Permalänk
Medlem

Min switch kommer bara upp i 100mb/s

Jag har en 250/100 uppkoppling som jag har testat lite och märkte att jag kom upp i enbart 100/100.
För felsökning så har jag kört bredbandskollen när jag har en dator direkt i fibermodemet, i routern och till sist i min lilla switch.

Jag kommer upp i rätt hastighet i routen men min switch verkar inte kunna hantera hastigheten, vilket jag tycker är konstigt eftersom det ska vara en gigabitswitch (Netgear GS105 v5).

Vad jag har förstått så ska den detektera vilken hastighet som ska köras på portarna (10/100/1000) och det är kanske där som det strular? Hut gör jag för att den ska förstå att hastigheten ska vara högre än 100mbit?

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem

Använder du samma kabel i alla test? Både kabeln som går mellan Router och Switch och även den mellan Switch och PC? Är alla kablar Cat5e eller högre?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Testat med olika kablar mellan routern och switchen? Någon av dom är förmodligen glapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av verifier:

Jag har en 250/100 uppkoppling som jag har testat lite och märkte att jag kom upp i enbart 100/100.
För felsökning så har jag kört bredbandskollen när jag har en dator direkt i fibermodemet, i routern och till sist i min lilla switch.

Jag kommer upp i rätt hastighet i routen men min switch verkar inte kunna hantera hastigheten, vilket jag tycker är konstigt eftersom det ska vara en gigabitswitch (Netgear GS105 v5).

Vad jag har förstått så ska den detektera vilken hastighet som ska köras på portarna (10/100/1000) och det är kanske där som det strular? Hut gör jag för att den ska förstå att hastigheten ska vara högre än 100mbit?

Det är väl inte så att du använder kabeldelare för att koppla två enheter med samma nätverkskabel, för då får du ju bara 100Mbps?

Permalänk
Medlem

Alla kablar ska vara kat5e eller högre. Elektrikern drog alla nätverkskablar i huset, men jag pacthade in dem i nätverksuttagen runt om i huset.

Dock så får jag ut 250mbit i det uttag som switchen sitter (med switchens kabel), så uttaget och kabeln som är dragen dit borde vara OK. Har provat med samma och olika kablar mellan datorn och switchen.

Jag har ingen kabeldelare någonstans. Varje rum i huset har ett dedikerat uttag (som går till routern), medan switchen sitter i mitt kontorsrum (eftersom jag har flera pryttlar där).

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av verifier:

Alla kablar ska vara kat5e eller högre. Elektrikern drog alla nätverkskablar i huset, men jag pacthade in dem i nätverksuttagen runt om i huset.

Dock så får jag ut 250mbit i det uttag som switchen sitter (med switchens kabel), så uttaget och kabeln som är dragen dit borde vara OK. Har provat med samma och olika kablar mellan datorn och switchen.

Jag har ingen kabeldelare någonstans. Varje rum i huset har ett dedikerat uttag (som går till routern), medan switchen sitter i mitt kontorsrum (eftersom jag har flera pryttlar där).

Då lutar det nästan åt att vägguttagen är felkopplade, har du terminerat dom själv?

Permalänk
Medlem

Fast i vägguttaget får jag ut 250mbit.

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det är lite språkförbistringar inblandat här.

Om jag förstått det hela rätt så har du testat att koppla in en dator direkt till bostadens uttag där internet kommer in.

Det jag föreslår är att du testar en fabrikstillverkad kabel minst cat5e mellan internetuttag och router - ytterligare en sådan mellan router och switch, samt en sådan mellan switch och dator.

Mest då för att utesluta att de kablarna som är dragna i väggarna inte är en del av problemet.

Det kanske är givet för dig TS att det inte kan vara de egna kablarna. Det är bara svårt för oss andra att avgöra i vilka led egenkopplade kablar använts och i vilka led fabrikstillverkade kablar använts.

Inte för att det behöver vara fel på hur du satt ihop kablarna. Det här handlar bara om att utesluta felkällor en efter en ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Mätte elektrikern uttagen efter att han kopplade dem? Om du kör en dator i ena ändan ser du i nätverks och delningcenter som den länkar upp i 1Gbit eller bara 100Mbit. Då vet du att kopplingen från datorn till närmsta switch/router håller den hastigheten i teorin.

Permalänk
Medlem

Det räcker med en enda ledare av de 8 som inte kontrakterar i tex. uttagen för att åka ned på 100 MBit-hastighet. Man kan inte slarva här då är i princip radiofrekvenser som far runt på ledarna... det betyder också att varje tvinnat par får inte tvinnas upp mer än ytters kort bit innan klämningen/stiftning - vi pratar om max enstaka cm, inte flera cm för tex. kontakteringen bakom uttagen i listerna.

Att elektriker gjort jobbet är i sig en varningsklocka - de har aldrig varit bra på vare sig koaxkablar eller det finlir som gäller vid kontaktering av tex. ethernet-uttag och så har det varit sedan mitten av 80-talet och första utrullningen av kabel-TV kom och det var hela gäng med bättre förståelse i vikten att vara nogrann i utförande av kontaktering och skill i felsökning för att städa upp i efterhand...

Permalänk
Medlem

Enligt dokumentationen ifrån GS105v5 ska bägge "LED vara gröna" vid 1000mbit. "Both LEDs are solid green. 1000 Mbps link on this port"

Alt: Left LED is solid green. 100 Mbps link on this port.

Så när du kopplat kabel kommer Switch indikera om det är 100/100 eller 1000/1000 mellan router och Switch. Ibland fattar inte Switch och router när de kör "negotiation" så om du kan logga in på routern kan du försöka sätta porten på 1gbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av verifier:

Jag har en 250/100 uppkoppling som jag har testat lite och märkte att jag kom upp i enbart 100/100.
För felsökning så har jag kört bredbandskollen när jag har en dator direkt i fibermodemet, i routern och till sist i min lilla switch.

Jag kommer upp i rätt hastighet i routen men min switch verkar inte kunna hantera hastigheten, vilket jag tycker är konstigt eftersom det ska vara en gigabitswitch (Netgear GS105 v5).

Vad jag har förstått så ska den detektera vilken hastighet som ska köras på portarna (10/100/1000) och det är kanske där som det strular? Hut gör jag för att den ska förstå att hastigheten ska vara högre än 100mbit?

För manuell hastighet på NIC:
https://youtu.be/km4lbL-JP74

Permalänk
Medlem

Det finns 'snålkablar' med bara fyra ledare istället för alla åtta och då kan det inte bli högre än 100 mbit. Kan följa med i paketet med nån pryl.

Dubbelkolla okulärt så det inte är så enkelt.

Hjälper inte det kan en billig kabeltestare göra susen för att hitta exakt var eventuella fel finns i kablage och uttag.