Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att jag som person är lite som en robot med logiskt tänkande. Jag är inte lika emotionell styrd som normala människor. Så det blir inte missförstånd om något jag säger här är emotionellt tänkande.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Inlägg raderade försök att respektera varandra att attackera för sakens skull hjälper inte.

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

85 per dag är väsentligt mycket mindre än 100 per dag.

Alla som dör är såklart för många. Men att 15% skulle vara en väsentligt stor skillnad. Nej, det är det inte.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Slumpmässighet baserat på hela populationen är vad jag förstår (men jag är på tunn is) en stark forutsättning för den matematiken du nämner, eller hur?

Det stämmer att hur man gör själva urvalet är mycket viktigt och oftare betydligt mer avgörande än storleken på urvalet. Generellt gäller att ju mindre urval, desto viktigare att det är välvalt. Det behöver inte vara slumpmässigt så länge man kan kontrollera för urvalseffekter. Ibland är det fördelaktigt om urvalet inte är slumpmässigt, så länge man kontrollerar det.

Skrivet av 0cool:

Det innebär alltså att det i praktiken är så att för att göra en lika säker undersökning av Kina som av Norge måste man fråga flera personer i Kina än i Norge.

Det beror helt på vad man är ute efter och hur heterogen gruppen är i frågan. I den mån kineser som grupp är mer heterogen än norrmän så stämmer det, om man vill upplösa skillnaden i undersökningen (t.ex. mellan olika regioner), annars inte.

Skrivet av 0cool:

Separat från det argumentet vill jag också understryka att undersökningen vi pratar om här inte har tillräckligt med tillfrågade ens om de faktiskt hade lyckats få garanterat slumpvalda individer från hela befolkningen.

Det tycker jag inte är uppenbart på något sätt, vad får dig att tro det? De är intresserade i skillnader mellan 42 länder, och har i snitt runt 200 tillfrågade per land. Om alla inom varje land hade exakt samma beteende hade det bara behövts 1 tillfrågad per land. Med 200 per land får de en uppfattning om hur fördelningen ser ut och kan jämföra mellan fördelningar i olika länder. För att inte få en skev bild gäller det att man kontrollerar för faktorer man anser viktiga, i detta fall kön och ålder eftersom man kan tänka sig att det finns skillnader i hur man beter sig beroende på dessa, medan t.ex. längd, vikt och hårfärg inte anses relevant.

Ett exempel på en sak de inte kontrollerar för som skulle kunna vara relevant är fördelningen mellan stad och landsbygd. Det skulle kunna ge jämföresleproblem om de t.ex. bara tillfrågade stadsbor i Rumänien och bönder i Argentina. Ett implicit antagande är alltså att de tillfrågade inom varje land har ungefär samma fördelning mellan stad och landsbygd, eller att beteendet inte skiljer därimellan. Här hade det inte hjälpt om man gått upp till 1000 eller en miljon tillfrågade, om de hade samma systematiska bias.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är läskigast med viruset är långtidscovid.

Läste senast om det i oktober..hmm, då hade Försäkringskassan problem: "Enligt Novus beräknas omkring 100 000–150 000 svenskar fortfarande vara sjuka i covid-19 efter 10 veckor. Hos Socialstyrelsen saknas ännu beslutsstöd för bedömning av arbetsförmåga hos långtidssjuka, något som efterlyses av Försäkringskassan" https://www.arbetsvarlden.se/forsakringskassan-vi-behover-ett...

https://arbetet.se/2020/10/22/nu-utforsakras-langtidssjuka-co...
"– Regelverket fungerar inte på nya sjukdomar och behöver ses över. Om man tvingas jobba 100 procent när man knappt kan stå upp och egentligen behöver vård och rehab är någonting fel med vårt gemensamma skyddsnät."

Ser att SBU har ..sammanfattat en enkät:
https://www.sbu.se/sv/publikationer/sbu-bereder/langvariga-sy...

Och det allra senaste är att även milda initiala sjukdomsfall kan ge långvariga problem. Därtill går sådana inte att påvisa via lungorna i en majoritet av fallen. https://www.irishtimes.com/news/health/long-covid-can-affect-...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på hur det ser ut med långtidscovid runt om i världen. Är det hyffsat lika i alla länder? Läste här ovan att det verkar vara kvinnor under 60 som i störst utsträckning får problem efter covid och att det verkar finnas genetiska bakomliggande orsaker.

På min arbetsplats vet jag att det finns en person med långtidscovid, feber i 12 veckor bland annat. Och det var just en kvinna under 60.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det är ju riktigt illa att man enbart får ett skydd på 6-9 månader, lätt att förstå varför det troligen kommer en tredje våg också. Folk som var sjuka under första vågen börja nu förlora sitt skydd?

Troligtvis ja. Det gäller ju enbart antikroppar som man fått när man varit sjuk.
Vet inte hur länge dessa antikroppar man utvecklar från vaccinet kommer att ge. Tror inget vet för tillfället.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Värt att ha i åtanke är t-cellerna kroppen skapat till påföljd av infektion. Av mitt väldigt begränsade intresse för ämnet vill jag minnas att t-cellerna minns hur antikroppar produceras och vid eventuell återinfektion börjas antikroppar produceras igen.
Visar sig att personer som blev smittade av sars fortfarande har t-celler i sina kroppar för just det viruset.
Våra kroppar är ganska fantastiska ändå och det måste dem väl vara för att vi inte alla ska dö direkt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det jag tycker är läskigast med viruset är långtidscovid.

Läste senast om det i oktober..hmm, då hade Försäkringskassan problem: "Enligt Novus beräknas omkring 100 000–150 000 svenskar fortfarande vara sjuka i covid-19 efter 10 veckor. Hos Socialstyrelsen saknas ännu beslutsstöd för bedömning av arbetsförmåga hos långtidssjuka, något som efterlyses av Försäkringskassan" https://www.arbetsvarlden.se/forsakringskassan-vi-behover-ett...

https://arbetet.se/2020/10/22/nu-utforsakras-langtidssjuka-co...
"– Regelverket fungerar inte på nya sjukdomar och behöver ses över. Om man tvingas jobba 100 procent när man knappt kan stå upp och egentligen behöver vård och rehab är någonting fel med vårt gemensamma skyddsnät."

Ser att SBU har ..sammanfattat en enkät:
https://www.sbu.se/sv/publikationer/sbu-bereder/langvariga-sy...

Och det allra senaste är att även milda initiala sjukdomsfall kan ge långvariga problem. Därtill går sådana inte att påvisa via lungorna i en majoritet av fallen. https://www.irishtimes.com/news/health/long-covid-can-affect-...

Det är läskigt ur flera aspekter. Antar att det är lätt hänt att tro man är frisk efter ett par veckor och att man då beter sig mer oförsiktigt. Men i själva verkar kanske man är sjuk och riskerar att fortfarande smitta ner folk?

Eller kan det bli så att man fortfarande är sjuk men ändå inte smittar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det tycker jag inte är uppenbart på något sätt, vad får dig att tro det? De är intresserade i skillnader mellan 42 länder, och har i snitt runt 200 tillfrågade per land.

Det finns en tabell som visar hur många tillfrågade det var per land, och "200 per land" är ytterligare en teoretisk abstraktion som inte stämmer riktigt. Som nämnt, från Kina och Norge frågade de 100 resp 119. Enbart 56 personer från Rumänien.

En snabbkoll på en onlineberäknare uppgav att för att få 95% +-4% behövs 600 tillfrågade. "100 är inte tillräckligt när nätet säger 600" tänkte jag och slängde ut det påståendet i en forumtråd. Det kan ha varit ett misstag förstås. Jag borde hållt mig till det praktiska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Troligtvis ja. Det gäller ju enbart antikroppar som man fått när man varit sjuk.
Vet inte hur länge dessa antikroppar man utvecklar från vaccinet kommer att ge. Tror inget vet för tillfället.

Ingen vet säkert, men pessimismen är troligen lite överdriven.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-moderna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ingen vet säkert, men pessimismen är troligen lite överdriven.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-moderna...

Yep misstänker också en viss övertrohet. Får hoppsa på det bästa, men helt klart kommer inte Covid ta slut 2021, utan detta är mer början på en ny tid där vi får lära oss leva lite annorlunda,

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

En snabbkoll på en onlineberäknare uppgav att för att få 95% +-4% behövs 600 tillfrågade. "100 är inte tillräckligt när nätet säger 600" tänkte jag och slängde ut det påståendet i en forumtråd.

Jag tror det rör sig om ett missförstånd, men om du bifogar en länk till online-räknaren kan vi säkert reda ut det

Om du vill skatta medelvärdet i en kontinuerlig fördelning, säg socialt accepterade avstånd, så beror noggrannheten i uppskattningen på fördelningen. Om t.ex. den verkliga variationen i uppgivna sociala avstånd till främling i en population är normalfördelad som (100+/-30) cm och man har ett urval på 50 personer, så blir den förväntade uppskattningen av medelvärdet (100+/-4.2) cm, dvs man kan uppskatta medelvärdet till 4%. Du får 4.2 cm = sqrt(50 * (30 cm)^2)/50 = 30 cm / sqrt(50) eftersom man adderar standardavvikelser i kvadrat.

Man behöver alltså inga enorma mängder tillfrågade för att få en ganska bra idé om medelvärdet, men hur bra beror som sagt på hur stor variationen är inom populationen.

Permalänk
Skrivet av Don Stroker:

Yep misstänker också en viss övertrohet. Får hoppsa på det bästa, men helt klart kommer inte Covid ta slut 2021, utan detta är mer början på en ny tid där vi får lära oss leva lite annorlunda,

Som klassisk introvert person så har jag inte haft problem med att hålla mig undan, problem dock med att många andra inte gör det.
Jag hoppades att 2020 skulle leda till mer respekt, att folk håller avstånd och att vi skulle bära mask vid förkylningar framöver osv.

Permalänk
Avstängd

Se där ja, en pandemilag i Sverige där verksamheter kan stängas om de inte följer de nya införda restriktionerna:
https://www.svtplay.se/video/29702806/nyheter-direkt/statsmin...

Jag hittade denna när jag läste annat om på Google News för jag såg att utländska tidningar skrev om "Sweden passes new law to issue lockdowns". Intressant också att vissa utländska tidningar väljer att skriva om detta som att "closer to shutting down businesses" (Bloomberg). Eh? Det är endast nedstängda verksamheter som inte följt de nya _lagstiftade_ kraven.

Det kommer att bli kaos i storstäderna tror jag (Malmö, Stockholm, Göteborg). Hur blir det egentligen när halva Stockholm skall handla mat på fredagskvällarna efter jobbet? Någon kärnstadsbo från någon storstad som vet hur det är just nu på fredagar när matvaror skall inköpas? Trängsel? Hostande besökare?

Nu blir det själv att bunkra upp med mer gröt och äppelmos så man slipper gå på affären så ofta detta år. Har redan 20 kg fullkornspasta sedan mitten på förra året, hähä! Skulle bannemig behöva en ny frys för att fylla med ännu mer kycklingfilé och köttfärs!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av poseidon84:

Som klassisk introvert person så har jag inte haft problem med att hålla mig undan, problem dock med att många andra inte gör det.
Jag hoppades att 2020 skulle leda till mer respekt, att folk håller avstånd och att vi skulle bära mask vid förkylningar framöver osv.

Typ sådan här mask då https://www.youtube.com/watch?v=TCnOj5AcICs? Eller menar du kanske munskydd?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Se där ja, en pandemilag i Sverige där verksamheter kan stängas om de inte följer de nya införda restriktionerna:
https://www.svtplay.se/video/29702806/nyheter-direkt/statsmin...

Jag hittade denna när jag läste annat om på Google News för jag såg att utländska tidningar skrev om "Sweden passes new law to issue lockdowns". Intressant också att vissa utländska tidningar väljer att skriva om detta som att "closer to shutting down businesses" (Bloomberg). Eh? Det är endast nedstängda verksamheter som inte följt de nya _lagstiftade_ kraven.

Det kommer att bli kaos i storstäderna tror jag (Malmö, Stockholm, Göteborg). Hur blir det egentligen när halva Stockholm skall handla mat på fredagskvällarna efter jobbet? Någon kärnstadsbo från någon storstad som vet hur det är just nu på fredagar när matvaror skall inköpas? Trängsel? Hostande besökare?

Nu blir det själv att bunkra upp med mer gröt och äppelmos så man slipper gå på affären så ofta detta år. Har redan 20 kg fullkornspasta sedan mitten på förra året, hähä! Skulle bannemig behöva en ny frys för att fylla med ännu mer kycklingfilé och köttfärs!

Är lugnare i city än annanvart. Har flertal butiker inom några hundra meter här på Östermalm och minimal trängsel. Värre i småorter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Är lugnare i city än annanvart. Har flertal butiker inom några hundra meter här på Östermalm och minimal trängsel. Värre i småorter

Nåja... https://www.windy.com/sv/-Webbkameror/Sverige/Norrbottens-l%C...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Är du go eller? Klart det inte är trängsel i Norrbotten utanför Luleå. Då är jag ändå en del i Överkalix.

Det är betydligt mer trängsel i förorter till Stockholm som Haninge, Huddinge, Nacka etc än centrala Stockholm. Systembolaget på Nybrogatan har aldrig varit så tomt som när folk började jobba hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag tror det rör sig om ett missförstånd, men om du bifogar en länk till online-räknaren kan vi säkert reda ut det

Jag använde denna. 95%, 4 interval och population 5mil = 600 sample size.

Vi är ju inne på sidospårens sidospår så jag avböjer nog mattelektionen även om jag absolut behöver den.
Huvudproblemen med studien är ju inte det rent matematiska i vilket fall som helst, vilket vi verkar vara överens om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag använde denna. 95%, 4 interval och population 5mil = 600 sample size.

Tack, som jag misstänkte är det en kalkylator som räknar ut konfidensintervall för binomialfördelningen, dvs svarar på frågan hur många man måste fråga i en population för att få reda på frekvensen av en binär frågeställning med en viss konfidens. Typ, om man vill veta med ett 95%-konfidensintervall på 5 procentenheter hur stor andel som haft covid-19, hur många ska man testa?

Observera att antalet man behöver testa är oberoende av populationsstorlek för stora populationer. Istället för 5 miljoner kan du ju prova att mata in en halv miljon eller 5 miljarder (eller vilken större siffra som helst) så ser du att svaret blir detsamma. I vilket fall är det ett annat problem än den enklare kontinuerliga uppskattningen i artikeln vi diskuterar.

Skrivet av 0cool:

Huvudproblemen med studien är ju inte det rent matematiska i vilket fall som helst, vilket vi verkar vara överens om.

Jag reagerade på att du tyckte att det var alldeles för få tillfrågade för en så stor befolkningsmängd och ville bara rätta till den missuppfattningen eftersom den inte är ovanlig. Jag tycker studien är intressant och relevant, men kanske inte helt entydig. Det den i alla fall visar är väl att de fördomar vi har om social distansering i olika länder/kulturer förmodligen inte stämmer så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det är ju riktigt illa att man enbart får ett skydd på 6-9 månader, lätt att förstå varför det troligen kommer en tredje våg också. Folk som var sjuka under första vågen börja nu förlora sitt skydd?

Anekdotiskt så har en jobbbekant fått Covid19 2 gånger, bekräftat, hon säger att hon tänker ta vaccin så fort hon får. Hon hade det lite mildare andra gången, men inte mycket. Feber ett par veckor typ.

Nu vet vi ju inte hur de olika vaccinerna fungerar på sikt, och hur viruset muterar, men om man ska "utrota" det så ska man ju vaccinera så stor del av befolkningen så snabbt som möjligt, samt hindra inflödet av nya smittade. Att ha krav på vaccin och kanske aktuellt covid-test vid gränspassager tycks rätt lämpligt för turister.

Får hoppas inte svenskar i drivor kastar sig iväg till länder med dålig covid- och vaccinationsstatus i sommar. Allt pekar dock på att vi kommer att stå först i köerna när turistorterna börjar öppna upp på allvar, och att vi kommer att tipsa turister om hur man tar sig till Sverige på enklast möjliga sätt trots lockdown i många länder på vägen.

Skrivet av cyklonen:

Det förekommer att lukt och smak försvinner även av "vanliga" infektioner, och för många förblir det borta resten av livet. Det verkar handla om att nerverna helt enkelt har förstörts av virusets härjningar. Det bygger inte kroppen upp igen.

Ja, jag har ju inte haft Covid19 vad jag vet, men efter en ruskig förkylning för ca 15 år sedan fick jag helt knäppt lukt- och smaksinne i en månad eller så. Allt jag åt hade en lukt och smak av ketchup. Kändes helt galet. Sista halvan av förkylningen, influensan, eller vad det nu var, var det enda jag kunde få i mig bra knäckebröd och nyponsoppa.
Återfick efter ett tag dock smaken för pizza, hamburgare, läsk, ostbågar och godis igen, till min livrems misär.

---

Borde skriva i gubbgnäll, men varför i helvete är folk så slöa med att hämta maten de beställt? (Friska människor, någorlunda mitt i livet). Jag förstår att time-slottarna är fyllda, och om det är 10 bilar som ska hämta mat så kanske man får räkna med 45 minuter, vad vet jag, men många tjommar står och tjötar MED SITT EGET SÄLLSKAP när de hämtar maten. Fick lägga nästan en timme på att hämta maten utanför Hemköp. För mig tog det 2 minuter att köra fram, logga in, fylla bil och dra. Hur kan det ta bortemot 10min för några andra att bära 10 påsar mat några meter och sedan köra iväg? Tror flera sällskap stod och kollade att allt var korrekt. *gnälla* Man kan inte heller stå nära med bilen på detta ställe utan att stå ivägen = jag som ställer mig korrekt får se idioter knö sig in framför hela tiden. Nåja, tajmar numera hämtningar närmare slutet på slotten, men ibland passar det ju inte så bra med andra ärenden (jobb, skolhämtning)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tack, som jag misstänkte är det en kalkylator som räknar ut konfidensintervall för binomialfördelningen, dvs svarar på frågan hur många man måste fråga i en population för att få reda på frekvensen av en binär frågeställning med en viss konfidens. Typ, om man vill veta med ett 95%-konfidensintervall på 5 procentenheter hur stor andel som haft covid-19, hur många ska man testa?

Ok, men om jag tolkar dig rätt så innebär det alltså så att antalet 600 faktiskt stämmer? Studien hade ju bara 100-200 i de flesta länder.

Skrivet av deltascu:

Jag reagerade på att du tyckte att det var alldeles för få tillfrågade för en så stor befolkningsmängd och ville bara rätta till den missuppfattningen eftersom den inte är ovanlig.

Jag förstår reaktionen, jag är nog rätt så pedantisk själv, och erkänner att jag inte hade koll på att populationen är irrelevant rent matematiskt och det var intressant. Tackar för det!

Det ändrar däremot inte poängen tycker jag, som ju då blir att studien är undermålig oavsett landets population. Sedan var ju inte urvalet representativt, och frågan (samtalsavstånd) är för snäver att ge en bild av hur sociala folk är som helhet, och handlar om en självvärdering.

Dvs undersökningen är i allra bästa fall en dokumentation av en fördom som folk har om sig själva. Inget bra vapen som argument mot andra fördomar ens i bästa fall tycker jag.

Jag har inga fler argument än de jag redan framfört, så om jag inte övertygat dig ännu så får jag ge upp, vilket är lugnt - no harm no foul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Ok, men om jag tolkar dig rätt så innebär det alltså så att antalet 600 faktiskt stämmer? Studien hade ju bara 100-200 i de flesta länder.

Ja, 600 stämmer för binära studier och de siffror du matade in (i fråga om konfidensintervall etc). Men eftersom artikeln inte var en sådan studie så är det inte relevant!

Problemet du studerar motsvarar att du har en stor skål med svarta och vita pärlor, och du vill veta hur många du måste plocka upp ur skålen för att få tillräckligt bra information om hur stor andelen av svarta pärlor är.

Problemet i artikeln motsvarar att man istället vill ta reda på hur stora pärlorna är i snitt genom att mäta ett urval. Det är alltså två olika typer av problem som ger olika svar på hur stort urval du behöver.

En relaterad fråga är också hur liten den statistiska osäkerheten behöver bli för att man ska få ett signifikant resultat. Eftersom det man var ute efter i den här studien var att jämföra mellan olika länder, så behöver den statistiska osäkerheten för värdet inom ett land vara mindre än spridningen mellan länder. Som du ser i figur 2 i artikeln, så är konfidensintervallet (illustrerat med staplar längs mätpunkten) mindre än variationen mellan länderna, alltså är den statistiska osäkerheten tillräckligt liten för syftet.

Sen kan man ju förstås argumentera om urvalseffekter, innebörden av självskattning etc. Det kan man alltid.

Permalänk
Medlem

Kan detta smitta med Covid-19?

Vad säger man om en person på 54 år som alltid poserar med kaffefilter på munnen innan han laddar bryggaren med kaffe som alla ska dricka?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Kan detta smitta med Covid-19?

Vad säger man om en person på 54 år som alltid poserar med kaffefilter på munnen innan han laddar bryggaren med kaffe som alla ska dricka?

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakter...

Än mindre troligt eftersom kaffet är ordentligt varmt. Vad man ska säga i övrigt är väl upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakter...

Än mindre troligt eftersom kaffet är ordentligt varmt. Vad man ska säga i övrigt är väl upp till var och en.

Hur poserar man kaffemåttet? (O_o)

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Hur poserar man kaffemåttet? (O_o)

Pröva med att läsa en gång till och även svara på rätt inlägg.

Permalänk
Medlem

Den är artikeln, skriven av en NY-times-journalist som arbetar i Ryssland, tyckte jag var välskriven och relativt upplysande om Rysslands Sputnik-V-vaccin. Hur effektivitets% ändrades efter "konkurrensen" och om politiken kring, men även att Soviet är rätt bra på vaccin. Samma typ av vaccin som AstraZenecas, inte samma typ som Modernas eller Pfizers.
https://www.nytimes.com/2021/01/08/world/europe/russian-vacci...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Det var länge jag läste något om covid-19-situationen i USA; fokus har ju varit på annat ett tag där. Så, jag tittade återigen på https://www.worldometers.info/ för att få en överblick på hur det ser ut bland de olika delstaterna. För att få en jämförelse så tog jag och sorterade både delstaterna och de tjugofem värst drabbade i världen efter antal avlidna per miljon.

Man kan se att Sverige hade hamnat på 33:a plats om vi varit en delstat i USA.

Om man går in och ser på enkilda delstater ser man att mönstret inte alltid liknar det vi nu ser i Europa. New York har en ganska "mild" andra våg, medan Pennsylvania har en rejält starkare.

Åter så är alla mönster otydliga och lokala. Jag undrar om någon riktigt har lyckats knäcka vad det är som gör att det skiljer sig så mycket mellan olika geografisk områden. Det verkar inte finnas något mönster som gäller överallt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|