Permalänk
Medlem

Köpa ny Gbit switch, vad?

Har ett litet nät i huset som går ner till en patchpanel i källaren.

Där har jag en gammal 3Com 24p 10/100/1000 från andra världskriget typ.
Den är moddad med annan fläkt som inte låter så tandfyllningarna kryper ur, men det låter ändå en del...

Tänker att den säkert drar en hel massa ström i onödan, samt att det vore trevligt med en passiv så man kan sova i källaren om behov uppstår.

Har väl egentligen behov av minst 4st Gbit portar och resten kan gå på hundra, men det känns sådär.

Har funderat på management, men hittar inte riktigt argument för att göra så egentligen.

Det som går via den switchen nu:

Länk 1Gbit till Telias router / AP
Min filserver 1Gbit
Min PC 1Gbit
Min laptop via ethernet vid stora filöverföringar 1Gbit
Larm 100Mbit
SmartTV (korkad smart TV) 100Mbit
En sketen gammal AP för wifi i trädgården 1Gbit, skulle iofs räcka med 100Mbit

Rent tekniskt skulle en 5portars gigabit och en befintlig 100bit täcka upp allt. Men det känns lite fattigt.
Samt att man går miste om fördelen med en switchs högre interna bandbredd mellan enheterna när man kopplar ihop så.

Så minst 8 portar gigabit.

Vad? Eller rättare sagt, vad ska man INTE köpa?

Eller finns goda argument för någon prisvärd intelligent switch kanske?

Jag har gott om tid, lösningen nu fungerar. Men jag är trött på fläktljudet.

Egentligen vill man ju ha mer än 1Gbit men det känns inte som det regnar prisvärda lösningar...

Man kan väl i teorin trunka flera portar för högre bandbredd men antar att detta kräver stöd hos både nätverkskort, switch och OS?
Har dålig koll på sånt.

Annat var det när man lanade med coax i ring 😉

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Funkar väl med vilken liten gigswitch som helst. Typ denna för 340kr: https://www.dustinhome.se/product/5010623190/dgs-108-8-port-g...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Som första fråga så det inte drar iväg för långt, vad får det kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Som första fråga så det inte drar iväg för långt, vad får det kosta?

En prisvärd lösning är ju helt klart att eftersträva, eftersom jag i första steget inte kommer få något bättre än det jag har, förutom lägre ljudnivå

Men sen vill jag inte gå på nån nit med nån billig skräphistoria som är för dålig heller.

Jag uppskattar olika förslag som ger mig nya infallsvinklar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Sötast

Netgear GS108

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=67142

Uptime på några 10 år per omstart minst.

Det enda negativa med den är risken för avundsjuka.
Avundsjuka för insikten att den kommer leva längre än dig.

108an har en MTBF på nästan 10 miljoner timmar jämfört med d-linkens 2 miljoner

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Netgear GS108

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=67142

Uptime på några 10 år åt gången minst.

Det enda negativa med den är risken för avundsjuka.
Avundsjuka för insikten att den kommer leva längre än dig.

Har ju en gammal Zonet 8port 100Mbit switch som levt väldigt länge faktiskt.

Den är ju säkert 15-18 år vid det här laget

Kanske nått att komplettera med då.

Metallchassi känns som en fördel för värmeavledning också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det enda du ska hålla dig borta ifrån i de lägre prisklasserna är "smarta"/"managed" switchar. Vanliga dumma switchar från kända märken kan du aldrig köpa för billigt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcdoktor:

Hmm.. Men ser inte behov av PoE just nu och typ 3-4ggr pengarna för nått jag kanske...

Skrivet av dlq84:

Det enda du ska hålla dig borta ifrån i de lägre prisklasserna är "smarta"/"managed" switchar. Vanliga dumma switchar från kända märken kan du aldrig köpa för billigt dock.

Aha. Såg att Netgear GS108 länkad innan fanns i E vilket är någon form av konfigurerbar historia för bara 500 på Dustin.

Men större risk för problem då kanske?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Karaff:

Men större risk för problem då kanske?

GS108E, risk? Nä. Att kunna skapa VLAN är väl bra - som nästan ingen gör hemmavid. Fläktlös är ett måste.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Karaff:

Hmm.. Men ser inte behov av PoE just nu och typ 3-4ggr pengarna för nått jag kanske...

Aha. Såg att Netgear GS108 länkad innan fanns i E vilket är någon form av konfigurerbar historia för bara 500 på Dustin.

Men större risk för problem då kanske?

Huh, den kände jag konstigt nog inte till

Blev själv sugen på den nu!

Den har en MTBF på ~2.5 Miljoner timmar så den bör ju hålla väldigt länge den med. Vet dock inte hur mjukvaran är!

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2978019

Har en sådan och den skyfflar trafik för glatta livet utan att klaga och har gjort så i ett antal år.

Smart, något mellanting mellan dum och managerbar, den har ett webinterface där man kan ställa enklare funktioner på portarna.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att lägga så du får lite mer fart än 1Gbit. Nyare AP vill t.ex. ha 2,5 Gbit i switchen och har du saker så länge som du säger är det kanske värt att investera lite.

Förslag:
https://www.webhallen.com/se/product/314363-Zyxel-XGS1010-12-...

Sen kan jag tycka att det är värt att lägga några hundringar på något du kommer ha i ett gäng år, slå ut en tusenlapp på 5 år så blir det inte så mycket i månaden.

Permalänk
Medlem

Om man har IPTV kan de vara bra att ha en switch som klarar IGMP snooping.
VLAN är ju bra till en del grejor som som t.ex. trådat gästnätverk eller separat IOT om man nu vil ha det.
Men annars är ju det ju inte så stor idé. Bättre och billigare med en dum switch.
Layer 3 switchar skall man inte skaffa om man inte gillar problem och att mecka med nätverket.

Har ett gäng D-Link DGS-1005D som köpte för sisådär 15 år sedan för att de var vita. Flera fungerar fortfarande men skulle aldrig rekommendera dem.
Netgear GS108 är ju säkert köp.

Snabbare än 1 Gbit/s skulle jag inte skaffa ännu.
Verkar som om det börjar sakta röra sig på den marknaden så det kommer fler och billigare switchar.
Ubiquiti har en 4 portars 10Gbit switch på gång och fler kommer.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2978019

Har en sådan och den skyfflar trafik för glatta livet utan att klaga och har gjort så i ett antal år.

Smart, något mellanting mellan dum och managerbar, den har ett webinterface där man kan ställa enklare funktioner på portarna.

Mjo det är ju ett väldigt överkomligt pris.

Tanken jag har just med en stendum switch mot en semi-smart är väl att i en stendum historia är allt "hårdkodat" och det kan
egentligen inte bli så mycket konstigheter förutom defekt hårdvara. Så fort det finns mjuvara med i bilden har man alltid en teoretisk risk för buggar, intrång och andra konstigheter ...

Skrivet av reverend benny:

Kan vara värt att lägga så du får lite mer fart än 1Gbit. Nyare AP vill t.ex. ha 2,5 Gbit i switchen och har du saker så länge som du säger är det kanske värt att investera lite.

Förslag:
https://www.webhallen.com/se/product/314363-Zyxel-XGS1010-12-...

Sen kan jag tycka att det är värt att lägga några hundringar på något du kommer ha i ett gäng år, slå ut en tusenlapp på 5 år så blir det inte så mycket i månaden.

Frågan är ju om inte 2,5Gbit kommer bli en parentes i historien, ytterligare en av de tekniker man fick betala dyrt för som inte tillförde något vettigt. 5ggr så dyr switch för lite mer än dubbla bandbredden, men då måste jag köpa nätverkskort till varje apparat som skall använda 2,5Gbit också. 2,5Gbit är redan i gränslandet att kunna strypa stora sekvensiella överföringar till och med till mekanisk disk-array..

Ang 2,5Gbit för AP, jag kommer i det längst aldrig överföra något massivt över Wifi. Hittils är min erfarenhet att ex vis en massiv överföring via trådat 1Gbit fullständigt slaktar wifi så totalt i verklig prestanda att det är fånigt.
(typ krypterad överföring av flera tusen filer över WinSCP mot en BSD maskin från Windows, det lönar sig verkligen att leta upp en nätverkskabel och koppla in laptopen fysiskt för att spara tid..)

Minst 5ggr pengarna för drygt dubbla hastigheten, nja... är inte övertygad.

Dessutom är ju den switchen i huvudsak 1Gbit förutom 4 portar, så nyttan bandbreddsmässigt kan ändå bara delas av några få enheter...

Då kan man lika gärna kämpa lite till och satsa på 10Gbit ?

Alternativet är väl om 2,5Gbit trillar igenom rejält snart så priserna blir bättre, då kanske det blir en poäng.

Men det känns lite som en konsumentstandard i min värld, varför satsa på att utvecka 2,5 när 10 redan finns i bruk där behovet är sånt att 1Gbit inte duger inom professionella fältet ?

Alternativt köper man två 10Gbit NIC och har en egen länk pc-filserver.

Skrivet av Prelatur:

Om man har IPTV kan de vara bra att ha en switch som klarar IGMP snooping.
VLAN är ju bra till en del grejor som som t.ex. trådat gästnätverk eller separat IOT om man nu vil ha det.
Men annars är ju det ju inte så stor idé. Bättre och billigare med en dum switch.
Layer 3 switchar skall man inte skaffa om man inte gillar problem och att mecka med nätverket.

Har ett gäng D-Link DGS-1005D som köpte för sisådär 15 år sedan för att de var vita. Flera fungerar fortfarande men skulle aldrig rekommendera dem.
Netgear GS108 är ju säkert köp.

Snabbare än 1 Gbit/s skulle jag inte skaffa ännu.
Verkar som om det börjar sakta röra sig på den marknaden så det kommer fler och billigare switchar.
Ubiquiti har en 4 portars 10Gbit switch på gång och fler kommer.

IPTV är inte aktuellt då vi skrotade traditionell TV för flera år sedan, så det kan man nog släppa.
Körde för övrigt Telias IP TV rakt in i switchen förr också till andra boxen utan bekymmer.

Just med tanke på hur litet nät jag har är det ju frågan om man ska krångla med konfigurerbara produkter ö h t.

Less is more kan stämma i många fall.

Känns ju faktiskt som att 10Gbit kanske är värt att vänta på, det var ju värt att gå från 10 till 100 och från 100 till 1000, 10ggr ökning är ju lite lönt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Se till att du får v3 av GS108E, de tidigare varianterna hade inte web-interface utan kräver windows-programvara för konfigurationen. Om du vill ta ett steg upp så finns GS108T som tillför lite finnesser från sina större bröder. (LACP, STP, syslog, och SNMP) samt https-stöd i webgränssnittet.

Netgear har också kommit med GS308-varianter, jag tror att det enda de skalat ned på där är att den inte kan strömmatas via POE, endast vanlig plugg i väggen gäller.

Det har blivit lite rörigt i och med vidareutveckling och prispress, förr fanns det bara med/utan administration.
GS108 GS108E GS108T (alla med v1 v2 v3) GS308 GS308E GS308T
Kan ju bero på att vi dragits med Gigabit nätverken i över 20 år nu

Enligt mig är främsta skälet att vänta på multigigabit (2.5/5/10) inte priset, utan strömförbrukningen. Det kommer bättre och billigare kretsar så småningom. Det var likadant när gigabit kom, fläktar som hördes till och med i serverhallarna! Nu är de fläktlösa som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Se till att du får v3 av GS108E, de tidigare varianterna hade inte web-interface utan kräver windows-programvara för konfigurationen. Om du vill ta ett steg upp så finns GS108T som tillför lite finnesser från sina större bröder. (LACP, STP, syslog, och SNMP) samt https-stöd i webgränssnittet.

Netgear har också kommit med GS308-varianter, jag tror att det enda de skalat ned på där är att den inte kan strömmatas via POE, endast vanlig plugg i väggen gäller.

Det har blivit lite rörigt i och med vidareutveckling och prispress, förr fanns det bara med/utan administration.
GS108 GS108E GS108T (alla med v1 v2 v3) GS308 GS308E GS308T
Kan ju bero på att vi dragits med Gigabit nätverken i över 20 år nu

Enligt mig är främsta skälet att vänta på multigigabit (2.5/5/10) inte priset, utan strömförbrukningen. Det kommer bättre och billigare kretsar så småningom. Det var likadant när gigabit kom, fläktar som hördes till och med i serverhallarna! Nu är de fläktlösa som standard.

Aha, missat GS308T, den verkade ju rätt prisvärd, är lite nyfiken på det där med LACP.

Har ingen egen erfarenhet av att använda link aggregation, men med tanke på att 1Gbit NIC:s bara är att lyfta gratis ur valfri skrotlåda i stort sett så skulle man ju lätt kunna få ut 2Gbit ganska billigt, enormt mycket billigare än 2,5Gbit egentligen.. hmm..

EDIT: Köper jag två så kan ja sätta en i vardagsrummet där jag har minst 3 men ibland 4 enheter på ethernet och köra via två befintliga ledningar och koppla ihop dem med LACP och på så vis få upp till 2Gbit mot resten av lan, server osv. hm..

Denna såg ju också rätt trevlig ut. Linksys Smart LGS308

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att du köper en begagnad switch från ett välkänt märke, tex Cisco eller HP, dom håller hur länge som helst, särskillt om de inte har PoE.

Här är ett exempel:
https://www.tradera.com/item/121405/464318734/hp-procurve-141...

Permalänk

En röst till för billigast möjliga, dessa är nästan odödliga och helt ljudlösa. Inga funktioner som man ändå aldrig använder och ingen mjukvara som blir sårbar och/eller krånglar med tiden.

https://www.webhallen.com/se/product/167932-TP-Link-TL-SG108-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Layer 3 switchar skall man inte skaffa om man inte gillar problem och att mecka med nätverket.

Håller absolut inte med där, Vi använder L3 switchar i våra produkter och kan inte komma ihåg när vi hade problem relaterade till att det var en L3 switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Mitt tips är att du köper en begagnad switch från ett välkänt märke, tex Cisco eller HP, dom håller hur länge som helst, särskillt om de inte har PoE.

Här är ett exempel:
https://www.tradera.com/item/121405/464318734/hp-procurve-141...

Har levt på gammalt begagnat i hur många år som helst, har ju en gammal 3com som fungerar nu med enda nackel att den behöver fläktkylning och låter...

Begagnat orkar jag om det är någon i närheten så man kan kolla på det och hämta snabbt o billigt, men inte sugen på o leta annonser och auktioner.

Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

En röst till för billigast möjliga, dessa är nästan odödliga och helt ljudlösa. Inga funktioner som man ändå aldrig använder och ingen mjukvara som blir sårbar och/eller krånglar med tiden.

https://www.webhallen.com/se/product/167932-TP-Link-TL-SG108-...

Jo, står i valet mellan "less is more" och "more is roligare ibland"

Skrivet av mobe06:

Håller absolut inte med där, Vi använder L3 switchar i våra produkter och kan inte komma ihåg när vi hade problem relaterade till att det var en L3 switch.

Men då har du inte haft mig bakom spakarna till att confa det heller

Ingen som vet något om Linksys Smart LGS308

Linksys ligger ju lite varmt om hjärtat sen WRT54gl tiden

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Funkar väl med vilken liten gigswitch som helst. Typ denna för 340kr: https://www.dustinhome.se/product/5010623190/dgs-108-8-port-g...

Jag gick på den enkla och billiga vägen faktiskt, det fick bli en sån, "dum" switch.
Har beställt från Dustin idag.

Kommer göra jobbet, lika bra, men tystare och energisnålare än min nuvarande.

Nästa steg så kanske det blir en större uppgradering av LAN.

"Sparar" pengarna tills dess istället för att köpa nått avancerat nu.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.