PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Skrivet av markiiie:

Just det, och det var det jag gjorde. För jag vägrade tro på att en bevakning räknas som en kö. Därför sade jag emot en annan forummedlem när han påstod det innan vi andra visste någonting.
Chatten berättade sen samma sak för mig, att en bevakning i detta fall är deras form av kösystem.

Jag tycker inte om det!

Aja jag kommer dubbelkolla och stå utanför Kjell och Company imorgon oavsett. Man kan ju alltid hoppas hahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggiiiss:

Aja jag kommer dubbelkolla och stå utanför Kjell och Company imorgon oavsett. Man kan ju alltid hoppas hahah

Jag vet inte om det gäller fortfarande, men jag tror inte att de får sälja i butik än.
Eller vad har du för plan med att stå utanför lilla Kjelle i morgon?

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Skrivet av markiiie:

Jag vet inte om det gäller fortfarande, men jag tror inte att de får sälja i butik än.
Eller vad har du för plan med att stå utanför lilla Kjelle i morgon?

Nä, stämmer, dom har en befintlig kö som alla inkommande enheter kommer gå till i första hand.
Har en polare som jobbar på Kjelle, bad honom kolla om han kunde sätta upp mig i deras kö. Han skickade en bild på nån intern chatt dom har där det stod att dom får in begränsade volymer och att det inte går att boka, samt att alla enheter dom får in kommer gå till den befintliga kön som är baserad på förbokningar och bevakningar.

Permalänk
Skrivet av Biggiiiss:

Aja jag kommer dubbelkolla och stå utanför Kjell och Company imorgon oavsett. Man kan ju alltid hoppas hahah

Jag råkar jobba på Kjelle så jag har lite information kring detta ärendet. Såvitt jag vet så hade vi på vår hemsida under en väldigt kort period en köpknapp på produktsidan för PS5. Efter ett litet tag insåg de på huvudkontoret vilken sits de satte sig själva och tog genast bort köpknappen från hemsidan. Den hade dock varit uppe på hemsidan tillräckligt länge för att en del beställningar. De konsoler som vi har fått har oavkortat gått till de som hann göra beställningar under det korta tidsintervall köpknappen var uppe. Detta är dock information som uppenbarligen inte spridit sig tillräckligt väl internt därav har flera olika svar getts ut.

Jag personligen har gett upp tanken av att haffa en konsol inom en snar framtid och kikar för tillfället om någon av våra konkurrenter kan stilla mitt spelsug istället.

Permalänk
Skrivet av -AgamemnoN-:

Nä, stämmer, dom har en befintlig kö som alla inkommande enheter kommer gå till i första hand.
Har en polare som jobbar på Kjelle, bad honom kolla om han kunde sätta upp mig i deras kö. Han skickade en bild på nån intern chatt dom har där det stod att dom får in begränsade volymer och att det inte går att boka, samt att alla enheter dom får in kommer gå till den befintliga kön som är baserad på förbokningar och bevakningar.

Men som jag tidigare skrivit så skrev jag upp mig på bevakning för ett tag sedan, men när jag frågade kundservice sa dem att knappen inte borde varit där. Jag har inte fått något mejl som bekräftat att jag är med i bevakning, är jag i kön eller hade jag otur att jag skrev in vid fel tillfälle?

Permalänk
Skrivet av Kjelle4life:

Jag råkar jobba på Kjelle så jag har lite information kring detta ärendet. Såvitt jag vet så hade vi på vår hemsida under en väldigt kort period en köpknapp på produktsidan för PS5. Efter ett litet tag insåg de på huvudkontoret vilken sits de satte sig själva och tog genast bort köpknappen från hemsidan. Den hade dock varit uppe på hemsidan tillräckligt länge för att en del beställningar. De konsoler som vi har fått har oavkortat gått till de som hann göra beställningar under det korta tidsintervall köpknappen var uppe. Detta är dock information som uppenbarligen inte spridit sig tillräckligt väl internt därav har flera olika svar getts ut.

Jag personligen har gett upp tanken av att haffa en konsol inom en snar framtid och kikar för tillfället om någon av våra konkurrenter kan stilla mitt spelsug istället.

Med köpknappen menar du bevakningsknappen eller råkade ni lägga upp en "lägg i varukorg" knapp?

Men som jag tidigare skrivit så skrev jag upp mig på bevakning för ett tag sedan, men när jag frågade kundservice sa dem att knappen inte borde varit där. Jag har inte fått något mejl som bekräftat att jag är med i bevakning, är jag i kön eller hade jag otur att jag skrev in vid fel tillfälle?

Permalänk
Skrivet av Biggiiiss:

Med köpknappen menar du bevakningsknappen eller råkade ni lägga upp en "lägg i varukorg" knapp?

Men som jag tidigare skrivit så skrev jag upp mig på bevakning för ett tag sedan, men när jag frågade kundservice sa dem att knappen inte borde varit där. Jag har inte fått något mejl som bekräftat att jag är med i bevakning, är jag i kön eller hade jag otur att jag skrev in vid fel tillfälle?

Om jag fattade rätt så var det en lägg i varukorgen-knapp. Detta hände ett tag innan konsolen ens hade släppts. Jag har faktiskt inte hört något om att vår bevakningsknapp ska vara något slags kösystem. Detta är ett område som är ganska nytt för många av oss så gissar att det är därför det är så mycket förvirring kring detta. Förhoppningsvis ska vi lära oss av detta och se till alla har tagit del av all information

Permalänk
Skrivet av Kjelle4life:

Om jag fattade rätt så var det en lägg i varukorgen-knapp. Detta hände ett tag innan konsolen ens hade släppts. Jag har faktiskt inte hört något om att vår bevakningsknapp ska vara något slags kösystem. Detta är ett område som är ganska nytt för många av oss så gissar att det är därför det är så mycket förvirring kring detta. Förhoppningsvis ska vi lära oss av detta och se till alla har tagit del av all information

Fasiken då! Aja då får jag hoppas på det bästa, annars får man fortsätta leta...
Man hade nästan velat ha information om detta på hemsidan så att man kan slippa att sitta och hoppas att Kjelle ska få in

Permalänk
Medlem

PS5 SE Dustin 2020-09-17 10:26

Fick kollinummer av Dustin runt fem-snåret eftermiddag den 2021-01-27.

(Har samtidigt avbeställt hos Amazon.se)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bandaren:

PS5 SE Dustin 2020-09-17 10:26

Fick kollinummer av Dustin runt fem-snåret eftermiddag den 2021-01-27.

(Har samtidigt avbeställt hos Amazon.se)

Grattis! Själv är det jäkligt frustrerande när jag beställde mitt PS5 SE 4 månader före dig på webhallen och i förrgår hade de ingen aning om när jag ska få mitt

Webhallen är helt klart fel ställe att förhandsboka eftertraktade produkter på känns det som,

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 740 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | AMD Ryzen 5 1600X@3.6 GHz| Corsair 16GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX| ASUS 1080ti ROG STRIX Gaming | AOC AGON AG271QX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoltham:

Grattis! Själv är det jäkligt frustrerande när jag beställde mitt PS5 SE 4 månader före dig på webhallen och i förrgår hade de ingen aning om när jag ska få mitt

Webhallen är helt klart fel ställe att förhandsboka eftertraktade produkter på känns det som,

Eller så förbokar du tidigare med tanke på att dom legat uppe sen april 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av nik_lin:

Tack för uppdateringen Webhallen fortsätter suga, som vanligt... Deras PS5-launch har verkligen varit patetisk.

Suger, hur då? Aha, sorry. Glömde bort att Webhallen är världens största teknikgrossist och faktiskt enda tillverkare i världen, bortsett från Sony som faktiskt tillverkar PS5.

Errrrrrrrrr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzibo:

Suger, hur då? Aha, sorry. Glömde bort att Webhallen är världens största teknikgrossist och faktiskt enda tillverkare i världen, bortsett från Sony som faktiskt tillverkar PS5.

Errrrrrrrrr..

Suger så som tar på sig sjuka mängder förhandsbokningar på en produkt även långt efter de fått indikationer att den kommer bli en bristvara, undviker att informera folk om hur illa ställt det är tills TRE dagar innan release (för att folk inte ska avbeställa och gå till någon annan medan de hade chansen), misslyckas med att leverera på releasedagen till folk som bokat 2019 (medan de personerna kunde gått in hos mediamarkt m fl och lagt en beställning för leverans på releasedagen någon månad innan releasen), vägrar att informera folk om vilken köplats de egentligen har eller vilka leveranser de väntas få / hur många ex de faktiskt får in (så att ingen ska veta hur illa ställt det är), osv, osv, osv?

Jag gillar Webhallen generellt och har varit trogen kund där i 14 år (egentligen ännu längre men kontot från deras första system försvann), men nej, du kan inte övertyga mig om att de skulle ha skött lanseringen av PS5 bra på ett bra sätt.

De har även varit riktigt usla från black friday och framåt, med extremt långa väntetider på varor som funnits i lager, telefonköer på flera timmar, svarstider från supporten långt över de tre utlovade dagarna, chatfunktion som varit så överbelastad att den varit avstängd dag efter dag efter dag, folk som beställt julklappar typ en månad i förväg utan att få någon information eller leverans innan, etc. Bara gå in och kolla på prisjakts recensioner och läsa om folks bemötande, eller göra som jag och upplev det själv Om de inte klarar av belastningen så får de göra som alla andra och anställa mer personal. Att ett företag som Webhallen har kundtjänst som i princip inte går att nå via telefon, chat eller mail under november och december är inte seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nik_lin:

Suger så som tar på sig sjuka mängder förhandsbokningar på en produkt även långt efter de fått indikationer att den kommer bli en bristvara, undviker att informera folk om hur illa ställt det är tills TRE dagar innan release (för att folk inte ska avbeställa och gå till någon annan medan de hade chansen), misslyckas med att leverera på releasedagen till folk som bokat 2019 (medan de personerna kunde gått in hos mediamarkt m fl och lagt en beställning för leverans på releasedagen någon månad innan releasen), vägrar att informera folk om vilken köplats de egentligen har eller vilka leveranser de väntas få / hur många ex de faktiskt får in (så att ingen ska veta hur illa ställt det är), osv, osv, osv?

Jag gillar Webhallen generellt och har varit trogen kund där i 14 år (egentligen ännu längre men kontot från deras första system försvann), men nej, du kan inte övertyga mig om att de skulle ha skött lanseringen av PS5 bra på ett bra sätt.

De har även varit riktigt usla från black friday och framåt, med extremt långa väntetider på varor som funnits i lager, telefonköer på flera timmar, svarstider från supporten långt över de tre utlovade dagarna, chatfunktion som varit så överbelastad att den varit avstängd dag efter dag efter dag, folk som beställt julklappar typ en månad i förväg utan att få någon information eller leverans innan, etc. Bara gå in och kolla på prisjakts recensioner och läsa om folks bemötande, eller göra som jag och upplev det själv Om de inte klarar av belastningen så får de göra som alla andra och anställa mer personal. Att ett företag som Webhallen har kundtjänst som i princip inte går att nå via telefon, chat eller mail under november och december är inte seriöst.

Haha, anställa personal under en kort peak. Jag tror du missar det faktum att det är en pandemi i världen, vilket påverkar tillverkning av typ allt. Tror man får tänka lite större än bara Webhallen för att förstå distributionskedjan av enheter. Ser man till andra e-handlare i Sverige är Webhallen absolut inte ensamma, detta gäller inte bara PS5 utan grafikkort, RAM-minnen, hårddiskar, kylare, chassin, processorer, mobiltelefoner, skärmar och i princip allt som har en elektrisk komponent. Vänder vi huvudet och blickar mer mot väst (ja, globalt sett då) så är problemet betydligt värre. Ett land som USA med 33 gånger fler människor har inte heller fått speciellt många enheter.

Slutklämmen är att Webhallen är en niss i pilen när det ska tryckas ut begränsat antal enheter globalt av Sony, knappast först i ledet om vi säger så. Att Webhallen, som så många andra butiker runtom i världen fått extremt lite information om releasen gör inte saken bättre.

Jag har varit kund hos Webhallen många år, aldrig stött på några som helst problem, bortsett från när kraven på reklamation var obruten förpackning, men det är ju inte aktuellt längre. Webhallen gör precis exakt det jag förväntar mig att en butik i Webhallens dignitet ska göra.

Ha en bra dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzibo:

Jag har varit kund hos Webhallen många år, aldrig stött på några som helst problem, bortsett från när kraven på reklamation var obruten förpackning, men det är ju inte aktuellt längre. Webhallen gör precis exakt det jag förväntar mig att en butik i Webhallens dignitet ska göra.

"Jag har aldrig haft några problem, så det finns inga problem"

Känns väldigt likt ett uttryck vi utvecklare brukar skämta om:

"It works on my machine"

Kan vara värt att tänka ett steg längre och inse att det finns fler än du som handlar på Webhallen och att alla kanske inte haft samma perfekta upplevelse som du haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

"Jag har aldrig haft några problem, så det finns inga problem"

Känns väldigt likt ett uttryck vi utvecklare brukar skämta om:

"It works on my machine"

Kan vara värt att tänka ett steg längre och inse att det finns fler än du som handlar på Webhallen och att alla kanske inte haft samma perfekta upplevelse som du haft.

Dehumaniseringen av alla som jobbar på Webhallen och andra butiker är riktigt jävla äcklig alltså, vad jobbar ni själva med? Levererar ni perfektion trots att ni är beroende av massa andra faktorer som ni inte kontrollerar?

Edit: Att WH eller andra ska anställa personal för att hantera denna peak, i Sverige... Hur tänkte ni där, jag gissar ni vill att denna extrapersonal ska ha hög/tillräckligt hög kompetens också och inte typ vara vem som helst? Vem med den kompetens tar ett korttidsuppdrag som kan sluta när som helst tänkte ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

"Jag har aldrig haft några problem, så det finns inga problem"

Känns väldigt likt ett uttryck vi utvecklare brukar skämta om:

"It works on my machine"

Kan vara värt att tänka ett steg längre och inse att det finns fler än du som handlar på Webhallen och att alla kanske inte haft samma perfekta upplevelse som du haft.

När påstod jag att min upplevelse är det som gäller för alla? Jag har aldrig påstått att andra aldrig haft problem, eftersom nik_lin skrev om sin upplevelse, vill jag även uttrycka min, vad du sen tycker eller har för upplevelser får ju självklart stå för dig.

Tänka ett steg längre gör jag absolut, vilket du också borde förstå i inlägget jag skrev tidigare.

Permalänk
Medlem

Dustin

PS5 SE 2020-09-17 07:20

Fick också kollinummer på mailen av Dustin igår eftermiddag 27/1.

Visa signatur

ZappaZ the Hallic

Permalänk
Medlem

ifrån webhallens supportforum idag:

Citat:

Nej vi har ingen mer specifik info än om att den ska komma denna vecka!

Liisa Kundservice
en timme sedan

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

ifrån webhallens supportforum idag:

Jaha? Men alla andra på chatten och via telefon sa att den var planerad för den 27e Januari men inte set in stone så att säga.
Ännu en gång olika besked beroende på vem du pratar med...

Dock roligt att hon skriver så för att "denna vecka" är ju bara idag eller imorgon.

Permalänk
Medlem

i lager på netonnet

Permalänk
Medlem

Hann lägga beställning på NetonNet nu.
Tips, betala inte mot faktura för då går inte ordern igenom verkar det som.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Jag hann inte. Rip

Permalänk
Medlem

Tror jag hann med faktura på Netonnet.
Fick en orderbekräftelse iaf. Jobbig väntan nu till man får ett pling att det är skickat.

La order 11.01 typ.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Vad heter programmet för att kolla ÅT lager?

Permalänk
Skrivet av Pias2121:

Vad heter programmet för att kolla ÅT lager?

Distill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pias2121:

Vad heter programmet för att kolla ÅT lager?

Tillägg i webläsaren:
Distill

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Skrivet av Kare:

Hann lägga beställning på NetonNet nu.
Tips, betala inte mot faktura för då går inte ordern igenom verkar det som.

Va väl det som va mitt misstag, valde faktura och försökte gång på gång bekräfta men fick bara ett felmeddelande tills jag fick meddelandet att den va slut.
Kopplade inte att det betalningssättet som va fel, tänkte snarare att det va hög belastning eller nåt. Vilket betalsätt körde du?

edit: Skiten ligger fortfarande kvar i kundvagnen, som ett hån...

Permalänk
Medlem

Jag fick notis från distill och hann norpa en från Netonnet, fått orderbekräftelse på mailen. Valde faktura och det gick igenom. Sjukt. Hittade den här tråden igår och visste inte om distill sedan tidigare, så tack ska ni ha! Har en kollega som lyckades knipa en från cdon i början av december, varit lite avis sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -AgamemnoN-:

Va väl det som va mitt misstag, valde faktura och försökte gång på gång bekräfta men fick bara ett felmeddelande tills jag fick meddelandet att den va slut.
Kopplade inte att det betalningssättet som va fel, tänkte snarare att det va hög belastning eller nåt. Vilket betalsätt körde du?

edit: Skiten ligger fortfarande kvar i kundvagnen, som ett hån...

Samma för mig. Nästa gång...