Ny förstärkare eller helt nytt system !?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Tja.. den kostar 5000 nu och 1000 om ett år. Inget faller så fort i pris som dessa flerkanals multifunktions prylar.
Det gör nu alla och det beror på att det ständigt kommer något nytt och då blir äldre modeller värdelösa i det närmaste.
Å anda sidan. Den kan säkert fungera i tio år utan problem som högtalardrivare.
Dvs matar du den med HDMI och enbart kör den som högtalardrivare kan den ju gå hur länge som helat. Då använder du tv som nav.. vilket du nog gör i dag? och matar ut en ljudsignal till din soundbar?

Om den är bra? Prisvärd och helt ok.
Skulle jag köpa dyrare skulle jag köpa mer renodlade slutsteg för att driva högtalarna, sådana prylar står sig över tiden, för att sedan skaffa något att mata stegen med. som jag nog får byte rätt ofta.

Jo allt tappar väl sitt värde så är det väl med allt. Men som du märker så kör ju jag inga värsting grejer. Som sakt använder bara det till att kolla lite serier och film o playstation. Är ju aldrig fel med lite shysst ljud och det behöver absolut inte vara värstingmodeller av allt.

Fick detta tips med https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-aventage-rx-a2a-h...
jag kunde få den för 9500kr men det är väl lite overkill kanske för vad jag har för grejer

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e@s:

Som sakt använder bara det till att kolla lite serier och film o playstation.

Fick detta tips med https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-aventage-rx-a2a-h...
jag kunde få den för 9500kr men det är väl lite overkill kanske för vad jag har för grejer

Har inte klagat på ditt val. det är bra:
Den senare, lite dyrare kommer även den kosta 1000 kr snart... dvs värre pristapp.
Jag skulle köpt den billigare... eller... mer rena slutsteg men INTE den yamaha du länkar till. Dena senare tycker jag inte alls är prisvärd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Har inte klagat på ditt val. det är bra:
Den senare, lite dyrare kommer även den kosta 1000 kr snart... dvs värre pristapp.
Jag skulle köpt den billigare... eller... mer rena slutsteg men INTE den yamaha du länkar till. Dena senare tycker jag inte alls är prisvärd..

jag är helt nollad med detta med slutsteg o annat.. Jag kan koppla in till en vanlig förstärkare haha

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Du ska alltså i första hand byta sambo
Du har alltså Samsung HW-K960 och övervägde sonos... både testade av bild och ljud med toppbetyg.. Om du nu är missnöjd med Samsungen hur fick du i det perspektivet idén om Sonos.. same skit diffrent name liksom
Håller med om att få fart på det du har är en god lösning och ska du byta något byt först och främst framhögtalarna till något bättre. Byta dom är nog mer värt en ett par atmos totalt sätt.

Missade detta inlägget innan..

Haha nja hon få vara kvar ett tag till haha..
Jo jag köpte Samsung HW-K960 när det va nersatt från 15.000 till 10.000kr o visst det hade fått bra betyg.
Men när ja väl installerade det så får ja knappt nått surroundljud alls. Dom bakre högtalarna låter knappt nått
fast man har dom på max. Jag har försökt att med olika inställningar men får inte detta rediga ljudet man vill har när man glor på en rulle tex. Dock är de rätt hyffsad ljud i subben..
Eller kan de vara så min TV är så kass så den inte klara av det vad vet jag, en Sony KD-55XE9005 4k

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av e@s:

Okey så vad säger du om https://www.whathifi.com/sony/str-dn1080/review ? inte så farligt dyrt heller

Den fungerar säkert som den är men det är ingen apparat jag själv hade valt eftersom den saknar analoga in och utgångar för för och slutstegssignaler och det är nått jag vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skaffa en billig 5.1 förstärkare, kanske till och med begagnat, och koppla upp med dina Challengers. Sen låter du tiden gå och om du märker att du använder det systemet ofta och ljudet är för taskigt kan du uppgradera till något som faller mer i smaken. Dumt att slänga ut 20 lax på något som du inte vet om du kommer att använda.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Skaffa en billig 5.1 förstärkare, kanske till och med begagnat, och koppla upp med dina Challengers. Sen låter du tiden gå och om du märker att du använder det systemet ofta och ljudet är för taskigt kan du uppgradera till något som faller mer i smaken. Dumt att slänga ut 20 lax på något som du inte vet om du kommer att använda.

De e sant. Det blir att köpa en förstärkare, har länkat en några rader upp inte så farligt dyr heller den borde duga att driva runt mina högtalare och mitt behov

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Skrivet av e@s:

De e sant. Det blir att köpa en förstärkare, har länkat en några rader upp inte så farligt dyr heller den borde duga att driva runt mina högtalare och mitt behov

Bra val, du kommer ha användning av det där i många år. bra ljud kräver mycket storlek. Och därför är Soundbars och Sonos och vad allt nu kallas ren trams. Har själv ett enklare Yamaha system 5.1 jag köpte begagnat. Men det springer ändå åttor runt alla praktiska system som kallas "hifi" för absurda summor. Nej usch för den tragiska trenden med praktiska system trots man har plats. Förlåt om jag lät arg

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

Hej, gammal HiFi gnällgubbe här!

En grej jag har upplevd i dom många år jag har levat är att det är inte allt som blir bättre, en av dom tingen som har gått ner är äkta Hi-fi och inte minst volymstyrka, då Hi-fi är dyrt att producera, och folk vill ha allt gratis eller billigt idag. Därför blir special grej som även "normal" Hi-fi (det som var standarden från 70 till 90 talet) svindyrt idag.

Jag har jagat bra ljud med ljus o lyktar i många år dom senaste åren, men det finns bara inte viss du inte vill punga ut med grej i 50-100K klassen då, och det vill man ju inte. På 80-90 talet fanns inte internet för vanliga brukare, och underhållning det var stort sätt Hi-fi och Musik, så det var massproducerat och blev relativt billig för dom flesta.

Men nåt hände när mobilernas intåg tog fart, och CD'n / kassetten och Vinyl försvann som ditt dagliga medium, folk lyssnade till musik på internetet och mobiler, hörlurar etc. och det där med hemma stereo försvann totalt. Du får knappas köpa ett Micro-stereo anlägg idag. Allt som säljs är billiga tunna soundbars med en enkel liten bas, eller en eller anden mobil-Bluetooth "disko" högtalare i mono.

Jo, förstärkare finns, och med bells'n'wistles funktioner som nätradio, spotify etc. och som bliver inkompatibla inom 5-10 år, och dom har oftast urusel elektronik som knappt kan driva stora feta goa högtalare, för det blir för dyrt att producera i dagens nuläge.

/Rant end.

Och nu kommer råd du kan använda till nåt. Titta o leta efter begagnat, du kan hitta lite äldre förstärkare (Pioneer, Yamaha, Sony, och Hi-fi klubbens gamla grej och märken från 90 talet) omkring i alla landets second-hand butiker, det är en REN GULDGRUVA!

Jag har samlat ihop ett surround/stereo som får dagens grej till att verka som Barbie leksaker jämförd. Hittade två Sharp 270W (inte musik effekt, äkta watts!) med gigantiska 12" basar (2 styck per högtalare), meterhöga bjässar, fann nån gedigen Jamo center högtalare som nån tv butik hade liggandes, och ett par kraftiga 70w Micro högtalare från JVC som Surround Högtalare.
Och en gammal Pioneer surround förstärkare från den tiden dom faktisk satsade på kvalité och inte pris, men var modern nog att ha 5.1 Surround, Dolby Digital och även DTS (som är mycket bättre än Dolby Digital). Den har även gamla surround modes som Dolby ProLogic I och II, som funkar utmärkt på div. You Tube videos, och gamla VHS /DVD och andra film format.

Det hela kostade mig ca 3500,-

Tja, fast det är inte hela sanningen, det gick ytterliga 1000,- spänn till att köpa andra högtalare FÖRE jag fann dom begagnade högtalarna som låter som JAG vill dom ska låta, alltså maffig lyd, med hög kvalité. Och dom är bara att slänga, för gamla högtalare är alltid en satsning som kan slå fel 50-50 då dom ofta är utspelade, och i många fall - gummin kring elementen ruttnar, detta går dock att reparera om du hittar högtalare som är så dyra att det är värd att restorera dom.

Så totalt 4500,- för hela "experimentet".

Men det är det hela värd, ljuden är min 75" tummare värd, hemmabio i världsklass. Har jämnförd den med vår lokala biograf och ljudet i biografen låter urvattnad och tråkig, medan här hemma spelas det så hela 3 etagers huset skakar o knasar. Ljuden är så stärk att när stenen som Indiana Jones löper från rullar och kraschar känns helt inuti benen i kroppen. Guldkompassen (Narnia) är en jättebra demo på hur äkta Film Musik och ljud ska upplevas, är som ren drog - det ska bara höras och kännas.

Så kolla lite omkring efter guldet, testa lite, våga köpa lite gammalt "skräp" här och där, en dag hittar du jackpot.

Lite tips till nybörjaren:

- Kolla att din förstärkare kan ta 4- 16 Ohms Högtalare och att det går an att ställa in olika högtalare typer för båda Center, Front och Back. Det är viktig att förstärkaren kan ställas in till olika "Watts/styrka" och "Ohm's" på varje sett högtalare!

- OBS: Kolla att förstärkaren har OPTISK ljudingång!

- Använd aldrig 4 Ohms högtalare på t.eks ett 8 Ohms anlägg, och inte 16 Ohms på 8 Ohms anlägg etc. Dom verkligen bra förstärkare har "options" för detta och du kan sätta detta under inställningarna.

- Akta polariseringarna. Inte alla högtalare är lika, hittar du Bose högtalare, så är dom inverterade, och mår bäst med en Bose förstärkare.

- Kolla så att högtalarna är snygga i elementen, känn gärna lite på dom om dom är "spänstiga" o "strama" och inte för lätta att trycka tillbaks. Fingrarna bort från center-bullen dock Finns för många klåpare som absolut ska trycka in dom där, går dock att fixa med en liten sugkopp.

- Lukta på basarna, luktar det bränt så är dom nog rikligt inkörda, håll dig borta från dom.

- Kolla diskant högtalarna, dom är ganska ofta paj, men går att byta billigt. Det är baserna som är riktig dyra.

Gör du detta - sparar du miljön och Hi fi får nytt liv, och du sparar hur mkt pengar som helst, och du kan få ljud i världsklass som ingen "unga" människor (tyvärr) har upplevd idag. Jag har demonstrerat ljudet för den yngre generation och dom har alla blivit insta-fans av detta, då dom aldrig har upplevd eller hört nåt liknande.

Ja du, stavkoll och faktakoll som alltid :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

Bra val, du kommer ha användning av det där i många år. bra ljud kräver mycket storlek. Och därför är Soundbars och Sonos och vad allt nu kallas ren trams. Har själv ett enklare Yamaha system 5.1 jag köpte begagnat. Men det springer ändå åttor runt alla praktiska system som kallas "hifi" för absurda summor. Nej usch för den tragiska trenden med praktiska system trots man har plats. Förlåt om jag lät arg

Haha det tycker jag ej, jag tar gärna imot alla svar som kommer för jag är helt lost i detta..
En vanlig Svensson som jag behöver inte dom värsta grejerna.
Jag vet en gammal klasskompis han har ett system för runt 500k finns i alla prisklasser. Men han har de som hobby o är väldigt intresserad av sånt.
Han hade bara skrattat åt mig om jag hade frågat om hjälp, dock ej pratat med han på minst 15år bara sett när han lagt ut på undra/Fb om sakerna

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

ja soundbars är det man väljer för att få nått som låter som det man förr kunde förvänta sig att tvn i sig självt presterade.

Nej, man väljer det för att det inte tar upp någon stor plats. Nu valde jag förvisso en Sennheiser, som inte är den minsta modellen, men den ser väldigt liten ut på väggen mellan tv:n och tv-bänken.

Hade först tänkt flytta ned högtalare och stereo från vardagsrummet, men då hade vi behövt komplettera med några fler högtalare och en flerkanalsförstärkare istället. Finns tyvärr inget utrymme för det där vi valde att ha filmhörnan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej, man väljer det för att det inte tar upp någon stor plats. Nu valde jag förvisso en Sennheiser, som inte är den minsta modellen, men den ser väldigt liten ut på väggen mellan tv:n och tv-bänken.

Hade först tänkt flytta ned högtalare och stereo från vardagsrummet, men då hade vi behövt komplettera med några fler högtalare och en flerkanalsförstärkare istället. Finns tyvärr inget utrymme för det där vi valde att ha filmhörnan.

De enda som har försökt göra nått seriöst av konceptet docka/sounbar i modern tid är Behringer med sin Inuke Boom, den tillverkades på riktigt och gick att köpa för $ 30 000.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej, man väljer det för att det inte tar upp någon stor plats. Nu valde jag förvisso en Sennheiser, som inte är den minsta modellen, men den ser väldigt liten ut på väggen mellan tv:n och tv-bänken.

Det finns ju inget principiellt skäl till att en sondbar INTE skulle kunna vara bra. Tvärt om.
Personligen är jag lite reserverad till hur "fusk 5.1" låter. Dvs att försöka skapa 5.1 ljud från en högtalare (även om den har 13 element) tycker jag låter mer skumt än bra oberonde av högtalare.

Av dom jag hört så står denna i en klass för sig https://www.naimaudio.com/mu-so
Fantastik dialog och mycket bra på musik. Två kanaler så den försöker inte leka 5.1 system heller.
Givetvis når man inte samma höga volymer som ett stort system men förutom det så.
Jag överväger att skaffa en trots ett ok 5.1 system för när man tittar på tv, som debatter, tv serier, fakta program och mycket annat så är en bra sondbar ofta bättre än ett 5.1 system.
Även en hel del film för all film är ju inte snurrande helikoptrar och explosioner och annat effekteri.
En sondbar typ den jag nämner Mu-so går ju även då använda som centerhögtalare i de fall man vill se film med 5.1 ljud eller mer. Hur den står sig mot Sennheiser vet jag inte då jag inte hör den senare under vettiga betingelser. Det jag hört av fusk 5.1 har dock inte direkt övertygat oberonde av fabrikat men den kan förmodligen ge ett alldeles utmärkt ljud i övrigt.
Jag tycker framväxten av sondbars är rätt naturlig. TV:n som nu mer är platt har ju ingen fysik plats för rimliga högtalare längre. Hänger man då en platt tv på väggen med rätt usla högtalare så blir ju ljudet inte imponerande direkt. Behovet av bättre ljud finns ju även vi rätt måttliga ljudkrav. Personligen lär jag på sikt övergå till ett trådlöstsystem av högtalare med en center typ den nämnde och ett antal satelliter trådlösa som ger bio - multikanal ljudet. Tiden med högtalakabel för mulikanal är i sitt slutskede och den kommer inte att bli saknad
Dessutom är det troligt att ett traditionellt tvåkanal stereo system kommer ha sin plats även det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Det finns ju inget principiellt skäl till att en sondbar INTE skulle kunna vara bra. Tvärt om.
Personligen är jag lite reserverad till hur "fusk 5.1" låter. Dvs att försöka skapa 5.1 ljud från en högtalare (även om den har 13 element) tycker jag låter mer skumt än bra oberonde av högtalare.

Av dom jag hört så står denna i en klass för sig https://www.naimaudio.com/mu-so
Fantastik dialog och mycket bra på musik. Två kanaler så den försöker inte leka 5.1 system heller.
Givetvis når man inte samma höga volymer som ett stort system men förutom det så.
Jag överväger att skaffa en trots ett ok 5.1 system för när man tittar på tv, som debatter, tv serier, fakta program och mycket annat så är en bra sondbar ofta bättre än ett 5.1 system.
Även en hel del film för all film är ju inte snurrande helikoptrar och explosioner och annat effekteri.
En sondbar typ den jag nämner Mu-so går ju även då använda som centerhögtalare i de fall man vill se film med 5.1 ljud eller mer. Hur den står sig mot Sennheiser vet jag inte då jag inte hör den senare under vettiga betingelser. Det jag hört av fusk 5.1 har dock inte direkt övertygat oberonde av fabrikat men den kan förmodligen ge ett alldeles utmärkt ljud i övrigt.
Jag tycker framväxten av sondbars är rätt naturlig. TV:n som nu mer är platt har ju ingen fysik plats för rimliga högtalare längre. Hänger man då en platt tv på väggen med rätt usla högtalare så blir ju ljudet inte imponerande direkt. Behovet av bättre ljud finns ju även vi rätt måttliga ljudkrav. Personligen lär jag på sikt övergå till ett trådlöstsystem av högtalare med en center typ den nämnde och ett antal satelliter trådlösa som ger bio - multikanal ljudet. Tiden med högtalakabel för mulikanal är i sitt slutskede och den kommer inte att bli saknad
Dessutom är det troligt att ett traditionellt tvåkanal stereo system kommer ha sin plats även det.

Jag tror det dröjer innan trådlösa surroundkanaler kommer att användas i seriösa system för man måste ändå ha kraftförsörjning via kabel, dessutom finns det ingen öppen standard för hur signalöverföringen ska ske utan de enklare system som finns idag använder alla egna proprietära system.
Kanske kommer nån gång men det är långt bort i tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e@s:

Haha det tycker jag ej, jag tar gärna imot alla svar som kommer för jag är helt lost i detta..
En vanlig Svensson som jag behöver inte dom värsta grejerna.

Du har ju ett antal högtalare, var du nöjd med dom tidigare, varför skulle du inte vara nöjd med dom nu?
Du behöver något att driva dom md och du har ett fullt rimligt förslag som är helt ok.
Dynavoice challenger serien högtalare är nog den mest prisvärde serien som Dynavoice har.
Är du nöjd med dom så varför byta?
Ett byte ska ju ge någon uppenbara fördel, som att det låter bättre eller tar mindre plats.
Många har ju som hobby att prova och byta prylar hel tiden. Men har man inte den läggningen utan har det "bara" för att ha bra ljud och är nöjd med ljudet finns ju inget skäl att börja på byta något heller.
Jag skulle INTE rekommendera någon köpa dina låder dock. Dels för jag anser att köpa två bra är bättre än fem halvbra.
Dels för att det trots allt känns lite gubb VARNING över det hela
Jag menar hur modern känns det med en platt TV på väggen och sedan en ... högtalare... som sticker ut 25 cm framför tv?
Center högtalaren som du har och som inte är stor för att vara en center har ett djup på 20 cm med basreflex portar bakåt.
Då ska den monteras 10 cm från vägg och kommer därmed att sticka ut 20 cm från tv... snyggt.. nej satan.
Krasst.. det borde vara skottpengar på den som konstruerar en center, väggmonterad högtalare med basreflexportar bakåt.

Förstärkaren du tänker köpa kräver mer eller mindre en egen möbel för den är STOR och för att dölja all förbenade kabel.
Hur 70 tal känns inte det?
Den största sondbar du kan hitta (som finns nämnd i tråden sennheiser) har ju mindre djup och höjd än din center ... den går ju ha på en vägg utan att man blir blind av fulheten den skapar på väggen.
Jag har letat efter en center och i stort alla är ju som din... åt helvete för stora... det blir ju så fult så man bara av den anledningen håller på slänga ut systemet. En center max storlek som sennheiser baren är mer än stort nog för att göra en bra center.. varför göra dom större? mindre djup mindre höjd men mer bredd .. som en sounbar skulle vara en modern center.
Lite anpassning till dagens TV liksom...
Så det är ju inte för att din lådor är dåliga jag inte skulle ge rådet att köpa dom utan för att storleken, inte minst på centern, känns så--- 70 tal anpassade till en tv 26 tum med crt rör... men så ser dom flest ut, även mina..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

En grej jag har upplevd i dom många år jag har levat är att det är inte allt som blir bättre, en av dom tingen som har gått ner är äkta Hi-fi och inte minst volymstyrka, då Hi-fi är dyrt att producera, och folk vill ha allt gratis eller billigt idag. Därför blir special grej som även "normal" Hi-fi (det som var standarden från 70 till 90 talet) svindyrt idag.

Jag har jagat bra ljud med ljus o lyktar i många år dom senaste åren, men det finns bara inte viss du inte vill punga ut med grej i 50-100K klassen då, och det vill man ju inte. På 80-90 talet fanns inte internet för vanliga brukare, och underhållning det var stort sätt Hi-fi och Musik, så det var massproducerat och blev relativt billig för dom flesta.

Men nåt hände när mobilernas intåg tog fart, och CD'n / kassetten och Vinyl försvann som ditt dagliga medium, folk lyssnade till musik på internetet och mobiler, hörlurar etc. och det där med hemma stereo försvann totalt. Du får knappas köpa ett Micro-stereo anlägg idag. Allt som säljs är billiga tunna soundbars med en enkel liten bas, eller en eller anden mobil-Bluetooth "disko" högtalare i mono.

EEee Vaa?
Är väl inget fel på dagens utbud. Finns ju hur mycket som helst att köpa.
Den där massmarknads stereon från 70 talat som mest var ett bredbandselement i en pappkartong som köptes på tempo är det väl ändock ingen som saknar. Normal stereon var inte annat är rent skräp och .. vem saknar den?
Likaså volymvansinnet där man skulle till varje pris spela högt, med tinnitus och hörselskador som följd, för vackert gick inte alls spela för allt distade fruktansvärt och skivorna var raspiga och banden brusade. Den där volymstarka så kallade HI-FI.. var ju bara massa volym och distrioton .. det lät ju fullständigt skit.. Vem saknar det?
Det lilla som lät någotsånär har överlevet och kan väl vara användbart än i dag. Tekniken är ju mogen så att säga.

Du skriver lite om din högtalare med 2 tolvor.. jo så var det... hög verkningsgrad till priset av obefintligt linjärslaglängd. Högt delade. Dom komprimerade ljudet till en gröt och frekvensgången var som ett kamfilter.. men det lät ... högt... helst toppade med något horn som bara väste och ett obefintlig mellanregister.. det var tider det.. tider av.. missljud.. hade man ett texthäfte och kunde låten utantill kunde man i bland följa med i sången. Höra vad som sjöngs .. det gick inte.. man hörde det fanns trummor med .. men aldrig vilken.. du menar väl inte på allvar du saknar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

EEee Vaa?
Är väl inget fel på dagens utbud. Finns ju hur mycket som helst att köpa.
Den där massmarknads stereon från 70 talat som mest var ett bredbandselement i en pappkartong som köptes på tempo är det väl ändock ingen som saknar. Normal stereon var inte annat är rent skräp och .. vem saknar den?
Likaså volymvansinnet där man skulle till varje pris spela högt, med tinnitus och hörselskador som följd, för vackert gick inte alls
för allt distade fruktansvärt och skivorna var raspiga och banden brusade. Den där volymstyrka så kallade HI-FI.. var ju bara massa volym och distrioton .. det lät ju fullständigt skit.. Vem saknar det?
Det lilla som lät någotsånär har överlevet och kan väl vara användbart än i dag. Tekniken är ju mogen så att säga.

Du skriver lite om din högtalare med 2 tolvor.. jo så var det... hög verkningsgrad till priset av obefintligt linjärslaglängd högt delade. Dom komprimerade ljudet till en gröt och frekvensgången var som ett kamfilter.. men det lät ... högt... helst toppade med något horn som bara väste och ett obefintlig mellanregister.. det var tider det.. tider av.. missljud.. hade man ett texthäfte och kunde låten utantill kunde man i bland följa med i sången. Höra vad som sjöngs .. det gick inte.. man hörde det fanns trummar med .. men aldrig vilken.. du menar väl inte på allvar du saknar det?

jag har till och med att jag har ett nedärvt loudness filter från den eran, som helt enkelt bara förstör ljudbilden.
Moddade det med XLR IN/UT och har använt det som effekt ett par gånger på live-gig via en return på mixern...

Och enda anledningen till att jag använt det är att för att få det där "fläskiga soundet" som fanns på 70-80 talets "HI-FI" system som många hållt så kärt.

Men åter till tråden:
TS, om dina lådor inte spelar, eller spelar skit så kan det vara riktigt enkla fel att åtgärda, vanligt är till exempel att gummit torkat i konerna, och då kan man behöva göra en omkoning
vilket är ett billigt sätt att få liv i systemet igen.
För det mesta räcker t.ex dynavoice eller Cerwin Vega för hemmaanvändare, men om man vill kan man spendera hur mycket som helst.
Jag har till exempel kollat på Dali Spektor 6 på Hifi-klubben, vilket var den högtalare som mätte upp bäst resultat med min handmätare och enligt mina öron var den bästa golvaren hifi-klubben hade att erbjuda. och det är inte den dyraste lådan direkt.
Oftast är det samma grejer med olika mycket faner och polish på utsidan av lådan, så är man nöjd är man nöjd.
Viktigare att ha bra gardiner, en fluffig matta och en rejäl filt i soffan för bra ljud än en högtalare för 100tkr. en "tillräckligt" bra högtalare kostar sällan mer än 10k/par, och steget ska inte kosta mer än så heller.

Är bara vid extrema applikationer t.ex PA-anläggningar där jag kan motivera att lägga mer, men den diskussionen kan jag ta i en annan tråd.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nbwu:

TS, om dina lådor inte spelar, eller spelar skit så kan det vara riktigt enkla fel att åtgärda, vanligt är till exempel att gummit torkat i konerna, och då kan man behöva göra en omkoning
vilket är ett billigt sätt att få liv i systemet igen.

Ljudfokus säljer löselement till dynavoice både som reservdelar och för hembyggare om man frågar, alltså elementen som ingår i lådorna med riktiga datablad. Finns säkert fler än dom som säljer men dom har jag köpt i från och reparerat ett par.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Ljudfokus säljer löselement till dynavoice både som reservdelar och för hembyggare om man frågar, alltså elementen som ingår i lådorna med riktiga datablad. Finns säkert fler än dom som säljer men dom har jag köpt i från och reparerat ett par.

Se där, då kan det till och med bli ännu billigare/enklare beroende på vilken väg man går!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Hej !

Har ett hemmabiopaket på övervåningen som ej är inkopplat, dock saknar jag förstärkare till det.
Är det värt att köpa en ny förstärkare för detta ? Det är ju inga nya grejer precis!
Hade först tänkt att köpa Sonos hemmabio dock kostar det 22000kr, så kanske de är värt att lägga några tusen på en redig förstärkare istället. Sist jag hade det inkopplat så spelade det rätt bra!
Så vad tycker den kunniga, är det värt att köpa till förstärkare eller köpa ett helt nytt paket ?

Centerhögtalare: Dynavoice challenger c-5 ex
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-c-5...

Vägghögtalare: Dynavoice challenger 5-5 ex
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-s-5...

Golvhögtalare: Dynavoice challenger m-65 ex
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-m-6...

SUB : XTZ 99 W10.16

Mvh Andreas

Jag kör själv en Denon 1804 (ingen HDMI på denna, men finns antagligen på nyare modeller). Har inga problem att använda dom senaste varianterna av Dolby Digital / Atmos etc med en optisk kabel.

Det viktigaste är nog att testa dina högtalare mot förstärkaren för att få rätt bas- / diskantupplevelse etc. Min förstärkare kostade ca 5000 kr. Så en prislapp mellan fem och tiotusen ger väldigt mycket förstärkare skulle jag säga. Att satsa mer pengar än så skulle jag säga bara är intressant för väldigt speciella behov eller extrema anläggningar som cosmonova.

När det gäller ljudet i övrigt så är ändå högtalarna det viktiga.

Förstärkaren jag har är några år på nacken och när jag bytte högtalare till ett paket för ca 50 000 kr (inkluderade Blu-ray spelare). så blev ändå ljudupplevelsen väldigt mycket mer.

Om du inte är nöjd med dina högtalare i dag så kommer nog inte en ny förstärkare göra någon skillnad, men det låter mer som du inte äger någon förstärkare så jag skulle satsa på en förstärkare först.

Tänk på att du inte kan få hur mycket bio-upplevelse som helst hemma. Speciellt inte i lägenhet då ditt vardagsrum aldrig ger en perfekt bio-upplevelse utan en total ombyggnad med 300" duk och mer än 5 meter till första raden.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag kör själv en Denon 1804 (ingen HDMI på denna, men finns antagligen på nyare modeller). Har inga problem att använda dom senaste varianterna av Dolby Digital / Atmos etc med en optisk kabel.

Det viktigaste är nog att testa dina högtalare mot förstärkaren för att få rätt bas- / diskantupplevelse etc. Min förstärkare kostade ca 5000 kr. Så en prislapp mellan fem och tiotusen ger väldigt mycket förstärkare skulle jag säga. Att satsa mer pengar än så skulle jag säga bara är intressant för väldigt speciella behov eller extrema anläggningar som cosmonova.

När det gäller ljudet i övrigt så är ändå högtalarna det viktiga.

Förstärkaren jag har är några år på nacken och när jag bytte högtalare till ett paket för ca 50 000 kr (inkluderade Blu-ray spelare). så blev ändå ljudupplevelsen väldigt mycket mer.

Om du inte är nöjd med dina högtalare i dag så kommer nog inte en ny förstärkare göra någon skillnad, men det låter mer som du inte äger någon förstärkare så jag skulle satsa på en förstärkare först.

Tänk på att du inte kan få hur mycket bio-upplevelse som helst hemma. Speciellt inte i lägenhet då ditt vardagsrum aldrig ger en perfekt bio-upplevelse utan en total ombyggnad med 300" duk och mer än 5 meter till första raden.

Har byggt en del Surround lösningar mm. för event-lokaler, och det går åt kopiösa mängder steg.
Senast körde vi 10.6 surround, och då gick det åt 11 slutsteg, 5 till toppar (2.5kw/ch) och 6 till basar (bryggade 6000w 4ohm)
Och då är det stor skillnad på en "hemma-watt" och en "proffs-watt" vi gjorde ett kul test med ett hemmabiosteg och ett enkelt proffs slutsteg som var rateade ca 10 w ifrån varandra vid 4 ohm, enorm skillnad i kraft och volym ut ur högtalaren.
vi kanske gick lite väl budget på hemmasidan, då det var en av kollegorna som hade ett steg som skulle pensioneras men ändå.

Så att få en bio-känsla hemma, det är det få som har säkringar till
Men man kommer långt på en ordentlig sub och tillräckligt många satelliter, med ett enkelt hemmasteg och tid så kan man uppdatera vartefter tills man har en "superanläggning".

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

EEee Vaa?
Är väl inget fel på dagens utbud. Finns ju hur mycket som helst att köpa.
Den där massmarknads stereon från 70 talat som mest var ett bredbandselement i en pappkartong som köptes på tempo är det väl ändock ingen som saknar. Normal stereon var inte annat är rent skräp och .. vem saknar den?
Likaså volymvansinnet där man skulle till varje pris spela högt, med tinnitus och hörselskador som följd, för vackert gick inte alls spela för allt distade fruktansvärt och skivorna var raspiga och banden brusade. Den där volymstarka så kallade HI-FI.. var ju bara massa volym och distrioton .. det lät ju fullständigt skit.. Vem saknar det?
Det lilla som lät någotsånär har överlevet och kan väl vara användbart än i dag. Tekniken är ju mogen så att säga.

Du skriver lite om din högtalare med 2 tolvor.. jo så var det... hög verkningsgrad till priset av obefintligt linjärslaglängd. Högt delade. Dom komprimerade ljudet till en gröt och frekvensgången var som ett kamfilter.. men det lät ... högt... helst toppade med något horn som bara väste och ett obefintlig mellanregister.. det var tider det.. tider av.. missljud.. hade man ett texthäfte och kunde låten utantill kunde man i bland följa med i sången. Höra vad som sjöngs .. det gick inte.. man hörde det fanns trummor med .. men aldrig vilken.. du menar väl inte på allvar du saknar det?

Hahaha, bra, du kan få mig att garva så här

Ja du, jag förstår alldeles utmärkt vad du menar, är gammal service-tekniker och har rikligt med grej att mäta ljudet så det låter som det ska, finns bara EN sak, alla är vi olika, och vi tycker olika om ljud. Grötljud får du inte här (du trodde väl att det var 2 basar och en tweeter) Nej du, finns flera element med, och så har jag testat med högkvalitativ mikrofon, tongenerator och oscilloskop och tunat ljudet så gott det nu kan låta sig göra, och så lite extra för mina egna öron som jag tycker och inte vad som är "korrekt".

Bas ska inte konstant bullra då har du fruktansvärt dåligt filter, basen ska vara "stram" på dom kring 20-65 Hz (100 Hz går det med), Centern är bra på vokaler, riktig bra på dom - och det är den jo gjord för. Allt det här kan du googla dig till, så jag tänker inte peta mera mera än som så.

Dessutom, stärk volym betyder inte "så högt som möjligt" men att det kan leverera där det SKA levereras och NÄR, t.eks vid en explosion, eller en bra rytm. Ja det tar lite plats, men det är priset för att även på lågt volym, en Bass ljud ska spridas så jämnt och "djupt" som möjligt, detta uppnår du bara inte med små högtalare. Det ger en helt annan känsla.

När det gäller min hörsel, är den utmärkt för min ålder, jag hör upp till 17.5 KHz och det är mkt. bra för en på 50+ år. Då jag var ung var jag nu närmast bat-man och fångade upp frekvenser helt uppe i 23 KHz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Hahaha, bra, du kan få mig att garva så här

Ja du, jag förstår alldeles utmärkt vad du menar, är gammal service-tekniker och har rikligt med grej att mäta ljudet så det låter som det ska

När det gäller min hörsel, är den utmärkt för min ålder, jag hör upp till 17.5 KHz och det är mkt. bra för en på 50+ år. Då jag var ung var jag nu närmast bat-man och fångade upp frekvenser helt uppe i 23 KHz.

Jo ja jag antar du använt din "grej" för att mäta ljudet. Det brukar vara så.
Håller dig du lite till naturlagar och fakta är det ju så att volymen skaps ju i dessa system med som jag skrev kort linjär slaglängd. Det ger hög verkningsgrad MEN komprimerar ljudet katastrofalt när du drar upp volymen. Det är ju ren fysik och inget du kan mäta bort. Effekttåligheten skapads med höga delnings frekvenser relativt elementens storlek vilket per automatik ger dålig frekvensgång och distorsion. Det kan du heller inte mäta bort. Stor baffel, vilket är en nödvändighet ger även den stor negativ påverkan... Resultatet blir ju ett hårt komprimerat ljud med mängder av distorsion när du spela högt och usel frekvensgång. Det kan du liksom inte ratta bort. Din hörsel.. jag har hört likande påståenden många gånger från volym dårar... i inget fall har dom kunnat verifiera sin hörsel men oftast har dom haft tinnitus.. Den där ubermänniskan med superhörsel är en myt .. och hör du inte hur systemet komprimerar och blir olinjärt när du drar på kan det inte vare mycket bevänt med din hörsel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Jo ja jag antar du använt din "grej" för att mäta ljudet. Det brukar vara så.
Håller dig du lite till naturlagar och fakta är det ju så att volymen skaps ju i dessa system med som jag skrev kort linjär slaglängd. Det ger hög verkningsgrad MEN komprimerar ljudet katastrofalt när du drar upp volymen. Det är ju ren fysik och inget du kan mäta bort. Effekttåligheten skapads med höga delnings frekvenser relativt elementens storlek vilket per automatik ger dålig frekvensgång och distorsion. Det kan du heller inte mäta bort. Stor baffel, vilket är en nödvändighet ger även den stor negativ påverkan... Resultatet blir ju ett hårt komprimerat ljud med mängder av distorsion när du spela högt och usel frekvensgång. Det kan du liksom inte ratta bort. Din hörsel.. jag har hört likande påståenden många gånger från volym dårar... i inget fall har dom kunnat verifiera sin hörsel men oftast har dom haft tinnitus.. Den där ubermänniskan med superhörsel är en myt .. och hör du inte hur systemet komprimerar och blir olinjärt när du drar på kan det inte vare mycket bevänt med din hörsel..

Det är inte så svårt att mäta hur hög frekvens du kan höra.

Då jag var 18 år gammal arbetade jag i en elektronikbutik, jag reparerade datorer och samlade ihop fjärrkontroller till flyghangarer, men det är irrelevant, jag och en medarbetare fick en Funktionsgenerator (det är ett mätinstrument som kan generera sinus, triangel och puls kurvar). På skoj kopplade vi till en tweeter högtalare till generatorn, och testade hur hög frekvens vi kan uppfånga, jag testade upp till 23 KHz, och det litade min kollega absolut inte på (som du) för det är verkligen inte normalt, men så bad honom mig att gå upp till andra våningen (trappen, ljudet kan reflektera) och frågade mig 20-30 gångar om generatorn var påslagen eller ingen ljud, och jag hörde ljudet och svarade korrekt varje gång.

Sen har hörseln ju försvagats med åren, men jag testar nu och då, eftersom jag har tongenerator / funktion generator, men det kräver dock en högtalare som kan hantera frekvenser från 10-25 KHz om du ska testa detta. Senaste gång jag testade mig själv kan jag höra 17.5 KHz, högre än detta kan jag inte längre.

Har du ett ljudkort, och högtalare, t.eks hörlurar kan du även testa detta på din PC på dig själv online, dock säger det ju inte nåt om hur sensitiv du är inom frekvensområdet:

https://www.szynalski.com/tone-generator/

En liten WARNING till dom som tänker att testa själva med denna testen. Var försiktig med volymen, skruva inte upp volymen för högt när du testar frekvenser över 10 KHz, detta kan skada din hörsel, och använd detta inte som ett "professionelt" resultat, för det är bare en indikation på vilka frekvenser du kan höra och hur bra dina högtalare kan klara av att återge frekvensen.

Var också uppmärksam på att inte alla ljudkort är designat på samma sätt, och att PC's hastighet också spelar nån roll i detta, så harmoniska förvrängningar kan uppstå om din pc är seg.

Warning 2: Personer med tinnitus skal absolut INTE testa sig själva med denna tongenerator!

Olika materialer påverkar också ljudet, såsom resonans som uppstår pga. harmoniska vibrationer mht. material som reflekterar ljudet.

Och vill du lära lite om hur ljud och resonans och material påverkar ljudet - titta lite på denna youtube video:

https://www.youtube.com/watch?v=CKIye4RZ-5k

Till slut vill jag bara uppmana @Mediabrus att hålla en god ton när du försöker att prata sakligt, personangrepp är inte önskat på sweclockers.se - däremot mottas fakta och referenser med glädje och interess.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Jo ja jag antar du använt din "grej" för att mäta ljudet. Det brukar vara så.
Håller dig du lite till naturlagar och fakta är det ju så att volymen skaps ju i dessa system med som jag skrev kort linjär slaglängd. Det ger hög verkningsgrad MEN komprimerar ljudet katastrofalt när du drar upp volymen. Det är ju ren fysik och inget du kan mäta bort. Effekttåligheten skapads med höga delnings frekvenser relativt elementens storlek vilket per automatik ger dålig frekvensgång och distorsion. Det kan du heller inte mäta bort. Stor baffel, vilket är en nödvändighet ger även den stor negativ påverkan... Resultatet blir ju ett hårt komprimerat ljud med mängder av distorsion när du spela högt och usel frekvensgång. Det kan du liksom inte ratta bort. Din hörsel.. jag har hört likande påståenden många gånger från volym dårar... i inget fall har dom kunnat verifiera sin hörsel men oftast har dom haft tinnitus.. Den där ubermänniskan med superhörsel är en myt .. och hör du inte hur systemet komprimerar och blir olinjärt när du drar på kan det inte vare mycket bevänt med din hörsel..

Kort slaglängd och stor konarea låter otroligt bra, ofta väldigt mycket bättre än de flesta som inte hört det kan föreställa sig, jag vet för jag har själv elektrostater, inte världens största men arean är ändå närmare 2 kvadratmeter och jag har också en hifivän som har ett bassystem som består av 64 st 10" element, de slår så lite att man knappt känner att elementen rör sig om man vidrör dem när de spelar så starkt att man börjar fundera på att lämna rummet. Baffelarean är dessutom förhållandevis enorm på båda systemen jämfört med konventionella dynamiska högtalare i vanliga lådor och det är inget problem alls utan väldigt bra, medelstora bafflar (typ stora konventionella fristående lådor) är det som är svårt att hantera, jättesmå och jättelika (en vägg) är ofta bara bra för ljudet.

Jag lovar dig att det oftast är extremt lite kompression i system med stor area och kort slaglängd, de är dessutom extremt linjära och lågdistorderande. Samma principer med att bygga så baffelytan ökas för att ge akustiska fördelar används även i PA system likt JBL VerTec och andra line array system.

https://jblpro.com/en/product_families/vertec-series-tour
https://www.soundonsound.com/techniques/line-arrays-explained

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Det finns ju inget principiellt skäl till att en sondbar INTE skulle kunna vara bra. Tvärt om.
Personligen är jag lite reserverad till hur "fusk 5.1" låter. Dvs att försöka skapa 5.1 ljud från en högtalare (även om den har 13 element) tycker jag låter mer skumt än bra oberonde av högtalare.

Av dom jag hört så står denna i en klass för sig https://www.naimaudio.com/mu-so
Fantastik dialog och mycket bra på musik. Två kanaler så den försöker inte leka 5.1 system heller.
Givetvis når man inte samma höga volymer som ett stort system men förutom det så.
Jag överväger att skaffa en trots ett ok 5.1 system för när man tittar på tv, som debatter, tv serier, fakta program och mycket annat så är en bra sondbar ofta bättre än ett 5.1 system.
Även en hel del film för all film är ju inte snurrande helikoptrar och explosioner och annat effekteri.
En sondbar typ den jag nämner Mu-so går ju även då använda som centerhögtalare i de fall man vill se film med 5.1 ljud eller mer. Hur den står sig mot Sennheiser vet jag inte då jag inte hör den senare under vettiga betingelser. Det jag hört av fusk 5.1 har dock inte direkt övertygat oberonde av fabrikat men den kan förmodligen ge ett alldeles utmärkt ljud i övrigt.
Jag tycker framväxten av sondbars är rätt naturlig. TV:n som nu mer är platt har ju ingen fysik plats för rimliga högtalare längre. Hänger man då en platt tv på väggen med rätt usla högtalare så blir ju ljudet inte imponerande direkt. Behovet av bättre ljud finns ju även vi rätt måttliga ljudkrav. Personligen lär jag på sikt övergå till ett trådlöstsystem av högtalare med en center typ den nämnde och ett antal satelliter trådlösa som ger bio - multikanal ljudet. Tiden med högtalakabel för mulikanal är i sitt slutskede och den kommer inte att bli saknad
Dessutom är det troligt att ett traditionellt tvåkanal stereo system kommer ha sin plats även det.

Ljudvolymen är en av anledningarna till varför jag avskyr riktig bio. Varför ska det vara så hög volym för? Och varför ska volymen gå upp o ner så mycket i filmerna? Varför kan man inte ha en jämn nivå? Tack o lov så är detta enkla saker att ordna med en egen liten hemmabio.

Permalänk
Medlem

Har läst runt på lite olika sidor och till 98% så tycker alla att man får rent o bättre ljud av ett vanligt hemmabiosystem.
Och alla nämner också som vi har skrivit innan att hemmabiosystem med soundbar är smidigt tar inte så stor plats, slippa alla kablar o dylikt, men ljudet falerar där.

Jag inväntar svar från två olika personer som skulle titta nämre på en förstärkare som skulle just passa mig och mina behov så det ska bli intressant o se vad dom rekommenderar

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Har läst runt på lite olika sidor och till 98% så tycker alla att man får rent o bättre ljud av ett vanligt hemmabiosystem.
Och alla nämner också som vi har skrivit innan att hemmabiosystem med soundbar är smidigt tar inte så stor plats, slippa alla kablar o dylikt, men ljudet falerar där.

Jag inväntar svar från två olika personer som skulle titta nämre på en förstärkare som skulle just passa mig och mina behov så det ska bli intressant o se vad dom rekommenderar

Det stämmer helt bra, med ett traditionellt hemmabiosystem i 5.1 eller 7.1 får man absolut det mest kraftiga ljudet från och en grym biokänsla. Det finns ingen soundbar i världen som kommer ens i närheten av samma tryck, känsla och kvalitet.

Högtalarna du har just nu duger i 20+ år till sålänge dem fungerar som dem ska osv.

Toppmärken av förstärkare enligt mig är Yamaha och Onkyo. Yamaha förstärkarna har dem bästa olika ljudprogrammen som man kan leka med, även deras olika sur.decode inställningar är ruskigt bra jämfört mot andra märken.
Jag kör själv med ett 5.1 Yamaha hemmabiosystem (NS serien) sen flera år tillbaka, plus projektor på det, fyfan vad galet bra tryck och ljud det är alltså.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Avstängd

Låt mig ta ett litet sammanfattande inlägg.
1 din soundbar.
Näsvist att fråga men är den rätt inställd? Bakanalera fungerade ju dåligt?
Jag vet inte hur ditt systemen ser ut så jag tar mitt.
Jag har en aris box (tv bredband telia) Från den går det digitalt till tv.
OM jag har ett program med 5 .1 ljud går det då digitalt till min tv och vidare digitalt till ljudsystemet. MEN.. min tv blandar sig i detta. Förvalt så kommer min TV att lägga samman 5.1 till 2 kanaler ut som sedan ljudsystemet försöker dela upp igen. Det blir inget bra. Efter en del letande i menyer fick jag tv;n att göra det jag ville. Bara släppa igenom signalen utan att förändra den och ljudet blev bra.
Har du koll på allt sådant?

Sundbar vs högtalare.
Lite är det ju så att som du ropar får du svar och ropar du till ljuddårar som spelar högt är svaret givet. Högtalare.
Det som skiljer är två saker.
Volym.
En sondbar kan ju aldrig spela lika högt som ett stort högtalarsystem. Fysisk storlek spelar roll för mjölig max volym helt enklet och där är större bättre (högre).
Placering.
En sondbar är fysiskt inte så stor den ligger, sitter där den sitter. Ljudet kan ju inte komma från alla håll rent fysiskt.
Högaltare gör ju att ljudet kan komma från höger vänster framifrån bakifrån på riktigt och uppifrån med atmos. Det går ju inte återskapa en detta helt med en sondbar.
Förutom dessa två uppenbara saker, volym och placering har högtalarsystemet inga fördelar.

Låt mig då ta en tredje aspekt ljud kvalitet som INTE ärt volym eller placering beroende.

Tänk dig en scen där två personer sitta och pratar. En till höger på skärmen och en till vänster på skärmen.

Med dina högtalare så får du då dialog från mest vänster högtalare eller från höger. Du hör så att säga att dom är höger vänster. Det gör du även med en sondbar men kanske inte lite mycket. Men det är nog heller inte viktig för upplevelsen.
Hur låter skälva talet, dialogen. Dvs hur väl låter rösterna som röster som om personer var i ditt rum?
Vinnare är… sondbaren.. I tråden har det nämnts två st. Jag har nämnt en Mu-so och även en sennheiser finns nämnd i tråden. Både dom kommer att vid den jämförelsen fullständigt mosa dina högtalare. Dom är båda väldigt mycket bättre på sådant.
Din egen borde vara bättre även den rätt inställd och rätt placerad. Nu har jag inte hört den och det kan ju vara en misslyckad pryl. Men en sondbar, välbyggd, i dessa prisklasser spöar dina högtalarna alla dagar i veckan på denna senare test (och alla andra test som inte är beroende av volym och placering).
Valet blir alltså ett högt ljud som kommer från rätt plats.. ELLER ett lägre ljud (lägre volym) som kommer från fel plats i bland MEN har bättre klang, tonalt är bättre.
Det kanske inte är så enklet i alla fall?

Permalänk
Avstängd

En komplettering till förgående inlägg.
Låt säga du tar Mu-so eller sennheiser som center i ett system. D.V.S ser dom som bara center högtalare och ska matcha dom med en center högtalare i ditt system då får du sikta på en center för runt 10 000.. tio gånger mer än vad din center kostar.
I film ligger mest ljud i centerhögtalaren.. tänkvärt kanske?