TSMC: "Europas planer för kretstillverkning orealistiska"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är bara en tidsfråga innan fastlands-Kina invaderar och "tar tillbaks" Taiwan. Det kommer att ske före 2030 är min fasta övertygelse. Kina bygger en enorm kapacitet inom flottan och amfibie och när de känner att de har tillräckligt med enheter för att stå emot ett NATO-lett motstånd så kommer ordern på en sekund. Och att Ryssland kunde invadera, ockupera och sen annektera Krim utan att de egentligen straffades för det av det internationella samfundet har garanterat stärkt Kinas övertygelse när det gäller Taiwan-annektering. Det kommer att inträffa och de kommer att lyckas, och eftersom resten av världen är så beroende av råvaror och tillverkning från Kina, så kommer det bara att gnällas men inget verkligt kommer att hända.

Därför är det hög tid att börja bygga motsvarande kapacitet i tryggare delar av världen. Politiskt och klimatmässigt tryggare. Jag föreslår Norrbotten/Västerbotten som platser. God tillgång till el och vatten.

Att vi gör nåt åt saken och säkrar våran egen produktion kommer inte hända förrän det är för sent , vi blundar för allt bara vi får det billigt , slavarbete/jämlikhet/miljö är bara nåt det skriks högt om här hemma men när det kommer till kritan så handlar allt om pengar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Nu vet vi mer om den amerikanske presidenten Bidens infrastrukturplan. Den inkluderar en investering på 50 miljarder dollar i halvledartillverkning- och research.

https://www.cnbc.com/2021/03/31/bidens-infrastructure-plan-wi...
https://seekingalpha.com/news/3678212-bidens-2t-infrastructur...

Samtidigt så ska TSMC tydligen investera 35 miljarder dollar i en fabrik i Arizona, USA.

https://www.theburnin.com/industry/tsmc-increasing-spending-a...

Permalänk
Medlem

Givetvis ligger TSMC långt före och har mycket erfarenheter. Men de låter lite som att han snarare är "rädd/orolig" för konkurrens.
Både fegt och girigt, blir ofta ens fall till slut.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Mycket bra artikel! Tack SweC!
Det skulle vara kul att ställa följdfrågor till den där Liu, typ:

"Så varför är det lönsamt för er på TSMC, men olönsamt för EU och USA?"
"Jaha, billigare arbetskraft, subventionering, och noll kr i miljöavgift ..så alltså pga slavarna och de fula knepen ni har säger du?.."
"Men skulle det inte bli lönsamt då om vi tar bort o förbjuder all oetisk och orättvis konkurrens?"
"Kommer det inte vara en jättebra affär för EU och USA när våra utbildade elever kan få jobb, eller tycker du arbetslöshet och bortkastade skattepengar på utbildningar, samt en västvärld utan handelsvaror och kunskapsbortfall, är en mindre förlust än en hårt ansatt SC-marknad för EU och USA säger du?"
"Är det en hållbar lösning i längden med en västvärld som isf utvecklas vidare mot vare sig kunskap eller produktion, och vilka blir gagnade av det?"
"Hur föreslår du, Liu, att vi ska kunna köpa era varor om vi inte har egna handelsvaror? Jaha, att pantsätta gruvor o skogar, infrastruktur och sälja av landytor till kolonier, precis som i Afrika, säger du?"

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Om det blir överkapacitet som den där herren förespråkar leder det mest till lägre priser & därmed tusanfaldigad intäkt, den stora massan köper det de har råd med, små myror blir fort ett berg. brukar skratta åt överpriser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Det är bara en tidsfråga innan fastlands-Kina invaderar och "tar tillbaks" Taiwan. Det kommer att ske före 2030 är min fasta övertygelse. Kina bygger en enorm kapacitet inom flottan och amfibie och när de känner att de har tillräckligt med enheter för att stå emot ett NATO-lett motstånd så kommer ordern på en sekund. Och att Ryssland kunde invadera, ockupera och sen annektera Krim utan att de egentligen straffades för det av det internationella samfundet har garanterat stärkt Kinas övertygelse när det gäller Taiwan-annektering. Det kommer att inträffa och de kommer att lyckas, och eftersom resten av världen är så beroende av råvaror och tillverkning från Kina, så kommer det bara att gnällas men inget verkligt kommer att hända.

Därför är det hög tid att börja bygga motsvarande kapacitet i tryggare delar av världen. Politiskt och klimatmässigt tryggare. Jag föreslår Norrbotten/Västerbotten som platser. God tillgång till el och vatten.

↑↑↑
Det där är varför jag vill få kunna ta ut mina pensionspengar i förskott samt inte betala någon pensionsskatt. Kommer inte få leva mer än 10-20 år till så som det ser ut i omvärlden just nu! Och då hinner jag bara bli runt 40-50 år gammal. Det var/blir roligt så länge det varade/varar!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

↑↑↑
Det där är varför jag vill få kunna ta ut mina pensionspengar i förskott samt inte betala någon pensionsskatt. Kommer inte få leva mer än 10-20 år till så som det ser ut i omvärlden just nu! Och då hinner jag bara bli runt 40-50 år gammal. Det var/blir roligt så länge det varade/varar!

Tror folk detta på riktigt eller är det kul att leka med konspirationsteorier bara?

Jag förstår inte på riktigt, men att tro att världen går under inom 20 år känns som en överdrift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Tror folk detta på riktigt eller är det kul att leka med konspirationsteorier bara?

Jag förstår inte på riktigt, men att tro att världen går under inom 20 år känns som en överdrift

Människan kanske går under. Jorden i sig lär finnas kvar. 20 år är långt och COVID-19 är rena "barnleken" vad gäller dödlighet i pandemier och fler är 100% garanterat på ingång med tanke på hur människor lever nära djur (tagit över/förstört deras habitat till och med).

Och då har vi inte övervägt Tredje Världskrig på grund av resursbrist såsom råvaror, livsmedel, vatten, eller boende (typ när vissa delar av världen blir obeboeligt pga. klimatkrisen som tyvärr tillräckligt många blundar för). Hursomhelst lever jag som om det är lite tid kvar!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Människan kanske går under. Jorden i sig lär finnas kvar. 20 år är långt och COVID-19 är rena "barnleken" vad gäller dödlighet i pandemier och fler är 100% garanterat på ingång med tanke på hur människor lever nära djur (tagit över/förstört deras habitat till och med).

Och då har vi inte övervägt Tredje Världskrig på grund av resursbrist såsom råvaror, livsmedel, vatten, eller boende (typ när vissa delar av världen blir obeboeligt pga. klimatkrisen som tyvärr tillräckligt många blundar för). Hursomhelst lever jag som om det är lite tid kvar!

Du får såklart leva som du vill, och att samla överdrivet med resurser på hög är kanske onödigt i sig beroende på sin livsfilosofi...

Men planeten i sig är garanterat kvar om 20 år, det går inte att ifrågasätta. Mänskligheten är ännu inte kapabel att ändra på det.

Att det kommer en till global pandemi som denna inom 20år kan såklart hända, men mRSA-vacciner som de som utvecklats mot Covid-19 är väldigt snabba/enkla att ställa om mot nya sjukdomar. Stora bromsklossen till varför det tog så länge att släppa vaccinet denna runda var för att det var första mRNA-vaccinet till människor och säkerheten behövde testas och säkerhetskällas. I framtiden kommer det gå snabbare, och nya tekniker kommer uppstå. CRISPR och annat möjliggör mycket spännande.

Krig på global skala idag skulle drabba det egna landet mer än annat. Stannar världshandeln ens korta stunder så stannar nästan alla industrier för alla behöver resurser som helt enkelt inte finns inom landets gränser. Kina är ganska nära självförsörjande i många aspekter, men mat (fiske) och naturresurser som olja, mineraler och stål har de dåligt med. Inte ens de skulle kunna upprätthålla långa strider. Min känsla är att hot och små strider på sekundära platser som senaste 50 åren är mest troligast att det är den fortsatta utvecklingen, snarare än eskalering och obegränsad krigsföring. Tror inte heller att populationen i länder idag är lika positivt inställda till att ens tänka sig skyttegravar eller att försvara sitt lands ära med sitt liv som insats

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag tycker att det är TSMC's egna fel att EU och usa vill skapa egna fabriker. Dom klarar uppenbarligen inte med trycket, det är brist överallt och när bilindustrin (ja det är deras fel också) blir påverkad kan politiker inte sluta nonchalerar problemet.

Han säger att det är politiskt, that's damn right! Om länders ekonomi påverkas negativt kommer åtgärder att ske.

Sen att risken finns att Taiwan kan ockuperas är ännu en anledning till att skapa egna fabriker.

Bilindustrin är bilindustrins fel som vägrar ha något annat än just-in-time leverans på allt och inte beställde i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Att vi gör nåt åt saken och säkrar våran egen produktion kommer inte hända förrän det är för sent , vi blundar för allt bara vi får det billigt , slavarbete/jämlikhet/miljö är bara nåt det skriks högt om här hemma men när det kommer till kritan så handlar allt om pengar.

Är ju inte mycket längre ifrån Ryssland än Krim... Ska det stå säkrare ska det antagligen stå i Västeuropa, men kan vi få till det i Sverige så är det ju absolut ett bra val.