Permalänk
Medlem

Köpa burk för 12-15k

Hej!

Tänkte skaffa mig en ny dator då jag börjat tröttna på min Dell Xps13 när jag har för många firefox fönster uppe, samt spelar WoW Classic. Som det ser ut just nu har jag två externa skärmar som jag kopplat min XPS13 till och jag brukar sitta med säkert 20+ firefox flikar, många tradingview diagram och ibland även Netflix/Amazon Prime eller youtube uppe.

Har tidigare fått hjälp här för 10 år sedan att bygga ihop en dator men jag har de senaste månaderna när jag läst här märkt att grafikkort är ett problem. Så det är en färdigmonterad dator jag är ute efter, någonstans runt 12-15k borde räcka för mina behov.

Rent estetiskt hade jag egentligen velat något rent med så lite blinkade neon och annat som gått, men jag köper nog nästan vad som helst just nu.

Pris:10.000-15.000

Behov:

WoW classic TBC 2x fönster uppe.
Streaming från netflix/youtube samtidigt.
Möjlighet att ha 20+ firefox flikar utan för mycket lagg.
Möjlighet att koppla två stycken skärmar till datorn, har just nu en Dell docka till xpsen men sladden är rätt kort på den så hade varit skönt och slippa använda den.
Wifi i moderkortet är ett måste då jag inte kan ha nätverkskabel just nu.

+
Om den inte är för stor och går att hantera, hade gärna ställt den på skrivbordet, då kunde jag använt min docka dessutom.
Hyfsad lagring, gärna mer än den 512 ssd jag sitter på idag, men kan annars alltid använda extern.

Med vänlig hälsning
Peter

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Lenovo Legion T5 med Ryzen 3600 och RTX 3060, passar in på dina krav hyfsat bra.
mATX formfaktor så den är inte så stor.

En bekant till mig köpte en förra helgen, den var faktiskt bättre än förväntat. Standard-komponenter, inget special.

  • Moderkort med ordentlig VRM och kylning

  • 2x 8GB 3200MHz minnen

  • M.2 SSD från Samsung med kylfläns

  • Schysst grafikkort från MSI (oem)

  • 650W 80+ Bronze nätaggregat

  • 3x 120mm fläktar i chassit

Den har dessutom plats för 1x 2.5" och 2x 3.5" diskar med kablar redo.

Det enda som var mindre bra var processorkylaren, det var en enkel modell med 80mm fläkt. Bytte den till en tornkylare från Noctua. Värt att nämna är att den använder Intel 115X/1200 monteringshål på AM4 sockeln.

Godkänt bios också, går att stänga av alla leds samt välja vilken sorts kylare man har så boostar processorn därefter. Inte mycket att klaga på!

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem

Tack! Osäker på om jag vet hur man byter ut kylaren tyvärr. Det är för övrigt lite av ett orosmoment då jag inte vill förstöra sakerna och inte hållit på så mycket. Skulle det påverka mig i det långa loppet om jag inte bytte kylare? Eller finns det bättre byggen där man slipper tänka på sådant.

Verkar vara en återkommande grej att byggen har fel nätagg, dåliga kylare eller annat som inte stämmer. Läste en recension på inet på en dator i den prisklassen jag är ute efter som tydligen hade usla fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klutte:

Tack! Osäker på om jag vet hur man byter ut kylaren tyvärr. Det är för övrigt lite av ett orosmoment då jag inte vill förstöra sakerna och inte hållit på så mycket. Skulle det påverka mig i det långa loppet om jag inte bytte kylare? Eller finns det bättre byggen där man slipper tänka på sådant.

Verkar vara en återkommande grej att byggen har fel nätagg, dåliga kylare eller annat som inte stämmer. Läste en recension på inet på en dator i den prisklassen jag är ute efter som tydligen hade usla fläktar.

Det påverkar nog inget i längden, kylaren presterar som AMDs originalkylare för Ryzen 3600. Det enda negativa egentligen är högre temperaturer och ljudnivå jämfört med en större kylare. Visst finns det bättre byggen med större kylare men det kostar mer än om man skulle köpa en och montera den själv.

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem

@Klutte Kan du förtydliga?

Är du ute efter en bärbar dator eller en stationär?

Du skriver att du vill använda befintlig docka till den nya datorn. Om den befintliga är för en dator som är något år gammal så är chansen ganska låg att den gamla dockan inte passar till den nya bärbara datorn.

Det skulle ju ha blivit bättre med dockor nu när TB3/USB3 osv skulle bli standard för dem... men på jobbet så ser vi att datorer som köpts för 2.5 år sedan inte kan använda dockor när de ersätts idag.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

@Klutte Kan du förtydliga?

Är du ute efter en bärbar dator eller en stationär?

Du skriver att du vill använda befintlig docka till den nya datorn. Om den befintliga är för en dator som är något år gammal så är chansen ganska låg att den gamla dockan inte passar till den nya bärbara datorn.

Det skulle ju ha blivit bättre med dockor nu när TB3/USB3 osv skulle bli standard för dem... men på jobbet så ser vi att datorer som köpts för 2.5 år sedan inte kan använda dockor när de ersätts idag.

Hej! Nej behöver absolut inte använda dockan mer, men på något vis behöver jag ju koppla in skärmarna så det återstår att se om det blir en smidigare lösning eller inte, om det går. Behöver minst två stycken skärmar, kanske tre i framtiden, men minst två. Är enbart ute efter en stationär dator, men ett plus är ifall den är hanterbar och inte drar för mycket uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Det påverkar nog inget i längden, kylaren presterar som AMDs originalkylare för Ryzen 3600. Det enda negativa egentligen är högre temperaturer och ljudnivå jämfört med en större kylare. Visst finns det bättre byggen med större kylare men det kostar mer än om man skulle köpa en och montera den själv.

Ah okej, ser att det finns en liknande burk på inet som är i lager den 24 juni med 3060 ti istället för 3060, 13.990 kr. Funtar lite på om man kanske borde köpa från inet då de borde kunna montera saker åt mig.

Permalänk
Medlem

Har två datorer här, 3 tusen kronors prisskillnad och det verkar mest vara 3060 ti vs 3070 och lagring/processor. Som jag förstår det så är det inte jätteskillnad. Dock står det Wifi 6 på den ena, och wifi kommer ju vara viktigt för mig specielt då jag som det är upplagt just nu har en bit till modemet som står en 20-25 meter bort med en vägg emellan.

Borde jag slå till på en av dem? De tycks båda finnas i lager

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...
AMD Ryzen 7 3700 processor
512 GB SSD & 16 GB RAM
NVIDIA® GeForce® RTX 3060 Ti 8 GB
Legion Coldfront 2.0
USB 3.2 Gen 1, DisplayPort, HDMI

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Intel Core i7-11700F processor
1000 GB SSD & 16 GB RAM
NVIDIA® GeForce® RTX 3070 - 8 GB
Kompakt design
Snabba WiFi 6

Verkar behövas lägga till en fläkt på lenovon. Hade egentligen helst köpt från Inet men de verkar inte ha så mycket inne just nu som är intressant, utbudet på netonnet verkar bättre av någon anledning. Inet hade en Acer som fått dåliga recensioner annars.

Edit, acer datorn på Inet som hade varit intressant om inte recensionerna gjort mig osäker:
https://www.inet.se/produkt/1978441/acer-nitro-n50-610-i5-16g...
"Först ser detta jättebra ut men om man skrapar på ytan hittar man några fel. Processorn är lite för svag för grafikkortet, nätaggregatet är bara 500 watt, RAM är långsamt och det finns inga lediga platser för uppgraderingar. Jag tycker att om man ska köpa en prebuild ska man kolla alla specs.

Billig

Bra grafikkort

Svagt nätaggregat

RAM

Svag CPU"

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa lenovon från netonnet vad tror ni jag skulle köpa till för fläkt eller kylare? Kanske bara en av dem?

Permalänk
Medlem

Detta är väl en rätt standard kylare https://www.amazon.se/Cooler-Master-Hyper-Black-Kylsystem/dp/...

Har du inte extrema krav på spel och grafikkort så finns ju denna som alternativ
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Detta är väl en rätt standard kylare https://www.amazon.se/Cooler-Master-Hyper-Black-Kylsystem/dp/...

Har du inte extrema krav på spel och grafikkort så finns ju denna som alternativ
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l...

Tack, köper gärna en med 3060 ti kort dock. Hur är det med kylaren du länkade, är de flesta kylare och datorer, i det här fallet lenovos byggen såpass standardiserade att de går och montera? Om jag skulle göra det själv har jag ingen lust att borra egna hål dvs

Permalänk
Medlem

Kommer nog köpa en dator imorgon. Har inte läst något dåligt om Lenovo legion byggena vad jag kan se och många tycks rekommendera dem här.

Sitter och väljer mellan dessa två, men kommer nog ta den från inet då jag gärna vill a 1 tb disk och dessutom tycker om inet. Någon som tror det kommer bli problem med dessa? 550 watt psu men står inte vilken tillverkare det är, båda datprerna har 3060 ti.

Netonnet 512 ssd 13990 kr
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Inet 1 tb ssd 14990
https://www.inet.se/produkt/2218775/lenovo-legion-t5-ryzen-7-...