Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

Kör Steelseries med egna switchar? Här står inte om det är Cherrys men använder Steelseries samma färgkodning?
Är intresserad av bruna switchar men vet inte om Steelseries egna är likadana som Cherrys variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okayz:

Kör Steelseries med egna switchar? Här står inte om det är Cherrys men använder Steelseries samma färgkodning?
Är intresserad av bruna switchar men vet inte om Steelseries egna är likadana som Cherrys variant.

OM jag inte minns fel så har de väl någonting som kallas för omnipoint eller vad de heter. Men vet på rak arm om att Razer och Logitech kör sina egna.
Beror nog på hur kräsen man är och framförallt hur känslig man är men det du söker efter är taktila brytare

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Hej!

Letar efter ett nytt tangentbord efter att ha köpt ny dator och mitt gamla goa inte har usb, känner att det är dags för nytt snarare än en adapter. Köpte ett xtrfy k4 (röda kailh-switchar) men kommer lämna tillbaks då jag inte gillade hur det kändes.

Jag vet inte om jag letar efter ett mekaniskt eller inte. Jag hade ett vanligt gammalt logitech y-su61 BILD som jag gissar är ett riktigt standard membrantangentbord från den tiden (tidigt 2000-ish?).
Det jag gillade med det var dels kraften som krävdes för att trycka ner tangenten, verkligen inte hård men inte heller att man råkade trycka ner av bara snudda vid en tangent. Gillade också att den hade en taktil känsla och därmed lättare och skönare att hitta sweetspoten, plus lite motstånd i mitten av knapptryckningen.
En annan sak jag gillade är att när den bottnade så gjorde den det dovt och lite stumt utan att vara för svampigt, som om en tunn tunn tunn musmatta låg under tangenterna. Stor skillnad mot k4 där det ständigt är hårdplast mot hårdplast och det sjunker i hela bordet om man råkar slå ner hela vägen. Tycker också det låter mycket och illa när man snabbt släpper upp tangenterna. Sjunker och klingar liksom metalliskt på ett väldigt obehagligt sätt.
En annan sak jag ogillar med det (K4) är att tangenterna känns svampigt fjädriga och att man ständigt måste "hänga" på tangenterna lite nedtryckta när man spelar. Lite som när man har skev sens och försöker sikta med xbox/ps-kontroll, joysticken liksom måste balanseras perfekt för att röra sig lagom snabbt och gillade inte alls den känslan.

Det jag tror att jag letar efter enligt första posten:
Storlek ser jag helst 80%tkl, 60% fungerar också
iso (inte jätteviktigt)
Mekaniskt/Icke-mekaniskt, kan vara båda.
Behöver inte ha några specialknappar och macro och mediatangenter.
Trådlöst eller trådat funkar båda två
Bakgrundsbelyst vore trevligt men behöver verkligen inte vara regnbågsgrejer. Enfärgat duger utmärkt.
Brytarpreferenser: taktila tror jag. Får gärna inte låta supermycket och om det går lite dämpad botten snarare än att det sjunger i hela tangentbordet när man slår en tangent i botten.
programmerbart eller inte programmerbart spelar ingen roll.
Vore skönt att slippa mjukvara och massa program men det spelar ingen större roll.
Utseende gärna mer åt de cleana hållet. Men som exempel tycker jag xtrfy k4 retro är cleant så allt som inte är sjukt konstiga former och det står supermegagame i regnbågens alla färger så är det ok.
Ljudnivå gärna rätt tyst men behöver inte vara laptoptyst.
Behöver klara att ha 4-5 knappar nedtryckta samtidigt för spel

Kanske skulle ett bord med mx brown passa? Om det sen kan kännas som något tunt mjukt i botten så det inte låter och känns förjävligt när man "bottnar" med en tangent så tror jag det skulle vara något för mig. Har ni andra tips eller bara bättre ord på det jag letar efter?

Permalänk

Tog ett tag, till slut slog jag slag i sak och beställde mig ett Silent red.

https://www.inet.se/produkt/6100937/varmilo-va88m-charcoal-mx...

r e k o m e n d e r a r .

Permalänk
Medlem

Slog också till på ett Varmilo VA88M Charcoal fast med bruna switchar och vill ge en liten varning till folk att det tjongar något OTROLIGT i chassit. Varje gång du trycker ner en tangent eller att den fjädrar tillbaka så blir det ett sjukt högt och störigt metalliskt vibrerande tjong i chassit. Knapparna är trevliga och i trevligt materia, men för mig går det inte att ha som en gammal skrivmaskin helt i metall som konstans tjongar, har redan tinnitus så det räcker.

Skrev en essä här ovanför och ska inte göra det igen, men om någon har ett tips på ett tangentbord med bruna switchar eller andra som är taktila (gärna mer än bruna) och inte klickar som är totalt tjongfritt så får ni jättegärna tipsa om märke och modell. Tillsvidare fortsätter jag leta efter ett trist rubber dome TKL då två av två mekaniska har varit usla.

edit: efter ännu mer googlande efter nytt tangentbord eller hur man kan fixa ett som har ljudet så hittade jag att det kallas "Filco Ping".
Har ni tips på bord utan tillstymmelse till dessa ljud är jag väldigt intresserad. Länk till ljud #1 #2

Permalänk
Medlem

Hej Vänner. Jag söker ett mekaniskt low-profile TKL tangentbord. Antingen trådlöst eller tråd spelar ingen roll. Lite sugen på Logitech så priset är ok men tar gärna emot tips! Vill gärna ligga runt 1000-lappen. LED tar jag som givet och kan det integreras i spel som med Logitech så är de väl en kul funktion men inget jag lägger riktigt märkte med min nuvarande Logitech G810.

Jag tar hjärtligt emot tips och kan plussa några hundralappar om det typ skulle vara en bra deal på Ducky t.ex Undviker gärna handledsstöd då jag söker low-profile.

Va säger ni? Finns det - eller kommer de en bra deal som ni vet snart?
Må bäst

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Nån som har åsikter om Ducky One 2 Mini med Cherry MX Silent Reds?
Vill ha ett tangentbord som låter och känns smooth, utan att behöva bygga eller smörja själv.

Vanliga reds hade nog också fungerat, men tänkte jag skulle testa Silent Reds... kan vara kul att prova.

Gillar inte hur "hårt" och högljutt mitt Corsair K65 är med reds.

Eller om någon kan tipsa om en smooth red switch som passar till GMMK hotswap brädorna kan det också vara intressant. Vet inte hur GMMK brädorna är i kvalite? Är de tysta och så eller har de ping ljud i sig och sånt?
Glorious Panda switcharna, är de något att ha om man gillar reds och bottnar alltid?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hjälp med bygge av mitt första tangentbord. Då jag inte kan eller vill lära mig löda så letar jag efter en PCB hot swap i storleken 60%.
Har googlat och youtubeat en hel del sista tiden men alla sajter som rekommenderats har out of stock, hoppas ni har några bra tips här då jag är angelägen om att komma igång.

Steg 2 blir ju att hitta en vit låda till tangentbordet, schyssta stabilizers och gärna en bra matta för ljuddämpning.

Keycaps och switchar har jag hyfsad koll på, det är de övriga som känns svårare. Vad passar med vad, ger ANSI bäst förutsättningar framåt om jag någongång vill byta låda eller liknande?

Alla tips mottages tacksamt

Permalänk
Skrivet av ja6051058:

Hjälp med bygge av mitt första tangentbord. Då jag inte kan eller vill lära mig löda så letar jag efter en PCB hot swap i storleken 60%.
Har googlat och youtubeat en hel del sista tiden men alla sajter som rekommenderats har out of stock, hoppas ni har några bra tips här då jag är angelägen om att komma igång.

Steg 2 blir ju att hitta en vit låda till tangentbordet, schyssta stabilizers och gärna en bra matta för ljuddämpning.

Keycaps och switchar har jag hyfsad koll på, det är de övriga som känns svårare. Vad passar med vad, ger ANSI bäst förutsättningar framåt om jag någongång vill byta låda eller liknande?

Alla tips mottages tacksamt

ANSI gör det helt klart lättare att hitta hotswap-pcb samt keycaps så om du inte känner att du verkligen behöver Nordic-ISO så kör på det.
https://kbdfans.com/collections/60/products/kbdfans-kbd6x-hot...

Steg 2 hittar du på begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

ANSI gör det helt klart lättare att hitta hotswap-pcb samt keycaps så om du inte känner att du verkligen behöver Nordic-ISO så kör på det.
https://kbdfans.com/collections/60/products/kbdfans-kbd6x-hot...

Steg 2 hittar du på begagnatmarknaden.

Grym du är, tack för snabbt svar!
Hur gör jag för att förstå vilken plate samt låda som passar till denna pcb? Det samma gäller väll stabilizers antar jag?

Jag valde 2.25u på plate pga jag inte vill ha arrow keys. När jag kollar på exempelvis:
https://kbdfans.com/collections/keyboard-stabilizer/products/...

Så listar dom bara 2u, jag trodde 2.25 var standard och tycker mig inte se att någon av måtten säger 2.25. Är det så enkelt att man använder 2u även för en lite större skift keycap?

Såg t.ex att dom på samma sajt har en vit låda av plats som jag tror kan funka i mitt första försök att få ihop något. Vågar inte smacka hem ett i metall för 2000kr och sedan misslyckas/förstöra något

Permalänk
Skrivet av ja6051058:

Grym du är, tack för snabbt svar!
Hur gör jag för att förstå vilken plate samt låda som passar till denna pcb? Det samma gäller väll stabilizers antar jag?

Såg t.ex att dom på samma sajt har en vit låda av plats som jag tror kan funka i mitt första försök att få ihop något. Vågar inte smacka hem ett i metall för 2000kr och sedan misslyckas/förstöra något

Svårt att förstöra en solid metal klump
Men det du ska titta efter är tray mount, tofu 60 för case plate och screw in stabs

Permalänk
Skrivet av ja6051058:

Grym du är, tack för snabbt svar!
Hur gör jag för att förstå vilken plate samt låda som passar till denna pcb? Det samma gäller väll stabilizers antar jag?

Jag valde 2.25u på plate pga jag inte vill ha arrow keys. När jag kollar på exempelvis:
https://kbdfans.com/collections/keyboard-stabilizer/products/...

Så listar dom bara 2u, jag trodde 2.25 var standard och tycker mig inte se att någon av måtten säger 2.25. Är det så enkelt att man använder 2u även för en lite större skift keycap?

Såg t.ex att dom på samma sajt har en vit låda av plats som jag tror kan funka i mitt första försök att få ihop något. Vågar inte smacka hem ett i metall för 2000kr och sedan misslyckas/förstöra något

Har du hunnit beställa redan? Denna kom i lager nu nämligen. https://keygem.store/products/dz60rgb-ansi-v2-hot-swap-mechan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har du hunnit beställa redan? Denna kom i lager nu nämligen. https://keygem.store/products/dz60rgb-ansi-v2-hot-swap-mechan...

Nej jag har inte beställt, tycker det är supersvårt att hitta kompatibla prylar som passar med varandra. Har du Discord eller liknande och eventuellt möjlighet att hjälpa mig vidare? Vill ha hyfsat ”enkla” grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Nej jag har inte beställt, tycker det är supersvårt att hitta kompatibla prylar som passar med varandra. Har du Discord eller liknande och eventuellt möjlighet att hjälpa mig vidare? Vill ha hyfsat ”enkla” grejer

Det finns en discord fylld med svenska tangentbordsnördar som kan guida dig genom djungeln.

Permalänk
Medlem

Hej! Är på jakt efter ett nytt tangentbord till arbete och spel.
ISO, nordiskt Fullstort
Cherry MX silent red eller lika tyst
Mekaniskt
Behöver inte vara belyst, men kanske är kul.
Kabel eller icke, spelar ingen roll
Helst så stilren som möjligt.

Har sneglat på varmilo va109M, verkar stämma på samtliga punkter.
Har även kikat på Ducky One 2 tuxedo -lite för färgglatt för mig. Några andra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plygflan:

Hej! Är på jakt efter ett nytt tangentbord till arbete och spel.
ISO, nordiskt Fullstort
Cherry MX silent red eller lika tyst
Mekaniskt
Behöver inte vara belyst, men kanske är kul.
Kabel eller icke, spelar ingen roll
Helst så stilren som möjligt.

Har sneglat på varmilo va109M, verkar stämma på samtliga punkter.
Har även kikat på Ducky One 2 tuxedo -lite för färgglatt för mig. Några andra tips?

Angående Ducky One 2 Tuxedo så går det att byta ut medföljande keycaps mot andra keycaps sets, eftersom Ducky:s tangentbord har standard bottenrads mått på Ctrl, Win, Alt å FN/Menu + Spacebaren raden. Då 99% av alla keycaps sets har standard mått på dessa tangenter (om inget annat står i texten till seten). Jag köpte ett Varmilo ANSI keycaps set för några år sen till ett av mina ANSI Ducky tangentbord, passade perfekt.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Angående Ducky One 2 Tuxedo så går det att byta ut medföljande keycaps mot andra keycaps sets, eftersom Ducky:s tangentbord har standard bottenrads mått på Ctrl, Win, Alt å FN/Menu + Spacebaren raden. Då 99% av alla keycaps sets har standard mått på dessa tangenter (om inget annat står i texten till seten). Jag köpte ett Varmilo ANSI keycaps set för några år sen till ett av mina ANSI Ducky tangentbord, passade perfekt.

Tack för förtydligande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plygflan:

Tack för förtydligande!

Varsågod

Problemet är att det finns inte mycket i ISO/Nordic vettiga/snygga keycaps sets i sverige,. Köpte därför ANSI tangentbord istället, där är utbudet mycket bättre. Dock får man beställa seten bl.a från USA.

Här är en länk på tangentbord/keycaps layouter: https://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-chart.html

Det är Ducky, Das mm raden i länken som har standard måtten på bottenraden:

Ctrl, Win, Alt å FN/Menu = 1x1.25, Spacebaren = 1x6.25.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plygflan:

Hej! Är på jakt efter ett nytt tangentbord till arbete och spel.
ISO, nordiskt Fullstort
Cherry MX silent red eller lika tyst
Mekaniskt
Behöver inte vara belyst, men kanske är kul.
Kabel eller icke, spelar ingen roll
Helst så stilren som möjligt.

Har sneglat på varmilo va109M, verkar stämma på samtliga punkter.
Har även kikat på Ducky One 2 tuxedo -lite för färgglatt för mig. Några andra tips?

Har skrivit det i rätt många trådar och kommer fortsätta skriva det tills jag dör. Valet av brytare spelar otroligt liten roll i hur mycket tangentbordet kommer låta. Det handlar om vilket material tangentbordet är gjort i och hur väldämpat det är. Varmilo låter som satan, oavsett vilka brytare du har i det. Jag har aldrig skrivit på ett Ducky så jag kan inte jämföra riktigt, men chansen är att ett Ducky låter mindre eftersom jag tror att de är gjorda i plast? Varmilo har väl aluminium i lådan så det är tyngre och robustare men det blir resonans och ping-ljud så det står härliga till. Brytarna står för typ 1% av det ljudet, så det spelar ingen roll vilka du väljer (undantaget blå cherry då, eller dylika, som har ett inbyggt klickljud som låter).

Om du vill ha ett tyst tangentbord och inte kan tänka dig att bryta garantin och skruva upp och lägga in extra dämpning i ditt Varmilo hade jag tipsat dig om att kolla på en annan tillverkare om tystnad är något du bryr dig om.

Förutsatt att du inte lär dig skriva utan att slå ner någon tangent i botten någonsin. Kan du göra detta är det en annan femma (men misstänker ändå att Varmilo kommer låta en del p.g.a. resonans).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Har skrivit det i rätt många trådar och kommer fortsätta skriva det tills jag dör. Valet av brytare spelar otroligt liten roll i hur mycket tangentbordet kommer låta. Det handlar om vilket material tangentbordet är gjort i och hur väldämpat det är. Varmilo låter som satan, oavsett vilka brytare du har i det. Jag har aldrig skrivit på ett Ducky så jag kan inte jämföra riktigt, men chansen är att ett Ducky låter mindre eftersom jag tror att de är gjorda i plast? Varmilo har väl aluminium i lådan så det är tyngre och robustare men det blir resonans och ping-ljud så det står härliga till. Brytarna står för typ 1% av det ljudet, så det spelar ingen roll vilka du väljer (undantaget blå cherry då, eller dylika, som har ett inbyggt klickljud som låter).

Om du vill ha ett tyst tangentbord och inte kan tänka dig att bryta garantin och skruva upp och lägga in extra dämpning i ditt Varmilo hade jag tipsat dig om att kolla på en annan tillverkare om tystnad är något du bryr dig om.

Förutsatt att du inte lär dig skriva utan att slå ner någon tangent i botten någonsin. Kan du göra detta är det en annan femma (men misstänker ändå att Varmilo kommer låta en del p.g.a. resonans).

Tack för ditt inlägg! Då får jag leta vidare. Har du något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Varmilongentbordet är gjort i och hur väldämpat det är. Varmilo låter som satan, oavsett vilka brytare du har i det. Jag har aldrig skrivit har väl aluminium i lådan så det är tyngre och robustare men det blir resonans och ping-ljud så det står härliga till. Brytarna står för typ 1% av det ljudet, så det spelar ingen roll vilka du väljer (undantaget blå cherry då, eller dylika, som har ett inbyggt klickljud som låter).

Om du vill ha ett tyst tangentbord och inte kan tänka dig att bryta garantin och skruva upp och lägga in extra dämpning i ditt Varmilo hade jag tipsat dig om att kolla på en annan tillverkare om tystnad är något du bryr dig om.

Har ett Varmilo VA88M sedan ett halvår ungefär. MX Brown och jag trycker definitivt tangenterna i botten när jag skriver, ofta ganska hårt dessutom. Känner inte alls igen detta med resonans- och pingljud. Brytaren låter och det låter när den bottnar men ljudet är tämligen "stumt".

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Har ett Varmilo VA88M sedan ett halvår ungefär. MX Brown och jag trycker definitivt tangenterna i botten när jag skriver, ofta ganska hårt dessutom. Känner inte alls igen detta med resonans- och pingljud. Brytaren låter och det låter när den bottnar men ljudet är tämligen "stumt".

Låter säkert mer i ett fullstort också som jag har, men jag kan spela in ett klipp som jämför skillnaden i ljud mellan några olika tangentbord vid tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plygflan:

Tack för ditt inlägg! Då får jag leta vidare. Har du något tips?

Gå till fysisk butik med demoex är mitt tips. Fullt möjligt att du inte alls stör dig på hur ett Varmilo låter tex, du kan kanske jämföra med Ducky eller liknande på samma gång. Annars är det väl typ Ducky eller Varmilo du har att välja på om du ska köpa ett lite dyrare mekaniskt i Sverige som inte är ett gamingtangentbord. Alternativt gå halva vägen och köpa ett GMMK i valfri storlek och stoppa in egna brytare och keycaps. Eller gå hela vägen och bygg ett custom (extremt dyrt).

Skrivet av ja6051058:

Hjälp med bygge av mitt första tangentbord. Då jag inte kan eller vill lära mig löda så letar jag efter en PCB hot swap i storleken 60%.
Har googlat och youtubeat en hel del sista tiden men alla sajter som rekommenderats har out of stock, hoppas ni har några bra tips här då jag är angelägen om att komma igång.

Steg 2 blir ju att hitta en vit låda till tangentbordet, schyssta stabilizers och gärna en bra matta för ljuddämpning.

Keycaps och switchar har jag hyfsad koll på, det är de övriga som känns svårare. Vad passar med vad, ger ANSI bäst förutsättningar framåt om jag någongång vill byta låda eller liknande?

Alla tips mottages tacksamt

ANSI eller ISO spelar ingen roll vad gäller lådan, det är bara vilka keycaps eller pcb du kan använda som spelar roll. Ansi get definitivt större valfrihet.

Kbdfans har hotswap pcbs men då är det ANSI som gäller.

Men jag vill bara understryka hur OTROLIGT enkelt det är att löda ett tangentbord. Det är verkligen inte svårt alls. Jag hade utan att tveka lämnat över det till en sjuåring efter en kort instruktion. Var inte rädd för det momentet om du hellre vill kunna köra ISO.

Vad gäller stabilizers, kör på Durocks. Eller åtminstone såna som är screw in. Men Durocks V2 är lite speciella och har skydd för att pinnen ska kunna halka ur när den är monterad. Det är otroooooooligt drygt att försöka peta tillbaka en sån i ett monterat tangentbord med en plate på. Tro mig.

Vit låda kan du också hitta på kbdfans. Antingen "e-white" aluminium som är dyrt, eller plast som är burkigt men billigt.

Dämpning kan du ta lite vad som helst. Jag har kört med såna där 15kr musmattor från Kjell som jag skurit i lämpliga bitar. Du blir av med backlight dock om du har en pcb med sånt inbyggt om det inte är monterat på ovansidan av kortet, men även då måste du ha transparenta switchar om det ska synas om du har en plate.

Kan för övrigt appropå plåt rekommendera att du kör med en sån för akustikens skull.

Köper du allt från kbdfans har du typ en veckas leveranstid eller mindre. Köper du inom EU kan du räkna med 2-3 i min erfarenhet. Däremot slipper du betala tull och moms då.

Det var nog allt jag kom på såhär på rak arm. Välkommen in i värmen förresten!

Permalänk
Medlem

Trådlöst tangentbord som liknar Logitechs gamla, UltraX Media Keyboard.
Hej, alla.

Tänkte ifall någon har ett tips på ett trådlöst tangentbord som liknar mitt gamla (som är icke trådlöst)? Eller ja, det är mitt nuvarande, egentligen... Men gammal är den.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=76636

Har alltid återgått till den trots att jag testat många tangentbord emellan varven. Det är nåt med den som bara är perfekt. Jag gillar dom låga knapparna och känslan i dom. Att den inte låter som en gammal knäckebrödsfabrik när man skriver på den är ett stort plus. Den lyser inte åt alla håll och kanter vilket också gillas. Den fungerar fortfarande, men man märker att det är dags att börja titta åt annat håll. Plus, att som sagt, så är jag verkligen sugen på ett trådlöst. Desto äldre jag blir, desto snabbare kommer dom gråa håren fram när det är trassel överallt, etc.

Har tittat runt lite men får ingen egentlig uppfattning om vad som möjligtvis skulle kunna likna den och kan inte beställa hem myriader av tangentbord från nätet bara för att skicka tillbaka. Bor dessutom i Norrland och besöker väldigt sällan fysiska butiker rent generellt, så det är svårt att lägga vantarna på ett bara för att snabbt testa.

Helst ett relativt billigt, men som inte är superplastigt och flimsigt. Men! Ifall det finns det ett liknande, fast som är trådlöst, och kostar lite mera, så tar jag givetvis emot tips från alla håll och kanter.

Vem vet, kanske har någon ett bra tips? Speciellt nu under REA-dagarna.

Permalänk
Medlem

Mitt gamla Varmilo VA88M med vanliga röda Cherry är faktiskt det tystaste mekaniska tangentbord jag provat (när det gäller att slå i botten, givetvis hade det varit ännu tystare med tystare switchar) och absolut bäst stabiliserare. Absolut noll resonans eller pingljud.

Tycker inte Ducky kommer i närheten någonstans men det är ju subjektivt allt det här. Och det verkar som alla kan råka producera måndagsexemplar. Men enligt min erfarenhet är Ducky som Varmilo fast två-tre snäpp sämre på allt.

Varmilo och Leopold är nog de enda färdigbyggda/lättillgängliga jag skulle rekommendera bortsett från customs. Lite tabu att nämna märken som Steelseries och Wooting - men deras analoga brytare ska tydligen vara bland de bästa nyprodurade linjära brytarna (källa Chyrosan22).

Men var i Sverige kan man prova Varmilo och Ducky? Som mest har jag sett att Webhallen har alla gamingtangentbord från Logitech, Razer, Steelseries, Corsair mfl framme och så kanske en switchtestare med de vanliga Cherryswitcharna vid kassan.

Vore kul om nån öppnade en entusiastbutik i Stockholm eller så men det finns väl inte kundunderlag för det än. En dag skulle jag älska att vara inblandad i nåt sånt.

Permalänk
Medlem

Har vi några yrkesmässiga tangentbordsbrukare eller "fortskrivare" här inne? Vilket/vilka tangentbord använder ni, i så fall? Jobbar i princip med att skriva fort på dator, och behöver se mig om efter ett tangentbord för jobbet. Skriver åtta timmar om dagen, och det börjar kännas i handlederna och musklerna i fingrarna blir trötta framåt eftermiddagen. Har ett Cherry Stream 3.0 idag, och det är hyfsat för att hamra för glatta livet på. Däremot har tangenterna lite för mycket motstånd och det blir till sist tungt att trycka ner dem. Rent ergonomiskt är det också kännbart i lederna att jobba i den onaturliga vinkel det gärna blir av att sitta med armbågarna utåt, underarmar inåt och händerna i en så rak vinkel det bara går.

Har börjat kika på de mer ergonomiskt utformade cirkustangentborden - Logitechs Ergo, bland annat. Gillar tanken på att kunna slutta tangentbordet och skriva i "nedförsbacke", men tangenterna ser ganska flimsiga och mesiga ut. Behöver nån form av feedback från dem, så att den inte bara blir som att trycka mot stum plast.

Tar gärna emot intryck och/eller andra förslag. Numerisk del måste finnas. Ogärna en som ligger inbäddat i andra tangenter och kräver den träliga "fn"-knappen eller dylikt. Trådlöst är plus. Underlättar om det finns tillgängligt i Sverige - guldstjärna för fysiska butiker.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Mitt gamla Varmilo VA88M med vanliga röda Cherry är faktiskt det tystaste mekaniska tangentbord jag provat (när det gäller att slå i botten, givetvis hade det varit ännu tystare med tystare switchar) och absolut bäst stabiliserare. Absolut noll resonans eller pingljud.

Antar att Varmilo tappat rejält då, för det är ett otroligt tydligt pingande från det jag har hemma nu. På alla tangenter, men speciellt Space.

https://vocaroo.com/1nRcbU52rUlP

Detta är alltså ett VA109M med bruna cherryswitchar. Inte för att switcharna låter speciellt då, som sagt, jämfört med hur mycket tangentbordet i sig låter.

EDIT:

Längre skrivtest med Varmilot. VA109M, Bruna Cherry som sagt.
https://vocaroo.com/1gPh6V0dQEaj

Ett Cooler Master Storm (tror jag) som jag köpte för typ 700kr år 2014. Också det med bruna Cherry.
https://vocaroo.com/1hLh4Z9d24oz

Min daily driver hemma, NK Creams i ett Tofu. Ingen dämpning i detta för att jag gillar hur det låter redan nu. Basen blir ju lite överdriven när man har mikrofonen så pass nära (gäller alla inspelningar) men det visar förhoppningsvis skillnaden i karaktären på ljudet mellan dem.
https://vocaroo.com/1jK84rCW7ls2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Har vi några yrkesmässiga tangentbordsbrukare eller "fortskrivare" här inne? Vilket/vilka tangentbord använder ni, i så fall? Jobbar i princip med att skriva fort på dator, och behöver se mig om efter ett tangentbord för jobbet. Skriver åtta timmar om dagen, och det börjar kännas i handlederna och musklerna i fingrarna blir trötta framåt eftermiddagen. Har ett Cherry Stream 3.0 idag, och det är hyfsat för att hamra för glatta livet på. Däremot har tangenterna lite för mycket motstånd och det blir till sist tungt att trycka ner dem. Rent ergonomiskt är det också kännbart i lederna att jobba i den onaturliga vinkel det gärna blir av att sitta med armbågarna utåt, underarmar inåt och händerna i en så rak vinkel det bara går.

Har börjat kika på de mer ergonomiskt utformade cirkustangentborden - Logitechs Ergo, bland annat. Gillar tanken på att kunna slutta tangentbordet och skriva i "nedförsbacke", men tangenterna ser ganska flimsiga och mesiga ut. Behöver nån form av feedback från dem, så att den inte bara blir som att trycka mot stum plast.

Tar gärna emot intryck och/eller andra förslag. Numerisk del måste finnas. Ogärna en som ligger inbäddat i andra tangenter och kräver den träliga "fn"-knappen eller dylikt. Trådlöst är plus. Underlättar om det finns tillgängligt i Sverige - guldstjärna för fysiska butiker.

Jag använder mig av en omoddad HHKB Hybrid Type-s som tyvärr inte finns i butik eller att beställa här i Sverige men inom EU går det. Men jag skriver snabbare på en niz plum atom68 då de är så lätta(35g) men är "taktila" med en liten feedback. Tidigare hade jag en Microsoft Sculpt ergonomic keyboard och kan annars rekommendera den väldigt starkt! Enda nackdelen är att det är abs så shine förekommer efter en viss period men bryr mig sig inte är det bara att köra. Finns numerisk del som är trådlös
Beställ hem och testa

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Antar att Varmilo tappat rejält då, för det är ett otroligt tydligt pingande från det jag har hemma nu. På alla tangenter, men speciellt Space.

https://vocaroo.com/1nRcbU52rUlP

Detta är alltså ett VA109M med bruna cherryswitchar. Inte för att switcharna låter speciellt då, som sagt, jämfört med hur mycket tangentbordet i sig låter.

EDIT:

Längre skrivtest med Varmilot. VA109M, Bruna Cherry som sagt.
https://vocaroo.com/1gPh6V0dQEaj

Ett Cooler Master Storm (tror jag) som jag köpte för typ 700kr år 2014. Också det med bruna Cherry.
https://vocaroo.com/1hLh4Z9d24oz

Min daily driver hemma, NK Creams i ett Tofu. Ingen dämpning i detta för att jag gillar hur det låter redan nu. Basen blir ju lite överdriven när man har mikrofonen så pass nära (gäller alla inspelningar) men det visar förhoppningsvis skillnaden i karaktären på ljudet mellan dem.
https://vocaroo.com/1jK84rCW7ls2

Ibland känns det som att vissa har fått ett måndags X, jag hade också tidigare en VA88m där jag rekommenderade det till en kompis och hans pingljud var betydligt högre än mitt som var försumbart enligt mig. Men i övrigt var jag nöjd med de verkligen

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ibland känns det som att vissa har fått ett måndags X, jag hade också tidigare en VA88m där jag rekommenderade det till en kompis och hans pingljud var betydligt högre än mitt som var försumbart enligt mig. Men i övrigt var jag nöjd med de verkligen

Du har ingen möjlighet att spela in en liten trudelutt på hur ditt låter? Vore kul att höra en jämförelse. Men också märkligt om det ska skilja så pass mycket mellan olika exemplar. Det tyder ju på att de har rätt låg precision i sina maskiner...