Misstänkt dåligt ljud på Sony MDR-7506/1 hörlurar -- förfalskning?

Permalänk

Misstänkt dåligt ljud på Sony MDR-7506/1 hörlurar -- förfalskning?

Mina gamla Sony MDR-7506 hörlurar har gett upp, och eftersom jag alltid gillat deras ljud så köpte jag ett nytt par från en firma på nätet.

Grejen är att de låter helt olika. De gamla lurarna har väldefinierad bas, och påtaglig diskant. De nya lurarna har enormt framträdande och luddig bas samt klen diskant. Basen är så överdriven att när jag lyssnar på en film går det inte höra vad folk säger för bakgrundsmuller, t.ex. motorljud, dränker dialogen. De låter som ett par riktigt billiga skräplurar.

Jag misstänker det är fejk-lurar, nån kinesisk kopia.

Jag försökte kolla på nätet, och hittade denna sida:
http://www.djforums.com/forums/showthread.php?58163-SONY-MDR-...
och enligt den är mina lurar äkta, men jag är fortfarande tveksam.

Har nån nåt tips om hur jag kan kolla om lurarna är äkta?

klarifiering
Permalänk
Medlem

Beror väl helt och hållet på varifrån du köpt dom helt enkelt?

Permalänk
Medlem

Har du kollat med en multimeter vad de har för motstånd? Ger inte exakt impedans men ger dig ju en aning.

Numera kan det dock vara extremt svårt att identifiera kopior nästan oavsett produkt, förfalskarna blir konstant bättre och bättre men i detta fallet skulle jag nog kolla vad det är för firma du handlat av. En seriös butik köper av seriösa leverantörer, en liten firma eller en skumrask köper nog från billigaste leverantör oavsett hur seriös den är.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Har du kollat med en multimeter vad de har för motstånd? Ger inte exakt impedans men ger dig ju en aning.

Nej, men det var en bra idé.

Citat:

i detta fallet skulle jag nog kolla vad det är för firma du handlat av.

Det är en ganska välkänd svensk firma firma, jag tror nog de har sålt dem i god tro. Sen var de fick lurarna från är förstås en annan fråga.

Permalänk

Hittade denna sida:
https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/9...
Det verkar som om det är roulette när man köper 7506.