Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

92 grader minne(fick ner den till slut)

Hur lyckades du med det?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Hur lyckades du med det?

vattenblock, dra åt skruvarna så man tror något snart går sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

vattenblock, dra åt skruvarna så man tror något snart går sönder

ah, ok, 😂. Skulle tro att det vore bättre resultat med vattenblock.

Jag försöker hålla mina runt 94-95, genom 56% Powerlimit. Får då ca 73mh/s. Sticker lätt över 100 grader med bara lite över 60%PL 😬

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Med dom tempereturerna hade jag inte brytt mig! mitt AIO kort hade över 100, öppnade och bytte = blev värre.
Öppnade igen och kollade om dom hade dålig kontakt = värre. Slutade med att jag beställde custom block till slut, då blev det bättre, men den satt lite... sådär, 102 grader efter jag låg sjuk en helg och den tuggat över 30h. Öppnade upp allt och tittade, hittade inget direkt fel, fick dra åt skruvarna riktigt jäkla hårt, NU vart det bra temps!

så... inte värt det i och med att det kan gå åt pipsvängen

Bra svar, tackar! Då verkar det ändå vara helt OK, kör vidare såhär

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det som är det även skillnader i tillverkningen som skapar problem.

Enligt Alphacool så kan höjden på minnena skilja sig +-0.2mm så alla thermal pads passar helt enkelt inte. Jag fick med 1mm pads till mitt vattenblock och de gav ingen som helst kontakt.

Det är säkert samma sak även på AOI kylarna och det är därför vissa får olika resultat direkt ur lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Som jag förstår det som är det även skillnader i tillverkningen som skapar problem.

Enligt Alphacool så kan höjden på minnena skilja sig +-0.2mm så alla thermal pads passar helt enkelt inte. Jag fick med 1mm pads till mitt vattenblock och de gav ingen som helst kontakt.

Det är säkert samma sak även på AOI kylarna och det är därför vissa får olika resultat direkt ur lådan.

Japp. Dock bytte jag pads. Körde 3mm,2mm och 1mm.

Nu med custom block kör jag 2mm. Ändå höga temps visserligen men helt klart inom ramarna iallafall. Bättre pads skulle klart göra jobbet bättre, men ger mig nog här.. Inte villig att spendera 500 spänn på thermal pads

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta lite vad som skrivits i tråden.
Är det så att om man kör mining via exempelvis Nicehash så dras ingen skatt förens man faktiskt tar en utbetalning till typ coin base och därifrån till sitt konto. Och den totala skatten som ska dras sedan på sin utbetalning är 50% är detta korrekt?

Så om jag bara minear på Nicehash behövs det inte skattas förens jag väl drar detta till en wallet?

Hur fungerar det om man donerar coins till vänner? Det lär väl bara skattefritt då det inte är vinst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Hur fungerar det om man donerar coins till vänner? Det lär väl bara skattefritt då det inte är vinst?

Inte en chans, då skulle ju alla "donera" dvs. tvätta coins via sina "vänner"

Här har du skatteverkets syn på krypto.
https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Inte en chans, då skulle ju alla "donera" dvs. tvätta coins via sina "vänner"

Här har du skatteverkets syn på krypto.
https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

Jag förstår. Men om man bara minear på Nicehash och aldrig för över dom till varken coinbase, annan plånbok behöver det väl inte skattas förens en överföring sker? Jag har mineat för typ 260 kr men insåg att dett med skatte var för tok komplicerat för mig så kan jag bara låta det jag mineat vara och inte göra något? Var lite oklart i länken

Permalänk
Medlem

Kompletterade spelburken med ett 3060 idag, körs med HDMI-dummy och rullar på i 50MH/s.

Mitt 3060 som jag har i servern är kopplat till en TV, men den är inte inställd på den inputen, men funkar ändå. Med tanke på att man rätt lätt får tag i 3060 för omkring 5500kr och ett 3070 får för minst 8000kr så känns det ju inte riktigt värt den skillnaden för ~10MH/s skillnad. Vad är det på en månad, $30? Blir ju närmare året för att tjäna in den mellanskillnaden.

Har blivit lite sugen på att skaffa ett X79-system med 3-4 slots och köra 3060, men vet inte riktigt hur mycket mer jag vill investera i detta nu. Just nu uppe i 160MH/s

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

För att sammanfatta lite vad som skrivits i tråden.
Är det så att om man kör mining via exempelvis Nicehash så dras ingen skatt förens man faktiskt tar en utbetalning till typ coin base och därifrån till sitt konto. Och den totala skatten som ska dras sedan på sin utbetalning är 50% är detta korrekt?

Så om jag bara minear på Nicehash behövs det inte skattas förens jag väl drar detta till en wallet?

Hur fungerar det om man donerar coins till vänner? Det lär väl bara skattefritt då det inte är vinst?

Världens sämsta sammanfattning? Inget av det du har skrivit stämmer någonstans. Nicehash drar ingen som helst skatt, inte heller Coinbase eller någon annan på vägen. Du får manuellt dra av och betala in skatt. Om du syftar på att du inte "behöver" betala skatt förrän du tar ut pengar så är det mer komplicerat än så och ingen i denna tråd kommer ge dig ett svar som du kan lita på.

Ring Skatteverket och fråga hur du ska gå tillväga för att få korrekt information. Vissa användare här är väldigt kunniga, men du kan absolut inte förlita dig på vad någon på Sweclockers skriver.

Du kan inte donera till vänner. Du kan donera till välgörenhet, men det är inte samma sak. Dina vänner som "behöver ekonomisk hjälp" är ingen välgörenhet. Ring Skatteverket om du har frågor gällande skatt - denna tråd kan inte användas som facit!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Jag förstår. Men om man bara minear på Nicehash och aldrig för över dom till varken coinbase, annan plånbok behöver det väl inte skattas förens en överföring sker? Jag har mineat för typ 260 kr men insåg att dett med skatte var för tok komplicerat för mig så kan jag bara låta det jag mineat vara och inte göra något? Var lite oklart i länken

Jag använder koinly.io sen ett tag tillbaka och det har underlättat något så enormt med skatter kring mining och investeringar i krypto.

Rekommenderar alla att ge det ett försök, är gratis att få översikt över alla sina transaktioner, realiserad vinst och när man sedan ska skriva ut en K4 blankett för deklaration betalar man en överkomlig summa som är olika beroende på antal transaktioner för en färdigställd blankett.

Permalänk
Medlem

Yield farming

Det här kanske inte är rätt tråd för ämnet, men tänkte upplysa om något man kan tjäna en hel del pengar på. Ingen mining i sig, men jag använder mina mining-pengar för att få högre avkastning och extrem ränta som inte går att hitta inom bankernas värld.

Om man vill spara sina pengar från mining så kan man använda diverse olika sätt för att få bra ränta utan att riskera sina pengar (OBS! Finns alltid en risk att ha crypto på en exchange, men man kan förstås minimera risken så gott det går - det finns ingen statlig insättningsgaranti på crypto!).

Som vissa av er säkerligen vet så är Binance den största exchangen i världen. Binance är närmare 10x större än t.ex. Coinbase.

Hos Binance kan man använda t.ex. BUSD (backat med en fysisk dollarsedel per såld BUSD), USDC, m.fl. kan man få upp till 7% ränta per år på sina pengar. Lycka till med att få det hos en bank. BUSD, USDC, USDT, DAI, VAI och många fler, är/ska alltid vara värt en dollar.

Binance har sitt "SAFU" (Varför det kallas "SAFU": https://academy.binance.com/en/glossary/secure-asset-fund-for... ), där dom lägger undan 10% av alla trading-fees till en fond för att ha ytterligare säkerhet för användarna. Det finns massa information om man Googlar mer.

Utöver Binance så finns t.ex. Autofarm, Beefy och PancakeSwap. PancakeSwap specifikt har rejäla kopplingar till Binance - och inte bara för att dom använder Binance Smart Chain (billigare och snabbare än Ethereum). Binance har betalat ut diverse priser och annat till PancakeSwap och har allmän stark koppling dit. All info finns tillgänglig via Google och det finns en himla massa Youtube-videor om man vill dyka lite djupare.

Hos t.ex. PancakeSwap kan man få uppemot 27% APR (APY är högre) för "stable-coins" (vilka är backade och värda en dollar styck). Eftersom man kan "banka" (compound) räntan när man vill så blir det ränta på ränta direkt - upp till varje dag.

Utöver PancakeSwap finns som sagt bl.a. Beefy, Autofarm m.fl. Jag själv har stoppat in alla mina mining-pengar hos PancakeBunny, vilket har en ränta på stable-coins upp mot 100%+.

Självfallet låter 27% och 100% helt galet och omöjligt, med tanke på att räntan på vanliga sparkonton hos bankerna är 0%. Som tur är så är det inte så galet inom krypto! Kanske finns det en anledning till att vi får 0% ränta hos våra banker medans bankerna går med miljoner (miljarder?) plus per år. För att inte tala om deras chefer som får alla sina bonusar.

OBS!! Inga finansiella råd eller så, jag delar bara med mig av mina egna erfarenheter.

Jag har använt PancakeBunny sedan deras coin var värt ca $60/st. I skrivande stund är ett coin värt $173. Det finns diverse olika coins med olika ränta beroende på hur mycket säkerhet man vill ha. Stable coins är förstås säkrast, eftersom värdet "alltid" är en dollar. Jag har mina mining-pengar i $BUNNY, vilket förstås ger högre avkastning i både ränta och eventuell ökning i värde, men högre risk.

Jag rekommenderar alla att kolla upp allt ordentligt själva och sedan ta beslut efter det. Här kommer några länkar som eventuellt skulle kunna vara användbara:

Binance "SAFU": https://academy.binance.com/en/glossary/secure-asset-fund-for...
Yield Farming: https://www.youtube.com/watch?v=ClnnLI1SClA
PancakeSwap: https://pancakeswap.finance
PancakeBunny: https://pancakebunny.finance
AutoFarm: https://autofarm.network
Beefy: https://beefy.finance

Jag antar att ni är vuxna och kan klicka er vidare, Googla och använda Youtube för att få mer information.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kompletterade spelburken med ett 3060 idag, körs med HDMI-dummy och rullar på i 50MH/s.

Mitt 3060 som jag har i servern är kopplat till en TV, men den är inte inställd på den inputen, men funkar ändå. Med tanke på att man rätt lätt får tag i 3060 för omkring 5500kr och ett 3070 får för minst 8000kr så känns det ju inte riktigt värt den skillnaden för ~10MH/s skillnad. Vad är det på en månad, $30? Blir ju närmare året för att tjäna in den mellanskillnaden.

Har blivit lite sugen på att skaffa ett X79-system med 3-4 slots och köra 3060, men vet inte riktigt hur mycket mer jag vill investera i detta nu. Just nu uppe i 160MH/s

Jag antar du kör med den tidigare läckta beta-drivrutinen eller?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag antar du kör med den tidigare läckta beta-drivrutinen eller?

Yes

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

1660 Super är billigare ändå. De ger ca 30 MH/s för 3000 kr.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

1660 Super är billigare ändå. De ger ca 30 MH/s för 3000 kr.

Ger ju ungefär samma då. 10MH/s per tusenlapp. Lite bättre för 1660 super om man faktiskt lyckas knipa det för 3000kr. 100kr per MH/s kontra 110kr per MH/s för 3060. Dock har det bara 6GB minne. Vet inte hur utveckligen har varit där men med tanke på att DAG är över 4GB så kanske ett 3060 12GB känns mer framtidssäkert om det nu finns något sånt i den här aktiviteten? Tänker mig även bättre andrahandsvärde, men det är ju spekulationer. Det dyker väl iofs om/när tillgången ökar och nypriserna närmar sig MSRP kanske.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kompletterade spelburken med ett 3060 idag, körs med HDMI-dummy och rullar på i 50MH/s.

https://i.imgur.com/pLqhqIz.jpg

Mitt 3060 som jag har i servern är kopplat till en TV, men den är inte inställd på den inputen, men funkar ändå. Med tanke på att man rätt lätt får tag i 3060 för omkring 5500kr och ett 3070 får för minst 8000kr så känns det ju inte riktigt värt den skillnaden för ~10MH/s skillnad. Vad är det på en månad, $30? Blir ju närmare året för att tjäna in den mellanskillnaden.

Har blivit lite sugen på att skaffa ett X79-system med 3-4 slots och köra 3060, men vet inte riktigt hur mycket mer jag vill investera i detta nu. Just nu uppe i 160MH/s

Är det Asus Dual OC som du kör med? 3060 alltså. Vad kör du för inställningar på överklockning? Kommer som max upp i 47 med mitt, sen börjar det krångla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Är det Asus Dual OC som du kör med? 3060 alltså. Vad kör du för inställningar på överklockning? Kommer som max upp i 47 med mitt, sen börjar det krångla.

Yes, det här kortet
https://www.inet.se/produkt/5412094/asus-geforce-rtx-3060-12g...

Kör det kortet i +0 på core, +1300 på minne och 71% power limit.

Mitt Gigabyte 3060 kör jag i +1400 minne och 70% power limit.

Kör fläktarna i runt 75%

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

vattenblock, dra åt skruvarna så man tror något snart går sönder

För jäkla hög temp för att vara med vatten, vad är det för block?

Mitt 3080 med ek block och backplate ligger minnestempen på 68-72c. 68c när jag inte är hemma (mer rpm på radiatorfläktarna) och 72c när jag sitter vid datorn.

+1500 på minnet och 72% power

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajV:

För jäkla hög temp för att vara med vatten, vad är det för block?

Mitt 3080 med ek block och backplate ligger minnestempen på 68-72c. 68c när jag inte är hemma (mer rpm på radiatorfläktarna) och 72c när jag sitter vid datorn.

+1500 på minnet och 72% power

EKWB här med. Finns inget annat o göra än:
1: acceptera dem. (ändå godkända)
2: Spendera ännu mer pengar (500 ish) på thermalpads och hoppas det blir bättre. Avtrycken som blir på dessa thermalpads indikerar på att kontakten är god, därav börjar man fundera hur sensorn mår i dessa moduler på mitt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

För att sammanfatta lite vad som skrivits i tråden.
Är det så att om man kör mining via exempelvis Nicehash så dras ingen skatt förens man faktiskt tar en utbetalning till typ coin base och därifrån till sitt konto. Och den totala skatten som ska dras sedan på sin utbetalning är 50% är detta korrekt?

Så om jag bara minear på Nicehash behövs det inte skattas förens jag väl drar detta till en wallet?

Hur fungerar det om man donerar coins till vänner? Det lär väl bara skattefritt då det inte är vinst?

Som jag har förstått det måste man betala så fort man får utbetalningar från Nicehash även om de bara sitter i Nicehas egna wallet. Det går att få en sammanräkning av alla utbetalningar från Nicehash i en smidig pdf dokument. Sen får man deklarera dessa inkomster som hobbyverksamhet som skattas som som om de vore ett tillägg till din vanliga årsinkomst.
Om du väljer att inte sälja dina bitcoins och istället sälja vid en värdeuppgång senare måste du dessutom betala kapitalvinstskatt på värdeökningen.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Yes, det här kortet
https://www.inet.se/produkt/5412094/asus-geforce-rtx-3060-12g...

Kör det kortet i +0 på core, +1300 på minne och 71% power limit.

Mitt Gigabyte 3060 kör jag i +1400 minne och 70% power limit.

Kör fläktarna i runt 75%

Jag måste ha fått ett riktigt måndagsex Allt över 1050 på minne och det skiter sig.

Jaja, handlar ju inte om katastrofsiffror så jag får vara nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Jag måste ha fått ett riktigt måndagsex Allt över 1050 på minne och det skiter sig.

Jaja, handlar ju inte om katastrofsiffror så jag får vara nöjd

Kör du kortet som primär display? Mitt strulade som fan & kraschade till & från när jag gjorde det.
Får drygt 49MH/s & stabilt sedan jag kör ett annat kort som primär display.

-502 på core, +1337 på minne och 67% power limit.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Kör du kortet som primär display? Mitt strulade som fan & kraschade till & från när jag gjorde det.
Får drygt 49MH/s & stabilt sedan jag kör ett annat kort som primär display.

-502 på core, +1337 på minne och 67% power limit.

Jo det stämmer, kör det som primär. Men har trimmat upp det lite till nu, och får 47,5 MH/s när datorn inte används så är ganska nöjd ändå.

Men då har jag i alla fall svaret till varför det inte klockar lika högt som alla andra skriver

Permalänk
Medlem

Vart hittar man relativt billig el? Hade varit kul att sätta upp ett litet mining rig för skojs skull och se om man kunde generera småpengar. Här i skåne känns det som om elen är dyr jämfört med andra delar i Sverige?

Permalänk
Medlem

Asså.
Minnestemp om knappt 70 är knappast högt. Bästa hashraten har jag på mina 3080 runt 94-98 grader eller nått sånt. Om nivån sjunker under 90 grader så tappar jag hashrate.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Min el ingår i hyran.

Men, hyresvärden kan ju knacka på en vacker dag... Eller höja hyran lite...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Binance mining pool har ju sinnessjuk hög ping. Kört lite olika pooler tex cruxpool ligger på runt 100ms men binance kan ligga på 300 000ms! Och så ligger reject shares på 5-6%. Nån annan här som kör binance som kan checka vilken ping ni ligger på?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Binance mining pool har ju sinnessjuk hög ping. Kört lite olika pooler tex cruxpool ligger på runt 100ms men binance kan ligga på 300 000ms! Och så ligger reject shares på 5-6%. Nån annan här som kör binance som kan checka vilken ping ni ligger på?

Gjorde ett försök att byta till Binance för att jag ändå skickar mina coins dit men upplevde samma sak som du så jag fortsatte återigen med Nicehash

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450