Rädda information från gammal DVD-RW

Permalänk
Hedersmedlem

Rädda information från gammal DVD-RW

Har en gammal DVD-RW skiva som jag skulle vilja försöka rädda information ur. Det finns film inspelad med en videokamera som sparade direkt till skiva på den.

När jag sätter skivan i min DVD-läsare så hör jag läsaren greja runt med den. Windows förstår dock inte alls att det finns en skiva i, så de få verktyg jag provat säger att jag ska sätta i en skiva, tex Recovery Toolbox for CD.
Jag har så klart rengjort skivan, och den är till synes i ok skick, dvs inga report och annat.

Någon som har tips på saker jag kan prova?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Samsung Sverige

Det råkar inte vara en DVD+RW-skiva och en äldre läsare i datorn? Just DVD+RW kan ju vara lite struligare med vissa läsare.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem

Vet du vilket format datan är lagrad i ? En gissning är att det är än "öppen" skiva och de brukar brännarprogram läsa, det kan också vara så att din optiska enhet inte hanterar RW skivor, är den märkt med RW eller vet du om det är en RW brännare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samsung:

Det råkar inte vara en DVD+RW-skiva och en äldre läsare i datorn? Just DVD+RW kan ju vara lite struligare med vissa läsare.

Skivan är en DVD-RW. Men läsaren är ändå en Samsung SH-222BB och den ska klara alla varianter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Skivan är en DVD-RW. Men läsaren är ändå en Samsung SH-222BB och den ska klara alla varianter.

Men då ser alltså läsaren filerna på skivan ? Kan du inte kopiera över dem till datorn i så fall ? Jag gissar att det är en o-stängd skiva av nån sort, multisession i udf. När man gjort klart dem så behövde man köra "finalize" för att de ska bli en vanlig skiva som andra enheter kan läsa men "råfilerna" på skivan borde gå att läsa även om skivan inte känns igen som en videoskiva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet du vilket format datan är lagrad i ? En gissning är att det är än "öppen" skiva och de brukar brännarprogram läsa, det kan också vara så att din optiska enhet inte hanterar RW skivor, är den märkt med RW eller vet du om det är en RW brännare ?

Samsung DVD±RW Writer, SH-222BB är det, så tycker den ska klara skivan.
Jag har också funderat på om det är en öppen skiva. Men jag vet inte vilket program som i så fall skulle kunna stänga den. Grejen är att jag har inte bränt skivor med denna på många år, egentligen vet jag inte om jag någonsin gjort det. Det kan vara så att jag skaffade en brännare bara för att när jag byggde någon dator och sedan har den bara hängt med när jag uppgraderat.
Vet att jag har CDBurnerXP installerat, men den verkar inte känna av skivan heller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av giplet:

Samsung DVD±RW Writer, SH-222BB är det, så tycker den ska klara skivan.
Jag har också funderat på om det är en öppen skiva. Men jag vet inte vilket program som i så fall skulle kunna stänga den. Grejen är att jag har inte bränt skivor med denna på många år, egentligen vet jag inte om jag någonsin gjort det. Det kan vara så att jag skaffade en brännare bara för att när jag byggde någon dator och sedan har den bara hängt med när jag uppgraderat.
Vet att jag har CDBurnerXP installerat, men den verkar inte känna av skivan heller.

Minns du vad kameran hette? Det kanske går att nosa rätt på genom det.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Har du tillgång till mer än en DVD-läsare kan jag tipsa om ett program som heter dvdisaster (https://sourceforge.net/projects/dvdisaster).

Huvudsyftet med programmet är visserligen att lägga till paritetsinformation till disc-bilder. Det har du ingen nytta av. Men utöver det har programmet olika funktioner för att läsa samma skiva på olika sätt i olika DVD-läsare, och kombinera resultatet till en DVD-bild som förhoppningsvis är hel.

Om det fungerar i ditt specifika fall vet jag förstås inte, men det har räddat mig från bit rot på CD/DVD ett antal gånger. Skulle det vara det som är ditt problem med din skiva, är det värt ett försök.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Samsung DVD±RW Writer, SH-222BB är det, så tycker den ska klara skivan.
Jag har också funderat på om det är en öppen skiva. Men jag vet inte vilket program som i så fall skulle kunna stänga den. Grejen är att jag har inte bränt skivor med denna på många år, egentligen vet jag inte om jag någonsin gjort det. Det kan vara så att jag skaffade en brännare bara för att när jag byggde någon dator och sedan har den bara hängt med när jag uppgraderat.
Vet att jag har CDBurnerXP installerat, men den verkar inte känna av skivan heller.

För att skivan ska kännas igen tror jag du behöver ett brännarprog med video authoring typ de gamla klassikerna Nero och Roxio men trots att skivan inte känns igen av nått program så borde du kunna kopiera över råfilerna till datorn för de ska vara läsbara som "data" och "vob-arna" borde innehålla videosekvenserna som spelats in.även om de inte kan läsas som dvd så bör de gå att spela upp som filer i tex VLC ?

Eller menar du att skivan är oläslig för det är inte samma sak som att spelaren inte känner igen formatet på den, vad är det för innehåll på skivan enligt utforskaren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske inte ett jätte säkert tips men jag behövde gå igenom massa brända skivor när föräldrarna sålde sitt hus. Var väldigt många som inte funkade i någon av mina gamla (Antagligen trötta) läsare/brännare men gick att läsa av med en ny billig extern brännare som jag gick och köpte.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MvonSchantz:

Har du tillgång till mer än en DVD-läsare kan jag tipsa om ett program som heter dvdisaster (https://sourceforge.net/projects/dvdisaster).

Huvudsyftet med programmet är visserligen att lägga till paritetsinformation till disc-bilder. Det har du ingen nytta av. Men utöver det har programmet olika funktioner för att läsa samma skiva på olika sätt i olika DVD-läsare, och kombinera resultatet till en DVD-bild som förhoppningsvis är hel.

Om det fungerar i ditt specifika fall vet jag förstås inte, men det har räddat mig från bit rot på CD/DVD ett antal gånger. Skulle det vara det som är ditt problem med din skiva, är det värt ett försök.

Intressant program. Det verkar som att läsaren tar för lång tid på sig att känna av skivan. Dvdisaster väntar i 10s och sedan avbryter den med informationen Device D: does not become ready: Not Ready; Logical unit is in process of becoming ready.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

För att skivan ska kännas igen tror jag du behöver ett brännarprog med video authoring typ de gamla klassikerna Nero och Roxio men trots att skivan inte känns igen av nått program så borde du kunna kopiera över råfilerna till datorn för de ska vara läsbara som "data" och "vob-arna" borde innehålla videosekvenserna som spelats in.även om de inte kan läsas som dvd så bör de gå att spela upp som filer i tex VLC ?

Eller menar du att skivan är oläslig för det är inte samma sak som att spelaren inte känner igen formatet på den, vad är det för innehåll på skivan enligt utforskaren ?

Utforskaren skickar ut släden och säger "Sätt i en CD" när jag försöker öppna den där. Hade datorn hittat skivan kunde jag nog kommit vidare, men den vill inte alls kännas vid den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Utforskaren skickar ut släden och säger "Sätt i en CD" när jag försöker öppna den där. Hade datorn hittat skivan kunde jag nog kommit vidare, men den vill inte alls kännas vid den.

Då är det kanske som redan antytts så att din optiska enhet inte kan läsa just den skivan snarare än att det är ett verkligt problem med innehållet på den, skivan kan ju också vara åldrad och skadad men RW skivor verkar hålla mycket längre än R skivor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, jag satte skivan i min gamla Dell-dator (samma som kunde läsa min strulande hårddisk). Här funkar faktiskt skivan lite bättre. VSO Inspector hittar tex den och gör jag en surface test så ser allt bra ut. Men den kan inte hantera formatet på skivan. Tyvärr säger dvdisaster att det inte finns någon kompatibel DVD-läsare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av giplet:

Ok, jag satte skivan i min gamla Dell-dator (samma som kunde läsa min strulande hårddisk). Här funkar faktiskt skivan lite bättre. VSO Inspector hittar tex den och gör jag en surface test så ser allt bra ut. Men den kan inte hantera formatet på skivan. Tyvärr säger dvdisaster att det inte finns någon kompatibel DVD-läsare.

Det låter ju som att den skulle kunna vara öppen fortfarande. Du har inte kvar kameran? Sony skrev om sina modeller att det skulle gå att läsa genom kamerans läsare till USB.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samsung:

Det låter ju som att den skulle kunna vara öppen fortfarande. Du har inte kvar kameran? Sony skrev om sina modeller att det skulle gå att läsa genom kamerans läsare till USB.

Nej, har inte kvar kameran, tyvärr. Sitter också och läser om Sony kameror med DVD. Tänker anta att det är en sådan även om det inte är säkert. Verkar finnas problem med att skivan inte är stängd, och det pratas också om något VR-läge. Men tycker ju det måste finnas datorprogram som kan läsa det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av giplet:

Nej, har inte kvar kameran, tyvärr. Sitter också och läser om Sony kameror med DVD. Tänker anta att det är en sådan även om det inte är säkert. Verkar finnas problem med att skivan inte är stängd, och det pratas också om något VR-läge. Men tycker ju det måste finnas datorprogram som kan läsa det.

Ja, enligt den här guiden ska bland annat Nero ha några olika vägar att försöka fixa det: https://diyvideoeditor.com/step-by-step-guide-dealing-with-un...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade ett program som heter DVD Roller. DVD Roller identifierar disken som en Sony Camcorder disk och håller nu på att läsa den. Programmet är i 14-dagars testläge, så vi får se vad den låter mig göra, men nu när jag vet vad det är så kanske det går bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

"men RW skivor verkar hålla mycket längre än R skivor"

Håller med på den punkten - på _verifierade_ DVD+/-RW direkt efter bränningen när det gjordes, syns åldringen knappt av alls ens efter 10 år medans R-skivorna har tappat ca 1/3-del av sin redundans efter 10-15 år och har typ 1/3-del kvar och ojämt över skivytan då det är från centrum och ytterkanterna 'åldrandet' går snabbast - oftast är det ytterkanten som problemen börjar först.

När DVD-R(W) inte fungerar så beror det oftast på att skivan inte kontrollerats direkt efter bränningen eller att programmet som bränner den inte har slutfört processen ordentligt. Är det bränd i kamera direkt så kan det vara i format som windows och de flesta spelprogram inte känner igen - så det blir att kolla exakt med vilken kamera detta är gjort med och om det behöves göra några förfarande innan inspelningen kan hanteras på standardsätt.

Att prova mellan olika DVD-brännare med tex dvdistaster är bra för att lappa ihop oläsbara sektorer från samma skiva på flera olika brännare då då någon av dessa kan mjölka ut några sektorer till och en annan ytterligare några - de är olika bra på det. - mao. leta fram alla era gamla laptopar som ligger - då de flesta från 2000-talet och början av 2010-talet har dvdbrännare i sig.

annan program i linux som kan göra samma sak är ddrescue.

När det gäller DVD-format så är alltid DVD+R(W) att föredra framför DVD-R(W) då modulationen i trackingen gör att spelaren alltid hittar skivan och dess sektorpositioner även om underliggande data skulle vara oläsbart och därmed att brännaren alltid hittar och man kan börja rädda sektorer med tex dvdistaster medans DVD-R har inte denna robusthet och därmed riskera skivor som läsaren inte vill börja läsa på alls över huvudtaget.

Och ni som har CD-R skivor liggande - har ni inte gjort backup tidigare så är det hög tid och det kommer ändå vara försent på många av dem områden som inte går att läsa. Dataskyddet (ECC) är inte alls lika robust gjort som på DVD-skivor och den mindre mängden pariteten för felrättningen blir snabbare otillräcklig.

Permalänk
Hedersmedlem

Körde programmet IsoBuster på datorn som kunde läsa skivan lite bättre och fick ut informationen. Disken är mycket riktigt inte "finalized". Tack för allt moraliskt stöd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av giplet:

Körde programmet IsoBuster på datorn som kunde läsa skivan lite bättre och fick ut informationen. Disken är mycket riktigt inte "finalized". Tack för allt moraliskt stöd.

Härligt! Hoppas att du lyckas få den läsbar i slutändan.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samsung:

Härligt! Hoppas att du lyckas få den läsbar i slutändan.

Japp. När jag väl hade informationen på disk så gick resten förhållandevis lätt.
Valde att inte försöka avsluta skivan. Jag ville så långt som möjligt inte skriva till den så att jag inte ställde till mer skada.

Med IsoBuster kunde jag läsa ut hela spåret som fanns på DVD'n till en idq-fil. Detta är ett IsoBuster-specifikt format, men tack vare att jag visste att det var film på skivan kan man hantera idq'n som en mpeg. Jag laddade in idq'n i ett program som heter Mpg2Cut som automatiskt klippte bort det som inte var film och sparade som en mpeg. Sedan körde jag mpegen genom Handbrake för att få ett mer behändigt format.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Japp. När jag väl hade informationen på disk så gick resten förhållandevis lätt.
Valde att inte försöka avsluta skivan. Jag ville så långt som möjligt inte skriva till den så att jag inte ställde till mer skada.

Med IsoBuster kunde jag läsa ut hela spåret som fanns på DVD'n till en idq-fil. Detta är ett IsoBuster-specifikt format, men tack vare att jag visste att det var film på skivan kan man hantera idq'n som en mpeg. Jag laddade in idq'n i ett program som heter Mpg2Cut som automatiskt klippte bort det som inte var film och sparade som en mpeg. Sedan körde jag mpegen genom Handbrake för att få ett mer behändigt format.

I Linux så monteras skivan av OS oavsett om den är avslutad eller inte. Sedan kan du välja om du vill avsluta den eller inte, alternativt skapa en .img-fil av skivan och sedan montera som en disk.

Har man "felavslutat" en skiva så den är oläsbar gör man en .img-fil av den och kör den i en partitionshanterare och hexeditor / filsniffare / reparationsprogram för att leta fram filer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon