Är Synology DS220+ en bra NAS för bilder/videos och Plex?

Permalänk
Medlem

Är Synology DS220+ en bra NAS för bilder/videos och Plex?

Hej

Jag sitter och spanar på att uppgradera från min WD My Cloud Home.

Ha varit nöjd med den överlag, men en av de saker jag börjat störa mig på är att det nu tar längre och längre att ”ladda/presentera” bilderna och filmerna.

Mitt användningsområde är främst som ett personligt moln för mina bilder/videos och en del Plex.

Så till min fråga: är DS220+ en bra uppgradering?

Såg tex att det ”bara” ingår 2gb ram som standard. Räcker det för mitt användningsområde? Eller kommer den bli slö sen med att tex visa 8tb bilder/videos (har dock inte denna mängd just nu)?

Vill gärna att det ska flyta på hyfsat bra.

Eller rekommenderar ni någon annan 2-baby nas?

Permalänk

Här har du storebror till DS220+, DS720+ med lite vassare CPU om du har lite cash över. Här är en jämförelse.
https://nascompares.com/synology-ds720-vs-ds220-nas-which-sho...

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Här har du storebror till DS220+, DS720+ med lite vassare CPU om du har lite cash över. Här är en jämförelse.
https://nascompares.com/synology-ds720-vs-ds220-nas-which-sho...

Tack.

Tycker du att den är värd de ca 1000kr extra för mina användningsområden?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kommer ju inte visa 8TB media samtidigt, allt beror också på vad du ska göra med den och Plex (Alltså mediet du ska spela upp)
Se över mediet och vad som krävs av hårdvaran för att spela upp det, samt Passmark-poäng, ju högre desto bättre.
Tvivlar på att den klarar spela upp 4K med såpass få poäng men jag kan ha fel, det rekommenderas 2K för en FHD-ström.

Permalänk
Vila i frid

Om vi säger så här - vissa program från SVT tankade med UMAN's lär konverteras även på en server körandes 3900x för att Plex inte ska gnälla. Det spelar ingen roll hur saftig cpu du skaffar, det finns alltid en önskan om mer cpu.

Permalänk
Medlem

Okej, tack.

För min del handlar det främst om bilder och filmer (semesterbilder och semesterfilmer tex) och att kunna komma åt dem snabbt och smidigt och titta på dem.

På min nuvarande WD Cloud Home så kan det som sagt ta väldigt lång tid bara att ladda "thumbnails".

Och vad gäller Plex så har det funkat fint med min nuvarande WD Cloud Home, så jag antar att jag kan utgå ifrån att det kommer fungera MINST lika bra med DS220+?

Eller tänker jag fel?

Eller behöver den uppgraderas med mer ram? Eller behöver jag kanske rentav en DS720+?

Hoppas ni fått en lite bättre förståelse för hur jag kommer använda NASen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Okej, tack.

För min del handlar det främst om bilder och filmer (semesterbilder och semesterfilmer tex) och att kunna komma åt dem snabbt och smidigt och titta på dem.

På min nuvarande WD Cloud Home så kan det som sagt ta väldigt lång tid bara att ladda "thumbnails".

Och vad gäller Plex så har det funkat fint med min nuvarande WD Cloud Home, så jag antar att jag kan utgå ifrån att det kommer fungera MINST lika bra med DS220+?

Eller tänker jag fel?

Eller behöver den uppgraderas med mer ram? Eller behöver jag kanske rentav en DS720+?

Hoppas ni fått en lite bättre förståelse för hur jag kommer använda NASen.

Det kommer fungera MINST lika bra. Kan jag se 4k/remux från min DS218 (40-100MB/s) så kan du nog få fram dina bilder också i rimlig hastighet.
Utifrån din WD så sker ingen transkodning som kräver mer än vad din WD levererar.
Se bara till att du har tillräckligt snabbt lokalt nät (Gbit router eller dylikt) samt att NASen/Hårddiskarna kan leverera mer MB/s än va din WD gör för att märka skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag testade denna nyligen här på Sweclockers (https://www.sweclockers.com/testpilot/31332-testpilot-synolog...) och var väldigt nöjd med den.

Jag hade inga större problem att strömma 4K-film via Plex eller även att transcoda om den till en lägre upplösning (något som den Qnap jag testade för några dagar sen hade problem med). Det betyder inte att det garanterat funkar för alla olika containrar eller codecs men överlag ska det inte vara några problem alls.

Även bilder hanterar den bra även om deras Photostation och Moments app har lite små quirks (bilderna/mapp-struktur behöver ligga under Photos för att indexeras) men annars tycker jag det funkar bra.

Själv köpte jag mig sen en 1520+ istället och uppdaterade min 9(!) år gamla 1512+ som fortfarande rullar. Ska jag vara ärlig så tycker jag att om du har råd så gå med en lite kraftfullare med lite mer minne eftersom den ska rulla i många år. Du kan förövrigt uppgradera DS220+ med mer minne om du vill börja med 2 GB och sen utöka. Det kommer räcka för ditt scenario men t ex om du sen vill börja jobba med Docker-containrar (t ex sätta upp en piHole) eller t om virtualisera så är mer minne aldrig fel.

Andra alternativ är självklart också Qnap:s NAS:ar med samma processorer. Qnap har några med 2.5 Gbps-portar eller stöd för instickskort så den kan byggas ut lite.

Oavsett så tror jag inte du blir missnöjd med den DS220+ eller DS720+.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag testade denna nyligen här på Sweclockers (https://www.sweclockers.com/testpilot/31332-testpilot-synolog...) och var väldigt nöjd med den.

Jag hade inga större problem att strömma 4K-film via Plex eller även att transcoda om den till en lägre upplösning (något som den Qnap jag testade för några dagar sen hade problem med). Det betyder inte att det garanterat funkar för alla olika containrar eller codecs men överlag ska det inte vara några problem alls.

Även bilder hanterar den bra även om deras Photostation och Moments app har lite små quirks (bilderna/mapp-struktur behöver ligga under Photos för att indexeras) men annars tycker jag det funkar bra.

Själv köpte jag mig sen en 1520+ istället och uppdaterade min 9(!) år gamla 1512+ som fortfarande rullar. Ska jag vara ärlig så tycker jag att om du har råd så gå med en lite kraftfullare med lite mer minne eftersom den ska rulla i många år. Du kan förövrigt uppgradera DS220+ med mer minne om du vill börja med 2 GB och sen utöka. Det kommer räcka för ditt scenario men t ex om du sen vill börja jobba med Docker-containrar (t ex sätta upp en piHole) eller t om virtualisera så är mer minne aldrig fel.

Andra alternativ är självklart också Qnap:s NAS:ar med samma processorer. Qnap har några med 2.5 Gbps-portar eller stöd för instickskort så den kan byggas ut lite.

Oavsett så tror jag inte du blir missnöjd med den DS220+ eller DS720+.

Toppen, tack för det! Mycket bra information.

Kollade igenom det du skrivit och DS220+ känns som ett bra val för mitt användningsområde med att kunna komma åt och titta på semesterbilder/filmer och en del Plex. Fick tex inte intrycket att den skulle ha problem att visa tusentals bilder eller att thumbnails skulle ta lång tid att ladda även med MÅNGA bilder. Håller du med detta?

Var tveksam till om DS720+ med 4 kärnor samt mer ram hade varit bättre, men utifrån din text så känns det inte som att det behövs. Håller du även med denna slutsats?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av konsum:

Toppen, tack för det! Mycket bra information.

Kollade igenom det du skrivit och DS220+ känns som ett bra val för mitt användningsområde med att kunna komma åt och titta på semesterbilder/filmer och en del Plex. Fick tex inte intrycket att den skulle ha problem att visa tusentals bilder eller att thumbnails skulle ta lång tid att ladda även med MÅNGA bilder. Håller du med detta?

Var tveksam till om DS720+ med 4 kärnor samt mer ram hade varit bättre, men utifrån din text så känns det inte som att det behövs. Håller du även med denna slutsats?

Utan att ha testat 720+ så¨är min känsla ja att det ska funka med ds220+. Jag skulle köpa den från t ex Amazon.se och sen köpa till 4 GB minne så får du 6 GB minne till fortfarande ett bra pris.

Jag köpte min DS1520+ från Amazon.se och det fungerade utmärkt. Dustin har den också för 3800 Kr vilket är bra pris om du vill handla inom Sverige.

Angående tumnaglar. Jag la in 19000+ bilder och videos på min NAS och visst tar det ett tag för den första gången den ska skapa alla (typ säkert 15 timmar) men då skapade den tumnaglar för alla, körde sin AI på alla bilder för att hitta platser, lika ansikten etc. Har inte noterat någon slöhet att gå igenom bilderna (bilder från 2001 till 2016 så lite dags att rensa).

En sak jag kom på: glöm inte att Synology DiskStation DS720+ har en annan fördel: den har stöd för 2 st NVMe-enheter, antingen som cache eller egna volymer. Kan vara värt 1500 kr till.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Utan att ha testat 720+ så¨är min känsla ja att det ska funka med ds220+. Jag skulle köpa den från t ex Amazon.se och sen köpa till 4 GB minne så får du 6 GB minne till fortfarande ett bra pris.

Jag köpte min DS1520+ från Amazon.se och det fungerade utmärkt. Dustin har den också för 3800 Kr vilket är bra pris om du vill handla inom Sverige.

Angående tumnaglar. Jag la in 19000+ bilder och videos på min NAS och visst tar det ett tag för den första gången den ska skapa alla (typ säkert 15 timmar) men då skapade den tumnaglar för alla, körde sin AI på alla bilder för att hitta platser, lika ansikten etc. Har inte noterat någon slöhet att gå igenom bilderna (bilder från 2001 till 2016 så lite dags att rensa).

En sak jag kom på: glöm inte att Synology DiskStation DS720+ har en annan fördel: den har stöd för 2 st NVMe-enheter, antingen som cache eller egna volymer. Kan vara värt 1500 kr till.

Okej, låter bra.

Du föreslår 4gb extra ram. Tror du det kommer påverka mycket i prestanda?

Permalänk

Jag har 2 x NVMe som cache i min DS918+. Jag kan inte uttala mig om prestanda direkt men jag har fått för mig att det påverkar ljudnivån en del till det positiva.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Här är ytterligare en vilken NAS ska jag köpa video från YouTube.

https://youtu.be/8cBpAbh5EGw

Jag tycker det verkar dumsnålt att låsa in sig genom att köpa en 2-facks NAS. Köp i så fall hellre en 4-facks som du bara har två hårddiskar i för då har du i alla fall möjligheten att utöka med flera hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Hej

Om jag ska vara du, jag ska vara mycket försiktigt att köpa färdig NAS som till exempel Synology, ReadyNAS, Qnap o.s.v.
Alla dessa NAS på nåt sätt är begränsade, särskilt om du skulle uppgradera RAM eller HDD-s.
För ett antal år sedan, jag gjorde samma sak som du, köpte en NAS med 2-fakcs, efteråt köpte jag två till på slutet köpte en till med 4 bays som hade 4GB i RAM, var bra, men när jag började köra Plex med 4K, då började lagga.
Efter detta misstaget, sålde alla 4 NAS och investerade pengar i en server.
Nu har jag Plex med 8Gb i RAM med bra processor och plats för 36 HHD-s. Om jag vill kan uppgradera både minnet, processorer och lagring utan några bekymmer, allt beror på hur mycket pengar jag vill lägga på min server.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalle-anka:

Här är ytterligare en vilken NAS ska jag köpa video från YouTube.

https://youtu.be/8cBpAbh5EGw

Jag tycker det verkar dumsnålt att låsa in sig genom att köpa en 2-facks NAS. Köp i så fall hellre en 4-facks som du bara har två hårddiskar i för då har du i alla fall möjligheten att utöka med flera hårddiskar.

Köp en DS420+ , 4 bay, kör 2 stycken diskar i SHR. Behöver du utöka så stoppar du in en disk till.

Tycker att om man bara vill ha något som rullar så är en färdig lösning inte alls dumt. Transcoding är överskattad och låt hellre din mediaspelare hantera det istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Björn Endre:

Utan att ha testat 720+ så¨är min känsla ja att det ska funka med ds220+. Jag skulle köpa den från t ex Amazon.se och sen köpa till 4 GB minne så får du 6 GB minne till fortfarande ett bra pris.

Jag köpte min DS1520+ från Amazon.se och det fungerade utmärkt. Dustin har den också för 3800 Kr vilket är bra pris om du vill handla inom Sverige.

Angående tumnaglar. Jag la in 19000+ bilder och videos på min NAS och visst tar det ett tag för den första gången den ska skapa alla (typ säkert 15 timmar) men då skapade den tumnaglar för alla, körde sin AI på alla bilder för att hitta platser, lika ansikten etc. Har inte noterat någon slöhet att gå igenom bilderna (bilder från 2001 till 2016 så lite dags att rensa).

En sak jag kom på: glöm inte att Synology DiskStation DS720+ har en annan fördel: den har stöd för 2 st NVMe-enheter, antingen som cache eller egna volymer. Kan vara värt 1500 kr till.

Så vitt jag vet kan man inte använda NVME-platserna till annat än skriv/läscache. För den som inte kör massa VMs så är det rätt bortkastade pengar. Sen är 1GBe rätt begränsande.

Permalänk
Medlem

Med plex är det som redan nämnts viktigast att det du spelar upp på klarar av att ta emot det utan att det behövs transcodas.

Jag själv köpte en NAS för 4 år sen och trodde det skulle flyta på bra med 4k material. Men det laggade som tusan. Så jag la ytterligare typ 15k på o köpa en rejäl hemmaserver... men lagget fortsatte...

Lösningen kom ifrån att jag helt enkelt köpte en nvidia shield för 2k och även köpte en soundbar som klarar av decoda atmos, 7.1 osv ordentligt.

numera har jag gått tillbaka till den gamla synology nasen jag köpte för 4 år sen som lagring för plex. Och Nvidia shield spelar upp allt 4k material löjligt enkelt.

Kort och gott: Se till att din tv/mediaspelare(nvidia shield)/ljudsystem stödjer alla codecs så kommer plex lösa sig

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P