Webbkamera med fokus på bra mikrofon

Permalänk
Medlem

Webbkamera med fokus på bra mikrofon

Är på jakt efter en bra webbkamera att fästa på extern skärm. Bilden ska inte vara kass men jag vill lägga extra fokus på mikrofonen eftersom jag vill slippa ha headset på mig.
Har kollat igenom många väldigt bra reviews på youtube men tycker att frågan om mikrofonen hamnar i skymundan. Har ni bra tips? Vill gärna hålla mig under 1000-lappen

Permalänk
Medlem

Vill du ha en bra mikrofon så skaffa en extern.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så är alla mikrofoner på webkameror kassa.
Alla låter som att man sitter i en kakburk och tar inte allt ljud som existerar inne och utanför rummet typ. (Kakburk fenomenet kanske har blivit bättre med åren dock)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd

Kör på en enkel kamera och ett Plantronics headset så är du hemma. Sitter bara på ett öra och riktigt bra ljud och mic för 700 kr eller så. Jag vet att du inte ville ha headset men du kommer inte hitta vad du vill ha utan tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Låter som extern mic är grejen alltså. Då uppstår ju frågan om hur "bra" sådan som behöver skaffas? De var ju inte heller gratis såg jag vid en snabbsökning så frågan är om det går på ett ut med dyr webbkamera eller halvbillig kamera + halvbillig mic.

Permalänk
Medlem

HyperX QuadCast är grym. kostar dock ca 1000kr

https://www.komplett.se/product/1125585/datorutrustning/kring...

Permalänk
Medlem

Jag ska framförallt ha möten i Teams så kanske är den overkill

Permalänk
Lego Master
Skrivet av louised:

Jag ska framförallt ha möten i Teams så kanske är den overkill

Tycker jag inte. Jag skaffade en och den används primärt just för Teams-möten just nu (fler möten än stream-kvällar...).
Men det är alltid värt att satsa lite på att vara lite om sig o kring sig när man jobbar mycket hemma. Och så har man redan lite av grejjorna ifall man ska bli nya Pew.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Så länge det är ett headset med USB kommer det låta bra i konferenssamtal etc. Finns inget skäl att köpa nåt dyrt, ofta samma microfoner. Logitechs billigaste USB fungerar utmärkt och är bättre än 100% av alla inbyggda mikrofoner i lsptops, webcameror eller trådlösa in-ear lurar

Permalänk
Medlem

Sandberg Streamer Pro har jag skyfflat ut till mina kunder och har inte fått några klagomål.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Problemet med mikrofonerna i webbkameror är att dessa är designade för att sitta drygt 40cm ifrån ditt ansikte (och därmed din mun). Om du inte har bra dämpning i rummet kommer det att bli mycket reverb på ljudet, lite som att det ekar liksom, vilket gör det svårt att höra.

Om du inte vill skaffa ett headset kan det vara en idé att skaffa en extern USB mikrofon, finns väl för några hundralappar numera, och placera den mellan dig och skärmen. Men det kan vara problematiskt ur ett platsbehov.

Du behöver ingen speciellt bra mikrofon, även de sämsta låter bättre än den på din mobiltelefon t ex. Teams komprimerar också ganska hårt så ingen mening att använda en proffsmikrofon direkt.

Permalänk
Medlem

En kollega kör "Logitech Pro Stream Webcam C922", själv har jag en C920. Tycker båda har bra ljud och bild.

Själv fick jag dock lite problem med rundgång när jag körde med externa högtalare, så jag använder istället en "konferensmikrofon" (Jabra Speak 510) som både mikrofon och högtalare, och sen webkameran för enbart bild. För min kollega som kör skärmhögtalare fungerar det dock bra.

Sitter mycket i Teams, väldigt skönt att inte behöva ha lurar hela dagarna!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Det blev en Logitech C920 som jag ska utvärdera i några dagar, beredd att köpa till extern mic om ljudet inte är tillräckligt

Permalänk
Lego Master
Skrivet av louised:

Det blev en Logitech C920 som jag ska utvärdera i några dagar, beredd att köpa till extern mic om ljudet inte är tillräckligt

Alltså den "duger" alldeles utmärkt. Har själv en. Men "villhöver" tog över och en QuadCast senare kommer jag inte titta tillbaka.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av louised:

Tack för era svar! Låter som extern mic är grejen alltså. Då uppstår ju frågan om hur "bra" sådan som behöver skaffas? De var ju inte heller gratis såg jag vid en snabbsökning så frågan är om det går på ett ut med dyr webbkamera eller halvbillig kamera + halvbillig mic.

Biltema har en ok mic för 35:-
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/ljudkablar/35-mm-...

kräver ju dock att du använder hörlurar om du inte vill riskera rundgång men gäller ju för alla mikrofoner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@louised

Mikrofon med arm, 599kr:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/m...

Brorsan köpte denna för han tänkte köpa en arm till en mikrofon jag köpte till honom i julklapp. Visade sig även inkludera en mikrofon som definitivt är värd pengen. Har du discord kan jag säkert fixa in honom så du får höra ljudkvalitén om du inte hittar några reviews på youtube. Definitivt bättre än headsets med dubbla prislappen.

Permalänk
Medlem

Kör själv med Fifine K669, för 360Kr är den svårslagen i budgetklassen!

https://noerdic.se/products/fifine-k669b-usb-mikrofon?_pos=1&...