MSI utlovar höjda grafikkortspriser

Permalänk
Melding Plague

MSI utlovar höjda grafikkortspriser

Företagets ordförande Joseph Hsu presenterar rekordåret 2020, men väntar sig dålig tillgång på grafikkretsar under hela år 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag tvivlar på att MSI "utlovat" eller "lovat" höjda grafikkortspriser! Eller uttryckte de verkligen sig så om "höjda grafikkortspriser"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tvivlar på att MSI "utlovat" eller "lovat" höjda grafikkortspriser! Eller uttryckte de verkligen sig så om "höjda grafikkortspriser"?

Det var riktat till investerarna, inte marknaden, så man kan nog säga att de lovat dem högre priser i förhoppningen om att öka intäkterna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Det var riktat till investerarna, inte marknaden, så man kan nog säga att de lovat dem högre priser i förhoppningen om att öka intäkterna.

Då kopplar det!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Kan det bli dyrare? Ca 14200 kr för ett Asus RtX 3080 Tuf?

Permalänk
Medlem

Att MSI /Asus / Gigabyte / EVGA m.m höjer sina priser ser jag som nått ganska självklart. Dom fördriver företag som vill gå med minst.
Att sälja billigt när det kan sälja dem dyrt och ändå sålt allt innan det lämnar fabrik.

Tillgång och efterfrågan sätter priserna. 99% av SweC vet att nog hur det ligger till där... =/

Permalänk
Medlem

Som vi längtat!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tråkigt...jag saknar ca 4-5 grafikkort till mina byggen.
14000:- för ett grafikkort till ett bygge där resterande delar går på 8-12000:-
Det blir svårt för affärerna att sälja övriga komponenter till hemmabyggen...
Alla budgetkort som kommer hem, kommer att hamna i deras egna byggen...
Det är ju flera som säljer färdigbyggda datorer utan grafikkort...
2020 förlorat år pga Corona.
2021 förlorat år för Corona & grafikkort (samt allt med halvledare)

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

jaha, men var det inte SweC som sa att det är enbart AMD och Nvidia som har smyghöjd priserna och att det är deras fel att peiserna har gått upp?

https://www.sweclockers.com/nyhet/31572-kronika-amd-och-nvidi...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

jaha, men var det inte SweC som sa att det är enbart AMD och Nvidia som har smyghöjd priserna och att det är deras fel att peiserna har gått upp?

https://www.sweclockers.com/nyhet/31572-kronika-amd-och-nvidi...

AMD/Nvidia höjer priserna leder till att MSI (och alla andra) måste höja priserna för att ha kvar samma marginal. Inget som säger att dom inte passar på att höja några procent extra dock.

Permalänk
Medlem

Så länge det köpts till dom höga priserna så är det klart att företagen kommer att prova höja. Det enda dom vill är att tjäna pengar och får dom en chans att kunna casha in lite extra så kommer dom självklart att ta den.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Tack för kartel... jag menar konkurransen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Högre? .... ujujuj

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

För tusende gången, tillgång och efterfrågan. Inget konstigt med det här. Men tråkigt, ja.

Spelbolagen vet om det här och kommer fortsätta utveckla mot budget och mellanklass. Och i slutändan är det ju spelen vi vill ha, inte ett kort med fläktar för att svalka oss i sommar. Ett dåligt spel blir inte bättre bara för att det har fler polygoner, och ett bra spel blir inte sämre för att det körs i lägre upplösning (om du bortser från wow-känslan du har första timmen, sen är det gaming as usual).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Inga problem för mig. Köpte mitt MSI 3080 Trio för 8500kr, i god tid! Så alla andra kan gott på punga ut lite för att nå mina fps. Under tiden får jag känna mig lite exklusiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För tusende gången, tillgång och efterfrågan. Inget konstigt med det här. Men tråkigt, ja.

Tror mer på att man ser att kunder är villiga att betala betydligt högre priser än vad man kommit fram till tidigare.
Även på begagnatsidan ser vi sjuka priser för 4 år gamla grafikkort.
Var bara en tidsfråga innan bolagen skulle inse detta och höja priserna.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Vilka kort av den nya generationen från Nvidia säljer bäst? 3080 säljer väl bara en promille i det hela?

Permalänk
Medlem

Kära hittepå marknadsanalytiker och hittepå företagsekonomer som häckar här. Ni behöver inte gång på gång leka viktigtpettrar och påpeka "företag vill gå med vinst" och "tillgång och efterfrågan"

Det känner vi samtliga till, men folk vill skriva av sig sin frustration eller helt enkelt bara få lägga en liten kommentar.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett löfte som återförsälarna kan hålla!

Permalänk
Medlem

Känns fint att ha ett Asus geforce rtx 3070 8gb oc dual för 6290:- oöppnat hemma i dessa tider.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Kära hittepå marknadsanalytiker och hittepå företagsekonomer som häckar här. Ni behöver inte gång på gång leka viktigtpettrar och påpeka "företag vill gå med vinst" och "tillgång och efterfrågan"

Det känner vi samtliga till, men folk vill skriva av sig sin frustration eller helt enkelt bara få lägga en liten kommentar.

Fast det är väl bättre att de du kallar viktigpettrar kommenterar med ett logiskt resonemang för att väga upp frustrerade personers åsikter och grundlösa anklagelser om tex kartellbildning?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bernd_P1:

jaha, men var det inte SweC som sa att det är enbart AMD och Nvidia som har smyghöjd priserna och att det är deras fel att peiserna har gått upp?

https://www.sweclockers.com/nyhet/31572-kronika-amd-och-nvidi...

Jag vet att det är underhållande att vid varje givet tillfälle ge oss kängor för vårt dåliga arbete. Jag var faktiskt noga att formulera mig med "till viss del" vad gäller partnertillverkarna.

Skrivet av Rorax:

AMD/Nvidia höjer priserna leder till att MSI (och alla andra) måste höja priserna för att ha kvar samma marginal. Inget som säger att dom inte passar på att höja några procent extra dock.

Det är just så det sett ut med varje grafikkortslansering sedan RTX 3080 den 17 september. Nu har vi dock börjat få indikationer om att partnertillverkarna börjat trissa upp sina marginaler, med motivering att de inte får tillräckligt med grafikkretsar och behöver väga upp genom högre ASP (Average Selling Price) på grafikkort. Ska man ge sig på att spekulera har MSI m.fl. försökt rida ut bristen och ta den ekonomiska smällen (det här är inte alls ovanligt vid nylanseringar!), men nu när situationen ser ut att i värsta fall hålla i sig året ut väljer de att höja sina priser.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Inga problem för mig. Köpte mitt MSI 3080 Trio för 8500kr, i god tid! Så alla andra kan gott på punga ut lite för att nå mina fps. Under tiden får jag känna mig lite exklusiv

Problemet är att du hade extrem tur också, det var massor som försökte göra som du men korten var slut innan man passerat kassan. Folk väntar fortfarande på kort dom köpte då. Själv tröttnade jag på att vänta, avbeställde, och tog ett 3070 medan dom fortfarande fanns. Var aningen större tillgång på dom i början.

Dom som tittat bäst i spåkulan köpte 3090 i början, för dom var det avsevärt bättre tillgång på än både 3080 och 3070 men då tyckte alla att 16000 var galet dyrt. Nu kostar samma kort 27000.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag vet att det är underhållande att vid varje givet tillfälle ge oss kängor för vårt dåliga arbete. Jag var faktiskt noga att formulera mig med "till viss del" vad gäller partnertillverkarna.

Och de flesta som inte gnäller tycker ni gör ett strålande arbete, mig inkluderat.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Världen håller på att gå till helvete oavsett (fattas delar till alla industrier), och snart så börjar det sina i matvarubutikerna också.
I tillägg står båtar med alla våra varor fast i suez-kanalen.

Kort sagt så ger i alla fall jag fan i om det är brist på grafikkort en stund framöver.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Inga problem för mig. Köpte mitt MSI 3080 Trio för 8500kr, i god tid! Så alla andra kan gott på punga ut lite för att nå mina fps. Under tiden får jag känna mig lite exklusiv

Det konstigaste är att de säkerligen gjorde en viss vinst även på det kortet. Nu när priserna närmar sig 15000 kr så måste vinsten per kort vara enorm även om ingående produkter gått upp med 20%.
Just nu känns det som att mitt 1080 får sitta i ett antal år till och sen när 40-serien kommer så kanske man har råd att köpa sig ett begagnat 20-serie kort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det var på tiden! Prishöjningar i tillverkarleden skulle gjorts för längesen med tanke på rådande omständigheter där efterfrågan är rekordhög samtidigt som det råder komponentbrist. Visst det är tråkigt när det regnar men det är rätt gött när gröderna gror sen efteråt.

Förhållandet mellan tillgång och efterfrågan kommer alltid gå i vågor och ständigt låga priser är bara en utopi. Det viktiga är att när efterfrågan driver upp priserna att det kommer tillverkarleden till del i stor omfattning, för det är bara de som kan investera i mer tillverkningskapacitet. Mer tillverkningskapacitet är det enda riktiga botemedlet på nuvarande situation.

Att Nvidia/AMD samt partnertillverkare inte vågar höja priserna rejält gör bara att det blir återförsäljarna och scalpers som tjänar storkovan på marknadssituationen där extremt hög efterfrågan, i relation till tillgången, skickar upp prisnivåerna som slutkund får betala mot skyarna. Dessa förtjänster kommer inte att läggas på utökad tillverkning eftersom återförsäljare och scalpers inte har eller har för avsikt att skaffa sig sådan.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Världen håller på att gå till helvete oavsett (fattas delar till alla industrier), och snart så börjar det sina i matvarubutikerna också.
I tillägg står båtar med alla våra varor fast i suez-kanalen.

Kort sagt så ger i alla fall jag fan i om det är brist på grafikkort en stund framöver.

Nu halvlyssnade jag på Linustechtips videon, men jag tyckte han nämnde att det egentligen inte var någon brist på komponenter.
Det var bara det att till exempel biltillverkare hade dragit ner sina prognoser och därför dragit ner sina beställningar.
Men det som hände var att folk började åka i egen bil istället till jobbet vilket gjorde att bilförsäljningen ökade, men man hade enligt prognoserna inte beställt för den ökningen som då skedde,
Och nu när de ville ha sina komponenter, så var de sålda till någon annan istället.
därav blev det komponentbrist hos till exempel biltillverkare.

Samma med PS5, den råder det ju brist på, men samtidigt säljer den som aldrig förr, så även där verkar det vara större efterfrågan än vad tillverkarna hade trott.

Har man gjort en prognos på att man nog bara kommer sälja 100kort, så köper man ju bara in delar för 100kort, och sedan visar det sig att kunderna vill ha 2000kort, ja då blir det lite svårt att komma ifatt.

Får hoppas det är så iaf

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tror mer på att man ser att kunder är villiga att betala betydligt högre priser än vad man kommit fram till tidigare.

Det i kombination med att de behöver högre marginaler själva för att hålla samma vinst om de säljer färre kort - "Rekordår till trots uppges MSI ha presterat sämre än väntat under 2020 års avslutande kvartal," - är folk villiga att betala mer så kan företagen välja att inte ta smällen av komponentbristen, de kan låta konsumenterna ta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Känns fint att ha ett Asus geforce rtx 3070 8gb oc dual för 6290:- oöppnat hemma i dessa tider.

Frågan är bara varför det fortfarande är oöppnat? En sådan gobit borde ju upplevas och användas.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD