Permalänk

Vsync på med Gsync-skärm?

Köpte mig en LG 27GL83A 27" 144Hz Gsync

1. Ska adaptive vara på eller av i skärmens inställningar? Har ett GTX-kort för närvarande.
2. Ska V-sync vara AV eller PÅ i spel när man har en skärm som denna?

=P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på hur du vill ha det.
V-sync off gör att du får G-sync upp till skärmens maxfrekvens (så till 144 fps); har du högre framerate så blir det som en vanlig skärm, dvs du kan få tearing. Input lag är däremot minimerat.

Med V-sync on har du G-sync upp till skärmens maxfrekvens, och om spelet kan ge högre framerate så låses den till 144 fps. Du får ingen tearing, men kan få högre input lag.
Därtill rekommenderas att man isåfall sätter V-sync on i NVIDIA Control Panel och stänger av det i spel. (Detta ger att det är påslaget i slutändan.)

Jag kör med V-sync on och när det spelar roll en FPS limiter på 3 fps under skärmens max för att minska input lag.
Artiklarna på blur busters är nog längre än du vill läsa, men de är grymt bra.
https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Kolla åtminstone in sida 14 för rekommenderade inställningar. Varför de rekommenderas syns på resterande sidor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det beror på hur du vill ha det.
V-sync off gör att du får G-sync upp till skärmens maxfrekvens (så till 144 fps); har du högre framerate så blir det som en vanlig skärm, dvs du kan få tearing. Input lag är däremot minimerat.

Med V-sync on har du G-sync upp till skärmens maxfrekvens, och om spelet kan ge högre framerate så låses den till 144 fps. Du får ingen tearing, men kan få högre input lag.
Därtill rekommenderas att man isåfall sätter V-sync on i NVIDIA Control Panel och stänger av det i spel. (Detta ger att det är påslaget i slutändan.)

Jag kör med V-sync on och när det spelar roll en FPS limiter på 3 fps under skärmens max för att minska input lag.
Artiklarna på blur busters är nog längre än du vill läsa, men de är grymt bra.
https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Kolla åtminstone in sida 14 för rekommenderade inställningar. Varför de rekommenderas syns på resterande sidor.

Ok. Men med Vsync på så antar jag att det blir ytterligare en belastning på både GPUn och CPUn? (Precis som innan jag skaffade denna skärm). Har rätt klena prylar just nu.... 1050 ti och ryzen 1600. Spelar mest CS iofs. Prövade båda men såg ingen enorm skillnad, om någon. Dra i native res i spelet.

Tack för infon! 👍

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, på vilket sätt blev det en belastning? Vad jag vet orsakar det ingen skillnad i prestanda överhuvudtaget.
Det enda skulle isåfall vara om man kör V-sync utan triple buffering vilket gör att man bara kan ha framerates som är jämnt delbara med skärmens uppdateringsfrekvens, så för 60 Hz 60 fps, 30 fps, 20 fps, 15 fps, 12 fps. Eller för 144 Hz 144 fps, 72 fps, 48 fps, 36 fps, 18 fps.
Det problemet får man definitivt inte med G-sync.

Sedan som sagt om du inte får fler FPS än 144 så är V-sync på och av samma sak med G-sync.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spacedebree:

Ok. Men med Vsync på så antar jag att det blir ytterligare en belastning på både GPUn och CPUn? (Precis som innan jag skaffade denna skärm). Har rätt klena prylar just nu.... 1050 ti och ryzen 1600. Spelar mest CS iofs. Prövade båda men såg ingen enorm skillnad, om någon. Dra i native res i spelet.

Tack för infon! 👍

Lägg V sync på off och ifall du når 144fps + och tearingen stör dig så kan du även ställa in framerate limit i Nvidias kontrollpanel. Ställ den på 2fps under uppdateringsfrekvensen på skärmen (142fps) så kommer g sync alltid vara aktiverad och då är vsync helt onödig (vilket är en bra sak eftersom v sync förstör spelupplevelsen med hög input lag)

Permalänk
Medlem

Som vanlig när dessa frågor dyker upp så brukar jag länka tilll Battle(non)sense. Han har en hel del upplagt på youtube angående detta och han vet vad han snackar om. Han förklarar på ett mycket enkelt sätt vilka inställningar du bör göra.

https://youtu.be/Gub1bI12ODY?t=69

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk

Tack för all info. Brukar inte vara inne i Nvidias inställningar (eller jodå, det har hänt när jag tänker efter), men inte så mkt pill med detta. Är det "alltid" bättre att ha Vsync på i kontrollpanelen än i spel, exvis? Bra tips att sätta två under fps:en om jag fortsätter köra med vsync av. Jag upplever dock ingen tearing alls i CS:GO med Vsync AV i spelet.

Men detta med vsync på eller av har väl alltid (?) varit gett en enorm skillnad i spel, och resurserna som krävs? I FS2020 minns jag att det var som natt och dag. Kunde man köra med Vsync AV, så flöt allting bättre (men med tearing). Men det kanske bara är i det spelet och i andra enormt krävande spel?

Ska kolla in den där länken!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma