Intel haussar spelgrafikkortet Xe-HPG på Twitter

Permalänk
Melding Plague

Intel haussar spelgrafikkortet Xe-HPG på Twitter

Skickar ut grafiktörstande mikrobloggare på virtuell skattjakt till världskänt vattendrag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*edit* info fanns längre in på källan till artikeln, verkar som att alla detaljer är avkodade redan

Permalänk
Medlem

jag hittade 79.0731W, men inte de andra koderna. Hoppas det blir bra grejer o inget scheiit!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Varför kunde dom åtminstonde inte döpa sina grafikkort till ett ord som rullar av tungan istället för nåt som låter som en fjärran kusin till C-3PO

Permalänk
Medlem

6nm då tror nog många att det kommer ju vara bättre än amd då de kör 7nm skojar bara blir kul & se framöver hur de positionerar sig i pris & i prestanda. (även tillgänglighet när det blir dags) risken e väl att det blir bra mining kort & kanske inte toppkort på spel men det visar sig

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ase:

6nm då tror nog många att det kommer ju vara bättre än amd då de kör 7nm skojar bara blir kul & se framöver hur de positionerar sig i pris & i prestanda. (även tillgänglighet när det blir dags) risken e väl att det blir bra mining kort & kanske inte toppkort på spel men det visar sig

15% bättre än 6900 XT confirmed.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det är bra och kul att det kommer en till aktör till på grafikkortsmarknaden, för som sagt det finns inte mycket att tillgå just nu.
Grafikkortsmarknaden tror jag kommer att vara het många år framöver , pga mining. Nästa generation grafikkort från AMD och Nvidia kommer förmodligen att ha högre hashrate vilket gör att de kommer att lika heta som denna generation.
Som sagt det behövs fler tillverkare av grafikkort , sen ifall Intels inte är lika bra det gör inte så mycket, det finns knappt att få tag på kort i mellankortsklassen heller.

Permalänk
Medlem

Svårt att ta det här på allvar med tanke på hur det gått de tidigare gångerna. Men, man kan ju alltid hoppas på att de får till det den här gången. Risken för ett rejält magplask ökar ju dock nu när de försöker hypa produkten.

Permalänk
Medlem

Man vill ju bara hoppas, men man är ju rätt cynisk vid det här laget. Skål!

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Några käcka hejaramsor kanske kan hjälpa Intel?

Grafikkretsen x upphöjt till e, index HPG, alla rimmar me'!
Intel är en best, ingen protest!
Haja Raja, baja maja!

Ok, den sista kanske inte var så bra. Den kan de skita i...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av bopp:

Några käcka hejaramsor kanske kan hjälpa Intel?

Grafikkretsen x upphöjt till e, index HPG, alla rimmar me'!
Intel är en best, ingen protest!
Haja Raja, baja maja!

Ok, den sista kanske inte var så bra. Den kan de skita i...

Hell Raja, med dig vid rodret kan inget paja!

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Intel har aldrig varit mer välkomna än som tredje spelare på grafikkortsmarknaden, med det sagt, dessa kort är troligen i grunden mest framtagna för AI-tillämpningar, eftersom grafikkort är sällsynt lämpade för det och efterfrågan är stor samt att Intel halkat efter på den fronten. Som bieffekt kan man sälja några kort även för grafik. Men det är jättebra!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Fan att dagen där Intel helt plötsligt blev ”the good guys” helt plötsligt kom!

Datorvärlden är minst sagt lustig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag verkligen verkligen hoppas det här blir nåt bra. Den här teaser-videon och Scavenger-hunt grejen är ju hur roligt som helst iallafall. Kom IGEN nu Intel, "show us what you can do"!

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

"now even better than the M1 GPU!!"

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Får hoppas Intels drivrutiner blir mer kompetenta än deras skräp vi fått dras med hittills för deras nuvarande kretsar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KillerTofu:

Varför kunde dom åtminstonde inte döpa sina grafikkort till ett ord som rullar av tungan istället för nåt som låter som en fjärran kusin till C-3PO

Rajadeon!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av serverfel:

Fan att dagen där Intel helt plötsligt blev ”the good guys” helt plötsligt kom!

Datorvärlden är minst sagt lustig.

De blir aldrig någonsin "The good guys!, men eftersom AMD och Nvidia inte längre säljer grafikkort är de det enda alternativet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Äntligen på väg. Som jag väntat. Vi behöver detta. Låt oss hoppas det verkligen blir bra. Spännande värre!

Go Intel 💪🏽😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De blir aldrig någonsin "The good guys!, men eftersom AMD och Nvidia inte längre säljer grafikkort är de det enda alternativet.

Dagens sanning!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Hell Raja, med dig vid rodret kan inget paja!

Heja Raja, hoppas inte denna produkt bara är blaja?

Skrivet av walkir:

Får hoppas Intels drivrutiner blir mer kompetenta än deras skräp vi fått dras med hittills för deras nuvarande kretsar.

Ja, bra mjukvara kommer bli helt avgörande för om de lyckas. Det är bara att titta på hur Nvidia lyckats trots att de inte haft den mest imponerande hårdvaran på pappret alla gånger.

Permalänk
Medlem

Kanon. Fler kort krypto brytare kan köpa upp så vi andra kan se mer tomma hyllor.

Offtopic :
Rätt intressant att se max 1 grafik kort / person på bla inet , så ser man en o samma säljare på blocket säljer 12st nya 3090 inkl kvitto och 13st nya 3080 inkl kvitto från webhallen.
Nyfiken hur en o samma person fått tag på 25kort oöppnade med kvitto.

Anställda som tjänar extra sidan om kanske?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv

Det är 2021, Skiter väl i hur det presterar . Det intressanta är om det existerar!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Sveklockarn:

Heja Raja, hoppas inte denna produkt bara är blaja?.

För då kommer vi baja...?

Om de skulle lyckas bra så lär väl halvledarproppen fortsatt ställa till bekymmer med att få ut produkterna ändå? Det talas ju om att Intel inte ska nyttja sina egna fabs för detta kisel? Det är inte sååå länge sedan de låg i stort sett en hel nod före alla... Helt sjukt att de schabbla bort det faktiskt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Banne mig, det här är faktiskt spännande och intressant. Intel kanske skakar om och grafikkorts-racet tar återigen fart, tillsammans med pressade priser. En höst att se fram emot.

Permalänk

De har ju ett riktigt bra läge nu, Intel. Det behöver inte vara särskilt billigt, det behöver inte vara särskilt bra, det behöver bara finnas så kommer det sälja!

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Banne mig, det här är faktiskt spännande och intressant. Intel kanske skakar om och grafikkorts-racet tar återigen fart, tillsammans med pressade priser. En höst att se fram emot.

Snälla, nåd jag kan inte andas😂

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

De må haft siktet inställt åt helt annat håll tidigare men nu har dom chans att visa en annan sida. Chans till the good'er guys

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Lustigt är det att de använder tsmc på spelkorten men på deras högpresterade kort för serverhallar så bygger de själva ,vore ju ett ypperligt tillfälle att bygga även dessa själva på 10nm & få ut kort snabbt & ta del av marknaden när den nu ser ut som den gör med brist överallt bara liksom finnas. sen utifall det är aningen snabbare på tsmc s 6nm mot intels 10nm e ju lite ovidkommande/ ointressant i nuläget. (om nu tsmc s 6nm är snabbare)

p.s är väl troligen billigare att göra korten hos tsmc än när de gör kretsarna själva kostnad för personal osv taiwan mot usa. men vore jag intel skulle jag inte bry mig bara se till att få fotfäste på marknaden tom sälja till liten förlust bara för att komma in så att säga.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ase:

Lustigt är det att de använder tsmc på spelkorten men på deras högpresterade kort för serverhallar så bygger de själva ,vore ju ett ypperligt tillfälle att bygga även dessa själva på 10nm & få ut kort snabbt & ta del av marknaden när den nu ser ut som den gör med brist överallt bara liksom finnas. sen utifall det är aningen snabbare på tsmc s 6nm mot intels 10nm e ju lite ovidkommande/ ointressant i nuläget. (om nu tsmc s 6nm är snabbare)

p.s är väl troligen billigare att göra korten hos tsmc än när de gör kretsarna själva kostnad för personal osv taiwan mot usa. men vore jag intel skulle jag inte bry mig bara se till att få fotfäste på marknaden tom sälja till liten förlust bara för att komma in så att säga.

Tänker att det bara handlar om volym. Förmodligen kan de (hur bisarrt det nu må låta) inte producera fler än vad tsmc antas göra så då är det mer lukrativt att själv bygga sina enterpriselösningar.
De kommer ha extremt mycket högre krav på sig att kunna leverera där så då är det bra att kunna äga hela kedjan.

Visa signatur

240p är livet