Fredagsfokus 11: SweStockers snackar dagens överklockning

Permalänk
Medlem

Ja AMD vart tråkiga att OC. Vet att min sweet spotten för min 4,2GHz.(4,18-4,25) Ger mig ca 6% mer än standard.
Kan/vet inte hur man moddar biosed på 1080ti så har ca 7% upp.
Inta lika kull längre. Och veckor för att hitta spotten. Men att inse ens kunna komma få upp CPUn i singeltrådat till det som står på kartongen även med undervolt, nja.
Skulle vilja ha en ny variant av * bios tewaker där nvidia och en modad flash programvara. Då skulle man kunna leka lite igen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

C300A en legend och oöverträffad.

Fick bara upp min i 467 eller något liknande. Celeminen kändes som mer.
Anarras P3 450MHz@600 var en annan fin en. Eller för den delen 486dx2 50@66 alla interna bussar på vartenda gammal compaq fungerade som de skulle helt plöttslit. (ja ja överdrev inte alla men 25vs33Mhz i grund buss gjorde en hel del.

Samma med pention 120 till 133. Pasta på kylaren och tacka.

Kom av ämnet men såg inte C300A som en legend. Men den var fin. Hoppade över till k7 sedan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Tycker nu med AMD Ryzen, att det har blivit större fokus på typ överklockning av RAM-minnen, som om möjligt är mer invecklat att överklocka bra. Nu finns ju Ryzen Calculator, men ändå inte säkert att man får en bra överklockning bara för det. Det är väldigt intressant tycker jag!

Nackdelen är väl att överklocka minnen är i princip... verkningslöst... läste precist den här: https://www.guru3d.com/articles_pages/patriot_viper_steel_rgb...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sesese:

Låter som första steget för namn byte. (även om de inte säger det rätt ut) Kan hålla med om att SWEclockers som namn på sidan sjunger på sista versen.

Tips på nytt namn?

Det finns inga tankar på att byta namn.

Dagens ämne var något som vi sett har dykt upp på forumet då och då. Så en förklaring om varför det inte är mer överklockning kändes rimligt.

Och förhoppningsvis så kan ju situationen (dvs överklockningspotential och prestandavinsterna från det) förändras. Kanske inte så troligt men vem vet

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Min stationära dator som jag knappt använder numera (har lite grand tröttnat på spel) har en rätt häftig överklockning. En 5820K som är specad på 3.3 GHz har under ett antal år nu gjort 4.5 GHz på alla kärnor (6 kärnor tolv trådar) utan problem. Det kanske var den sista riktiga överklockningsprocessorn som fanns. Dags att uppgradera helt klart men den CPU:n är lite suverän faktiskt...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Håller med vartenda ord som sas i veckans fredagsfokus!

Permalänk
Medlem

Min "roligaste" CPU var en Athlon64 3700+ (San Diego) för femton år sedan. Var inga problem att skrämma upp den från 2,2 GHz till 2,8 GHz. Vips så satt man på en FX-57 utan att betala tio papp.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Datavetare

Det som gjorde Celeron 300A legendarisk med avseende på överklockning är att väldigt nära 100 % (AnandTech hade någon uppskattning på ~95 %) av dessa kunde köras i 450 MHz utan att man gjorde något annat än ändrade FSB frekvensen från 66 Mhz till 100 MHz.

D.v.s man behövde inte ändra Vcore eller köra en FSB frekvens som ställde till det för övriga komponenter så länge man valde ett moderkort med BX-chipset, detta var tänkt för PII och hade officiellt stöd för 100 MHz FSB.

Utvecklad effekt i en CPU är proportionellt mot frekvensen multiplicerat med kvadraten på spänningen. 300A tillverkades på samma process och i samma fabriker som PII 450 MHz, de använde även samma Vcore. I "stock" hade PII 450 MHz exakt 50 % högre specificerad effekt jämfört med Celeron 300A. 300A var samma krets som PII 450 MHz, den hade 1/4 så mycket L2$ vilket var enkelt hanterat då det handlade om en MCM där L2$ var en separat krets.

Man fick i praktiken 50 % högre prestanda med 50 % högre utvecklad effekt. Körde själv min 300A med standardfläkt i 450 MHz under de år den används, märkte då aldrig några problem. Just här är där det totalt spårade ur med tiden... Aktiverar jag PBO på min 3900X drar även den ~50 % mer, fast prestanda ökar mellan 0-10 % (varierar lite på vad man gör, tyvärr är närmare 0 % mer vanligt för de laster jag bryr mig om).

Personligen blir då överklockning inte bara meningslöst, det är direkt negativt. Framförallt då 300A drog ~18 W i stock, d.v.s. vad vi idag har i ultratunna datorer, medan PPT (som är det som bäst motsvarar vad dessa 18 W representerade, d.v.s. effekt för hela CPU-paketet) är 142 W för 3900X (gäller alla 105 W TDP Ryzen 3000).

Just då effekten hos både CPU och än mer GPU hamnat på löjliga nivåer håller jag med många här i tråden, undervoltning känns långt mer aktuellt idag. Extra trevligt då utvecklad effekt är proportionellt mot kvadraten på spänningen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det som gjorde Celeron 300A legendarisk med avseende på överklockning är att väldigt nära 100 % (AnandTech hade någon uppskattning på ~95 %) av dessa kunde köras i 450 MHz utan att man gjorde något annat än ändrade FSB frekvensen från 66 Mhz till 100 MHz.

D.v.s man behövde inte ändra Vcore eller köra en FSB frekvens som ställde till det för övriga komponenter så länge man valde ett moderkort med BX-chipset, detta var tänkt för PII och hade officiellt stöd för 100 MHz FSB.

Utvecklad effekt i en CPU är proportionellt mot frekvensen multiplicerat med kvadraten på spänningen. 300A tillverkades på samma process och i samma fabriker som PII 450 MHz, de använde även samma Vcore. I "stock" hade PII 450 MHz exakt 50 % högre specificerad effekt jämfört med Celeron 300A. 300A var samma krets som PII 450 MHz, den hade 1/4 så mycket L2$ vilket var enkelt hanterat då det handlade om en MCM där L2$ var en separat krets.

Man fick i praktiken 50 % högre prestanda med 50 % högre utvecklad effekt. Körde själv min 300A med standardfläkt i 450 MHz under de år den används, märkte då aldrig några problem. Just här är där det totalt spårade ur med tiden... Aktiverar jag PBO på min 3900X drar även den ~50 % mer, fast prestanda ökar mellan 0-10 % (varierar lite på vad man gör, tyvärr är närmare 0 % mer vanligt för de laster jag bryr mig om).

Personligen blir då överklockning inte bara meningslöst, det är direkt negativt. Framförallt då 300A drog ~18 W i stock, d.v.s. vad vi idag har i ultratunna datorer, medan PPT (som är det som bäst motsvarar vad dessa 18 W representerade, d.v.s. effekt för hela CPU-paketet) är 142 W för 3900X (gäller alla 105 W TDP Ryzen 3000).

Just då effekten hos både CPU och än mer GPU hamnat på löjliga nivåer håller jag med många här i tråden, undervoltning känns långt mer aktuellt idag. Extra trevligt då utvecklad effekt är proportionellt mot kvadraten på spänningen.

Det du säger om effekten är ju kärnan i hela frågan och förklarar precis den stora saken som skiljer nu mot då.

Vid Pentium 4 började man komma uppåt 100W, överklockade Core2 en bit till, med Nehalem och senare var det ofta över 200W och mer, det gick snabbt från 20W till det tio-dubbla.

Ska man klocka ordentligt idag får man ju räkna med 500W, då är man inte alls i samma spann eller inom räckhåll för en normal luftkylare för en hemanvändare.

Hemligheten är ju (framförallt från AMDs sida känns det som) att binning blivit allt bättre, och att kretsar säljs nära sin maximala kapacitet (vid acceptabel effekt alltså).

Det är därför undervoltning kommer in mer och mer, för att kunna bibehålla effekten och ändå få lite mer prestanda. Minskar man spänningen med 5% så kan man ju öka frekvensen med 10% vid samma effekt (alltså med samma kylare).

Det är dessutom mycket svårare idag (för grafikkort framförallt) att meningsfullt uppgradera kylare, för de som kommer med många kort med många heatpipes och effektiva fläktar inte är så lätta att prestera märkbart bättre än. Förr kunde man ju byta mot vad som helst nästan

Permalänk
Medlem

Haha.
Jag hade en Thunderbird som låsts upp med blyertspenna.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

OC idag ger sällan mycket om något alls då de flesta klarar att "boosta" så bra själv nuförtiden och alla ligger så nära sin maxgräns. en legend hos mig personligen är nog i2500K. allcore på den var 3.4ghz men vissa fick upp den till över 5ghz, själv lyckades jag bara med med 4.6 som 24/7 klock. minns någon här på forumet som körde sin i 5.3ghz 24/7 med vatten kylning.
Roligaste tiden var nog ändå när man flyttade "jumpers" och målade med silverfärg/blyertspenna

Idag finns knappt några harcore klockers längre när oväsen och effekt uttag var helt irrelevanta bara klocken blev så hög som möjligt. jag själv brukade koppla in en slang in i datorn isug utifrån på vintern

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det blir undervoltning för min del (främst grafikkort). Hellre en tyst dator än en som är varm, högljudd och lite snabbare.

Permalänk
Medlem

Ni MÅSTE ju köra en liten serie där ni överklockar gamla saker! haha
Om det blir av så lovar jag att donera min gamla Vapochill-låda som jag inte haft hjärta att slänga ännu!

Permalänk

Skulle inte ni på SweC göra en guide på hur man undervoltar/överklokar med nya CTR2.0 för ryzen? Skulle varit mycket uppskattat!

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Moderator
Testpilot

Överklockning är anledningen till att jag registrerade mig för alla dessa herrans år sedan och överklockning är det jag kommer att fortsätta med till dess alla möjligheter att göra det är borta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kommer ihåg Core 2 som gick att få upp med 50% och andra helt galna grejer...

Det var tider det. Hade en Core 2 Duo på 1,86Ghz som klockades till 3,2 på vattenkylning
Har inte haft igång den på evigheter, står och samlar damm i förrådet nu.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

i dessa Corona tider och i riskgruppen har OC varit en kul sysselsättning , sitter och pular med en 5950x numera .
tycker att det är kul att testa gränser om det är luft vatten eller LN2 , fick sluta med LN2 for omkring 5 år sedan pga hälsoproblem saknar det ibland men man hittar andra utmaningar.
hitta en gammal CPUZ validering bland de sista msd LN2 https://valid.x86.fr/tbstxh

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenzar:

Ni MÅSTE ju köra en liten serie där ni överklockar gamla saker! haha
Om det blir av så lovar jag att donera min gamla Vapochill-låda som jag inte haft hjärta att slänga ännu!

Kul idé! Jag tror jag har ett par celeron 420/430 liggandes som gjorde runt 4ghz på luft. Vem vet vad det blir med en vapochill! Pm vid intresse.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

166MMX....flytta en jumper....och VIPS 233MHZ👍

Permalänk
Medlem

Haha! Skummade igenom sidan igår, men nu när jag idag upptäckte "Swestockers" i rubriken låg jag nästan dubbelvikt över tangentbordet! Asroligt att ett internskämt på forumet nått förstasidan! Undrar om @Pirum och @Ozzed sett det, vill så gärna se deras reaktioner!

Men det är ju som ni säger, att vinsten med ren överklockning är låg i nuläget och i många fall så enkel att de flesta som vill klarar att dra upp det lagom mycket på egen hand. Fortfarande tycker jag det känns häftigt när det kommer rapporter på riktigt imponerande överklockningar.

Något intressant att nämna är att i mina ögon ser jag "överklockning" bredare än att bara klocka. Det handlar även i mångt och mycket om andra typer av förbättringar av dator eller människa-datorinterfacet.
Några exempel på saker som väcker mitt intresse:
Utseende! (då menar jag inte led) En vanlig desktopdator skulle kunna vara kompaktare för samma prestanda som en vanlig stationär. Vara mer diskret eller rent av vara snyggare/i metall så som att det ser ut som en rumsmöbel som passar in snarare än en (blinkande) plastleksak som blivit kvarglömd på golvet.
Effektivare kylning, tystare, "leda" värme med imponerande vattenkylningar m.m.
Edge-cases, som hemautomation, trycka in "för många" pcie-kort mot vad som borde vara möjligt, en massiv lagringsserver.
Nya eller förbättrade sätt att interagera med dator. Mus och tangentbord äger, men hur vore det att komplettera med en ritplatta, trackball, handkontroller, VR i desktop? etc. Händer det nya saker på befintliga fronter?
Hemmabyggen. Har en särskild fascination till egenbyggda tangentbord, Raspberry Pi-baserade system som flipper-arkadmaskinen som det skrevs om för ett tag sedan etc.

Mycket av de sakerna tar Sweclockers redan upp idag och det är ju anledningen till att jag återkommer. Det jag vill säga är att kärnidén om att förbättra sin datorvärld bortom det vanliga finns kvar, men det finns så många fler former det kan yttra sig i.

Permalänk
Medlem

Trodde ni skulle presentera ett namnbyte där ett tag när jag tittade på videon 🤣

Lär nog hända någon gång i framtiden men hoppas vi är en vit bort från det!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det är så konstigt på min ryzen 3800x.... Kan överklocka den till 4,275Ghz med 1,375V, men kör den i 1,3v 4,1Ghz men när jag uppdatera bios i förrgår så gick den i 4,5Ghz spikat på 1,5v och gav massor med minnes errors (3600Mhz cl14) och blå skärma även... Hur kan det ens bli så? är chipet totalt värdelöst? jag vet det är ett så kallat bronze chip men måste fan hitta jackpotten på dåliga chip

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att ni tog den här diskussionen i videoform. Sen tror jag ju också att även om vi "äldre" kan tycka att det blivit "mindre intressant" får ni väl förhoppningsvis tillskott i läsarskaran bland yngre som kanske ändå skulla uppskatta även enklare, mer uppdaterade, guider då-och-då. Även om det är relativt marginella vinster jämfört med millenieskiftet kan det ändå vara kul för de som precis börjat bygga ett dator/komponent-intresse.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

När jag skaffade en 5820k så fick mina föräldrar min gamla phenom II X4 940 som jag nu hämtat tillbaka.

Nu vill jag klocka den där. Om jag använder en PC för viktiga saker vill jag helst köra stock eller "säkra" inställningar, men den här behöver jag inte vara rädd om.
Vad jag minns om den så var det inte precis ett toppexemplar, den klockade nog inte över snittet utan ett litet spänningspåslag.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Det är så konstigt på min ryzen 3800x.... Kan överklocka den till 4,275Ghz med 1,375V, men kör den i 1,3v 4,1Ghz men när jag uppdatera bios i förrgår så gick den i 4,5Ghz spikat på 1,5v och gav massor med minnes errors (3600Mhz cl14) och blå skärma även... Hur kan det ens bli så? är chipet totalt värdelöst? jag vet det är ett så kallat bronze chip men måste fan hitta jackpotten på dåliga chip

Testa med CTR

Permalänk
Medlem

Hade en Abit BH6 + Celeron 300A i 450MHz utan att ändra något annat än bushastigheten (tror jag det var

Sedan hade jag en AMD Athlon som man överklockade genom att ta en blyertspenna och rita på processorn
Den sjukaste överklockningen genom tiderna iaf i mina ögon

Idag så går varken min 9600K eller 5600x överklockat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se hur låsta Intel processorer med enklare moderkort (H410, B460, H470) jämför sig med de upplåsta med dyra moderkort. Eftersom att, precis som ni säger, så spelar manuell överklockning väldigt liten roll idag.

Jag skulle vilja se testerna görs med "verkliga" scenarion, t.ex. tycker jag att tester i 720p är helt onödiga även om de tydligare visar skillnader i processor prestanda.

Varför jag vill se de här testerna är framförallt för jag tycker moderkort har blivit så våldsamt dyra, samt att AMD B550, B450 etc. verkar mycket mer populär i entusiast kretsar och alla tester på internet.

Permalänk
Medlem

tappade väl generellt intresset för överklockning när tillverkarna började bygga in "Overclock" funktioner och mjukvara...
de var roligare innan när alla satt å klura på sin kammare å bytte idéer om hur man skulle komma runt clock låsningen och hitta en stabil clockning. ett ex som jag minns som om de vore igår när jag clockade min AMD med blyerts penna från 900mhz till 1100mhz stabil clock. vintertid med flexrör till fönstret så kunde jag köra 1300-1400mhz osv..

Moddning har väl aldrig varit min grej även om jag moddat lite med inspiration från SweC, ett ex när de var poppis att gravera ditt eget plexi genom att kalkera av en bild med en dremel å ingraverings kitt. givetvis fanns det inte fönster färdigt, så du fick kapa upp ditt chassi själv för att montera valfri storlek på fönstret... de var charmigare och mer äventyrligt då. idag köper folk bara tråkiga färdiga grejer. idag är de RGB LED, då körde vi med LYSRÖR i div färger i 12v !

eller din 5.25" slott hade en WinAmp Equaliser som man även kopplade in Temp sensorer till, så som CPU osv, du kunde även ha Fan controller.. detta är före 2005...

Visst finns de lite folk som moddar på riktigt fortfarande, men utdöende släkte de å. i år blir det 20 år sedan jag reggade mig på forumet. läste lite innan å har nå vagt minne av SweC v1.0. minns även att NordicHardware var konkurrenter, men SweC var på den tiden helt enkelt bättre.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Testa med CTR

Har gjort det är exakt lika dåligt där och står svart på vitt att det är ett bronze chip. Men kör väl hellre hög hastighet på minnerna med låg latens än högre cpu clock är ändå roligare att bencha ram

Permalänk
Medlem

Tror ni inte överklockning skulle kunna komma tillbaka om ARM slog igenom på desktops?

På x86 är det inte lönt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli