Apple uppges arbeta på fyra systemkretsar för datorer – med upp till 40 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Apple uppges arbeta på fyra systemkretsar för datorer – med upp till 40 kärnor

År 2021 kan bli året då Apple helt fasat ut Intels processorer till förmån för sina egna systemkretsar, som ytterligare ska höja ribban över hyllade M1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på den rådande bristen blir man ganska fundersam över hur företagen ska få ut sina nya processorer och grafikkort? Känns som det kommer bli fåtal exemplar av allting i år och skyhöga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlundia:

Med tanke på den rådande bristen blir man ganska fundersam över hur företagen ska få ut sina nya processorer och grafikkort? Känns som det kommer bli fåtal exemplar av allting i år och skyhöga priser.

Apple är ett av få företag som faktiskt levererar produkter till de som vill köpa och har gjort det hela tiden sen pandemin började. Så dessa kommer finnas att köpa.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Otroligt vad man kan göra med dessa svala och strömsnåla CPU:er om man tittar på planen för kommande Macbook och Jade C, det blir monster i laptop-format.

Tydligen en lite mer högpresterande Mac Mini i faggorna också:
https://www.macrumors.com/2021/05/18/apple-working-on-high-en...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Kommer bli svårare och svårare att inte hitta ursäkter till att byta min XPS mot en macbook känns det som..

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd

Så tillvida inte ett resande jobb eller budgeten kräver det, men vem pallar med videoredigering på en bärbar dator vars skärm må matcha i korrekt färgåtergivning med aldrig tumstorleken?

Vilket videoredigeringsbolag skulle välja Macbook framför skräddarsybara PC:s med externa skärmar? (flexibelt oxå när en skärm pajar!)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Datavetare

Hoppas (och tror) Apple rätt snart förpassar Intel/AMD till farmarligan när det kommer till högpresterande CPU-design, framförallt i lägen där prestanda/W. Inte för att jag vill se Apple dominera, utan för att Apple vågat ta enda rimliga vägen och släppa 45 år gammal teknik runt CPU-design och det ger redan rejäl utdelning.

Å ena sidan riktigt kul att något händer på riktigt på CPU-sidan, å andra sidan skrämmande om det blir ett enda och ovanpå det Apple som helt kommer hålla i taktpinnen framöver. Inte så jag ratar Apples produkter, väljer det jag anser bäst för stunden men det börjar bli ett äpple på lite väl många prylar här hemma...

Är i starkbehov av en ny laptop och för egen del är det bara Apples kretsar som känns vettiga, Intel och AMD har jagat in varandra i ett prestandarace där även U-modellerna har löjliga peak-effekter (och de är ändå långsammare än Apple i majoriteten av fallen).

ovanpå det har Apple bättre iGPU, långt bättre OS-stöd för GPGPU samt en dedicerad NPU för maskininlärning som letar sig in i allt fler program. Intel jobbar i-o.f.s. på hårt med OneAPI och allt pekar på att det blir ett lyckat projekt, bra för Windows och Linux, men man ligger ändå rejält efter Apple prestandamässigt (för laptops, för stationära/datacenter är Nvidias med CUDA dominanten).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Undrar hur Intel ska tackla detta i sin reklam. De hade svårt nog att ljuga ihop något mot M1:an.

Jag har själv lite svårt att förstå hur stor prestandaskillnad det är mellan M1 med 8/8-kärnor och Jade 4C med 40/128-kärnor!

Vågar vi tro på 2000 resp. 80000 poäng i Geekbench jfm 1700/7500 för M1?

Edit: Hur som helst, så lär Jade 4C bli snabbare än dagens AMD Epyc med 128 kärnor. Intel får slåss med Mac mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Apple är ett av få företag som faktiskt levererar produkter till de som vill köpa och har gjort det hela tiden sen pandemin började. Så dessa kommer finnas att köpa.

Dock fortfarande tsmc som tillverkar deras chip, så länge det inte rör sig om deras äldre Intel-modeller så lär de inte finnas i speciellt enorma kvantiteter vid release.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Imponerande.

Det stora hindret jag ser är om priserna skenar iväg. Vi vet inte ett skvatt om dessa priser ännu, men ligger Mac Pro på runt 70 000kr som idag, så får de verkligen prestera om vanligt folk ska köpa dem. Samma med laptops, hamnar de runt 30 000kr för en 15,6", så blir det många jobblaptops, men för vanligt folk är priset väldigt högt även om de är väldigt bra.

En gång i tiden kunde man få en Apple laptop runt 15,6" för runt 15000kr med studentrabatt, så vi får se.

Det mest komiska är som folk har tjatat att 4kärnor +ht räcker för workstations hemma, hänvisat till Amdahl's lagar etc. Nu får se en laptop ha flera cpu kärnor och helt plötsligt så är det rätt balanserat enligt Amdahl's lag.

*edit*
Deras Workstations får kanske 40 kärnor, stöder om jag tolkar artikeln rätt hälften så mycket ram som jag har haft i min 6 kärniga laptop i många år. Men det är rätt dimensionerat, det är nu lätt att nyttja kärnor för fysisklagarna har ändras... De som har sagt saker inom datorteknik räcker har i princip alltid haft fel.

Nå det blir mycket intressant och se när dessa kommer. Inte minst behöver priserna på pcworkstations pressas ner. Så även om man en köper en bärbar workstation från Apple, så kanske man får en pc sådan billigare nu när de får riktig konkurrens.

*edit3*
Det var bara laptoppen som hade 64GB ram som max, andra vet vi ej. Ja det är rimligt för användargruppen som brukar köpa dessa laptops.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sweisdapro:

Dock fortfarande tsmc som tillverkar deras chip, så länge det inte rör sig om deras äldre Intel-modeller så lär de inte finnas i speciellt enorma kvantiteter vid release.

Apple har väl fram till nu stått för >=80 % av all tillverkning på 5 nm och man förväntar sig att det håller sig >50 % under 2021.

Klicka för mer information
Visa mer

TSMC är världen största kretstillverkare, problemet är att de och har lejonparten av totala tillverkningskapaciteten på bleeding edge just nu, så blir inte supermycket kvar till andra om en tillverkare tar över hälften själv. Om ovan stämmer är det 10:1 i kapacitetsfördel för Apple över AMD på 5 nm för tillfället.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Kommer bli svårare och svårare att inte hitta ursäkter till att byta min XPS mot en macbook känns det som..

Sitter i samma sits och beroende på vad de visar upp efter sommaren så kommer nog bytet bli ett faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Apple är ett av få företag som faktiskt levererar produkter till de som vill köpa och har gjort det hela tiden sen pandemin började. Så dessa kommer finnas att köpa.

Stämmer inte. En kollega fick vänta flera månader på iPhone 12 Pro kring årsskiftet.
Och det gäller såklart alla. Jag som har ansvar för bolagets inköp av bla. telefoner höll koll på lagerstatus i hela landet.
Produkten fanns helt enkelt inte att få tag på.

Möjligt att Apple har klarat sig bättre än vissa konkurrenter, men det är ingen anledning att sprida felaktig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Stämmer inte. En kollega fick vänta flera månader på iPhone 12 Pro kring årsskiftet.
Och det gäller såklart alla. Jag som har ansvar för bolagets inköp av bla. telefoner höll koll på lagerstatus i hela landet.
Produkten fanns helt enkelt inte att få tag på.

Möjligt att Apple har klarat sig bättre än vissa konkurrenter, men det är ingen anledning att sprida felaktig information.

Du bemöter en anekdot med en annan så att kalla det för felaktig information är väl lite att ta i?
Jag beställde en Iphone 12 Pro i februari och fick den i april, vilket var det förväntande datumet.
En tredje anekdot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du bemöter en anekdot med en annan så att kalla det för felaktig information är väl lite att ta i?
Jag beställde en Iphone 12 Pro i februari och fick den i april, vilket var det förväntande datumet.
En tredje anekdot

Jo, men ett normalt år hade du fått telefonen samma vecka, så lite problem att leverera har de utan tvekan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hoppas (och tror) Apple rätt snart förpassar Intel/AMD till farmarligan när det kommer till högpresterande CPU-design, framförallt i lägen där prestanda/W. Inte för att jag vill se Apple dominera, utan för att Apple vågat ta enda rimliga vägen och släppa 45 år gammal teknik runt CPU-design och det ger redan rejäl utdelning.

Å ena sidan riktigt kul att något händer på riktigt på CPU-sidan, å andra sidan skrämmande om det blir ett enda och ovanpå det Apple som helt kommer hålla i taktpinnen framöver. Inte så jag ratar Apples produkter, väljer det jag anser bäst för stunden men det börjar bli ett äpple på lite väl många prylar här hemma...

Är i starkbehov av en ny laptop och för egen del är det bara Apples kretsar som känns vettiga, Intel och AMD har jagat in varandra i ett prestandarace där även U-modellerna har löjliga peak-effekter (och de är ändå långsammare än Apple i majoriteten av fallen).
https://images.anandtech.com/graphs/graph16680/120717.png
ovanpå det har Apple bättre iGPU, långt bättre OS-stöd för GPGPU samt en dedicerad NPU för maskininlärning som letar sig in i allt fler program. Intel jobbar i-o.f.s. på hårt med OneAPI och allt pekar på att det blir ett lyckat projekt, bra för Windows och Linux, men man ligger ändå rejält efter Apple prestandamässigt (för laptops, för stationära/datacenter är Nvidias med CUDA dominanten).

Är det inte en sanning med modifikation, då både AMDs och Intels processorer internt inte kör X86-rutiner längre,
de skulle nog kunna ställa om fortare än mjukvarusidan i det här fallet.

Mjukvarusidan är bromsklossen.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du bemöter en anekdot med en annan så att kalla det för felaktig information är väl lite att ta i?
Jag beställde en Iphone 12 Pro i februari och fick den i april, vilket var det förväntande datumet.
En tredje anekdot

Jag håller inte med.
Det första är ett fanboy-uttalande helt utan grund.

Det jag skrev kan jag backa upp med orderdatum och leveransdatum mm.
I det specifika fallet beställd 11-25. Vid beställningsdagen "Förväntad i lager" 2020-12-15.
Skickades 2021-01-15.

Och som sagt, februari till april är kass leveranstid på en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Apple är ett av få företag som faktiskt levererar produkter till de som vill köpa och har gjort det hela tiden sen pandemin började. Så dessa kommer finnas att köpa.

Har inget med Apple att göra, det är inte de som tillverkar kretsarna. Däremot är Apple en "ganska" stor kund och har en del pengar att röra sig med, så inte omöjligt att de kan muta till sig en plats långt fram i kön hos TSMC.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Jag håller inte med.
Det första är ett fanboy-uttalande helt utan grund.

Det jag skrev kan jag backa upp med orderdatum och leveransdatum mm.
I det specifika fallet beställd 11-25. Vid beställningsdagen "Förväntad i lager" 2020-12-15.
Skickades 2021-01-15.

Och som sagt, februari till april är kass leveranstid på en telefon.

Mja jag vet inte leveransdatumet för min utan syftet var att få den till april, den kan ha beställts i Mars också. Det är kanske längre än vanligt, men min anekdot handlade om att det inte var något problem. Att få en telefon efter någon månad eller två eller att inte få den alls är väl stor skillnad? Jag tror också Apple har större möjlighet att leverera än Sony/MS eller Nvidia/AMD.

Din är fortfarande en anekdot för du berättade hur det var från ditt håll. Sen att du tycker att du har koll och fakta är en annan sak. Jag känner inte dig och har inte mer insikt än vad du skriver, vilket kan vara bra att ha i huvudet när en skriver.
Skojar lite med dig för du tog det så allvarligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Imponerande.

Det stora hindret jag ser är om priserna skenar iväg. Vi vet inte ett skvatt om dessa priser ännu, men ligger Mac Pro på runt 70 000kr som idag, så får de verkligen prestera om vanligt folk ska köpa dem.

"Vanligt folk" köper inte en dator för 70000:- oavsett prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så tillvida inte ett resande jobb eller budgeten kräver det, men vem pallar med videoredigering på en bärbar dator vars skärm må matcha i korrekt färgåtergivning med aldrig tumstorleken?

Vilket videoredigeringsbolag skulle välja Macbook framför skräddarsybara PC:s med externa skärmar? (flexibelt oxå när en skärm pajar!)

Vet inte om du satt din fot i videovärlden men Mac är extremt vanliga. Mac Pro, IMac och även MacBook Pro. Sen finns det såklart vissa saker där det är mer vanlig med PC som grading, 3D.

Sen att Apples cpuer verksr grymma kommer snarare göra det tvärtom det kommer bli flera.

Om jag går tillbaka till mig själv så har jag en iMac och en MacBook Pro och klipper mycket på dessa. Jag var lite trött på Apple då ingen ny Mac Pro släpptes och sen när det gjorde var den extremt dyr så hade tänk gå över till ett amdsystem men i och med apples silicon så känner jag mig mycket tveksam

Permalänk

Jag håller med de som säger Apple har kunnat levererat bra tros pandemin. Det har väl främst med egna komponenter och att de har köpt bra plats hos de som säljer delar till dem.
Däremot är dagens långa leveranstider ett stort problem. Ens laptop, mobil och liknande går sönder och man behöver ha dem gärna direkt, helst samma dag, imorgon skulle gå, men det är ej bra.
Och om det tar månad för produkten att komma, så innebär det att man får ha något annat under tiden och vissa då kanske satsar på en annan produkt.
Jag själv har gjort så med skrivare, skärmar. Men ju dyrare produkt och ju mer man får offra genom att välja något annat, ju tråkigare är det. Jag tror ytterst få som planerar att köpa en 16" macbook med m1x processorn tänker, vänta en hel vecka på leverantistid. Nej det blir en Asus ROG istället.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Shit, om nya macbook kan ansluta 2st externa skärmar kanske jag väntar på den istället för att beställa en MBP M1

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

"Vanligt folk" köper inte en dator för 70000:- oavsett prestanda.

Ja. Det är lite ironi i det. Men hade prestandan varit extrem och folk hade vetat att köper man den dator så har man en extrem dator i 20år, så finns det nördar som skulle kunna lägga ut så mycket.
Men som det är idag, även om den skulle prestera så mycket så folk skulle knäböja varje gång de gick förbi den, så vet man om att om några år kanske kommer det en ännu bättre.
Men det finns många på sweclokers forum som har stationära för bra bit över 30 000kr.

Vi vet som sagt inte ett skit om priset. Ser man på deras bärbara M1 så var den riktigt prispressad och kanske blir deras Mac Pro detsamma. Säg 40 000kr, då är man inte långt från vad ändå ganska många nördar ändå har.

*edit*
Mitt resonemang gäller allt. Jag själv funderar på en grym systemkamera. Hade jag vetat att denna hade varit topp off the line i 20år så hade jag kunnat lägga ut mycket. Vet jag att jag bara efter några år har en kamera som hade gått att köpa betydligt billigare, så känns det bättre att ha pengarna på banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Apple är ett av få företag som faktiskt levererar produkter till de som vill köpa och har gjort det hela tiden sen pandemin började. Så dessa kommer finnas att köpa.

Mja, det var lång ledtid på M1 macbooksen med höga specs, men de har kommit ikapp helt klart och verkar ha fått ut mer produkter än många andra.

Permalänk
Inaktiv

Storleken på M1-chippet är 119 mm2. GPUer från AMD och Nvidia är betydligt större, typiskt 500-800 mm2. Så det finns gott om plats för Apple att lägga in fler kärnor av alla sorter, beroende på vad man uppnå.

Av detta följer att Apple rimligen aldrig kommer att producera ett separat grafikkort. På många sätt är det både billigare och bättre att ha CPU och GPU på samma chip. Med full kontroll över både CPU och GPU kan man göra som man vill. Däremot kan man vilja ha en FPGA som separat kapsel typ Afterburner.

Apple har alltså avverkat standard-chippet med M1. Nu kan man gå vidare precis som man vill. Det är nu det börjar bli riktigt spännande att se vad Apple skall använda alla sin resurser och nyvunna oberoende till.

Permalänk
Medlem

Just nu vore det kul att vara en fluga på väggen i Intels fikarum. Även om det inte kan ha kommit som en överraskning för Intel att Apple skulle börja göra egna processorer så måste det vara en enorm chock att se hur Apple tar strypgrepp på hela PC laptop-segmentet. Likaså måste Microsoft ha dagliga krismöten. Folk kommer fortfarande vilja köra Windows, men frågan är väl om konsumenterna är villiga att betala lite extra för sämre hårdvara med sämre prestanda och batteritid bara för att kunna köra sitt föråldrade Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så tillvida inte ett resande jobb eller budgeten kräver det, men vem pallar med videoredigering på en bärbar dator vars skärm må matcha i korrekt färgåtergivning med aldrig tumstorleken?

Vilket videoredigeringsbolag skulle välja Macbook framför skräddarsybara PC:s med externa skärmar? (flexibelt oxå när en skärm pajar!)

Väldigt många. Du får tänka på att det finns många steg i processen/arbetsflödet från att det finns material på ett minneskort till att det är färdigt för leverans. Att ha blandat Mac och PC som gör olika delar av flödet är ganska vanligt idag.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Rekordmedlem

Varför så lite ram ? Vad är det som gör att de stryper datorn med 64 Gbyte ram ? Det låter ju helt absurt med en så låg maxkapacitet och speciellt om det ska bli en prestandadator för hemmabruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som inbiten alltidbyggadatorsjälv/linux/dataspel/programmerings nörd har apples produkter aldrig riktigt tilltallat mig, men på senaste tiden har det verkligen börjat rycka i köpfingret på allt från deras telefoner, paddor och datorer. Trodde de skulle gå in i en nedåtgående spiral av nedgång och förfall iom Steve Jobs död, men tydligen är han som spöke kanske mer närvarande och drivande än någonsin?