Pokémon GO fyller 5 år – spelar du fortfarande?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Pokémon GO fyller 5 år – spelar du fortfarande?

Niantics mobilspel Pokémon GO lanserades i juli 2016 och fyller således 5 år den här veckan! Kombinationen av nostalgi och åtminstone då lite annorlunda AR-element gjorde att spelet engagerade en hel del direkt från start. Personligen minns jag hur lagren av powerbanks tömdes på min dåvarande arbetsplats och att man lite smygstolt avslöjade vilken level man hunnit till eller vilka Pokemons man lyckats fånga, även till totala främlingar.

Som med det mesta lugnade sig hypen givetvis med tiden, men Niantic har fortsatt utöka och utveckla spelet sedan dess. De har fortfarande gott om aktiva event, uppdrag och liknande, bland annat arrangerar de lite större "Pokémon Go Fest", där årets upplaga drar igång om någon vecka

Numera är det nästan komplett med Pokémons upp till generation 5, men det finns ett gäng tillgängliga även ur generation 6-8 ser det ut som. Jag har en familjemedlem som är väldigt aktiv och fortfarande spelar varje dag, och det verkar finnas ett aktivt community som ses och kommunicerar kring event, raider osv. Personligen är jag inte superaktiv, men jag tittar in då och då, typ när jag får höra att någon av mina favoriter finns att fånga. I min inte särskilt stora samling är jag nog mest nöjd med nytillskottet Xerneas och min gamla Moltres från 2017 (som självklart döptes till otroligt fantasifulla namnet "OP Birb"...).

Spelar du fortfarande Pokémon GO, nu fem år senare? Vad har fått dig att fortsätta spela? Och självklart, har du någon favorit i samlingen?

Permalänk
99:e percentilen

Ragequittade permanent en dag för flera år sedan när jag använde typ 30 st Ultra Balls på en enda Dragonite och ändå inte lyckades fånga den. 🙃🙃🙃

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Forumledare

Nu på sommaren blir det lite utflykter med familjen i jakt på den perfekta pokemonen.
Det är ju lite kul och man kan se lite halvengagerad ut medans man i smyg svär över sonens ineffektivitet i en raid 😂

Just nu jagar jag en 3/4 stjärnig shadow mewtwo men det är inte helt lätt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Klart man spelar fortfarande, men det är verkligen på casual-nivå, igång när jag promenerar. Målet är så komplett samling som möjligt ”gotta catch’em all” är ju ändå tagline. …så inte max-level eller 100% IV-pokemons men nästan komplett pokedex och extra roligt att fånga regionals när man varit ute i världen. Favoriten har alltid varit Mewtwo (även innan Pokemon Go).

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Spelade första sommaren religöst. Fanns inget kvar att göra efter det och allt var bara pay to win så slutade och har inte testat igen sen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Yup, spelar dagligen, men jag har fortfarande noll koll på vad som är bra mot vad när man attackerar gyms.

Blir mest att kläcka ägg och spinna poke-stops. Kör inga "challenges", inga events. Inga raid-battles eller trainer battles i de olika ligorna etc. Skippar alla så kallade tema-dagarna och community events.

Försöker fånga minst en pokemon / spinna ett pokestop per dag för att få daily streaks.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Jag spelade i 5 min. när det kom och har inte spelat sedan dess. Förstod inte hypen alls.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag spelade i 5 min. när det kom och har inte spelat sedan dess. Förstod inte hypen alls.

Att göra motion roligt i form av världens mest kända varumärke typ.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Alling:

Ragequittade permanent en dag för flera år sedan när jag använde typ 30 st Ultra Balls på en enda Dragonite och ändå inte lyckades fånga den. 🙃🙃🙃

Hahaha jag har gjort liknande ett antal gånger, fy vad lack jag har blivit ibland.

Skrivet av NordhNet:

Nu på sommaren blir det lite utflykter med familjen i jakt på den perfekta pokemonen.
Det är ju lite kul och man kan se lite halvengagerad ut medans man i smyg svär över sonens ineffektivitet i en raid 😂

Just nu jagar jag en 3/4 stjärnig shadow mewtwo men det är inte helt lätt

Det kan vara så att det är min far jag spelar med, och att han är en såndär mega-engagerad spelare med 4 mobiler som fnyser åt hur mina svaga skit-gubbar inte gör ett jota i raider

Skrivet av Mindfighter:

Klart man spelar fortfarande, men det är verkligen på casual-nivå, igång när jag promenerar. Målet är så komplett samling som möjligt ”gotta catch’em all” är ju ändå tagline. …så inte max-level eller 100% IV-pokemons men nästan komplett pokedex och extra roligt att fånga regionals när man varit ute i världen. Favoriten har alltid varit Mewtwo (även innan Pokemon Go).

Typ lite min nivå med! Samlargalningen inom mig får en kick av att fylla en hel rad eller en hel generation och det är ett trevligt sätt att motivera sig att gå en lite annorlunda promenad eller en liten bit extra

Permalänk
Medlem

Jag gilla(de/r) Pokémon och jag gillar att gå på långa promenader. Men jag har aldrig fastnat för mobilspel och Pokémon Go var inget undantag.

Jag kan definitivt känna avundsjuka och saknad över att inte ha den sortens engagemang och pepp över något som andra har över Pokémon Go. Mer spel åt folket.

Permalänk
Medlem

Spelar fortfarande dagligen. Det var ett riktigt bra verktyg att lära känna nya människor efter att jag tog mitt pick och pack och flyttade till en ny stad. Har träffat majoriteten av mina nya vänner via spelet samt min fästmö träffade jag på en raid hehe så jag har spelet väldigt nära hjärtat.

Visa signatur
Permalänk
Lego Master

Spelade 2 minuter tills jag insåg att jag förväntades springa runt som en dåre på stan och jaga saker med mobilen. Drog på lurarna och satte igång Fallout 4 istället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Spelar fortfarande, har alltid älskat pokemon och det är det bra sätt att gå ut och röra på sig. Alltid kul att köra raider och möta folk. Man blir även alltid så glad när man får en ny shiny. Såg nu att de uppdaterat Pokedex och jag har 305 shiny (kan utveckla en del)

Favorit är nog min shiny 100% Deoxys.

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat och lär aldrig göra det heller

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Ja, men jag slöspelar typ bara från lägenheten. Skickar bara samma pokéstop paket till min vänner hela tiden
Springer inte runt och letar nya pokémon aktivt. Gjorde det inte äns när jag började spela. Är knappt så jag nyttjar incense. Kläcker dock ägg, men nu när man inte jobbar så blir det knappt några kläckta.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Musikälskare

Är level 43 och lär spela till 50

Men det har blivit klart mindre spelande under pandemin!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Spelade det ganska mycket initialt men bara tappade suget en dag och har inte rört det sedan dess.

Skulle verkligen behöva något AR-spel som tvingade ut mig dock

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Alla former av Pokemon är verkligen inte min grej, dock skulle kanske det kommande The Witcher AR spelet kunna locka mig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jodå, jag och sonen började spela ungefär när det släpptes i Sverige och har nog kört på sedan dess. Ingen av oss är någon riktig hardcore-spelare men vi kämpar på i vår egen takt och framför allt har vi väl aldrig direkt gjort något uppehåll. Har inte missat någon community day än iallafall Level 45 nu men nästa level är långt borta.

Har fortfarande kul så det kommer nog fortsätta spelas ett tag till.

Permalänk
Medlem

Level 42, men alldeles för dyrt med remote raids så har pausat lite nu. fortfarande inga pokestops eller gyms i närheten heller, så det är ganska drygt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Nop, var enbart intresserad av det för nostalgi och det var Gen 1 & 2 Pokémons som var aktuella då från Röd/Blå/Gul och Guld/Silver/Kristall generationen som man kombinerade med Pokémon Stadium 2, allt efter det är ointressant för min del

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Lirar igen sedan någon månad.

Lvl 30 bara men going strong. Tar gärna tips

Adda på: 1054 3009 5598 (Y)

Använder spelet mest som motivation för långpromenaderna. Då får man lite att sporadiskt titta på också
Blir kul att få sammanfattningen hur en vecka gått.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Eftersom jag spelade Ingress så blev det naturligt att testa lite. Spelade till och med lite i Tokyo då jag var där 2016 men tappade intresset ganska snabbt, kändes inte riktigt som min grej. Ingress spelar jag dock fortfarande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Aldrig börjat. Aldrig testat.

Permalänk

Började spela med barnen. Barnen tröttna men jag och min fru fortsätter spela dagligen. Kul att ha nått att pilla med medans man tar alla promenader

Permalänk
Lego Master
Skrivet av UndaC:

Skulle verkligen behöva något AR-spel som tvingade ut mig dock

Don't we all. Men helst i en franchise som tilltalar mig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är Pokemon ?
Jag Turfar. https://turfgame.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Spela någon dag, fanns ju inga rare saker att hitta utan verka bara vara den som grinda mest. Sen fuska flera stycken, sen hjälpte det väl inte att alla som spela det såg ut som byfånar.

Nää väntar på någon WoW AR variant.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk

Spelade som fan med tjejen första året. Slutade som fan när jag lessnade på att det liksom inte finns något element av skill, allt är random, det enda är att kasta curveballs och matcha dina matcher. Allt annat är en myriad av dåliga spelmekanismer.

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Medlem

Fuskade inte en massa folk i början? Sedan blev det p2w.