Home assistant och skärmar för kontroll?

Permalänk
Medlem

Home assistant och skärmar för kontroll?

Hej!

Jag börjar få lite väl mycket olika styrenheter så tänkte försöka koppla ihop allt med Home Assistant som jag håller på och sätter upp. En fråga är dock om det finns några skärmar som kan monteras på väggen för styrning av saker och som fungerar bra med home assistant? Skall vara en väldigt snygg installation så inga surfplattor man bara sätter på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hej!

Jag börjar få lite väl mycket olika styrenheter så tänkte försöka koppla ihop allt med Home Assistant som jag håller på och sätter upp. En fråga är dock om det finns några skärmar som kan monteras på väggen för styrning av saker och som fungerar bra med home assistant? Skall vara en väldigt snygg installation så inga surfplattor man bara sätter på väggen.

det beror ju på hur du sätter plattorna, oftast är rena skärmar väldigt mycket tjockare för man ska ju även ha något som driver dom. du kan montera surfplattor utan att några sladdar syns. sedan kör du firetablet får du röststyrning på köpet.

gjorde ett galleri om detta för ett tag sedan
https://www.sweclockers.com/galleri/15312-smart-hus-med-allt-...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det här känns ju som en hel produktkategori som saknas typ.

Alla kommer ju vilja ha detta så småningom, kolla bara alla häftiga skärmar man har i hemmen i futuristiska filmer!

Bygger själv en lösning med en gammal android-tablet. Dock 99% för att titta, inte så mycket interagera med var tanken.

Permalänk
Avstängd

Mina funderingar på området går mot en hemmasnickrad låda med en RPi med touchskärm och några knappar som genvägar.

Jag har bokhyllor längs med hela den inre väggen i vardagsrummet och det är där nätverket är draget och så. Tanken är att kan avsätta en del av en hylla att ha en del hårdvara på, dold på något sätt då, och sen en tunn och snyggare låda på utsidan av bokhyllan med kontrollerna och kanske antennerna för WiFi för att få lite bättre täckning. Denna hade då varit vänd mot ingången till vardagsrummet, liksom i hålet i bokhylleväggen där öppningen mot hallen är.

Permalänk
Medlem

Jag kör med äldre samsungplatta i en vägghållare av samma modell som nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det beror ju på hur du sätter plattorna, oftast är rena skärmar väldigt mycket tjockare för man ska ju även ha något som driver dom. du kan montera surfplattor utan att några sladdar syns. sedan kör du firetablet får du röststyrning på köpet.

gjorde ett galleri om detta för ett tag sedan
https://www.sweclockers.com/galleri/15312-smart-hus-med-allt-...

Ja såklart, vill dock undvika allt för mycket elektronikpillande och 3D-printande. Hade hoppats det fanns mer ”off the shelf” produkter som jag kunde be elektrikerna installera när de skall installera massa kontrollers för saker ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja såklart, vill dock undvika allt för mycket elektronikpillande och 3D-printande. Hade hoppats det fanns mer ”off the shelf” produkter som jag kunde be elektrikerna installera när de skall installera massa kontrollers för saker ändå.

men köp färdiga fästen? usb laddaren ber du elektrikern fälla in i en aparatdosa.
då bli ju ditt enda jobb att stoppa i plattan i fästet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.