Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Biltemas skruvmejslar med 10års garanti.
Resten är att kasta pengarna i sjön.

Finns ingen precision när man ska skruva ihop en dator.
Och momentet du ska skruva med i en dator sliter inte på en skruvmejsel.

edit: kan tillägga att jag köpte en ifixit-kopia på biltema för några år sedan när jag skulle plocka ner min PS4 och behövde lite specialbits.De verkar dock inte ha kvar den i sitt sortiment längre.

Nja, kanske. Jag har ett flertal billiga mejselset men priset känns ju på flera sätt. Lådan är i allmänhet av dålig kvalitet, jag har flera som har gått sönder på olika sätt. Mejseln är sällan så mycket att ha, obekväm att hålla och bitsen sitter inte så bra. Bitsen är också ofta av sämre kvalitet vilket visar sig både i att de inte passar lika bra i skruvarna eller mejseln, men också i att det är lätt att deformera dem. Ta exempelvis detta kit, det är inte ens särskilt billigt utan mer mellanpris och det har funkat ganska bra för mig men det är ju inte bekvämt att hålla i den lilla mejseln och lådans utforming gör det rätt jobbigt att få loss bitsen och så. Själva bitsen har hållit hyfsat men ett par av dem har blivit utslitna för mig utan så mycket användning. Nu har den visserligen "tio års garanti" så jag kanske hade kunnat klaga och fått det utbytt, men jag får ju fortfarande ont i handen om jag ska skruva i mer än ett par skruvar liksom.

Många lägger alldeles för mycket pengar på verktyg. Köper något elverktyg för rätt många hundralappar för att det är "det bästa" för att sen använda det en gång, när något billigt för en hundralapp eller två hade funkat precis lika bra de fem gånger man använder verktyget över tio år liksom. Men mejslar använder man ändå ganska mycket och prisskillnaden är inte så stor. Köp något billigt på Biltema eller liknande för en hundring eller två som är obekvämt att använda och där bitsen går sönder så fort man gör något aningen mer krävande eller köp något med kvalitet som är mycket bekvämare att använda och som kommer att hålla typ hela livet för fyra-fem hundra.

Permalänk
Medlem

Skruvar behöver standardisering. Se vilket skrivhuvud som är tåligaste och bäst och använd det överallt. Hela grejen är en röra

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Många lägger alldeles för mycket pengar på verktyg. Köper något elverktyg för rätt många hundralappar för att det är "det bästa" för att sen använda det en gång, när något billigt för en hundralapp eller två hade funkat precis lika bra de fem gånger man använder verktyget över tio år liksom.

Ska ni läsa något så läs detta ovan!

Finns det ett begynnande intresse, skaffa billigt (utan att överdriva förstås!). När den väl gått sönder så vet man att man har ett stort nog intresse av det och först då är det dags att lägga "flera hundra/flera tusen" på en maskin/pryl!
En annan liten osvensk sak är ju att fråga grannen/kollegan om man får låna tex borrmaskin om man bara ska borra ett eller två hål. Sparar mycket på miljön, kostar lite nervositet när man frågar, och man kanske får sig en vän på köpet =P

Tillbaka till mer on-topic-saker: Just mejslar har jag sällan haft problem med när det gäller halvbilliga saker. Den biltema'n jag har i ägorna har funkat i flera år. Där gäller det mer om hur man hanterar mejsel/bit/don man skruvar i. Kom ihåg att bit'en ska alltid vara mjukare än skruven. Det är lättare att byta ut en bit än att försöka skruva ut en förstörd skalle.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Och momentet du ska skruva med i en dator

Jag har faktiskt varit sugen på att köpa en fast momentmejsel på 0,6 Nm enbart för att skruva i datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Skruvar behöver standardisering. Se vilket skrivhuvud som är tåligaste och bäst och använd det överallt. Hela grejen är en röra

I princip håller jag med dig. Dock är det inte riktigt så svartvit då olika huvuden är bra på olika saker.

När det kommer till mejslar och bits älskar jag wera. Dock tycker jag de inte kan erbjuda ett tillräckligt komplett kit för finelektronik i nuläget. Vi har Wera tool check plus på jobbet och det är riktigt smidigt om man vill ha ett kit som täcker många områden. Dock har vi gått in och bytt vissa bits då det saknades P0 o dyl från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Skruvar behöver standardisering. Se vilket skrivhuvud som är tåligaste och bäst och använd det överallt. Hela grejen är en röra

Håller med dig till en viss del, men det är fullständigt omöjligt att standardisera, till bara universal typ.

Men absolut skulle majoriteten pensioneras. Speciellt när du har modeller som ser liknande ut, t.ex PH och PZ, torx och ASSY.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Hm, hur många gånger har man inte råkat ut för dåliga kina skruvar på chassit man skall skruva ihop... då är det bra att veta att man har rätt verktyg i rätt storlek. Åkte på en kylare vars skruvar var så dåligt material - inte var det stål i alla fall - att gängorna vreds sönder på första försöket, sedan fick man gänga om hålen och leta nya skruvar.

Rena turen att jag hade gängtappar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Rågren:

Jag tänkte få vara en besserwisser och upplysa om att det heter Phillips, inte Philips.

Vad för insektsnycklar rekommenderar du? 🤔

Permalänk
Medlem

Hmm nått iFixit set. Väldigt nöjd

Permalänk
Medlem

iFixit stora settet. Manta tror jag det heter? Helt underbara verktyg!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Snap-on, fick deras set med precisions mejslar för elektronik som tack för att jag byggde ihop en dator åt en kompis för tjugo år sedan. De har fungerat bra, håller nog livet ut då de bara används till datorer och diverse elektronikpill.

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Ska ni läsa något så läs detta ovan!

Finns det ett begynnande intresse, skaffa billigt (utan att överdriva förstås!). När den väl gått sönder så vet man att man har ett stort nog intresse av det och först då är det dags att lägga "flera hundra/flera tusen" på en maskin/pryl!
En annan liten osvensk sak är ju att fråga grannen/kollegan om man får låna tex borrmaskin om man bara ska borra ett eller två hål. Sparar mycket på miljön, kostar lite nervositet när man frågar, och man kanske får sig en vän på köpet =P

Tillbaka till mer on-topic-saker: Just mejslar har jag sällan haft problem med när det gäller halvbilliga saker. Den biltema'n jag har i ägorna har funkat i flera år. Där gäller det mer om hur man hanterar mejsel/bit/don man skruvar i. Kom ihåg att bit'en ska alltid vara mjukare än skruven. Det är lättare att byta ut en bit än att försöka skruva ut en förstörd skalle.

Jag ser det mer som att om du köper billigt först för att ersätta med dyrt senare så har du förlorat pengarna som du lagt på de undermåliga produkterna. Tänk på att du lever i 80-90-100 år. Ett bra verktyg kan hålla hela livet.
Slit och släng kulturen som kommit är inte sunt. Det går åt lika mycket resurser att tillverka ett billigt verktyg som inte håller som ett dyrt verktyg som dina barnbarn kan ärva.
Att köpa en undermålig skruvdragare för "jag ska ju bara bygga EN trall" har inte tänkt på hela livet som är framför en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Skruvar behöver standardisering. Se vilket skrivhuvud som är tåligaste och bäst och använd det överallt. Hela grejen är en röra

Torx <3

Permalänk
Master of Overkill
Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Kör numera enbart Weras mejslar. Använde tidigare Bahco. Enligt mig är Wera de bästa mejslarna just nu då Bahco inte hänger med längre kvalitetsmässigt. Kör alltså med Wera på både elektronik/precisionsmejslar och alla vanliga övriga storlekar.
Jobbar som automationstekniker så skruvar mycket dagligen, och Weras kvalitet är grym.

Ingen erfarenhet av iFixit, funkar säkert bra. Duktigt hypeade på bland "Tech" kanaler på Youtube. Känns dock mer som verktyg för "hemma/hobbybruk" och inte som "professionella" verktyg. Är bara min känsla och absolut inget jag har något belägg för då jag inte testat dom. Kan mycket väl vara kanongrejer.

Grejen med Ifixit är att de inte bara skeppar med mejslar utan även övriga verktyg som kan behövas för att ta sig in i hemelektronik välgenomtänkt och färdigförpackat, sådan som inte följer med ditt Wera-kit. Det kanske förklarar "hypen" för dig?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har funderat lite på https://www.inet.se/produkt/6903774/ifixit-pro-tech-skruvmejs... som komplement till bits kittet jag har.

Permalänk
Medlem

iFixit alla dagar i veckan, kört diverse kit från Clas/Kjell, riktigt kassa jämfört med iFixit.

Är dock inte bästis med deras låda, köpte det mindre kittet så man får inget fodral som man drar över lådan så i ryggsäcken åker locket av hela tiden.

Använder kittet dagligen på jobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shinzou:

Ska ni läsa något så läs detta ovan!

Finns det ett begynnande intresse, skaffa billigt (utan att överdriva förstås!). När den väl gått sönder så vet man att man har ett stort nog intresse av det och först då är det dags att lägga "flera hundra/flera tusen" på en maskin/pryl!
En annan liten osvensk sak är ju att fråga grannen/kollegan om man får låna tex borrmaskin om man bara ska borra ett eller två hål. Sparar mycket på miljön, kostar lite nervositet när man frågar, och man kanske får sig en vän på köpet =P

Precis. Det är lite samma sak som att tänka att man ska börja motionera och köpa skor för 2500 och diverse annan utrustning för ett par tusenlappar till innan man ens har gett sig ut liksom. Eller att köpa en köksmaskin för fem tusen för att man ska börja baka bröd. Vi har ju en tendens att börja nya aktiviteter med att köpa på oss en massa grejer, som att det är en förutsättning för att ens kunna utöva aktiviteterna när man i många fall klarar sig nästan lika bra med saker man redan har, i alla fall tills man vet att aktiviteten är något som man kommer att fortsätta med.

Citat:

Tillbaka till mer on-topic-saker: Just mejslar har jag sällan haft problem med när det gäller halvbilliga saker. Den biltema'n jag har i ägorna har funkat i flera år. Där gäller det mer om hur man hanterar mejsel/bit/don man skruvar i. Kom ihåg att bit'en ska alltid vara mjukare än skruven. Det är lättare att byta ut en bit än att försöka skruva ut en förstörd skalle.

Jo det är absolut sant. Samtidigt är bitsen ofta alldeles för mjuka i billigare kit, så att de blir deformerade första gången man använder dem utan något större moment eller så. Men den stora fördelen med att köpa lite bättre mejselkit är i mina ögon det runtomkring, som att mejseln är ergonomisk och stabil, att lådan är välbyggd och anpassad för innehållet och så.

Skrivet av HenrikM:

Jag ser det mer som att om du köper billigt först för att ersätta med dyrt senare så har du förlorat pengarna som du lagt på de undermåliga produkterna. Tänk på att du lever i 80-90-100 år. Ett bra verktyg kan hålla hela livet.
Slit och släng kulturen som kommit är inte sunt. Det går åt lika mycket resurser att tillverka ett billigt verktyg som inte håller som ett dyrt verktyg som dina barnbarn kan ärva.
Att köpa en undermålig skruvdragare för "jag ska ju bara bygga EN trall" har inte tänkt på hela livet som är framför en.

Man får skilja lite på olika typer av verktyg tycker jag. Skruvmejslar behöver man och köper man ett bra kit så kan de räcka länge, och detta gäller ju även skruvdragare och liknande verktyg som man använder mycket nästan oavsett vad man gör. Men andra saker kanske man tänker att man kommer att använda mycket men så gör man inte det i praktiken. Jag köpte exempelvis en elektrisk sticksåg på Jula för 99, jag behövde en just då för att såga lite i bakstycket till en bokhylla för att kunna dra lite kablar, detta var för kanske fem år sedan. Efter den första användningen har jag använt den kanske två gånger till. Visst kunde jag ha köpt "den bästa" sticksågen för 2500 eller så, den hade säkert känts bättre i användningen, varit tystare och säkert säkrare och så vidare, men hade jag varit gladare för den idag? Tveksamt. Ett annat exempel är min farsa som köpte en pelarborrmaskin för typ 3000. Den är ju jättebra och det är fint att kunna borra helt rakt och sådär, men han hade ju redan en handfull andra borrmaskiner. Hur många borrningar ska man göra för att det var värt de där pengarna liksom? Han har förstås använt den en hel del, men sannolikt hade det ju funkat lika bra med en vanlig borrmaskin i nästan alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag ser det mer som att om du köper billigt först för att ersätta med dyrt senare så har du förlorat pengarna som du lagt på de undermåliga produkterna. Tänk på att du lever i 80-90-100 år. Ett bra verktyg kan hålla hela livet.
Slit och släng kulturen som kommit är inte sunt. Det går åt lika mycket resurser att tillverka ett billigt verktyg som inte håller som ett dyrt verktyg som dina barnbarn kan ärva.
Att köpa en undermålig skruvdragare för "jag ska ju bara bygga EN trall" har inte tänkt på hela livet som är framför en.

Du har en stor poäng där med, så låt mig försöka utveckla från mitt ovan:
Ska man tex bygga en hel trall, ja då vet man att man kommer använda maskinen mycket i några dagar, så där hade jag ju köpt en bättre maskin direkt, man har ju verkligen ett monsterjobb framför sig. Inte bara under bygget, utan även i framtiden när trallen ska lagas/piffas upp/bytas ut.
Hade jag däremot köpt en maskin för att "borra några hål i väggen i min nyrenoverade lägenhet då och då", tja, då kanske man inte ska tusenlappar på en monstermaskin som både kostar mer att tillverka och kanske är större/tar upp mer resurser?! Men ännu bättre i det senare fallet så borde man ju fråga granne/familj/kollega om man inte kan låna istället...

Aja, det skulle bli en hel "wall of text" om jag hade försökt skriva alla tankar kring detta, men jag kan inte annat än o hålla med dig i det du skriver också. Men för att inte kapa tråden helt så släpper jag mitt nu.

Edit: såg att Snajk han före och skrev ungefär samma som mig minuten innan :]

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

Jag köpte iFixit mako för jag behövde ett speciellt bit och tänkte att den blir bra för framtida projekt.

Men det nådde inte ner hela vägen så det fick bli en runda till biltema och köpa dessa.

Kändes ju sådär kul..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Du har en stor poäng där med, så låt mig försöka utveckla från mitt ovan:
Ska man tex bygga en hel trall, ja då vet man att man kommer använda maskinen mycket i några dagar, så där hade jag ju köpt en bättre maskin direkt, man har ju verkligen ett monsterjobb framför sig. Inte bara under bygget, utan även i framtiden när trallen ska lagas/piffas upp/bytas ut.
Hade jag däremot köpt en maskin för att "borra några hål i väggen i min nyrenoverade lägenhet då och då", tja, då kanske man inte ska tusenlappar på en monstermaskin som både kostar mer att tillverka och kanske är större/tar upp mer resurser?! Men ännu bättre i det senare fallet så borde man ju fråga granne/familj/kollega om man inte kan låna istället...

Aja, det skulle bli en hel "wall of text" om jag hade försökt skriva alla tankar kring detta, men jag kan inte annat än o hålla med dig i det du skriver också. Men för att inte kapa tråden helt så släpper jag mitt nu.

Edit: såg att Snajk han före och skrev ungefär samma som mig minuten innan :]

Ska du borra några hål och aldrig äga ett hus/stuga. Låna en maskin. Människor är ofta riktigt givmilda med att låna ut verktyg, t. Ex kollegor, kompisar, kusiner, mostrar etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Ska du borra några hål och aldrig äga ett hus/stuga. Låna en maskin. Människor är ofta riktigt givmilda med att låna ut verktyg, t. Ex kollegor, kompisar, kusiner, mostrar etc.

Här finns ett ställe som heter Fixoteket där man kan låna verktyg och sånt, finansierat av kommunen. En del butiker låter en också hyra verktyg, och en del arbetsplatser har också utlåning av sånt (Volvo vet jag har det exempelvis), och vad jag förstår finns det en del FB-grupper där man kan låna/hyra verktyg och så.

Permalänk
Medlem

Behöver jag specielgrejer, typ bits för att öppna en iPhone så skulle jag köpa iFixit, men vill jag bara ha riktigt bra mejslar så köper jag Wera alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Har bara massa billigt skit från ali men det funkar. Fick tejpa grepptejp på ena som hanterar småskruv så vacker är den inte men går bra mycket bättre att skruva med haha.

Permalänk
Medlem

Meckar man med små skruvar funkar biltema utmärkt. Sällan man drar dom för kung och fosterland. Priset gör även att du kan ta fram vinkelslipen och "göra" egna verktyg utan att plånboken gråter

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har slutat använda bits när jag skruvar med datorer, av två skäl.

1) I princip alla bitshållare är mycket tjockare än en mejsel i samma dimension, och tar lätt i saker runt det man försöker skruva på.
2) Bits som ramlar ur bitshållaren och ner på datorkomponenter alternativt fastnar på en skruvskalle längst in, längst bak, är kasst.

Oftast behöver man bara två Phillips-mejslar, PH2 samt PH1, när man monterar en dator. Har hellre två eller tre kvalitativa mejslar än jättelika satser med bits som man bara använder två eller tre bits ur.

Permalänk
Medlem

Jagade en sats med riktiga mejslar (som motsats till bitmejslar) i alla upptänkliga antiklåfingerformat länge och väl, men hittade inget vettigt. Gav till sist upp och skaffade iFixits stora sats för några år sedan. Det funkar okej, men bits är alltid klumpiga och äckliga att hålla på med.

I egenskap av gammal konsolmoddare använde jag Shinobii Console Toolkit tidigare. Upplägget där med vändbara klingor är perfekt, men stålkvalitén är dessvärre genomusel, och det är som namnet antyder väldigt inriktat på att ta sig in i spelkonsoler. Det saknas massa antiklåfingerformat man vill ha.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har slutat använda bits när jag skruvar med datorer, av två skäl.

1) I princip alla bitshållare är mycket tjockare än en mejsel i samma dimension, och tar lätt i saker runt det man försöker skruva på.
2) Bits som ramlar ur bitshållaren och ner på datorkomponenter alternativt fastnar på en skruvskalle längst in, längst bak, är kasst.

Oftast behöver man bara två Phillips-mejslar, PH2 samt PH1, när man monterar en dator. Har hellre två eller tre kvalitativa mejslar än jättelika satser med bits som man bara använder två eller tre bits ur.

Enig här. Jag har kompletterat med en vettig bitsats från Bosch och ifixits kit. Skulle säga att det finns få smågrejer som inte går att fixa här hemma nu.

Permalänk

Se till att komplettera med ett skruvkit så allt byts till torx efter ni skruvat bort det som sitter där.
Eller bara ett vanligt skruvkit så att skruvarna byts så fort dom är skadade för att minska andra skador i framtiden.
Även om man har bra bits så är det inte alla som väljer rätt dom första gångerna, och dessa skruvar är normalt sanslöst dålig kvalisort på.
typ
https://www.wish.com/product/5ceb8c3ae350ad31d0608893?hide_lo...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har slutat använda bits när jag skruvar med datorer, av två skäl.

1) I princip alla bitshållare är mycket tjockare än en mejsel i samma dimension, och tar lätt i saker runt det man försöker skruva på.
2) Bits som ramlar ur bitshållaren och ner på datorkomponenter alternativt fastnar på en skruvskalle längst in, längst bak, är kasst.

Oftast behöver man bara två Phillips-mejslar, PH2 samt PH1, när man monterar en dator. Har hellre två eller tre kvalitativa mejslar än jättelika satser med bits som man bara använder två eller tre bits ur.

Helt med dig, men har ännu inte hittat ett mejselset som har alla bits som mi IFixIt bit set har, visst kanske lite overkill, men sant hittills för mig.

Visa signatur