Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Visst var det Bethesda som lyckades köra Fallout i backen? Kanske inte lika illa som CD Projekt misslyckades med Cyberpunk 2077 men nära nog. Jag har varit en stor fan av Fallout spelen men de senaste jag verkligen spelade igenom var Fallout 3, testade såklart Fallout 4 när det släpptes men kändes då ospelbart. Mycket möjligt att de fick rätt på spelet senare. Man hoppades på att de skulle lyckas resa sig igen men så släpper de Fallout 76...

Nja, de får allt bevisa sig innan jag köper mer från dem. Förövrigt vet jag egentligen inte vad trailerna vill ha sagt, är det motorn vi ska bli imponerad över? Ingen gameplay alls?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lika som i de flesta speltrådar, folk gnäller ihjäl sig för minsta lilla.

Med rätt skulle jag säga, många spel släpps långt innan de är färdiga, Fallout 4 hade massor med problem när det släpptes, inte så illa som ex Cyberpunk 2077 men trillräkligt för att jag skulle tappa suget för Fallout serien vilket inte säger lite. Det finns så många andra bra spel att spela så varför stångas med tillverkare som inte ens vet när sin egen produkt är redo.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Samsung Sverige

Jag känner mig hyfsat positivt inställd. Outer Worlds visade ju på en intressant riktning med rymd-RPG (tvåan har ju också tillkännagivits nu) och fler som ger sig på det är bara bra.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Gillade Outer Worlds skarpt - så ser fram till uppføjaren. Starfield ser ut att också falla i smak, men det ær ju inte speciellt mycket vi vet æn. Goda tider før Xbox/Game Pass!

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

fallout 4 är från 2015, borde vara något liknande här.

Fallout 4 är dock Creation Engine, inte Creation Engine 2.

Sen sker det ju förbättringar över tid, så spelen är ju inte identiska för att de använt samma motor, vilket kan studeras genom att kolla skillnaderna mellan Skyrim, Fallout 4 och Fallout 76. Fallout 76 är betydligt snyggare än Fallout 4, så jag tvivlar inte på att Starfield kommer ha en hög teknisk nivå när det kommer ut.

Permalänk

Alla pratar och om och jämför med Star Citizen men glömmer bort Elite, originalet. Om det blir ett liknande rymdutforskande med lite mer RPG-tyngd så är jag hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

testade såklart Fallout 4 när det släpptes men kändes då ospelbart. Mycket möjligt att de fick rätt på spelet senare.

Hur klarade du att spela Fallout 3 då, med tanke på hur buggigt det var vid releasen?

Skrivet av Jimmy:

Fallout 4 hade massor med problem när det släpptes, inte så illa som ex Cyberpunk 2077 men trillräkligt för att jag skulle tappa suget för Fallout serien vilket inte säger lite.

Det säger nog mest om dig, t.ex. att du inte är något egentligt Fallout-fan.

Skrivet av Jimmy:

Man hoppades på att de skulle lyckas resa sig igen men så släpper de Fallout 76...

Jag har spelat FO76 i 560 timmar, hur många har du spelat?

Extremt dålig jämförelse med CP2077, men antar att du inte spelat det heller.

Permalänk
Medlem

Roligt att Bethesda vågar satsa på en helt ny IP när man redan har 2 stora etablerade sådana. Ska hålla förväntningarna låga, förhoppningsvis så innebär den nya spelmotorn att spelet blir mindre buggit jämfört med t ex Fallout 4.

Permalänk
Medlem

Tror introt i spelet är att man vaknar upp dåsig i en transport tillsammans med andra fångar....

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur klarade du att spela Fallout 3 då, med tanke på hur buggigt det var vid releasen?

Jag hade inga större problem med Fallout 3, däremot var det en massa strul med Fallout 4, sökte man på nätet så var det tydligt att man inte var ensam.

Skrivet av Sveklockarn:

Det säger nog mest om dig, t.ex. att du inte är något egentligt Fallout-fan.

Haha ja men du har helt rätt, jag är inte ett fan längre, trodde det var tydligt? Men alla fallout upp till och med 3 spelades rigoröst av båda mig och mina kompisar. Fan? tja, var går gränsen egentligen? När man tvingar sig igenom uppenbart trasiga spel? Ja kanske, såfall är det ju tur jag inte är ett fan av serien längre

Skrivet av Sveklockarn:

Jag har spelat FO76 i 560 timmar, hur många har du spelat?

Tja, jag la ihop 1 och 1 vilket märkligt nog blev 2 så då fick inte Fallout 76 ens chansen att bevisa sig. De misslyckades enlig mig med Fallout 4 och när omdömena var så pass låga för 76 så fanns det ingen chans att jag slösade min tid där. För visst fick 76:an ganska mediokra betyg om sanningen ska fram : https://www.metacritic.com/game/pc/fallout-76.

Man kan praktiskt taget spendera 560 timmar i mer eller mindre vilket skit spel som helst, det säger nog mer om dig än om spelet dock. Är det detta som kallas Fan så står jag hällre utanför.

Skrivet av Sveklockarn:

Extremt dålig jämförelse med CP2077, men antar att du inte spelat det heller.

Anta kan man ju göra men risken är att man har fel som i ditt fall. Jag la ner par timmar på Cyberpunk 2077 när det släpptes men det var tydligt att spelet inte var färdigt. Tanken var att vänta 6 månader och sen ta en titt igen men vad jag kunnat läsa mig till så är det fortfarande inte redo. Jag har som tur är ingen brådska så då blir det väll runt slutet av året jag ger spelet ett sista försök. Det är möjligt jag borde gjort samma med Fallout spelen efter 3an men det fanns för många andra bra spel som faktiskt fungerade så det blev aldrig av.

Hade jag tvingat mig igenom Cyberpunl 2077 vid release hade jag bara ångrat mig, för min del är det bättre att vänta till spelet stabiliseras(om det nu gör det) och få en bra förstagångs upplevelse.

Något håller helt klart på att hända med spelbranchen, man upplever att det släpps allt fler ofärdiga spel men det kan också vara så att en del tillverkare faktiskt fått konsumenterna at höja sina krav genom åren. På sikt är det kanske en bra idé att vänta iallafall 6 månader efter releas innan man börjar spela för att få en tillräkligt god kvalité. Men vi alla är olika, vissa kan leva med praktiskt taget vilka buggar som helst så länge som det är ett spel och det går att spela igenom.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Angående valet av motor: Hur kommer det sig att de inte använder id-tech? Kanske den mest optimerade tekniken som finns tillgänglig under samma tak och de envisas med att använda ytterligare en iteration av Creation Engine (som de kallar för "2" nu iofs).

Ska bli sjukt spännande att se om de kommit underfund med hur de ska lösa de sjukt stela animationerna i tidigare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Angående valet av motor: Hur kommer det sig att de inte använder id-tech? Kanske den mest optimerade tekniken som finns tillgänglig under samma tak och de envisas med att använda ytterligare en iteration av Creation Engine (som de kallar för "2" nu iofs).

Ett skäl är bl.a. att de ska ha en motor som klarar hundratals objekt (t.ex. items utspridda i mijlön som kan plockas upp) i spelarens närhet som kan interageras med, och som har fysik applicerat. Inte riktigt jämförbart med Doom när man tänker efter?

Det är likadant för andra spelutvecklare att man bygger vidare och utvecklar sin motor, precis som Unreal Engine, Frostbite eller för den delen iD Tech. När Skyrim kom så klagade folk på att det var Gamebryo, och man får nog inse att folk som klagar i de allra flesta fall inte är insatta nog för att uttala sig om de tekniska aspekterna.

Sen är det ju tillåtet att inte gilla spelet av godtycklig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Angående valet av motor: Hur kommer det sig att de inte använder id-tech? Kanske den mest optimerade tekniken som finns tillgänglig under samma tak och de envisas med att använda ytterligare en iteration av Creation Engine (som de kallar för "2" nu iofs).

Creation Engine har sannolikt ett massivt backend för RPG-system, vilket är att föredra framför en 3D-motor som är byggd för shooters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ett skäl är bl.a. att de ska ha en motor som klarar hundratals objekt (t.ex. items utspridda i mijlön som kan plockas upp) i spelarens närhet som kan interageras med, och som har fysik applicerat. Inte riktigt jämförbart med Doom när man tänker efter?

Det är likadant för andra spelutvecklare att man bygger vidare och utvecklar sin motor, precis som Unreal Engine, Frostbite eller för den delen iD Tech. När Skyrim kom så klagade folk på att det var Gamebryo, och man får nog inse att folk som klagar i de allra flesta fall inte är insatta nog för att uttala sig om de tekniska aspekterna.

Sen är det ju tillåtet att inte gilla spelet av godtycklig anledning.

Skrivet av Fulci:

Creation Engine har sannolikt ett massivt backend för RPG-system, vilket är att föredra framför en 3D-motor som är byggd för shooters.

Och motargumentet här är att alla motorer modifieras i någon mån för varje spel. Jag har svårt att se hur id-tech omöjligt skulle kunna driva ett spel som Fallout eller Skyrim. Kanske har ni rätt i att det är ett oöverkomligt hinder likt Biowares oförmåga att göra något vettigt av Frostbite (vilket jag misstänker handlar mer om Bioware än Frostbite).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur klarade du att spela Fallout 3 då, med tanke på hur buggigt det var vid releasen?
Det säger nog mest om dig, t.ex. att du inte är något egentligt Fallout-fan.
Jag har spelat FO76 i 560 timmar, hur många har du spelat?

Extremt dålig jämförelse med CP2077, men antar att du inte spelat det heller.

Man måste inte tycka om alla versioner av något för att vara ett ’riktigt fan’... kan vi släppa sandlådan för en stund nu?

Fallout 1/2 är ju helt andra spel än resten i serien och faller långt från alla i smaken. New Vegas är ju gjort av helt andra utvecklare och har lite annan känsla helt klart...

De två senare är också av ganska annan karaktär och det är långt från alla som gillade de spelen som gillade de tidigare.

Permalänk
Avstängd

Är det inte bekymmersamt att spelet ska släppas om drygt ett år och ingen gameplay har visats ännu?

Man hade väl hoppats på att de ägnar åtminstone ett år åt att finslipa och debugga ett förhoppningsvis färdigt spel eller börjar man med sådant efter spelsläpp numera?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag hade inga större problem med Fallout 3, däremot var det en massa strul med Fallout 4, sökte man på nätet så var det tydligt att man inte var ensam.

Fallout 3 hade minst lika stora problem vid releasen, och då har jag inte ens berört det faktum med hur mycket resurser som återvanns från Oblivion med i vissa fall minimal omarbetning.

Du har dubbla standarder i frågan.

Skrivet av Jimmy:

Men alla fallout upp till och med 3 spelades rigoröst av båda mig och mina kompisar.

Fallout 1 & 2 var ju mästerverk i jämförelse med vissa aspekter av 3:an. Har du kört Fallout: New Vegas då?

Skrivet av Jimmy:

Tja, jag la ihop 1 och 1 vilket märkligt nog blev 2 så då fick inte Fallout 76 ens chansen att bevisa sig.

Då kanske man inte ska uttala sig om spelets kvalitéer, alls.

Skrivet av Jimmy:

För visst fick 76:an ganska mediokra betyg om sanningen ska fram : https://www.metacritic.com/game/pc/fallout-76.

Vad har det med dagens Fallout 76 att göra? Väldigt lite.

Skrivet av Jimmy:

Man kan praktiskt taget spendera 560 timmar i mer eller mindre vilket skit spel som helst, det säger nog mer om dig än om spelet dock.

Det var nog inte det som var poäng utan att jag har spelat tillräckligt mycket för att kunna uttala mig.

Har inte skrivit någonstans att Fallout 76 var en felfri, perfekt release.

Skrivet av Jimmy:

Är det detta som kallas Fan så står jag hällre utanför.

Ja, det är din förlust.

Skrivet av Jimmy:

Anta kan man ju göra men risken är att man har fel som i ditt fall.

Så jag har fel när jag uttalar mig om spel som jag har spelat hundratals timmar, men du har rätt när du tillämpar dubbla standarder om Fallout 3 och bortser ifrån att det var ren smörja när det kom ut, samt uttalar dig om spel du inte har spelat?

Skrivet av Jimmy:

Det är möjligt jag borde gjort samma med Fallout spelen efter 3an men det fanns för många andra bra spel som faktiskt fungerade så det blev aldrig av.

Vilket annat spel motsvarar Fallout? Tar gärna emot tips.

Skrivet av Jimmy:

Något håller helt klart på att hända med spelbranchen, man upplever att det släpps allt fler ofärdiga spel men det kan också vara så att en del tillverkare faktiskt fått konsumenterna at höja sina krav genom åren. På sikt är det kanske en bra idé att vänta iallafall 6 månader efter releas innan man börjar spela för att få en tillräkligt god kvalité. Men vi alla är olika, vissa kan leva med praktiskt taget vilka buggar som helst så länge som det är ett spel och det går att spela igenom.

Det kan också vara så att spelen har blivit väldigt komplexa de senaste 20 åren. Kan inte komma på någon bugg som varit direkt game-breaking i varken Fallout: New Vegas eller Fallout 4, och Bethesda-buggar har som bonus en tendens att göra sig väldigt bra på film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man måste inte tycka om alla versioner av något för att vara ett ’riktigt fan’... kan vi släppa sandlådan för en stund nu?

När man säger sig ha slutat spela en spelserie p.g.a. spel man inte har spelat då?

Skrivet av medbor:

Fallout 1/2 är ju helt andra spel än resten i serien och faller långt från alla i smaken. New Vegas är ju gjort av helt andra utvecklare och har lite annan känsla helt klart...

Settingen är en bärande del av spelen.

Skrivet av medbor:

De två senare är också av ganska annan karaktär och det är långt från alla som gillade de spelen som gillade de tidigare.

Ja "riktiga" Fallout-fans gillar inget nyare än Van Buren såklart.

Sen kommer det här med verkligheten, och så får man inse att om man är intresserad av spelvärlden så får man hänga med till nya iterationer av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fallout 3 hade minst lika stora problem vid releasen, och då har jag inte ens berört det faktum med hur mycket resurser som återvanns från Oblivion med i vissa fall minimal omarbetning.

Du har dubbla standarder i frågan.
Fallout 1 & 2 var ju mästerverk i jämförelse med vissa aspekter av 3:an. Har du kört Fallout: New Vegas då?
Då kanske man inte ska uttala sig om spelets kvalitéer, alls.
Vad har det med dagens Fallout 76 att göra? Väldigt lite.
Det var nog inte det som var poäng utan att jag har spelat tillräckligt mycket för att kunna uttala mig.

Har inte skrivit någonstans att Fallout 76 var en felfri, perfekt release.
Ja, det är din förlust.
Så jag har fel när jag uttalar mig om spel som jag har spelat hundratals timmar, men du har rätt när du tillämpar dubbla standarder om Fallout 3 och bortser ifrån att det var ren smörja när det kom ut, samt uttalar dig om spel du inte har spelat?
Vilket annat spel motsvarar Fallout? Tar gärna emot tips.
Det kan också vara så att spelen har blivit väldigt komplexa de senaste 20 åren. Kan inte komma på någon bugg som varit direkt game-breaking i varken Fallout: New Vegas eller Fallout 4, och Bethesda-buggar har som bonus en tendens att göra sig väldigt bra på film.

Oj, var ska man börja? Jag får nog göra som jag gör med dåliga spel, d.v.s lägger min tid på bättre grejer. Vad vi dock kan konstatera är att vi alla är olika, vi har olika krav på produkterna vi nöjer oss med. Som tur är finns det mängder med vallmöjligheter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Oj, var ska man börja? Jag får nog göra som jag gör med dåliga spel, d.v.s lägger min tid på bättre grejer. Vad vi dock kan konstatera är att vi alla är olika, vi har olika krav på produkterna vi nöjer oss med. Som tur är finns det mängder med vallmöjligheter.

Faktum kvarstår att Fallout 3 var minst lika trasigt som Fallout 4, vid release.

Det låter som att det är något annat än spelet i sig som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Faktum kvarstår att Fallout 3 var minst lika trasigt som Fallout 4, vid release.

Det låter som att det är något annat än spelet i sig som är problemet.

Har du sett den här videon? Han går igenom exakt vad som är fel med Bethesdas spel.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av emilakered:

Todd säger...

"It just works!"
"50 times the fidelity"
- Todd Howard, E3 2018 (FO76 reveal).

Tror inte ett skvatt på något som kommer ur munnen på denna människa tyvärr haha.
Nog för att jag är taggad på vad Starfield kan tänkas vara, men innan jag ser robust 'gameplay' från oberoende parter blir det inte mer än förtjusning av konceptet, med stark kryddning ut av försiktighet.

De gav upp på att fixa Skyrim's många potentiellt spelbrytande buggar. Fallout 4 var "meh" som bäst i story-departementet och hade otroligt med tekniska problem till en början. Fallout 76 verkar vara på banan nu både sett till spelandet och tekniska aspekter, men har tagit dem 3 år att nå dit från släpp också.

Kan bara be till gudarna att mod-support finns från dag 1!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av AplAy:

Man hade väl hoppats på att de ägnar åtminstone ett år åt att finslipa och debugga ett förhoppningsvis färdigt spel eller börjar man med sådant efter spelsläpp numera?

I Bethesda's fall handlar det om att vid varje släpp försöka slå sitt gamla rekord med hur många buggar man kan strunta i att fixa innan folket tar fram facklorna!

Sedan 'strösslar' dem det med att bara fixa en handfull av dessa 'post-launch', för att sedan gå i ide i 6 år och fortsätta cykeln - Slutmålet är att de inte släpper något annat än konceptet av ett spel, med tillhörande 'quick start-guide' om hur du själv kan kompilera spelet, skapa musik och lära dig CAD för 3D modellering och animering

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Den största nyheten här är att de äääääntliiiiiGEEEEN fixat en ny motor.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Den största nyheten här är att de äääääntliiiiiGEEEEN fixat en ny motor.

Vet vi det med säkerhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Har du sett den här videon? Han går igenom exakt vad som är fel med Bethesdas spel.

Nej, har inte sett den, men tycker det är en ganska bra sammanfattning av vad den innehåller. Jag håller med om analysen att ingen ny motor kommer att förändra den grundläggande problematiken. Du förstår också varför jag tycker att det är befängt att gilla Fallout 3 och samtidigt tycka att Fallout 4 var dåligt.

Med det sagt så har de drivit den tekniska utvecklingen framåt och släppt otroligt snygga och tekniskt avancerade men modvänliga spel, så det ska bli kul att se vad den vidareutvecklade motorn tar till bordet den här gången.

Permalänk
Medlem

Mina förväntningar när det gäller Bethesda är ett stort och innehållslöst spel (kanske passar bra till ett rymdspel?), buggar och orimligt resurskrävande i förhållande till den grafiska kvalitén. Sen har vi ett par Bethesda-quirks som udda proportioner på människor och riktigt dåliga texturer inslängda lite här och där.

Permalänk
Medlem

Har väldigt låga förväntningar. Älskar TES, men är inte alls sugen på rymd och sci-fi.

Skrivet av Thor:

Den största nyheten här är att de äääääntliiiiiGEEEEN fixat en ny motor.

Creation Engine 2 är så vitt jag förstått inte en ny motor utan en patchad version av Creation Engine. Todd har också antytt i tidigare intervjuer att Bethesda inte vill byta, eftersom de har ett sådant stort och aktivt community av moddare.

Men jag hoppas verkligen att det är något nytt i grunden. Alla seriösa moddare hoppas på en bättre motor, även om det innebär merarbete att lära sig nytt precis i början. Skyrims mod-scen lever än idag och fyller 10 år i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Faktum kvarstår att Fallout 3 var minst lika trasigt som Fallout 4, vid release.

Det låter som att det är något annat än spelet i sig som är problemet.

Inte en chans, har du någon riktig data på det där? Att spel innhåller lite buggar får man ta men Fallout 4 var riktigt trasigt när det kom.

Tittar man på Metacricits användar omdömen så är det tydligt att Fallout 4 inte levde upp till förväntningarna, sen om det berodda på buggar eller bara dåligt spel vet jag inte.

Fallout 4 - 5.6
Fallout 3 - 7.8

Förövrigt verkar du inte riktigt tycka som den stora skaran men det är ingen fel i det så länge du har kul så är allt bra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Creation Engine 2 är så vitt jag förstått inte en ny motor utan en patchad version av Creation Engine.

Jag vet inte om "patchad" är rätt ord, snarare vidareutvecklad.

Som jag skrev innan så är det synlig skillnad mellan Skyrim, Fallout 4 och Fallout 76.

Skrivet av serdyllon:

Men jag hoppas verkligen att det är något nytt i grunden. Alla seriösa moddare hoppas på en bättre motor, även om det innebär merarbete att lära sig nytt precis i början. Skyrims mod-scen lever än idag och fyller 10 år i höst.

Har du något exempel på någon sådan konkret förbättring?

Jag har moddat några Bethesda-spel också, upplever att det är extremt sällan man läser release notes/FAQ för moddar och hittar texten "this is due to engine limitations" som förklaringen på något problem.