Permalänk

Allround-dator för hemmabruk

Då gamla trotjänaren beslutade att ge upp (lagom inför bristen på bärbara) behöver jag införskaffa något nytt innan dom tar slut :D.
Datorn kommer främst att användas till vardagsysslor, lite streaming och ev lite lättare spel. Jag har en stationär för spelande så ingen tyngd läggs på detta direkt, även om det såklart är trevligt om man ändå kan spela lite enklare när man inte är hemma.

Är rätt bortkopplad vad gäller bärbara nuförtiden så tänkte få lite goda råd om vad man ska välja.

Prismässigt tänker jag mig någonstans 6-8 tusen, vill inte ha chromebook och helst nåt med någorlunda kvalitet.

14-15 tum är väl lagom.

I denna prisklass har jag hittills kikat på Asus Vivobook samt Dell Inspiron, men vad gäller specs osv är jag något osäker var man får mest för pengarna så att säga.

Har också tittat på en Asus Zenbook 14 Pure2 med Ryzen 4500u. Även om denna modell inte är ny kanske det ändå vore mer för pengarna gentemot att lägga samma summa på Vivobook/Inspiron? 8000 är väl gränsen jag egentligen vill ligga under.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk

Hesan,

Delar med mig av mina personliga tankar kring ett datorval i den situation du beskriver.

Prestanda ligger förmodligen ganska nära oavsett vilket märke och modell man tittar på så länge man rör sig i samma prisklass. Jag har personligen alltid haft någorlunda bra erfarenheter av Dell, men skulle inte hänga upp mig på märke. Det som jag anser vara av störst vikt är:
1. Garantier. Pris på förlängd garanti. Inställelseavtal next business day osv
2. Batteritid. Även om man för det mesta sitter inpluggad, så är det sjukt irriterande att bara få några få timmar på resande fot. På grund av detta skulle jag även välja bort Ryzen då jag tror den drar mera.
3. Anslutningar. Att behöva ha med sig docka avskyr jag. Ser alltid till att välja en modell med minst 3-4 USB, HDMI samt Ethernet port
4. Skärm ljusstyrka och betraktningsvinkel. Kanske inte så illa idag, men har tidigare varit enorm skillnad.

Har säker missat en del och tyvärr blev det inte någon jämförelse mellan de modeller du listat, men ville bara dela med mig mina synpunkter då många ofta glömmer bort detta och enbart fokuserar på iops hit och throughput dit.

Hoppas du blir nöjd oavsett vad du väljer att gå på.

Väl mött!