Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Xyborg:

Själv kör jag allt på ISK iaf. Jag har alldeles för lite utdelningsaktier för att det ska vara värt och bolla med olika konton för olika aktieslag. Det är endast källskatten på utdelning som du kan få tillbaka för om du har KF. För min del är det väldigt lite då jag mest har tillväxtaktier från utlandet.

Bland de utländska aktierna med utdelning har jag störst position i Apple och Nvidia. De har väldigt låg direktavkastning så de har fått ligga på min ISK ändå.

Check! För mig blev det mer aktuellt nu, eftersom de få utländska jag har främst ligger i NO och FI. Båda länderna höjer ju till 25 % respektive 35 % nu vid årsskiftet. Ligger bra till med aktierna där, så vore egentligen inget problem med lite vinsthemtagning och köpa tillbaka på KF.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Själv kör jag allt på ISK iaf. Jag har alldeles för lite utdelningsaktier för att det ska vara värt och bolla med olika konton för olika aktieslag. Det är endast källskatten på utdelning som du kan få tillbaka för om du har KF. För min del är det väldigt lite då jag mest har tillväxtaktier från utlandet.

Bland de utländska aktierna med utdelning har jag störst position i Apple och Nvidia. De har väldigt låg direktavkastning så de har fått ligga på min ISK ändå.

Vad skulle de eventuella nackdelarna vara med ett KF-konto förutom de 3 musklick som de tar att fixa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ni som handlar mycket med utländska aktier, hur har ni satt upp konton?

Kör ni en ISK för svenska och en KF för utländska, eller allt på ISK? Jag har nästan inget utanför SE i dagsläget, i alla fall inget som lär ge utdelning något speciellt (Norwegian... 😅). Men, tänker inför 2021 om jag ska dra upp en KF med och köra utländska aktier i.

Jag har nästan 90% amerikanska aktier, men inte tillräckligt mycket i "utdelningsaktier" att jag orkar hålla på med olika konton, så allt är på ISK. Tappar väl nån tusenlapp om året i extra skatt. Däremot valde jag att helt sälja av mitt Nordea-innehav nu när källskatten blev orimlig på finska utdelningar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av PlogarN97:

Vad skulle de eventuella nackdelarna vara med ett KF-konto förutom de 3 musklick som de tar att fixa?

För mig, inte kontot i sig, mest att "flytta" de aktier jag har som eventuellt kan ge utdelning. Samt om jag missat något uppenbart, typ "Ah, men med KF lovar du bort din förstfödda till Elon Musk, glöm inte det".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ursäktar om det är en dum fråga men är nyfiken när ens ISK börjat växa (ex lysa), och man passerar 3-4+ mil så blir ju skatten ganska så festlig därefter (helt logiskt och ok). Avgiften hos just lysa hanteras sig självt, men min fundering är då:

Edit: tack vare svaret under inser jag missen i kalkylen, my bad 🤣 blir bra bit mindre skatt än jag trott även med högre summor på ett ISK. Kollade ursprungligen siffror på 9-10 mil men missade göra den där fina 30% på schablonintäkten.. Tack för slappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lv_08:

Ursäktar om det är en dum fråga men är nyfiken när ens ISK börjat växa (ex lysa), och man passerar 3-4+ mil så blir ju skatten ganska så festlig därefter (helt logiskt och ok). Avgiften hos just lysa hanteras sig självt, men min fundering är då:

När deklarationen kommer och skatten där är 200-300+ k att betala då gissar jag att folk bara betalar det med ex. just avkastningen? Nu vet jag inte hur många som är i den sitsen med högre summor och därmed högre skatt att betala. Bara nyfiken hur folk tänker kring det.

Antar att det beror på om man jobbar eller inte vid det laget (om man går tidigare i pension ex)

För att din skatt på ditt ISK skall bli så får du ha runt 50 miljoner där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Själv kör jag allt på ISK iaf. Jag har alldeles för lite utdelningsaktier för att det ska vara värt och bolla med olika konton för olika aktieslag. Det är endast källskatten på utdelning som du kan få tillbaka för om du har KF. För min del är det väldigt lite då jag mest har tillväxtaktier från utlandet.

Bland de utländska aktierna med utdelning har jag störst position i Apple och Nvidia. De har väldigt låg direktavkastning så de har fått ligga på min ISK ändå.

Hur är det när man säljer aktier i utländska företag? Jag har några i norska företag via KF. Källskatten är 25%. Är det sedan svensk skatt på detta också efter man har sålt? Och kan man ansöka om källskatt tillbaka efter försäljning?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Avanza har släppt sammanfattningen av 2020 nu för ens konto. +16% med "passiv" strategi med endast investmentbolag och indexfonder så får ta och tacka centralbankerna för årets uppblåsning av kontot.

https://www.avanza.se/ditt-2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Hur är det när man säljer aktier i utländska företag? Jag har några i norska företag via KF. Källskatten är 25%. Är det sedan svensk skatt på detta också efter man har sålt? Och kan man ansöka om källskatt tillbaka efter försäljning?

Källskatten gäller bara utdelningar så om du har sålt efter har ingen betydelse. Så nej du betalar inte dubbel skatt.
Har du KF så fixar din bank din ansökan om källskatt, så du behöver inte göra något alls.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Avanza har släppt sammanfattningen av 2020 nu för ens konto. +16% med "passiv" strategi med endast investmentbolag och indexfonder så får ta och tacka centralbankerna för årets uppblåsning av kontot.

https://www.avanza.se/ditt-2020

Grattis

Bättre än "Avanzianens snitt" som tydligen låg på 11,75% enligt Avanza

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

Avanza har släppt sammanfattningen av 2020 nu för ens konto. +16% med "passiv" strategi med endast investmentbolag och indexfonder så får ta och tacka centralbankerna för årets uppblåsning av kontot.

https://www.avanza.se/ditt-2020

+35,43% här. Rätt nöjd även om några missar gjorts nu i efterhand. Främst att jag aldrig sålde vid nedgång utan följde ned och upp, men med risken att inte våga investera när börsen steg uppåt så kanske det ändå var det bättre alternativet.

Största aktiemissarna jag gjorde i år var att sälja Zoom och Moderna för tidigt. Fonderna har överlag gått bra, TIN Ny Teknik bäst.

Spännande att se hur 2021 blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Avanza har släppt sammanfattningen av 2020 nu för ens konto. +16% med "passiv" strategi med endast investmentbolag och indexfonder så får ta och tacka centralbankerna för årets uppblåsning av kontot.

https://www.avanza.se/ditt-2020

Liknande strategi, +17,54%.
Den biten har varit bra i år iaf

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

+35,43% här. Rätt nöjd även om några missar gjorts nu i efterhand. Främst att jag aldrig sålde vid nedgång utan följde ned och upp, men med risken att inte våga investera när börsen steg uppåt så kanske det ändå var det bättre alternativet.

Största aktiemissarna jag gjorde i år var att sälja Zoom och Moderna för tidigt. Fonderna har överlag gått bra, TIN Ny Teknik bäst.

Spännande att se hur 2021 blir.

Det är ingen miss, du gjorde precis som man ska göra. Var istället stolt över att du inte sålde i våras för det är många som gick på den niten. Att tajma marknaden är närmast omöjligt så det enda du kanske skulle gjort var att köpa mera när det var kraftig nedgång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fallzone:

Det är ingen miss, du gjorde precis som man ska göra. Var istället stolt över att du inte sålde i våras för det är många som gick på den niten. Att tajma marknaden är närmast omöjligt så det enda du kanske skulle gjort var att köpa mera när det var kraftig nedgång.

Jo precis, är ju det alternativet som brukar rekommenderas. Är nog mer den giriga sidan som undrar hur mycket mer man kunde ökat med att göra det just omöjliga, tajma. Klarar inte Warren Buffet det gör verkligen inte jag det.

Köpte både på väg ner och upp så mitt investerande har egentligen varit ungefär lika under året. Och det har nog hjälpt resultatet en del.

Permalänk
Medlem

Observera att pengarna på KF brukar vara låsta första året. Ni kan sälja aktier och köpa annat. Men ni kan inte ta ut pengar från kontot. Kan variera mellan olika banker. Värt att ha detta i åtanke.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv

En handelsdag kvar för min del, USA och Kanada har öppet i morgon, så då summeras året för mig.

Permalänk
Inaktiv

Ett klipp från en dokumentär om världens centralbanker:

Gott nytt börsår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Observera att pengarna på KF brukar vara låsta första året. Ni kan sälja aktier och köpa annat. Men ni kan inte ta ut pengar från kontot. Kan variera mellan olika banker. Värt att ha detta i åtanke.

Inlåsning görs möjligen fortfarande av de stora elefanterna i porslinsaffären (som gärna även tar ut en procentuell "försäkringsavgift" på hela sparade beloppet) men inget man behöver oroa sig för hos de moderna aktörerna.
Även värt att tänka på att sparande i aktier på kort sikt är mer spekulation än sparande... 5+ år sparhorisont för pengar på börsen bör man ha.

Skulle tom tro att Nordea är duktiga här och tagit bort avgifter då de fixar tillbaka källskatten fortast på marknaden, så gissar att de flesta banker sett att det finns kamp om kunderna idag så går inte trycka ned dem hårt längre utan att de byter, precis som konkurrensen på bolån har skapat en helt annan marknad.

Permalänk
Medlem

Tryckt in allt tidigare i år och förra året i klimataktier och lite senare bitcoin. Är upp över 100%, så det har varit ett otroligt bra år. Förväntar mig att dessa sektorer ska fortsätta gå bra under en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Tryckt in allt tidigare i år och förra året i klimataktier och lite senare bitcoin. Är upp över 100%, så det har varit ett otroligt bra år. Förväntar mig att dessa sektorer ska fortsätta gå bra under en längre tid.

Bitcoin har varit en fin investering senaste tiden, jag drog mig ur när den låg på runt 10000$ vilket jag ångrar bittert just nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Bitcoin har varit en fin investering senaste tiden, jag drog mig ur när den låg på runt 10000$ vilket jag ångrar bittert just nu...

Japp, det finns inget stopp på bitcoin just nu. Får se hur högt den kommer gå kommande år, kan mycket väl bli miljonär om det vill sig väl.

Permalänk
Medlem

Slutade på +134% för mig på avanza, köpte lite Bitcoin/Ethereum-certifikat runt botten i mars som bidrog mest till uppgången.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Bitcoin har varit en fin investering senaste tiden, jag drog mig ur när den låg på runt 10000$ vilket jag ångrar bittert just nu...

Jag drog mig också ur, dock vid 4000$.
I mitt fall ångrar jag det inte alls, det är aldrig fel att ta ut en vinst och denna vinst återinvesterades i annat som gav god avkastning.

Det går alltid att hoppa in nu också, ska du göra det? Det spås ju vilt om att det ska nå nya höjder nästa år.
Jag kommer själv inte att hoppa in och HODLa då jag inte riktigt ser värdet i BTC. Jag hodlade ett tag och provade att flytta BTC mellan mina konton och det var segt samt att jag provade att göra några köp med det och det var inte så smidigt.
Kanske blir det lite trading med certifikaten för att ha kul men inget annat. Inte så fel att sitta på toa och tjäna några dagslöner med mobilen som verktyg

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag drog mig också ur, dock vid 4000$.
I mitt fall ångrar jag det inte alls, det är aldrig fel att ta ut en vinst och denna vinst återinvesterades i annat som gav god avkastning.

Det går alltid att hoppa in nu också, ska du göra det? Det spås ju vilt om att det ska nå nya höjder nästa år.
Jag kommer själv inte att hoppa in och HODLa då jag inte riktigt ser värdet i BTC. Jag hodlade ett tag och provade att flytta BTC mellan mina konton och det var segt samt att jag provade att göra några köp med det och det var inte så smidigt.
Kanske blir det lite trading med certifikaten för att ha kul men inget annat. Inte så fel att sitta på toa och tjäna några dagslöner med mobilen som verktyg

Jag håller med, helt rätt att hoppa av när man inte ser värdet av något. Var själv lite bitter ett tag att jag inte hoppade på Bitcoin 2012 när jag först hörde talas om det. Värdet klickade först tidigt 2017 för mig så har ingen avsikt att hoppa av, nånsin, men kan förstå ”småinvesterare” som säljer och hoppar av.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag håller med, helt rätt att hoppa av när man inte ser värdet av något. Var själv lite bitter ett tag att jag inte hoppade på Bitcoin 2012 när jag först hörde talas om det. Värdet klickade först tidigt 2017 för mig så har ingen avsikt att hoppa av, nånsin, men kan förstå ”småinvesterare” som säljer och hoppar av.

Vad är värdet?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Vad är värdet?

Tråden spårar alltid ut helt när den diskussionen kommer igång så nog bättre att ta dom diskussionerna i den dedikerade delen av forumet isf.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Diversifiering är nyckeln och det vet ju alla men det är klart att man i backspegeln kan gräma sig att man inte satsade "allt" på Tesla i januari eller "allt" på Bitcoin samma månad men girigheten brukar bita en i svansen om man inte sitter still i båten. Dessutom om man är pessimistisk angående börsen 2021 kan man ju alltid investera en del i björnar även om det är riskfyllt i sig.

Grundregeln är att man inte ska satsa mer pengar än man har råd att förlora.

PS: Förresten efter ett par dagars uppehåll ser jag en hel del tips angående fonder och det tackar jag för!

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Tråden spårar alltid ut helt när den diskussionen kommer igång så nog bättre att ta dom diskussionerna i den dedikerade delen av forumet isf.

Ja det är nog bäst att hålla diskussionen bortom denna tråd så jag skapade en ny tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1621215-vad-har-bitcoi...

Du och andra är välkomna att dela med er av era insikter och tankar om BTC och crypto valutor!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Resultatet för min portfölj fick jag till 28,81%.
Är lite bökigt då den är utspridd på flera banker och konton.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Så skojigt
I princip alla på forumet säger att månads spara i indexfonder passivt utan att göra några rörelser alls.
Skulle man leva som man säger så skulle alla ha likadan avkastning/resultat i slutet av året

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB