Permalänk
Medlem

En eller två skärmar, 144Hz eller 4K?

Jag står inför ett angenämt problem. Jag har nämligen beställt en Komplett a160 Core gaming PC. Problemet är att jag måste uppdatera mina skärmar. Jag har idag 2 st olika 24", en 1500 kr Samsung som är 6-7 år gammal och en BenQ som jag köpte innan min dotter föddes, hon fyller 13 år i år. (ja det är på tiden med en liten uppgradering)

Jag gillar systemet med två skärmar, jag kör idag spel på den ena och och chrome/teamspeak och annat på den andra. Även på jobbet kör jag dubbla 24" och har inget emot det. Jag är inte heller speciellt kräsen, jag spelar mycket single player som Fallout/Skyrim/Witcher och hoppas kunna köra Cyberpunk och kommande Elder Scrolls på den nya riggen.

Frågan är dock vad jag ska välja för skärm eller skärmar som matchar prestandan i den nya burken? Jag vill inte gärna spendera mer än 5000 kr på skärmarna.

Mina alternativ jag kommit fram till på egen hand är dessa.

A 2 st 24" eller 27" Typ AOC C24G1 eller AOC G2790VXA
-fördel två likadana matchande skärmar är nice, jag är van vid den setupen
-nackdel, inte 4K,

B 1 st Asus TUF 28" 4K VG289Q för spel och behålla den gamla Samsung skärmen för annat tills jag senare kan uppgradera den med.
-fördel 4K
-nackdel, ej matchande skärmar från start, högre total kostnad men utspridd över tid

C En enda större skärm? Känns lite läskigt och budgetmässigt ryms inte en 4k 32" eller liknande i budgeten just nu.

Vad skulle du välja och varför, motivera gärna om jag missat nåt uppenbart. Jag uppgraderar sällan (uppenbarligen) men när jag gör det vill jag ha saker som funkar, jag är inte intresserad av att pilla med saker hela tiden utan det ska bara fungera.

Tack för att du orkat läsa ända hit.

Visa signatur

Intel i2500K @ 4.3GHz | Asus P8P67 Pro B3 | 2 x 4 Gb Corsair Vengeance 1866MHz | XFX 6950HD 2Gb | Corsair Force3 120Gb SSD | Antec Kühler H2O 620 | Fractal Design Define XL

Permalänk
Inaktiv

Hade kört på en 34" SuperWide.

Edit:
Tror det är 49" som motsvarar två 27" men en 34" superwide är även den grymt bra

Permalänk
Lego Master

Jag satt förr som du, med dubbla 24" och senare 27" + 24". Jag gick över till 34" Ultrawide (3440x1440) och har inte ångrat en sekund. Jag har också 27" kvar som sidoskärm, vilket är trevligt när jag jobbar hemma och ändå kan ha vissa "fritidsrelaterade" saker uppe på sekundära skärmen. Mouse without borders hjälper mig att sömlöst flytta inputs mellan datorerna.

En sak att tänka på är att nånting i stil med FancyZones som ingår i Microsofts PowerToys är nära nog ett krav om du går upp till ultrawide. Mycket mer yta kräver bättre organisation än vad Windows erbjuder som standard.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag hade själv lagt pengarna på en bra ultra/superwide att ha rakt framför mig, sen behållt en eller båda vid sidan om. Kanske inte blir det snyggaste att ha olika skärmar, men hos mig är det bara jag som kollar på dem Den primära skärmen lirar/arbetar jag på, de andra skärmarna discord, random streaming tjänster och andra appar jag vill ha översikt på, där jag inte bryr mig så mycket om hur det ser ut. För runt 5000:- verkar det finnas många goa 34"+ skärmar och välja på (letar själv efter en som passar).

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på 4k, går det även att spegla bra till en 4k tv om man vill 😉👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Göteborgaren:

Jag hade kört på 4k, går det även att spegla bra till en 4k tv om man vill 😉👍

Ja, det är väl det som gör att jag redan sneglar på annat. Jag är fortfarande galet nöjd med ytan på min 34" UW, tro inget annat. Och att spela på en UW är grymt.
Men en 4K har ändå 16:9 vilket är betydligt enklare att hantera skalningen på, när mycket redan är skapat för just 4K eller 1080p. dock skulle jag nog inte köra 4K på nåt mindre än 32" eller så. 27" 4K känns alldeles för smått, åtminstone för mina ålderstigna ögon.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

https://youtu.be/pOwttXCE5CA

Edit: Var visst känsligt att dela videoinfo utan beskrivning så ber så hemskans mycket om ursäkt om jag kränkte nån för att jag ville hjälpa till. 😉 Anyway, videon är den där "graphically challenged"-snubben's åsikt om varför man inte ska köpa 4k.

Permalänk
Lego Master

Kan du vara snäll att åtminstone skriva en kort kommentar om vad videon innehåller?

EDIT:

Skrivet av anon190955:

Edit: Var visst känsligt att dela videoinfo utan beskrivning så ber så hemskans mycket om ursäkt om jag kränkte nån för att jag ville hjälpa till. 😉 Anyway, videon är den där "graphically challenged"-snubben's åsikt om varför man inte ska köpa 4k.

Men allvarligt, vad är det för barnslig reaktion? Det är väl inte mer än rimligt att man faktiskt beskriver vad videon man länkar till innehåller eller ger en kort summering av slutsatserna. Minimum effort vore väl iaf att använda video-taggen för att embedda den så man kan se titel utan att klicka på den?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hjälpsam

4K totalt överskattat för gaming, jag hade rekommenderat att kika på två OK 27" 144P 144Hz skärmar. Passar bättre med det 3070 som sitter i maskinen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Kan du vara snäll att åtminstone skriva en kort kommentar om vad videon innehåller?

EDIT:
Men allvarligt, vad är det för barnslig reaktion? Det är väl inte mer än rimligt att man faktiskt beskriver vad videon man länkar till innehåller eller ger en kort summering av slutsatserna. Minimum effort vore väl iaf att använda video-taggen för att embedda den så man kan se titel utan att klicka på den?

En ide är kanske att lägga upp en pull request för varje inlägg så allt blir till allas belåtenhet innan inlägget hamnar på forumet då? Tills dess får jag försöka komma ihåg att man inte kan skämta med dig och komma undan med det.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon190955:

En ide är kanske att lägga upp en pull request för varje inlägg så allt blir till allas belåtenhet innan inlägget hamnar på forumet då? Tills dess får jag försöka komma ihåg att man inte kan skämta med dig och komma undan med det.

Nej, jag är fullständigt humorlös och en jävla surgubbe. Speciellt när jag inte har fått kaffe. Och på onsdagar. Jävla skitdag.

EDIT:
Men för att kommentera den faktiska videon. Det känns mer som spoiled tech-whine, "wäh, min stora feta skärm kräver ett stort fett grafikkort". Ingen överraskning där direkt, eller hur? Ja, man måste vara beredd att lägga deg på GPU också, men som jag själv skrev lite tidigare så är 4K definitivt bättre än 1440p (oavsett ratio) för skalning, eftersom du kan 1:4-mappa pixlarna på en 4K-panel till 1080. Det finns inget vettigt sätt att skala 1080 till 1440 utan överlapp och tråkig blurring.

Så om man ska sikta på framtiden är en 4K-skärm definitivt inte ett dåligt köp, även om du "måste" spela i 1080 (beroende på settings och önskad FPS såklart) tills du har råd att pumpa upp GPUn med.

Jag spelar själv på 1440 (UW) med ett 3070 och tycker det lirar perfekt. Det är ju mellansteget mellan 1080 och 4K, och jag skulle inte neka någon att köpa en 4K-skärm direkt ifall man inte vill mellanlanda på 1440. Slutmålet bör väl ändå vara 4K och uppåt, senare?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Bildexpert 📺

Makalöst turbobabblande för något som kan sammanfattas lugnare och på två minuter Pudelns kärna är:

• 1440p är sweet-spot för dig som siktar på spel som kör 100+ FPS och inte har ett RTX3080 eller liknande i bakfickan. Man betalar mindre pengar överlag.

(inget nytt där)

Mellan alla orden som bara väller ut så finns det en till kärna av pudlar:

• 4K ser överlägset ut för spel byggda för just grafikupplevelse, typiskt single-playerspel. Kräver sitt grafikkort även för att hålla 60+ FPS. Man betalar mer pengar överlag.

(inget nytt där heller)

Det som ofta glöms är att 4K-skärmen fortfarande kan rendera spel i 1440p (aningen mjukare än native) och 1080p (mycket bättre än native) för den som i ena stunden vill köra 100+ FPS-spelen och i nästa köra single-player-äventyr med snyggaste grafiken. Den möjligheten får du aldrig med 1080p eller 1440p native.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag spelar själv på 1440 (UW) med ett 3070 och tycker det lirar perfekt. Det är ju mellansteget mellan 1080 och 4K, och jag skulle inte neka någon att köpa en 4K-skärm direkt ifall man inte vill mellanlanda på 1440. Slutmålet bör väl ändå vara 4K och uppåt, senare?

Tänker bara spontant, vet inte riktigt hur långt 4k skärmarna har kommit i pris/prestanda, men "senare" har säkert 4kskärmarna blivit betydligt bättre/billigare?

Eller kan man få en riktigt bra 4k144hz skärm redan idag till ett vettigt pris som håller några år?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av PeoplesMC:

Tänker bara spontant, vet inte riktigt hur långt 4k skärmarna har kommit i pris/prestanda, men "senare" har säkert 4kskärmarna blivit betydligt bättre/billigare?

Eller kan man få en riktigt bra 4k144hz skärm redan idag till ett vettigt pris som håller några år?

Ingen aning faktiskt. Skulle jag personligen leta 4K-skärm idag hade jag nog sneglat på en LG OLED, men dom är ju rent utanför den angivna budgeten för TS.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ingen aning faktiskt. Skulle jag personligen leta 4K-skärm idag hade jag nog sneglat på en LG OLED, men dom är ju rent utanför den angivna budgeten för TS.

Jo, kollar runt lite och det verkar som de bättre 4k, lika som uwqhd skärmarna ligger runt 10-12k, trodde ultrawide skulle vara lite billigare.

TS: Jag såg att webhallen hade en sån här på kampanj
https://www.webhallen.com/se/product/326539-Acer-Nitro-XV340C...

Vet inte om den är bra eller ej men ligger inom budgeten. Någon som har den kanske kan kommentera?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av PeoplesMC:

Jo, kollar runt lite och det verkar som de bättre 4k, lika som uwqhd skärmarna ligger runt 10-12k, trodde ultrawide skulle vara lite billigare.

TS: Jag såg att webhallen hade en sån här på kampanj
https://www.webhallen.com/se/product/326539-Acer-Nitro-XV340C...

Vet inte om den är bra eller ej men ligger inom budgeten. Någon som har den kanske kan kommentera?

Problemet med ultrawide är väl att de inte är lika vanliga, och att panelerna kanske ger mer spill när man skär upp dem? Jag tänker att mycket av produktionsprocesserna är anpassat för 16:9, med ökade kostnader för andra ratios (inte nödvändigtvis storlekar).

EDIT:
Precis en sån skärm jag har.
Lite lynnig emellanåt, och om man ska använda de inbyggda högtalarna finns det ett känt problem med att ljudet droppar om man ansluter över DP. Jag gör det ibland från jobbdatorn när jag inte orkar ha hörlurar på mig under långa Teams-möten.

HDR-prestandan är verkligen inte heller nåt att hänga i granen, color banding galore.
Men som en kombinerad spel- och jobbskärm är den precis "lagom". Okej pris, IPS, 144hz och dubbla DP-in. Det finns absolut bättre skärmar för varje enskilt användningsområde (och sämre). Men den var verkligen best fit för mig när jag letade nytt förra våren.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

att välja skärm är det mest ångestladdade grejen man köper till sin setup asså 😋 brukar ju även vara den som hänger med längst också bland alla uppgraderingar 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Oj, supertack för alla svar men kunde ingen bara sagt "Du ska ha en sån här, punkt!""

Jag vet inte vad jag ska välja ännu, tekniknörden är ju lite sugen på typ en 32" Samsung Odessey som Webhallen har för 3490 kr just nu men den förändringsobenägna gubben i mig ryser av tanken av fönsterhantering som strular till sig hela tiden så det är nog lite övervikt åt att fortsätta med två skärmar.

Så, 27-28", 2560x1440 144Hz och Freesync premium är väl det jag bör sortera efter? Höjdjusterbar är ett önskemäl. Högtalare osv är inte intressant eftersom jag sitter i vårt vardagsrum och kör headset 100% av tiden.

https://www.komplett.se/product/1150730/gaming/spelutrustning...

https://www.amazon.se/ASUS-VG27WQ-Spelmonitor-Sk%C3%A4rm-Svar...

https://www.amazon.se/LG-Ecran-27GL83A-B-AEU-Sk%C3%A4rm-Svart...

Fler förslag?

Visa signatur

Intel i2500K @ 4.3GHz | Asus P8P67 Pro B3 | 2 x 4 Gb Corsair Vengeance 1866MHz | XFX 6950HD 2Gb | Corsair Force3 120Gb SSD | Antec Kühler H2O 620 | Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av 964c2:

Oj, supertack för alla svar men kunde ingen bara sagt "Du ska ha en sån här, punkt!""

Jag vet inte vad jag ska välja ännu, tekniknörden är ju lite sugen på typ en 32" Samsung Odessey som Webhallen har för 3490 kr just nu men den förändringsobenägna gubben i mig ryser av tanken av fönsterhantering som strular till sig hela tiden så det är nog lite övervikt åt att fortsätta med två skärmar.

Så, 27-28", 2560x1440 144Hz och Freesync premium är väl det jag bör sortera efter? Höjdjusterbar är ett önskemäl. Högtalare osv är inte intressant eftersom jag sitter i vårt vardagsrum och kör headset 100% av tiden.

https://www.komplett.se/product/1150730/gaming/spelutrustning...

https://www.amazon.se/ASUS-VG27WQ-Spelmonitor-Sk%C3%A4rm-Svar...

https://www.amazon.se/LG-Ecran-27GL83A-B-AEU-Sk%C3%A4rm-Svart...

Fler förslag?

Sitter på en LG-Ecran (tredje länken), inköpt för ett par veckor sedan. Jag är grym nöjd med den. Den är väldigt skarp i sina färger, dock, vilket kanske kan påverka upplevelsen om du sitter i ett mörkt rum, eller vill att rummet ska vara mörkare. Den är nedsatt i pris lite då och då, om du vill tjäna ett par extra kronor och kan vänta så kan du hålla utkik efter det. Nu senast var den nersatt till 3390 kr.

Permalänk
Medlem

Det blev en LG fast i 31,5" storlek. LG 32GN600-B.

Tack för alla tips och råd.

Visa signatur

Intel i2500K @ 4.3GHz | Asus P8P67 Pro B3 | 2 x 4 Gb Corsair Vengeance 1866MHz | XFX 6950HD 2Gb | Corsair Force3 120Gb SSD | Antec Kühler H2O 620 | Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

För mig är det utan tvekan 2 144hz skärmar om man kan gå över 1920x1080. Jag har 2stycken 2560x1440-@144hz som är riktigt sköna att sitta vid längre stunder. Visst är 4K trevligt, men jag vill verkligen inte gå under 144hz igen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova