Nördig legobyggartävling med Komplett

Permalänk
Medlem

Hillbilly Joe och RTX 3090 Ti Platinum Plus Turbo kuppen

Jag och sonen tyckte det passade oss perfekt med en sådan här tävling så vi byggde ihop en liten historia.

Vår historia börjar med att Hillbilly Joe måste vinna nästa veckas Crysis LAN, alla vet att det enda grafikkortet som klara av Crysis på max är ju ett RTX 3090 Ti Platinum Plus Turbo. Som tur är så har Komplett precis fått in dessa med Duplo skeppet (yngsta sonen ville också vara med och bygga).

Men korten är ju redan sålda, då hela årsleveransen landade på endast tre kort. Hillbilly Joe tänkte inte låta detta stå i vägen för honom utan begav sig till Kompletts lager, sågade hål i väggen och rev en bit bergsparti för att komma åt de tre exemplaren av RTX 3090 Ti Platinum Plus Turbo. Korten låg säkra in sina skattkistor (alla som någonsin har beställt något från komplett vet att alla deras paket kommer i skattkistor), så det var inga problem för Hill Billy Joe och hans kusin Moonshine Ted att plocka med sig dessa i deras modifiierade EPA traktor och sticka iväg. Att lura snuten blir inga problem...

Fler bilder går att se här där jag har zoomat in på de olika byggena.
https://photos.app.goo.gl/dSppiYyFbwA8LDMx9

Roman (34), Levi (6) och Noel (4)

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Gallerikonnässör

Kan man inte köpa grafikkort får man bygga ett själv.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Jag byggde ett ställ till mina hörlurar. Önskar bara att jag hade haft vitt och svart lego hemma istället för de färgerna jag hittade.

Permalänk
Medlem

LEGO Glados Portal2

Byggde (Digitalt) Glados från Portal2 "specifikt från kapitlet The Escape" I helgen. Spenderade för många timmar för att få formerna och skalan så korrekta som möjligt. Portal1&2 är mina absoluta favoritspel där jag har över 400 timmar på de båda spelen. Storyn är helt fantastisk och Glados är ju lätt en favoritkaraktär.

Permalänk
Medlem

Komplett Lego-grade

Permalänk
Medlem

Bayek of Siwa - Leap of Faith

Här dyker Bayek ner i en vattensamling i en oas för att anfalla de helt oväntade romarna. Bayek var den som startade Hidden Ones som blev Assassins Brotherhood. Leap of faith är en nervkittlande manöver som har funnits igenom spelserien. Alltid lika härlig spelupplevelse. Men det vore ju trevligare att kunna spela på en bra PC….

Det var många år sedan jag byggde mina egna datorer. Sista datorn jag beställde, typ 2006, var från Komplett. Med tiden så kom annat i vägen och andra intressen tog över. PC blev till PSN som jag gameade på hela kvällarna då barnen somnat. Assassins Creed var en av mina favorit spel serier, speciellt Black Flag.

Men 2016 hittade jag Lego… och jag hade inte ens tid för spelandet längre. Jag toknördade in mig på Lego som aldrig förr. Men efter att ha blivit lite less så tog jag upp spelandet igen i december. Så jag började där jag slutade, d.v.s. det AC som hade kommit efter Assassin's Creed Syndicate - Assassin's Creed Origins.

Men såklart så får jag ju inte utnyttja mitt surroundsystem på kvällarna då det skulle väcka barnen. Hur härligt vore det inte med ett par grymma lurar - eller kanske t.o.m. et bidrag till en ny PC. Idag har jag inte ens en dator, endast jobbdator.

Mer bilder finner ni här:
https://flic.kr/s/aHsmUwh7GN

//Z

visste inte hur det funkade
Permalänk
Medlem

LOL. Legofantast joinar Sweclockers för att vara med i tävling ^^ Som inte tävlingarna e nog pain in the ass här =DDD

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Lego chassi

Byggde det här Lego chassit för några år sedan, har sedan bytt komponenter i det allt eftersom. Men still going strong!

Komponenterna i chassit är självklart köpta på Komplett.se

Visa signatur
Permalänk

Glöggmys i tomtarnas julhus

Hej

Byggde detta julbygge innan jul förra året men har inte fått för mig att riva det ännu, funderar på att göra en stop-motion av det.
Så då tänkte jag skicka in det hit för att se om det ger någon lycka. Kanske inte så specifik nördighet utan mer AFOL och Lego-nörd i stort.

Fler bilder och mitt lego-äventyr finns på mitt instagramkonto: jonas_the_minifig (https://www.instagram.com/jonas_the_minifig/)

//Jonas - cjadesign

Permalänk
Medlem

Ingen vinnande bidrag och inte särskilt nördigt, men lite nostalgi för mig på gott och ont

Från ca 2003 och framåt blev jag påverkad av nyheterna om kriget i Mellanöstern.
Jag vet inte varför men jag började bygga pansarvagnar i microformat.
I min lilla värld så kunde de bli alla möjliga modeller

Några av de jag kommer ihåg att jag gjorde.
Olika färger för olika länder.
Lekte med dessa i timmar

6st Stridsvagnar
3st Bättre Stridsvagnar
3st Långskjutande Stridsvagnar
2st Bättre Långskjutande Stridsvagnar
1st Stor Kanon
2st Radarvagnar
2st Bilar
Fantastiskt fyndiga namn jag vet

Edit:

Dold text

Kanske gör ett riktigt bidrag sen om jag orkar

Glömde bild med namnlapp :D
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Skrivmaskin

Tävlingen förlängs till 12 mars
En liten uppdatering i tävlingen: I forumtråden är det tydligt att många vill delta, men att det är lite kort om tid för ett mästerligt bidrag. Därför flyttas nu slutsignalen till 12/3 klockan 23:59, vilket bland annat öppnar för en extra helg att pyssla.

Stort lycka till! Väldigt många trevliga bidrag i tråden redan, kul att se

Permalänk
Medlem

När jag upptäckte att jag fått virus i datorn så insåg jag att jag behövde hjälp. Kontaktade därför Komplett som genast skickade sitt främsta team – ”Killarna med stort K”. Efter en hård fight kunde Killarna med stort K vinna över virusen, till stor del tack vare deras specialvapen ”Stort K” som gjorde virusen helt chanslösa.

/M

Ps. Löste utmaningen tillsammans med min 12-årige son.

Permalänk
Medlem

Ett KOMPLETT ventilationsaggregat med fläktar, värmeväxlare, filter, värmebatteri och shunt.
Blå - uteluft
Röd - tilluft
Gul - frånluft
Brun - avluft.
PS. För er som är i branschen; varning för smygreklam då vissa färger på komponenter är starkt förknippade med fabrikat. DS.

Glömde lappen.
Permalänk
Medlem

Ett vardagsrum som känns komplett i min smak.

Permalänk
Medlem

Kö till FTX10090TI 512GB

Permalänk

Epic Gaming PC KompLego Edition

Här är min dröm-PC (med väggar och locket av). Lego-gula detaljer i en fullsmockad gaming-edition från Komplett. Jag kallar den KompLego Edition.
PSU från Corsair HX-serie, ett specialdesignat RTX 3080 (som alltid finns i lager oavsett vad!) och en TB hårddisk och efter allt det hade jag bara råd med luftkylning som ni ser och en fläkt. Dock RGB på minnena! Och sjukt minimalistisk kabeldragning.

Permalänk
Lego Master

Fråga:
MÅSTE det vara en handskriven lapp på fotona, eller duger det med en byggd legoskylt? Jag menar, det är ju lite mer i fas med temat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Shudnawz:

Fråga:
MÅSTE det vara en handskriven lapp på fotona, eller duger det med en byggd legoskylt? Jag menar, det är ju lite mer i fas med temat.

Ja, det är godkänt med en "legolapp"
//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Komplett:

Ja, det är godkänt med en "legolapp"
//Erik

Perfekt!
Då ska bilderna bara tas, sen är det showtime!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kass på detta men gör ett tappert försök haha

som synes är det nåt fel på datorn.

Visa signatur

CPU: AMD 1900X | Mobo: Asus Rog Zenith Extreme | RAM: G.Skill Trident Z RGB 4x8GB | GPU: Asus strix 3090 | Customloop| SSD: Samsung 960 Pro 512gb | PSU: EVGA Supernova G2 1000W | Chassi: Evga DG-87 | Asus Tuf VG27AQ + 1x Benq GL2460|

Permalänk
Medlem

Rolig tävling!

Mitt bidrag

Permalänk
Lego Master

ShudBrick

Jag bestämde mig tidigt för att bygga en fullständigt modulär dator i Lego, och kom åtminstone delvis dit.
Komplett (see what I did there?) med Äkta Damm™
Potatiskvaliteten på bilderna bjuder jag på. "En systemkamera ingen fotograf gör", som det gamla djungelordspråket lyder.

GPU, RAM, SATA-enheter osv är uttagbara med autentisk arbetsinsats (våld, svordomar och försiktighet). RAM-slottarna färgmarkerade för enklare DDR-montering (såklart), tjock GPU täcker nästa PCI-e-port och PSUn skryter om sin POWER!

Exteriör, front

Exteriör, baksida

Sidopanel av

Chassit helt nedstrippat

Moderkort med CPU-kylare, RAM, GPU och PSU, SATA-portar, chipset

GPU, SATA-enhet (SSD?) samt RAM-sticka

Fläktsidan av GPUn

Närbild på PCI-e, baksidan av PSU samt CPU-kylaren och I/O-portarna, komplett med autentisk svikt i plåt och GPU

Baksida med moderkortcutout och SATA-enheter i sin enclosure

EDIT:
Bjuder på några bilder från processen med:

Ska sägas att GPUn var den del som orsakade mest huvudbry och fick flest ändringar under projektets gång.

Den gula detaljen på chipsetet hade ju varit en perfekt Komplett-logga om jag hade tänkt så långt.

Autentiskt solblekta bitar från 90-talet och framåt!

Dold text
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Legotavla

Jag har gjort en tavla som nu hänger i min mancave.
Mitt röda Lego räckte inte först så fick beställa nytt just för detta projekt. Kommer nog göra fler legotavlor i framtiden

Fixade länken
Permalänk
Medlem

Något som skulle passa i Snowrunner, en lite lätt modifierad TGB 20

Permalänk
Medlem

"Echo 419 inbound. Somebody order a Warthog?"

Kul tävling! Eftersom gamla byggen verkar vara tillåtna så får mitt Pelican dropship från Halo serien bli mitt bidrag. Flyttade hemifrån inte allt för länge sedan och därmed 50 mil från legot, men som tur ställde min kära mor upp på att (försiktigt) ta några bilder på den. Hittade även några bilder liggandes på laptopen jag kan bjuda på

Och här kommer de äldre bilderna

Rymmer 2 piloter och 10 soldater, precis som i spelet.

Kan bära 6 stycken weapon pods.

Eller ett litet fordon, exempelvis en Warthog...

eller en Wolverine.

Permalänk
Medlem

Gibb hörna i Lego

Likt min lilla gibb hörna

Permalänk
Medlem

Guldbron

Två AMD kort på väg under guldbron! Att bygga en fungerande klaffbro med Duplo va inte optimalt men kul!

Video in action:

Hur fungerar den?

Klicka för mer information
Visa mer
Länkfix
Permalänk
Medlem

Äntligen en legotävling! Här kommer mitt bidrag! Fungerande legodator i sann Komplettanda!

Svåraste var att göra Komplettloggan, fick leta djupt efter sådana sneda bitar.
Hade egentligen velat ha Kompletttexten blå men de blåa bitarna räckte inte till, men gul är trots allt Kompletts färg ;). Fräsig ledfläkt i fronten också! Gula knappen är startknapp och den röda reset.

Permalänk
Medlem

Svensk landning på Mars 2050

Planeten Mars har väl aldrig varit så het som det senaste decenniet, och många av oss som var rymdnördar i barndomen har fått ett återuppväckt intresse för raketer och utforskningen av rymden. Givetvis har undertecknad nördat ner sig i detta, inte minst i att följa nära hur nya typer av raketer skjuts upp - och landar!

Här är ett bygge som visar hur ett svenskt lastskepp (förmodligen begagnat sedan 2030-talets rush?) når en utpost på Mars år 2050.

Brukar i vanliga fall ha en clean bakgrund när jag fotar mina byggen, men i detta fall tänkte jag att bakgrunden kanske förhöjer nördigheten?

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

3 bilder på ett av min sons alla byggen och ett av de han gärna ville ställa upp i tävlingen med.