Varför finns det inga förstärkare med AC outlets längre?

Permalänk

Varför finns det inga förstärkare med AC outlets längre?

Det är möjligt att det bara är jag som har missat något, men jag tycker det verkar som om nästan alla moderna förstärkare saknar switchade AC outlets. Av alla miljontals portar på baksidan är det ju några av de få som jag faktiskt använder - perfekt för att koppla in skivspelaren och subwoofern, så att de slås på och av automatiskt när man slår på/av förstärkaren med fjärrkontrollen. Varför är det på detta viset? Och skulle det vara möjligt att fulmodda dit ett par switchade outlets på en förstärkare som saknar det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller så använder du en strömskena med knapp eller ett smart uttag....

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Skrivet av stoffe-2k:

Eller så använder du en strömskena med knapp eller ett smart uttag....

Finessen är ju just att kunna styra det med ett enda knapptryck från förstärkarens fjärrkontroll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Det är möjligt att det bara är jag som har missat något, men jag tycker det verkar som om nästan alla moderna förstärkare saknar switchade AC outlets.

Ställde faktiskt exakt samma fråga flera år sedan. Inbillar mig att det helt enkelt handlar om att att det är en funktion som tillräckligt många inte efterfrågar eller inte känner till och därmed inte efterfrågar. Det finns trots allt massor med funktioner som vi skulle kunna ha nytta av men som inte existerar. Något jag själv skulle vilja se är en utökning av hdmi-protokollet så att större mängder ström kunde skickas den vägen så att en tv direkt kunde strömförsörja exempelvis en digitalbox eller bluray-spelare.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns på ganska många hembioreceivrar.
De flesta basmoduler har dessutom automatisk av på funktion.
Bättre delar har också ofta möjlighet att styras med 12V och funkar inte det så är det också ganska enkelt att använda ett master/slave grenuttag https://www.inet.se/produkt/8900777/brennenstuhl-grenuttag-ma...
men det finns också mer avancerade strömfördelare som startar prylarna i rätt ordning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Finessen är ju just att kunna styra det med ett enda knapptryck från förstärkarens fjärrkontroll.

Har du ett grenuttag med master/slave-funktion (energispar) så hoppar alla andra enheter igång när du sätter på receivern med fjärrkontrollern. Det var vad @stoffe-2k menade i #18978023 antar jag?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns på ganska många hembioreceivrar.
De flesta basmoduler har dessutom automatisk av på funktion.
Bättre delar har också ofta möjlighet att styras med 12V och funkar inte det så är det också ganska enkelt att använda ett master/slave grenuttag https://www.inet.se/produkt/8900777/brennenstuhl-grenuttag-ma...
men det finns också mer avancerade strömfördelare som startar prylarna i rätt ordning.

Skrivet av Petterk:

Har du ett grenuttag med master/slave-funktion (energispar) så hoppar alla andra enheter igång när du sätter på receivern med fjärrkontrollern. Det var vad @stoffe-2k menade i #18978023 antar jag?

Ja se där, då har man lärt sig ännu en pryl. Hursomhelst så innebär det ju i alla fall en extra knapp, inte lika enkelt som att bara slå på hela systemet med fjärrkontrollen från soffan. Och någon hembioreceiver behöver jag inte, utan bara en vanlig stereoförstärkare. Men men, det är väl inte så noga, jag köper väl något begagnat som funkar. Men man undrar ju ändå - så ensam kan jag väl inte vara om att uppskatta switchade AC outlets i förstärkaren.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Ja se där, då har man lärt sig ännu en pryl. Hursomhelst så innebär det ju i alla fall en extra knapp, inte lika enkelt som att bara slå på hela systemet med fjärrkontrollen från soffan. Och någon hembioreceiver behöver jag inte, utan bara en vanlig stereoförstärkare. Men men, det är väl inte så noga, jag köper väl något begagnat som funkar. Men man undrar ju ändå - så ensam kan jag väl inte vara om att uppskatta switchade AC outlets i förstärkaren.

Nej det är faktisk exakt lika många knappar att trycka på om du använder master slave uttag.
Du är nog inte ensam om att vilja ha funktionen men sättet att få den har förändrats, dels är hifiprylar mer ovanliga nu än för säg 30-40 år sedan, medelsvensson har inget "vanligt" hifisystem alls idag utan är mer ljudintresserade som har det och de tenderar att ha mer avancerade prylar eller så har man nått enklare system som är mer av allt i ett typ eller funkar med automatik i respektive apparat eller så nått mittemellan stort hembiosystem som kanske styrs via CEC.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Ja se där, då har man lärt sig ännu en pryl. Hursomhelst så innebär det ju i alla fall en extra knapp, inte lika enkelt som att bara slå på hela systemet med fjärrkontrollen från soffan. Och någon hembioreceiver behöver jag inte, utan bara en vanlig stereoförstärkare. Men men, det är väl inte så noga, jag köper väl något begagnat som funkar. Men man undrar ju ändå - så ensam kan jag väl inte vara om att uppskatta switchade AC outlets i förstärkaren.

Nej? Läste du inte? Du trycker på receivern på fjärrkontrollern till receivern, den tar stand-by-ström från grendosan och slår på alla andra uttag när du väcker den från stand-by. När den börjar dra mer ström/effekt går resten igång.

Hemmabioreceiver? Receiver är ett uttryck/ord som används även för stereoreceiver/förstärkare. Jag är gammal nog att ha använt det och skaffat prylar innan gemene man skaffade flerkanalssystem. För inte menar du en förstärkare utan inbyggd radiomottagare?

Permalänk
Medlem

Subbwoffers stänger av och på sig själva när de känner eller inte känner av signal från recivern. så där borde det inte bli några problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är faktisk exakt lika många knappar att trycka på om du använder master slave uttag.
Du är nog inte ensam om att vilja ha funktionen men sättet att få den har förändrats, dels är hifiprylar mer ovanliga nu än för säg 30-40 år sedan, medelsvensson har inget "vanligt" hifisystem alls idag utan är mer ljudintresserade som har det och de tenderar att ha mer avancerade prylar eller så har man nått enklare system som är mer av allt i ett typ eller funkar med automatik i respektive apparat eller så nått mittemellan stort hembiosystem som kanske styrs via CEC.

Ja, jag antar att du har rätt.

Inser nu att jag gjorde en tankevurpa när jag läste om grendosan, jag såg det som en vanlig grendosa trots allt. En sådan skulle förstås lösa problemet.

Skrivet av Petterk:

Nej? Läste du inte? Du trycker på receivern på fjärrkontrollern till receivern, den tar stand-by-ström från grendosan och slår på alla andra uttag när du väcker den från stand-by. När den börjar dra mer ström/effekt går resten igång.

Hemmabioreceiver? Receiver är ett uttryck/ord som används även för stereoreceiver/förstärkare. Jag är gammal nog att ha använt det och skaffat prylar innan gemene man skaffade flerkanalssystem. För inte menar du en förstärkare utan inbyggd radiomottagare?

Se ovan. Tack, jag vet vad en receiver är för något. Använde förstärkare som ett synonymt ord, eftersom det inte var relevant huruvida det satt en radiomottagare i den.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Subbwoffers stänger av och på sig själva när de känner eller inte känner av signal från recivern. så där borde det inte bli några problem.

Tror inte mitt gamla vedträ till sub är så smart tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Tror inte mitt gamla vedträ till sub är så smart tyvärr.

Mitt gamla subb steg är minst 10 år gammalt och har den funktionen. Hade även ett äldre steg med den funktionen. Tror det var 17 år sedan. Brukar finnas 3 lägen då: off, on och auto. Auto är funktionen jag menar. Brukar vara så att steget stänger av sig efter några minuter efter signalen upphört. Startar direkt när det får signal.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mitt gamla subb steg är minst 10 år gammalt och har den funktionen. Hade även ett äldre steg med den funktionen. Tror det var 17 år sedan. Brukar finnas 3 lägen då: off, on och auto. Auto är funktionen jag menar. Brukar vara så att steget stänger av sig efter några minuter efter signalen upphört. Startar direkt när det får signal.

Då måste min subwoofer vara ännu äldre, för den har inget auto-läge. Jag får se hur jag löser det i slutändan, om det blir master/slave-grenuttag eller en en förstärkare som har AC outlets.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Då måste min subwoofer vara ännu äldre, för den har inget auto-läge. Jag får se hur jag löser det i slutändan, om det blir master/slave-grenuttag eller en en förstärkare som har AC outlets.

Gamla basmoduler hade andra funktioner än dagens då man i princip alltid hade att ställbart högpassfilter i dem vilket är väldigt ovanligt och de hade för det mesta även automatiskt av/på.
I dag har man bara ett mycket enkelt lågpassfilter och nivåkontroll i de flesta basar medans övrigt förväntas ske externt.
Så här ser reglagen ut på min första basmodul, släpptes 1984 och längs till vänster kan man välja på eller auto för strömmen till förstärkaren. Observera också att man kan dela topparna via filtret i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Då måste min subwoofer vara ännu äldre, för den har inget auto-läge. Jag får se hur jag löser det i slutändan, om det blir master/slave-grenuttag eller en en förstärkare som har AC outlets.

Ja eller så är det helt enkelt en modell som saknar det. Läs manualen till subbwoffern, du kanske har läget men att det fungerar på annat sätt?
Själv har jag satt alexa på att sköta om detta, Tv off och TV on säger jag bara så sätter hon på allt som behövs. fast i ditt fall om du saknar sådant kanske det är bättre med grenuttag med på och av knapp eller sådant med en fjärr kontroll.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har inte 12V trigger varit standarden för detta under de senaste åren?

Fördelen med möjlighet till strömförsörjning på det sätt TS efterfrågar är att man klarar sig med färre eluttag.

Köpte en sådan här kabel nyligen förresten.

Har kört två grenuttag efter varandra vid tvbänken i flera år. Ville inte lägga till ännu fler grenuttag.

Ska byta ut denna kabel till en splitter med fler kontakter snart. Så kan man ta bort ett av grenuttagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Det är möjligt att det bara är jag som har missat något, men jag tycker det verkar som om nästan alla moderna förstärkare saknar switchade AC outlets. Av alla miljontals portar på baksidan är det ju några av de få som jag faktiskt använder - perfekt för att koppla in skivspelaren och subwoofern, så att de slås på och av automatiskt när man slår på/av förstärkaren med fjärrkontrollen. Varför är det på detta viset? Och skulle det vara möjligt att fulmodda dit ett par switchade outlets på en förstärkare som saknar det?

Bra fråga men går ju att lösa med strömskenor och finns switchar som kan slå på hela strömskenan/gren uttaget.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Har inte 12V trigger varit standarden för detta under de senaste åren?

Fördelen med möjlighet till strömförsörjning på det sätt TS efterfrågar är att man klarar sig med färre eluttag.

Köpte en sådan här kabel nyligen förresten. https://static.bax-shop.es/image/product/19358/137522/44d53be4/450x450/90443.jpg

Har kört två grenuttag efter varandra vid tvbänken i flera år. Ville inte lägga till ännu fler grenuttag.

Ska byta ut denna kabel till en splitter med fler kontakter snart. Så kan man ta bort ett av grenuttagen.

Jo separata triggeranslutningar är vanligt på större prylar om man ska automatisera påslaget för man bör ofta köra med sekventiell start för att inte säkringarna ska lösa ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.