Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jepp, nu lyckades jag komma tillbaka till Windows 10

Har även gått ur Insider programmet

Ja det fanns några krascher som var ovälkomna under bla inställningar, liknande dom som redaktionen råkade ut för under sitt korta testande.
Värst var dock lagget i index när man scrollade. Sen måste sökningen bli exakt som i 10 innan jag kan gå över.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Edit. Navigation Pane hette det visst, det som laggade nåt helt otroligt. Känns konstigt att en officiell Microsoft produkt skulle ha dom ålommorna, fast det är ju early dev så lite skit får man räkna med.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Nu har jag lagt halva dan på att fixa UEFI och GPT.

Kanske klen tröst nu, men det går fint att installera Windows 11 på en dator med Legacy BIOS samt MBR.

Installerar man från ISO-fil, så finns det två olika setup-filer att välja på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Det var exakt det jag gjorde då jag insåg att det fanns för många buggar för det skulle gå att köra som daily use. Tog som du säger max 5min.

Vad för buggar? Har inte märkt nåt speciellt men vill gärna se om det går att återskapa dom för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad för buggar? Har inte märkt nåt speciellt men vill gärna se om det går att återskapa dom för mig

För mig fungerade inte Widgets alls. Fick inte upp något där utan det var bara tomt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

För mig fungerade inte Widgets alls. Fick inte upp något där utan det var bara tomt

Ah, okej. Inga problem för mig där

Dock verkar det vara en bugg med kalendern då den fastnat på att det är den 29:e juni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad för buggar? Har inte märkt nåt speciellt men vill gärna se om det går att återskapa dom för mig

Tappar alltid namnet på vad det heter, men för mig så laggade vänsterdelen inuti mappar. Dvs index? Där du kan se alla övriga diskar och mappar. Jag såg bokstavligen ränder innan vissa mappar namn hann renderas ordentligt.
Så scrolla i den menyn var inte inte på tapeten, av nån anledning fungerade det smoothly att dra i reglaget.
Spontana krascher genom bara leta sig runt i inställningarna. Räckte att bara ex gå från säg konto-inställningar till wifi ex. Fanns fler ex men har glömt exakt vilka.

Det är dom jag upplevde.
Dator? Surface Pro 17

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX Du menar Surface Pro 7?
Konstigt att du har sådana problem då det är en officiell M$ produkt. Har samma och det enda allvarliga felet jag har haft är halva skärmen grå.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

@Ravix Du menar Surface Pro 7?
Konstigt att du har sådana problem då det är en officiell M$ produkt.

Det där betyder väl dock inte så mycket i sammanhanget; de har ju haft oändligt långdragna problem med sin hårdvara (inte minst surface book).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det där betyder väl dock inte så mycket i sammanhanget; de har ju haft oändligt långdragna problem med sin hårdvara (inte minst surface book).

Inget jag hört talas om.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

@Ravix Du menar Surface Pro 7?
Konstigt att du har sådana problem då det är en officiell M$ produkt. Har samma och det enda allvarliga felet jag har haft är halva skärmen grå.

Nej, tror jag blandade ihop det lite. Min modell är från 2017, så 5:e generationen får jag det till.
Modell 1796, 256gb & 8gb ram.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Tappar alltid namnet på vad det heter, men för mig så laggade vänsterdelen inuti mappar. Dvs index? Där du kan se alla övriga diskar och mappar. Jag såg bokstavligen ränder innan vissa mappar namn hann renderas ordentligt.
Så scrolla i den menyn var inte inte på tapeten, av nån anledning fungerade det smoothly att dra i reglaget.
Spontana krascher genom bara leta sig runt i inställningarna. Räckte att bara ex gå från säg konto-inställningar till wifi ex. Fanns fler ex men har glömt exakt vilka.

Det är dom jag upplevde.
Dator? Surface Pro 17

Okej, inget jag märkt av. Kul att jag har sån relativt buggfri upplevelse men andra inte 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Okej, inget jag märkt av. Kul att jag har sån relativt buggfri upplevelse men andra inte 😁

Har en 5:e generationens 1796 model, a'l'a Core i5, 8gb ram och 256gb. Så rent spontant känns det konstigt att det inte skulle funka, speciellt på en produkt från dom själva också.
Ska ta och ge det en andra chans nu idag och se om det var slumpartade buggar man upplevde eller om det redan hunnit fixas till lite.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Har en 5:e generationens 1796 model, a'l'a Core i5, 8gb ram och 256gb. Så rent spontant känns det konstigt att det inte skulle funka, speciellt på en produkt från dom själva också.
Ska ta och ge det en andra chans nu idag och se om det var slumpartade buggar man upplevde eller om det redan hunnit fixas till lite.

Det är ju den första publika betaversionen så att det finns buggar borde inte förvåna. Behöver man ett stabilt system så är det ju ett tips att inte installera betaversioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju den första publika betaversionen så att det finns buggar borde inte förvåna. Behöver man ett stabilt system så är det ju ett tips att inte installera betaversioner.

Nej självklart inte, hade inte tänkt dailydrive detta. Mer bara få en känsla för det.
Buggjävlar finns det ju dessvärre överallt, svårt att komma ifrån 😎

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju den första publika betaversionen så att det finns buggar borde inte förvåna. Behöver man ett stabilt system så är det ju ett tips att inte installera betaversioner.

Har du kollat Feedback Hub?
Ibland får jag lätta Steam Early Access recensions vibbar av vissa.

Många förstår inte heller vad skillnaden mellan "Report a problem" och "Suggest a feature" är.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Har du kollat Feedback Hub?
Ibland får jag lätta Steam Early Access recensions vibbar av vissa.

Många förstår inte heller vad skillnaden mellan "Report a problem" och "Suggest a feature" är.

Nej jag tror jag slutade kolla där under W8 betan.

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det hela rätt att det "bara" finns en Dev version? Alltså ingen Beta ännu? (via Insider program)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av waghead:

Har jag förstått det hela rätt att det "bara" finns en Dev version? Alltså ingen Beta ännu? (via Insider program)

Ja.

Permalänk

Avinstallerade och gick tillbaka till Windows 10.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eduardo_S:

Avinstallerade och gick tillbaka till Windows 10.

Det var ett väldigt innehållsrikt och givande inlägg

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Det var ett väldigt innehållsrikt och givande inlägg

Lika innehållsrikt som Windows 11 Developer Preview

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Lika innehållsrikt som Windows 11 Developer Preview

Vad hade du för några buggar som du inte kunde hitta workarounds för?

Hos mig känns Windows 11 mer stabilt än Windows 10 21H1 samt väldigt resurssnålt (ca 1,1GB RAM vid uppstart).

Har inte haft någon krasch i Explorer.exe efter att jag stängt av Widgets i gpedit.msc.

Stängde även av en hel del services i 11:an, vilket gjorde att VPN-panelen i Settings slutade fungera. Den inställningen är numera dold mha Winaero Tweaker Dock ett stort lyft från Windows 10, där hela Settings-appen kraschar om en service är avstängd.

Jag har hittills inte stött på någon bugg som jag kunnat åtgärda eller runda själv. Däremot så inser jag att Windows 11 inte är redo för den stora skaran än. Vissa kanske borde köra macOS istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eduardo_S:

Lika innehållsrikt som Windows 11 Developer Preview

Nu får du utveckla lite. Vad menar du?

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vad hade du för några buggar som du inte kunde hitta workarounds för?

Hos mig känns Windows 11 mer stabilt än Windows 10 21H1 samt väldigt resurssnålt (ca 1,1GB RAM vid uppstart).

Har inte haft någon krasch i Explorer.exe efter att jag stängt av Widgets i gpedit.msc.

Stängde även av en hel del services i 11:an, vilket gjorde att VPN-panelen i Settings slutade fungera. Den inställningen är numera dold mha Winaero Tweaker Dock ett stort lyft från Windows 10, där hela Settings-appen kraschar om en service är avstängd.

Jag har hittills inte stött på någon bugg som jag kunnat åtgärda eller runda själv. Däremot så inser jag att Windows 11 inte är redo för den stora skaran än. Vissa kanske borde köra macOS istället

Såg inte riktigt poängen med att installera ett halvfärdigt OS, som man ändå måste ta bort efter ett halvår.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eduardo_S:

Såg inte riktigt poängen med att installera ett halvfärdigt OS, som man ändå måste ta bort efter ett halvår.

Så kan man så klart tycka. Då förstår jag inte varför du installerade det från första början, det är ju en developer preview liksom. Vad förväntade du dig egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Såg inte riktigt poängen med att installera ett halvfärdigt OS, som man ändå måste ta bort efter ett halvår.

Låter som att du talar om Windows 10 med feature updates varje halvår Mer halvfärdigt OS än 10:an får man leta efter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Låter som att du talar om Windows 10 med feature updates varje halvår Mer halvfärdigt OS än 10:an får man leta efter

Haha, bra poäng där. Tycker helt klart dom har tagit ett steg extra från Windows 10.

Permalänk
Medlem

Ofta inte ens 1800x inte är kompatibel med win 11...

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

nån som har ett asus z490-i kort och fått ptt att vara aktiv? min återställer sig efter varje omstart..
har clearat cmos, reflashat bios, har secureboot å allt som man ska ha
sett flera som har samma problem på bla, reddit ,har skrivit till asus suport men dom är ju segare än siarp