Permalänk
Medlem

NVMe krångel.

Hej!
Skaffade precis ett MSI MPG B550 Gaming Carbon Wifi och har installerat 2 NVMe-enheter. 1 st Samsung 970 EVO och 1 st Seagate FireCuda. Samsungen i M.2_1 och Seagaten i M.2_2. Så länge jag körde AHCI-läge hittades inte Seagaten av Windows 10, dock i bios fanns den. Men ändrade jag till Raid-läge dök Seagaten upp efter att jag laddade raid-drivrutinen till moderkortet. Det jag tyckte mig se var att i AHCI-läget så installerades ingen "AMD"-drivrutin utan det fanns bara "Standard-disk"-drivrutin eller liknande. Hos MSI hittade jag ingen AHCI-drivarpaket separat. Har ni någon idé?

Permalänk
Medlem

To create and format a new partition (volume)
Open Computer Management by selecting the Start button. The select Control Panel > System and Security > Administrative Tools, and then double-click Computer Management.

In the left pane, under Storage, select Disk Management.

Right-click an unallocated region on your hard disk, and then select New Simple Volume.

In the New Simple Volume Wizard, select Next.

Enter the size of the volume you want to create in megabytes (MB) or accept the maximum default size, and then select Next.

Accept the default drive letter or choose a different drive letter to identify the partition, and then select Next.

In the Format Partition dialog box, do one of the following:

If you don't want to format the volume right now, select Do not format this volume, and then select Next.

To format the volume with the default settings, select Next.

Review your choices, and then select Finish.

Permalänk
Medlem

Nja, data fanns redan på Seagaten, så formatering/partitionering behövdes inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lubenero:

Nja, data fanns redan på Seagaten, så formatering/partitionering behövdes inte.

Jag installerade en Samsung 970 EVO för 2 veckor sedan, den var dock ny så jag var tvungen att göra som i beskrivningen.
Menar du att Windows annars hittar en M.2 disk automatiskt ifall den redan har varit formaterad och använd i annan Windows-dator?

Ser allt korrekt ut i Disk Manager?

Permalänk
Medlem

I vissa moderkort delas lanes av SATA/PCI-E/M.2 men då borde iofs inte RAID fungera.

Men har du något i SATA/övriga PCI-E så är det ju rätt enkelt att koppla bort och se om andra disken dyker upp.

Sen verkar ju Wifi köra på en M.2 också, oavsett så verkar det ju finnas en del begränsningar med hur och vad man kan koppla i PCI-E/M.2: https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/M7C90v1.1-EURO.pd... ( sida 30/190 ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Jag installerade en Samsung 970 EVO för 2 veckor sedan, den var dock ny så jag var tvungen att göra som i beskrivningen.
Menar du att Windows annars hittar en M.2 disk automatiskt ifall den redan har varit formaterad och använd i annan Windows-dator?

Ser allt korrekt ut i Disk Manager?

Japp, den bör hitta datat som ligger på disken från tidigare dator. Diskens inititierades i läge standard/basic så det skall gå bra och flytta mellan datorer och olika windows 10 installationer. I Disk Manager ser det ut som det skall åxo. Efter byte till Raid-läge + installation av raid-drivisar så, pang!, så dök innehållet upp på FireCudan. Jag har annars 2 st "vanliga" SSD på varsin SATA-port och 2 st HDD på varsin SATA-port. Således 6 st enheter allt som allt. Har kört Intel tidigare med dessa 2 NVMe-diskar så jag blev lite brydd nu när jag bytte till ovan nämnda AMD-moderkort + Ryzen 7 5800X prolle. Ska testa lite vidare och "backa tillbaka" för och se om AHCI-läget kanske kräver någon drivrutin som helt enkelt saknades. Så just nu funkar RAID-läget, åtminstone

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Tror jag hittade något här. https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-250.
Om jag förstår rätt så i Windows 10 + AHCI-läge bör windows-systemet använda Microsoft Standard SATA AHCI Controller-drivis. Gissar då att den drivrutinen inte har stöd för NVMe-enheter utan bara SATA-enheter så jag måste nog fortsätta var kvar i raid-läget. Samsungen har ju egen drivare och den funkar både i AHCI-läge och raid-läge vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Har den nya enheten fått något namn , annars måste du gå in i Diskhanteringen och namnge den nya enheten , så syns den i Windows , utforskaren.

Permalänk
Medlem

Om jag går in i Bios och ställer in AHCI på diskcontrollern så försvinner Seagate Firecuda NVMe-disken från diskahanteraren. Om jag ställer in Raid på diskcontrollern så kommer Seagate Firecuda NVME-disken tillbaka i diskahanteraren med namn och allt. Så det blir att kör Raid från och med nyss.

Permalänk
Medlem

Windows 10-installationen, migrerad från Intelplattform till AMD var boven i dramat. Så en vanlig ominstallation löste problemet.