC 3.0 / QC 4.0 eller någon annan typ av snabbladdningsstandard, utan bara vanlig 5V med lite högre effekt. Jag skulle nog returnera och välja en powerbank som har stöd för USB PD 3.0.

Är power delivery en nödvändig sak för att kunna ladda i 3A? Vad är meningen med 3A om den inte laddar i det?

Permalänk
Medlem

Precis som @Samsung säger så saknar den PD, så den kommer fortsätta vara slö, den där kan du ladda småsaker som hörlurar med istället.

Själv byggde jag en rejäl powerbank åt min polare, det blev ett bilbatteri och en krets med usb som omvandlar 12-->5V, den blev det bra tryck i.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Frekeb:

Är power delivery en nödvändig sak för att kunna ladda i 3A? Vad är meningen med 3A om den inte laddar i det?

Det finns en del enheter som kan ta emot 10-15 watt (2A/3A) med 5 volts spänning. Men snabbladdningsstandarderna i dag bygger ofta på lite högre spänning (exempelvis 9 volt eller 12 volt), och den Powerbanken du köpt verkar låst till 5 volt, så då faller telefonen tillbaka på "normalladdning".

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Då tackar jag för bra svar, tråkigt besked, men inget att göra något åt antar jag. Något bilbatteri släpar jag nog helst inte med mig, även om man inte kan stava till mobil utan bil.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Frekeb:

Då tackar jag för bra svar, tråkigt besked, men inget att göra något åt antar jag. Något bilbatteri släpar jag nog helst inte med mig, även om man inte kan stava till mobil utan bil.

Det finns Powerbanks i ungefär samma storlek (och prisklass) som har stöd för snabbladdning med Power delivery 3.0. Nu har jag inte testat exakt denna, men den verkar omtyckt: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/powerbank/...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frekeb:

Då tackar jag för bra svar, tråkigt besked, men inget att göra något åt antar jag. Något bilbatteri släpar jag nog helst inte med mig, även om man inte kan stava till mobil utan bil.

Hahah, nej det jag byggde åt honom var ett extremfall, han har en Ö han åker till där det inte finns el, och då har han med sig telefon, hörlurar och någon liten laddbar skärm som han speglar telefonen till.

Men vad jag fattat för så räcker den iallafall till alla de laddningar han gör under sin vistelse.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Skall du få bättre fart med 5 Volt utan PD3/QC3 så är det _kort_ USB-kabel som gäller - med kort menar jag 10 cm lång sladd mellan kontakterna typ.

Sladdar från halv meter och uppåt ökar inte på sin ledardiameter som de korta kablarna klara sig på och med högre ledningsmotstånd och mer spänningsfall på de längre kablarna som blir när man försöker med 2-3 Ampere så blir det inte mycket spänning kvar vid telefonen och för liten för att med full strömstyrka ladda batterier.

Det stora fördelen med QC3/PD3 laddstandarderna är att de kan kompensera för spänningsfallet i kablarna i många små steg adaptivt och man kan få full laddström även på längre kablar (typ 6 Volt ut från powerbanken och det är 5 Volt kvar när det når telefonen vid 3 Ampere på den 1.5 meter långa USB-C sladden - men ofta väljer man högre spänning efter förhandling som 9, 12, 15 Volt och mindre med ström för samma effektnivå just för att spara kontakterna (mycket ström på liten kontaktyta i micro-USB och USB-C och sämre kontakt en gång med larvig insättning kan lätt få den att nära glöda och kontaktelementet tappar fjäderspänsten och efter det har man USB-sladd som fungerar dåligt vid laddning och även kontakten i telefonen kanske blivit skadad - därav hellre 1.5 Ampere vid 12 Volt än 2.4/3 Ampere vid 5 Volt) och minska också förlusterna i själva USB-kabeln.

en som jag gillar skarpt att jag köpte flera är:

https://www.netonnet.se/art/produktvaljare/laddning/resa/powe...

(finns i olika färger)

Och man ser också när QC3/PD3 är aktivt (liten grön lysdiod i stället för vit, samma gäller när banken laddas att det görs med QC3/PD3 om det kopplas till en laddare med dito QC3/PD3-chip i sig och det hela laddas lite fortare) och man kan se sådana saker att QC3/PD3-laddningen bara är aktivt när man inte har telefonen aktiv och försvinner när man 'tänder' upp skärmen - vilket är frustrerande om man kör googel map under bilkörning i långa tider - men denna beteendet styrs av telefonen och inte av powerbanken...

sedan är 10000 mAh rätt lagom storlek - orkar typ nära 2 fulla laddningar på en Samsung S9-telefon och läderremmen är guld värd att knyta in sin USB-sladd som aldrig annars finns när man bhöver den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det finns Powerbanks i ungefär samma storlek (och prisklass) som har stöd för snabbladdning med Power delivery 3.0. Nu har jag inte testat exakt denna, men den verkar omtyckt: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/powerbank/...

Låter som ett alternativ, har lite svårt att ta mig till netonnet innan helgens pokemon go-event dock, så får väl se vad jag hittar på elgiganten, eller nöja mig med den jag skaffade så länge

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Frekeb:

Låter som ett alternativ, har lite svårt att ta mig till netonnet innan helgens pokemon go-event dock, så får väl se vad jag hittar på elgiganten, eller nöja mig med den jag skaffade så länge

Elgiganten har en variant från Mophie (dock för någon hundralapp till) som också verkar kunna fungera. Det framgår inte exakt vilken US PD-version det är, men spänningarna och strömstyrkorna ser okej ut: https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/laddare-och-...

Enligt hemsidan finns den i lager i 78 varuhus. Så det kanske är ett nära dig.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/laddare-och-...
Ser denna bra ut? Står att det är QC 3.0 och USB-C PD-kompatibel, antar att PD-kompatibel inte är en lögn så som HD-ready var när det begav sig.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Frekeb:

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/laddare-och-...
Ser denna bra ut? Står att det är QC 3.0 och USB-C PD-kompatibel, antar att PD-kompatibel inte är en lögn så som HD-ready var när det begav sig.

Ja, den ser vid första anblick bra ut. Det är fortfarande lite snårigt med olika versioner av snabbladdningsstandarder, men av allt att döma ska den fungera bra.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frekeb:

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/laddare-och-...
Ser denna bra ut? Står att det är QC 3.0 och USB-C PD-kompatibel, antar att PD-kompatibel inte är en lögn så som HD-ready var när det begav sig.

Hm, ja den där verkar ha USB-PD, så den bör gå bra snabbare än den du har nu.
Enda du får ta hänsyn till är kapaciteten som kan sänkas om du har den i ett varmt eller kallt utrymme, men 2 till 3 laddningar borde du få med vettig hastighet iallafall.

EDIT: Ninjad av @Samsung.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det är inte bara att gå in på elgiganten och greppa en powerbank utan där måste man kolla noga var och en på specarna innan köp.

Den bästa 10000 mAh-powerbank med PD3/QC3 jag kunde hitta på elgenanten med lite surf var:

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/laddare-och-... - dock laddas bara med USB-C anslutning och har ingen microUSB som ändå är det vanligaste idag.

Det finns flera modeller med PD-delivery men har dumheter som att de själva inte kan snabbladdas i sin tur med QC3/PD3 väggladdare och det kan ta 7 timmar för att ladda en 10 Ah-powerbank med vanlig 2A 5V väggladdare...

Dock tycker jag mitt förslag på netonnet är betydligt bättre och har också mickroUSB för laddning

Varför just 10000 mAh-powerbank och inte mindre/större??

De är fortfarande inte tunga som bly och en 20000 mAh batteribank och större blir fort väldigt 'stor' och märkbart tung i hantering och packning att du snart tittar efter lättare alternativ. 10000mA kan du ha i jackfickan eller väskan utan att det stör så mycket - 20000 mAh powerbank märks, väger och tar plats överallt IMHO

3000 - 5000 mAh powerbank med strömkapacitet som QC3/PD3 erbjuder så stressas batteriet med högre ström per Ah och det kommer resultera att du tappar kapacitet ganska fort med tiden, kanske redan inom 1 år samt räcker inte till ens en enda full laddning av din telefon redan som ny, medans med 10000 mAh powerbank med lägre ström per Ah gör att powerbanken håller betydligt bättre över tiden och räcker till nära 2 fulla laddningar av din telefon (hänger dock också på kvaliten av litiumpolymerbatteriet som stoppats i - somliga med noname-batterier verkar har inbyggd klocka att sluta ha någon kapacitet efter 1-2 år och ganska tvärt...)