Veckans fråga: När väljer du vatten?

Permalänk
Medlem

När jag är törstig!

I datorn kommer det bara av misstag o oftast i formen av Kaffe

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

I mitt fall är det bara pga transportskäl. Många företag vägrar skicka maskiner med tunga luftkylare, och därför sitter jag med AIO-kylare. Skulle jag bygga ihop något själv blir det alltid en stor tung luftkylare, typ Dark Rock Pro 4 eller NH-D15S.

Vattenkylare funkar bra så länge pumpen håller, säger min erfarenhet. Nuvarande från Fractal tuffar på fint än så länge, men i mitt gamla system hade jag en Silent Loop där pumpen dog efter ett par månader. Trist. Det tog åt skogen för lång tid att få den utbytt så jag köpte en luftkylare och kastade ut den. Just det här är elefanten i rummet: när en AIO lägger av, så blir maskinen oanvändbar om man inte råkar sitta på en ersättare, och hur många har det? Jättekul att montera bort den, paketera, skicka till ÅF, vänta ett par veckor, och.. Nope.

Det enda som kan gå sönder i en luftkylare är ju fläkten, och det är inte direkt kritiskt. Enkelt fixat, och många har nog nån extra fläkt som ligger i garderoben eller dylikt som man kan använda om det kniper.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Man får ju ändå medge att en liten risk är ändå större än ingen risk.

Finns en liten risk att Noctua D15 eller liknande knäcker moderkortet.😉

Permalänk
Inaktiv

Finns väl ingen orsak att köra vatten när Noctua tillverkar så bra luftkylare imo, kan däremot förstå valet för er med glaspanel och massa bling bling.

Permalänk

vatten?

använder primärt vatten då jag är törstig!

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Tyckte att Noctuas D15 började bli lite för bökig att hålla på med. Även om det är en mycket bra luftkylare så är det för mycket som måste anpassas för att den ska få plats i bygget, detaljer som att första NVMe-slotten och låset på översta PCI express-slotten inte går att komma åt utan att ta bort kylaren först blir väldigt drygt väldigt fort. Så jag bestämde mig för att prova AIO för första gången på många år och är väldigt nöjd både med kylförmåga kontra ljudnivå och enkelheten att mecka i datorn när halva moderkortet inte täcks av en aluminiumklump.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Kommer köra vatten nu när jag ska klocka mina Celeron 300A på mitt Abit BP6. Har redan köpt ett par Delta fläktar och sen ska jag köra en custom loop med en phase changer (hembyggt av kylskåp). Kommer köra dubbla 300w peltiers också. Med lite tur knäcker jag 630 MHz.

Nä inte alls. Kort svar: Aldrig.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maaxan:

Finns en liten risk att Noctua D15 eller liknande knäcker moderkortet.😉

Absolut! Det nämnde jag i ett av mina tidigare inlägg i tråden. #19164094

Därför, precis som någon annan i tråden sade, om man ofta har datorn med sig på LAN eller liknande så kan vattenkylning vara bra av den anledningen, om man behöver mer än t.ex. en Hyper 212 Evo och har behov av frekventa transporter.

Många kommersiella datorbyggare, bl.a. Inet, vägrar av den anledningen att skicka en färdigbyggd dator med något som en Noctua NH-D15 monterad, just på grund av den risken.

Allt har sina fördelar och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Har kört AiO i kanske 10 år nu. Kommer inte byta till luftkylare igen.

Prestandan är bättre. Jag vet att det blivit allmän sanning att en AiO inte slår en bra luftkylare. Vad ni än hittar för tester till stöd för den övertygelsen så har AiO bättre kylförmåga.

Ljudnivån kan hållas på ungefär samma nivå som en bra luftkylare när maximal kylprestanda inte behövs.

Det är mycket trevligt att slippa den enorma kylarklumpen en bra luftkylare innebär.

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr erkänna att jag köpte min första AIO för primärt utseendet skull..

Blev en Corsair hydro h100i rgb platinum,installerade den i mitt då Nzxt H500 chassi..
Blev mycket nöjd med hur "rent" innanmätet blev🙂

Men insåg att det chassit med en AIO/kylare i fronten fick mitt grafikkort att gå mycket varmare.

Så inhandlade ett Meshify C,installerade samma AIO,fast med radiatorn i "taket".
Lägre gpu-temp,och en cpu som går i samma temp som med Hyper 212 RGB Black kylaren,fast tystare.

Så utseendet gäller fortfarande,med en liten "touch" av prestanda/ljudnivå.

Permalänk

Har alltid kört med luftkylare tills jag flyttade till Singapore för cirka 10 år sedan, och började få problem med att datorn stänger av sig titt som tätt på grund av överhettning. Det kan ofta bli 28-32 grader inomhus här om man inte har A/C påslagen. Efter uppgradering till vattenkylning, först Corsair H60, och senare Fractal Design Kelvin S24 så försvann problemet de första 2-3 åren, tills de integrerade pumparna gav upp och jag tvingades köpa nya vattenkylare.

Byggde under 2016/2017 mina två första custom-loops med 3 x 360mm radiatorer, dubbla pumpar i serie, och har inte ångrat mig i efterhand. Då det räcker gott att köra fläktarna på halvfart, och pumparna på lägsta nivån (800 rpm), så är systemen absolut knäpptysta med temperaturer runt 40-45 grader vid spelande. Vid idle sjunker temperaturen till omkring 30-35 grader. Har sedan dess byggt tre ytterligare maskiner med samma design, men i stället för att ha två GeForce GTX 980 Ti grafikkort i SLI så har jag i stället dubbla Intel Xeon processorer, som jag använder mestadels till jobb och labbande.

Min slutsats är att det egentligen inte går att sätta likhetstecken mellan AIO och "riktig" vattenkylning, dvs. custom loop. Har även två mindre "luftbyggen" till barnen, som med bra kylare (Noctua NH-C14S) faktiskt presterar riktigt bra, utan att för den skull låta alltför mycket, även om deras grafikkort väsnas destå mer vid spelande. Valet mellan en bra luftkylare och custom loop är främst en kostnadsfråga, där vattenkylningslösningen lätt kan kosta 10 gånger mer. Men eftersom även de bästa luftkylarna inte innefattar huvudboven i dramat, dvs. grafikkortet, så kan man ändå inte jämföra rätt av -- en rätt konstruerad, och korrekt byggd custom loop ger i princip ljudlös maxprestanda på både processorn och grafikkortet.

Till den som planerar att bygga en custom loop, ta inga genvägar, och planera för underhåll med en dräneringsventil längst ner i loopen, och ett påfyllnadshål i toppen. Min rekommendationen är att byta vatten varje 12 månader, och plocka isär och göra rent blocken varje 24 månader med tandborste och ketchup(!). Och glöm inte att smörja in O-ringarna med vaselin när du skruvar ihop blocken igen. Hade valet stått mellan en bra luftkylare och AIO så hade jag däremot valt luft alla dagar i veckan.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Sånt brukar täckas av garantin om det är produktfel.

Precis, OM det är produktfel. Jag litar inte på mig själv när den potentiella förlusten är att byta ut parketten om jag fkat upp något
Dessutom är min luftkylda burk löjligt tyst redan så den potentiella vinsten är minimal.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Använder inte AIO kylare och rekommenderar inte dem heller efter att ha bytt ut flera döda AIO system där pumpen lagt av efter bara ett par år, tacka vet jag luftkylare som funkar för all evighet, förövrigt så kör jag just BeQuiets stora luftkylare och den kyler bättre än alla andra 120mm AIO lösningar jag sett på marknaden utan tvivel.

Ska man ha vattenkylning är det en custom loop som gäller helt enkelt annars kan man lika gärna köpa luftkylning om man nu inte bygger ett högpresterande ITX system där enbart vattenkylning får plats.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Kommer förmodligen aldrig att välja vatten före luft. Om luft går sönder så händer inget men om det skulle läcka vatten...

This. Även om många påpekar garantier och dylikt: Tänk dig att pumpen läcker ut över ditt nya 3080. Hur ska du få en ny tror du och hur lång tid lär det ta? Speciellt om du nyligen byggt din rigg med Ryzen processor och 3080 precis innan årsskiftet. Jadu lycka till!

Den enda gången jag funderat äver det är väl egentligen nu när det visar sig att vissa GPUer inte alls har bra bakplåtskylning där det vinns vissa vattenblock för även baksidan.

Annars nee. Överklockar inget själv utan gillar stock eller tom. undervolting lite för att spara på ström/delarna. En annan sak jag alltid är lite rädd för är hur långlivat det är och när man väl byter, X antal år senare, så sitter man kanske där med någon algsörja i rören/pumpen medan det värsta en luftkylare får är typ päls i sig (röker såklart inte).

Det finns klart fördelar, som att det är bättre med vatten, men för en som jag som inte trycker ut all kraft jag kan, så är inte det ett måste.

Permalänk
Medlem

Personligen väljer jag vatten över luft, så snart jag ser att jag har behov av det.

T.ex kör jag min 4790K i originalfrekvens nu. (4GHz)
Men överklockade den till strax över 5GHz tillfälligt för några dagar sen.

Min NH-D14 kutade upp i varv på fläktarna och värmen lade sig på runt 76 grader.

Hade jag velat köra den i 5GHZ permanent så hade det blivit en sluten vattenkylare, kanske en 360 rad.🤔

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

vatten är för mycket underhåll för min del

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av liljestig:

Har alltid kört med luftkylare tills jag flyttade till Singapore för cirka 10 år sedan, och började få problem med att datorn stänger av sig titt som tätt på grund av överhettning. Det kan ofta bli 28-32 grader inomhus här om man inte har A/C påslagen. Efter uppgradering till vattenkylning, först Corsair H60, och senare Fractal Design Kelvin S24 så försvann problemet de första 2-3 åren, tills de integrerade pumparna gav upp och jag tvingades köpa nya vattenkylare.

Byggde under 2016/2017 mina två första custom-loops med 3 x 360mm radiatorer, dubbla pumpar i serie, och har inte ångrat mig i efterhand. Då det räcker gott att köra fläktarna på halvfart, och pumparna på lägsta nivån (800 rpm), så är systemen absolut knäpptysta med temperaturer runt 40-45 grader vid spelande. Vid idle sjunker temperaturen till omkring 30-35 grader. Har sedan dess byggt tre ytterligare maskiner med samma design, men i stället för att ha två GeForce GTX 980 Ti grafikkort i SLI så har jag i stället dubbla Intel Xeon processorer, som jag använder mestadels till jobb och labbande.

Min slutsats är att det egentligen inte går att sätta likhetstecken mellan AIO och "riktig" vattenkylning, dvs. custom loop. Har även två mindre "luftbyggen" till barnen, som med bra kylare (Noctua NH-C14S) faktiskt presterar riktigt bra, utan att för den skull låta alltför mycket, även om deras grafikkort väsnas destå mer vid spelande. Valet mellan en bra luftkylare och custom loop är främst en kostnadsfråga, där vattenkylningslösningen lätt kan kosta 10 gånger mer. Men eftersom även de bästa luftkylarna inte innefattar huvudboven i dramat, dvs. grafikkortet, så kan man ändå inte jämföra rätt av -- en rätt konstruerad, och korrekt byggd custom loop ger i princip ljudlös maxprestanda på både processorn och grafikkortet.

Till den som planerar att bygga en custom loop, ta inga genvägar, och planera för underhåll med en dräneringsventil längst ner i loopen, och ett påfyllnadshål i toppen. Min rekommendationen är att byta vatten varje 12 månader, och plocka isär och göra rent blocken varje 24 månader med tandborste och ketchup(!). Och glöm inte att smörja in O-ringarna med vaselin när du skruvar ihop blocken igen. Hade valet stått mellan en bra luftkylare och AIO så hade jag däremot valt luft alla dagar i veckan.

https://www.overclock.net/media/no-title.4488302/full

https://www.overclock.net/media/no-title.4492822/full

https://www.overclock.net/attachments/caselabs_mercury_s8_danl_sg_68-jpg.217508/

Kul att nu nämner 28-32 grader inomhus... Redan klockan 10 så har jag runt 30 grader inne och blir värre under dagen. De senaste 2 veckorna. Och det ser inte ut att bli bättre. Uugh.

Bor dock på en toppvåning utan AC med morgonsol samt under hela dagen tills ca kl 17.
Allla fönster vätter ut mot solsidan med.

Längtar efter regn!! Skulle ha regnat under ett par dagar nu men inget regn i sikte.

Permalänk
Medlem

Skulle troligen bara vara om jag fick för mig att bygga ett ultrakompakt mITX-system där det inte fanns plats för något vettig luftkylning. Driftsäkerheten och livslängden väger över alla dagar i veckan annars.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Aldrig.
Vatten och elektronik skola icke hava samröre enär den himmelska röken eljest undslipper kretsarnas fångenskap. Femte BIOSboken, sjunde kapitlet, tredje versen.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig välja vatten före Noctuas luftkylare med fläktar av nougatfärg!

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Skrivet av SleeZy:

Kul att nu nämner 28-32 grader inomhus... Redan klockan 10 så har jag runt 30 grader inne och blir värre under dagen. De senaste 2 veckorna. Och det ser inte ut att bli bättre. Uugh.

Bor dock på en toppvåning utan AC med morgonsol samt under hela dagen tills ca kl 17.
Allla fönster vätter ut mot solsidan med.

Längtar efter regn!! Skulle ha regnat under ett par dagar nu men inget regn i sikte.

Svettigt värre... verkar som att du skulle vara i behov av vattenkylning även kroppsligt talat.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Skrivet av Tachiyon:

Kommer aldrig välja vatten före Noctuas luftkylare med fläktar av nougatfärg!

Ser Noctua framför mig om några år, som tillverkare också av radiatorer för toppmontering med inbyggd påfyllningsventil, och integrerade/löstagbara fläktar, givetvis beige/nougatfärgade -- som är lätta att ta ur och göra rent vid diskbänken. Även någon form av "förlängt" nätaggregat (1kW minimum) med inbyggd D5 pump och dräneringsventil, samt G1/4-anslutningar till "the loop".

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem

Jag valde Zalman Reserator en gång (2004) som kylde både processor och grafikkort i samma loop de första åren.
Jag körde med det i typ 5-6år men under de sista åren bara som CPU kylning då grafikkorten hade blivit mycket mer värmealstrande och att jag inte ville bekosta mer avancerade kylblock till en så gammal anläggning för det satt ju trots allt bara en akvariumpump i botten i Reseratorn.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk

Kör customloop och det är då inte pga priset i alla fall!

Mest för att kunna överklocka så hårt det går utan att behöva tumma för mycket på ljudnivån. Sen är det en rolig hobby som visst har ett dyrt instegspris men efter det så räcker det med att byta ut ett block vid uppgradering och lite vätska. Som med alla hobbys tar det lite tid. Själv rensar jag systemet och byter vätska cirka 1 gång per år. Har inte haft några problem med det då jag har gjort det ganska enkelt för mig med drainport etc.

Givetvis finns det risk för läcka men om du trycktestar systemet med luft (eget påhitt eller EKs variant funkar bra) ser jag inte hur det skulle kunna ske, om du inte flyttar runt på datorn för mycket. Står den still vet jag inte hur mycket otur som ska spela in.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Bytte just från luft till vatten 280mm AIO på 4790K-burken för jag håller på med "road to 5 GHz" med delid etc och kom snabbt fram till att Dark Rock Pro 4 inte höll måttet jämförelsevis.

Risken för vattenskada inte obefintlig men heller inte särskilt vanlig. Bygger jag åt någon annan blir det däremot inte vatten.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Kör med vattenkylning i min gamingburk för att jag minar.

RTX 3090 och ett RTX 3080 i samma loop, när jag spelar så är det bara mining på 3080 kortet, annars på bägge. Totalt så drar allt säkerligen en bit över 700w vid full load trots undervoltade kort vid mining.

Minnena håller sig runt 45-50°c och mem junction runt 68-76°c.

Tvivlar på att det hade gått att köra luftkylt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Avstängd

Kommer aldrig ens prova med vatten. Jag väntar hellre tills det kommer nyare GPU som inte är lika "törstiga".

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kör med vatten i både min och sonens bygge.

Varför?
För att det var grymt kul att bygga även om det innebar att jag blev lite fattigare. Betydligt dyrare än en hederlig luftkylning såklart.
Började med det för att få ner ljudnivån, samt att en 7700K:n behövde lite bättre kylning.
Sonens burk är ett Core P5 chassi med en 480mm Monsta-radiator från Alphacool, så fläktarna ligger på 700rpm konstant och vattenpumpen på 50% av max. Till och med en smygfis överröstar det i hans rum.

Vatten -> elektronik?
Ja,det är väl inte den optimala kombon. Men om man monterar ihop det noggrant utan stress och testkör vattensystemet innan man blåser igång allt så är det lugnt. Läcker det inte första 24 timmarna så lär det inte börja läcka av sig själv senare.....om man inte rullar med sig datorn till kompisen i en skottkärra över en åker

Har sagt åt mig själv flera gånger att inte bygga mer vattenkylning.....men det har gått åt pipan varenda gång

Permalänk
Medlem

Custom loop självklart.
Om endast cpu ska kylas, ja då spelar det ingen roll vad man kör.
Men börjar vi snacka kylning av gpu, där den mesta effekten märks, ja då snackar vi självklart Custom loop, och då får man ju med cpu på köpet så att säga.
Skönt kunna lira knäpptyst, med gpu temps under 45 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

Vatten -> elektronik?
Ja,det är väl inte den optimala kombon. Men om man monterar ihop det noggrant utan stress och testkör vattensystemet innan man blåser igång allt så är det lugnt. Läcker det inte första 24 timmarna så lär det inte börja läcka av sig själv senare.....om man inte rullar med sig datorn till kompisen i en skottkärra över en åker

Har kört min dator med custom loop fram och tillbaka till DH över 60 mil i skuffen med vägbyggen och skit på vägen. Sen få in datorn från parkeringen när den väger 30kg. Inte en droppe vatten läckte ut kan jag säga och allt fungerade precis som normalt. Var lite orolig när man tryckte på den efter första färden kan jag säga.