Veckans fråga: När väljer du vatten?

Permalänk
Medlem

Har haft flera olika AiO kylare.
Efter att två av olika tillverkare gått sönder, en inom garanti och en utanför, där varken återförsäljaren eller tillverkaren efter månader med mailande ersatte mig för trasiga fuktskadade komponenter gav jag fullständigt upp, för evigt. I båda fallen skyllde dom på varandra.

Detta var för 5 år sedan. Kanske funkar annorlunda idag.
Men tänker inte lita på tillverkarna för det. Tyvärr.

Permalänk

Orkar inte hela skiten med vatten, byggda, byta ut vatten, om det går sönder mm, fungerar bra med luft.

Permalänk

Enda vattenkylningen jag skulle kunna tänka mig är den utan pump.

https://www.youtube.com/watch?v=U-BWEDfrE9c

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sist jag byggde dator (2017) använde jag en NZXT Kraken X62 som CPU-kylare, eftersom den skulle vara så bra enligt en massa tester och folk på forum. Herrejäklar vilket skräp det var. Inget fel på kylningen men den obligatoriska mjukvaran till den (CAM) var nog det värsta skit jag har blivit påtvingad att installera sedan RealAudio på 90-talet. I klass med Gigabyte App Center. Den var inte ens speciellt tyst. Fick bättre kylning OCH lägre ljudnivå när jag senare bytte till en Noctua NH-D15.

Det finns inget supportat sätt att installera drivrutiner för NZXT-kylare som inte poppar upp fönster i tid och otid och tjatar om än det ena, än det andra. Den poppar upp meddelanden med nyheter när den har uppdaterat sig, tjatar om att logga in, ger meningslösa "tips". Även när allt funkar som det ska så visar den en splash-screen i ett par sekunder vid uppstart. Om nätet inte fungerade vid boot av någon anledning så misslyckas den med att logga in och visar en inloggningsruta utan "försök igen med det sparade lösenordet"-knapp så jag måste upp med lösenordshanteraren...

När jag byter dator brukar jag låta någon mindre teknisk släkting ärva den gamla. Jag skulle aldrig kunna göra detta med en NZXT-kylare. Jag skulle få support-samtal var fjärde vecka av typen "Nu har det kommit upp en sån där konstig ruta igen. Är det virus? Vad ska jag klicka?".

Hallå, det är en jäkla CPU-kylare. En sådan måste man liksom kunna konfa så att den aldrig syns, aldrig märks, tills man aktivt startar konfigurationsprogrammet.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att byta till vattenkylare när pumparna är helt tysta (det kanske dom är idag?) och när risken att flödet stoppar på grund av en trasig pump är åtgärdat.

Testade en Corsair H60 för ca 9 år sedan och det var ingen höjdare, pumpen hade massa konstiga ljud och den kylde inget vidare, bytte till en CM 212 som gjorde jobbet flera gånger bättre. Provade i samma veva någon Corsair med 140mm fläkt, men den förde för mycket oväsen från pumpen, och kylningen var inte denna gång heller vad jag förväntade mig.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Om luft går sönder så händer inget men om det skulle läcka vatten...

Har DU någonsin sett en AIO läcka? Har haft 5-6 stycken olika AIOs, testat dessa i dvs system. Ingen har läckt. Missljud och pumpar som ger upp har man hört många prata och skriva om men typ aldrig läcka.

Permalänk

Smakfråga. De krävs rätt bygge för att det ska vara effektivt. De är lite roligare än luft men kan ändå tycka att de är kul att optimera vanliga kylare.
En annan kul grej med vatten är att försöka komma undan med oldschool-grejer Värmepaket, nån lustig 220-pump och slang, block å andra sidan kan man ju dock lägga en liten peng på.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Vatten kyler allt pga överlägsen prestanda samt ljud, men det blir lite dyrt lägger ju lätt 10k i en burk med allt vattenkylt och ser man till prestanda per krona så då är det inte värt det, men har man börjat en gång i tiden så sitter man fast i det kan jag säga

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Luft tog upp för mycket plats och hade sämre kylförmåga vid plötsliga laster i mitt nuvarande bygge. Kört vatten många år utan några bekymmer och kommer nog fortsätta välja det i första hand.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Lego Master

Alltså såhär, tänker att jag kan nyansera mitt tidigare svar en aning.
Jag har inget konceptuellt emot vattenkylning. Tidigare propagerade jag hårt för AiO när jag fortfarande åkte på LAN i nån större utsträckning. Att har en metallklump på flera kilo hängande på moderkortet när man transporterar datorn kändes inte bra alls.
Nu när datorn primärt står stilla mesta av tiden, så har det argumentet lite försvunnit.

Däremot är ju en custom loop en extra feature i datorn, på ett lite annat sätt än en AiO. Så om jag ska ge mig på vattenkylning igen i framtiden så blir det troligen att lära mig bygga custom loop istället för att "fuska" med en AiO. Ingen utmaning, lixom.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hade diverse AIO kylare genom åren men blev nojjig över läckage när jag läste om andras tråkiga erfarenheter så slog därefter om till Noctuas NH-D15. Tillsammans med min deliddade 8700K så finns det ingen anledning att köra vatten.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hjälpsam

För under 1500kr är det effektivaste om man får plats en Noctua D15 eller U12A.

Designar datorer dagligen i jobbet, AIO är nästan uteslutande för design eller om man måste flytta värmhärden från A till B (tex dåligt ventilerat eller ITX chassi). Transportskäl är en annan anledning med.

Custom loop är i princip en hobby i sig, så det valet är inte för prestanda eller ljudnivå utan för projektet i sig anser jag.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har kört med AiO i många år och varit nöjd. Måste ha haft extrem tur för endast en pump har låtit, vilken är en H110 som just nu sitter på mitt 3080 med en lite moddad Kraken G12. Så den pumpen har jag satt ner lite i varv och verkar inte påverka temperaturen alls. Har även en Arctic Liquid Freezer II 360 till min 10850K, och datorn är otroligt tyst.

Visst hade det kunnat vara bättre med riktigt system, men det hade varit dyrare, mer arbete att installera och drygare underhåll. Är helt nöjd med ljudnivån och temperaturer idag.

Permalänk
Medlem

IMO är utseende den ända egentliga anledning att välja en AIO framför luftkylning.

- Kylprestanda: Som bäst mer eller mindre lika jämfört med de bästa luftkylarna (t.ex. NH-D15). Sedan är också VRM-kylning något om i regel brukar lida då luftflödet över dem försämras.
- Ljudnivå: Teoretiskt sätt kan det vara bättre men helt ärligt med en typisk 240-radiator har det mer med fläktar att göra än något. Sätt samma två fläktar på din luftkylare som en AIO och de bör låta lika mycket både och. Med en AIO får du dock med en pump som lägger på mer ljud, framför allt hos Asetek-varianter som typ alla tillverkare tvingas använda...
- Pris: Har nog aldrig sett en AIO som är billigare än en likvärdig luftkylare.
- Garanti: AIO har kortare livslängd pga pump. När den dör så måste man i regel byta ut hela kylaren, luftkylare räcker det att byta en fläkt.
- Utseende: helt subjektivt, men de flesta verkar tycka bättre om utseendet med vattenkylning.
- Utrymme: kan vara ett argument för vattenkylning, dock kommer man inte ifrån att mer massa betyder bättre kylning oavsett om det är en kylfläns eller en radiator. Handlar mer om vad som kan utnyttja utrymmet bäst, och med slang och pump som tar plats så är AIO inte alltid det mest kompakta valet.

tl;dr kan det se snyggare ut, men sällan presterar en AIO i praktiken bättre än en god luftkylare samtidigt som den kostar mer, har kortare livslängd, sämre VRM-kylning och e.v. högre ljudnivå.

-----
Det sagt så har jag kört en custom loop i flera år nu. Här är prestandan bättre än luftkylare (dock inte tillräckligt att jag skulle rekommendera det) och möjligheterna breda; Det går att göra extremt kompakt, extremt tyst, extremt snyggt, eller i princip hur du än vill. MEN priset är ordentligt saftigt och det kräver ganska mycket underhåll för att hålla systemet i gott skick.

För mig är vattenkylning (custom loop) något jag endast skulle rekommendera som mer av en hobby. Är det bättre än övriga traditionella kylare? Absolut. Är det värt priset, tiden, mekandet osv för något anledning annat än som ett kul hobbyprojekt? Absolut...inte.

-----
Att sammanfatta så skulle jag inte rekommendera AIO vattenkylning till de allra flesta för annat än utseende eller möjligtvis mer nischade behov. Likaså custom loop skulle jag inte rekommendera de allra flesta om man inte är fullt beredd på vad man ger sig in på och har pengar att bränna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av employed:

Har DU någonsin sett en AIO läcka? Har haft 5-6 stycken olika AIOs, testat dessa i dvs system. Ingen har läckt. Missljud och pumpar som ger upp har man hört många prata och skriva om men typ aldrig läcka.

Man får ju ändå medge att en liten risk är ändå större än ingen risk.

Permalänk
Medlem

Körde AIO när de var nya och spännande. Nu kör jag jätteklumpar från Noctua och Thermalright i allt. Skulle kunna tänka mig AIO om det krävdes av någon anledning, annars gillar jag simpelheten med luft. Är alldeles för bekväm (lat) för att bygga en custom-loop.

Permalänk
Medlem

Att så många har valt vattenkylning pga ljudet är märkligt. Finns ju inte en enda vattenpump som är tyst. Prestanda, utrymme och utseende. Det är de enda fördelarna med vattenkylning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Efter många generationer med stockkylning så köpte jag Corsairs största AiO i hopp om att det skulle bli svalare och tystare. Det blev det inte tyvärr. Blir nog luft till nästa rigg. AiO är visserligen fint och roligt att bygga.

Permalänk
Medlem

Har funderat på vatten länge men eftersom jag ofta lämnar datorn på är läckage en risk jag inte vill ta.
Funderar främst på att bygga nått eget passivt med en gammal bilkylare eller som någon här på forumet som körde det genom ett element på väggen. Då kan man säkert även köpa på sig en kraftigare pump som man kan gömma så man slipper ljudet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag bygger mina datorer utan vatten pga tidsbrist och lathet, men hade jag valt vatten så är det främst för att få darorn så tyst som möjligt.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Ljud och prestanda.

Känns gött att kunna köra mina fläktar på 700RPM oavsett belastning tack vare stora radiatorer.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Eftersom jag inte direkt någon skillnad på ljud eller värme vare sig på vatten (dock inte aio-vatten utan custom-loopar) eller luft (när man tänkt igenom sakerna och valt komponenter efter bruk) så är mitt svar, när jag har tråkigt och vill göra något..
Har inga fönster eller rgb-fnas så snyggt berör inte moi.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Aldrig AiO för min del.
Kunde tänka mig custom loop.
Men det är ju helt olika saker.

Kör alltid luftkylare från Noctua.
Har aldrig haft problem med dem.
Sista datorn hade samma kylare i 8 år, och fläktarna var lika bra som när dem var nya.

Polaren ville ha en AiO.
Blev någon från Corsair.
Fick byta fläktar på radiatorn eftersom dem lät lite som Apocalypse Now efter ett år..

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

"Utrymmesskäl" har förvånansvärt få röster än så länge..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört med AIO i en server ett tag (=år) så råkade jag notera att CPU var väldigt varm. Kylmediumet hade väl dunstat bort. Fick en ny på garantin men aldrig mer efter det. Luft kyler tillräckligt bra för mina behov.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Är väl lite gammaldags utav mig, kör på luft för att det är enklare underhåll samt att de håller år ut och in.
Sedan ingen risk för vattenläckage, enklare att byta en fläkt om den ger upp.

Dock så får jag väl medge att vatten är så mycket snyggare.
Men samtidigt så är det inte många som ser min dator, så jag ser inte riktigt poängen att göra den snygg för mig själv. Förutom att det är roligt då.

Möjligt att man skaffar sig en AIO i framtiden.

Permalänk
Medlem

Kört AIO kylare i typ 10år. 2st Corsair, H100 och H100i samt en BeQuiet Silent Loop.

Förstår inte vad det är som får folk att tycka att dem låter mkt? Har aldrig hört mina AIO kylare, varken fläktarna eller pumpen. Har då också haft datorn uppe bredvid högerskärmen och ändå inte hört något. Det enda som låter i datorn är när man spelar och gpu fläkten drar upp, och om man håller på och sorterar på hdd och skriver hit och dit så kan det knastra lite. Annars är datorn helt tyst.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Mitt huvudsystem/gamingburk kommer alltid vara custom vattenkyld dels för utseendet men också prestandan/överclockning.

AIO använder jag endast på tex. nånting som en server där jag kan installera och glömma den, dvs. ingen maintenance.

I en compact server där luftflöde är viktigt för tex. en massa diskar så kör jag med luftkylare endast.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kör själv med luftkylning, en Noctua NH-D15, och kan inte vara mer än nöjd! Tyst och presterar riktigt bra.
Men har dock byggt flera datorer med AIO till kompisar och dom verkar nöjda iaf
Fick iofs byta ut en av dom pga trasig pump efter någon månad annars har dom funkat perfekt!

Riktigt vattenkylning är något jag gärna skulle testat, men känner mig lite för osäker när det gäller sånt så det får va

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför vatten är så populärt. Många utav mina vänner verkar mest vilja ha vatten för att det är mer komplicerat eller ger en bild ut av "entusiasm" PC.

Jag kör luft sedan alltid. Mindre strul, mindre pumpar som börjar väsna med åren... och såklart, aldrig något som börjar läcka.