Intel Core i7-11700K visar upp skyhög enkeltrådig prestanda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Även om det är ett lovande resultat vore det även intressant med benchmarks som kör längre än boost-fönstret. Lär väl dyka upp närmare release dock.

Boost håller den förevigt, finns väl ingen som kör med CPUn låst, iaf inte en K processor. Många moderkort låser upp detta automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag testade en 5950x, den var ren dynga. Rebootade när windows laddades, i windows, i bios. Sedan var det blå skärmar hela tiden.
Jag hade hoppats på att den skulle vara bra, det var ett tag sedan jag testade AMD.

Efter den här gången kommer det bli ett par år till

Hade exakt liknande problem med mitt bygge.
Gick som du från Intel till AMD för första gången på många år.
Jag installerade en ren W10 på en ny M.2.
Efter några timmars problem med låsningar och blåskärm tog jag helt enkelt och speglade min SSD till M.2an och vips funkade allt helt stabilt.
Jag misstänker att W10 uppdateringar och drivrutiner för min nya M.2a inte prioriterats vid ren installation.
Har nu använt datorn dagligen och har inte haft ett enda problem. Temps är bra, damt att datorn är riktigt snabb.
Jag kommer byta till ryzen 5000 serien senare i vår.

Summa dumarum, om du installerade en ren W10 version som behöver uppdateras på en M.2a som är nyformaterad kan man få dessa problemen tydligen. Det har inget med CPUn eller minnena att göra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Hade exakt liknande problem med mitt bygge.
Gick som du från Intel till AMD för första gången på många år.
Jag installerade en ren W10 på en ny M.2.
Efter några timmars problem med låsningar och blåskärm tog jag helt enkelt och speglade min SSD till M.2an och vips funkade allt helt stabilt.
Jag misstänker att W10 uppdateringar och drivrutiner för min nya M.2a inte prioriterats vid ren installation.
Har nu använt datorn dagligen och har inte haft ett enda problem. Temps är bra, damt att datorn är riktigt snabb.
Jag kommer byta till ryzen 5000 serien senare i vår.

Summa dumarum, om du installerade en ren W10 version som behöver uppdateras på en M.2a som är nyformaterad kan man få dessa problemen tydligen. Det har inget med CPUn eller minnena att göra.

Förstår inte hur ni lyckas få alla dessa fel. M2 finns som SATA och NVME. Har man inte en lastgammal "M2:a" så stödjer de att boota upp på utan vidare. Möjligt man kan få ändra nåt i UEFI i värsta fall. Va väl de första SSD som inte hade NVME-stöd som kunde dumma sig, rätta mig om jag har fel. Men det gick att kringgå genom att installera via DVD-skiva.

Har kört med samma minnen sen 1600X och det är G.SKILL FLARE X -har funkat klockrent. M2 NVME SSD har jag formaterat och installerat W10 på utan problem och det på två olika moderkort.

Permalänk
Medlem

Detta var väl ändå väntat att Rocket Lake skulle ta tillbaka speltronen tillfälligt (om än inte med mycket)? Fast det hjälper nog inte Intels kris eftersom det nog dröjer framåt maj innan dessa är lätt tillgängliga och då är det helt plötsligt bara nått halvår till nästa generation Ryzen är tillgänglig med helt nya standarder såsom DDR5 och möjligen PCI express 5. Ryzen 6000 serien kommer återigen vara på topp. Så Intel tar nog egentligen inte tillbaks tronen som populärast val bland entusiaster. Senaste spelen som CyberPunk 2077 har ju dessutom visat att MOAR CORES kommer bli kung framöver. Att dessa toppar på 8 kärnor och förmodligen drar sjuka mängder ström gör det inte till ett så attraktivt val bland dem som är beredd att betala så pass mycket för sina CPU'er! Det som månne skulle förändra bilden är om Intel gör en kupp och är beredd att fajtas med priset som vapen för de har ju en sjukt stor krigskista på över 260 miljarder kronor. Säljer de toppmodellen för under 4000 Kr så är det match helt klart.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Boost håller den förevigt, finns väl ingen som kör med CPUn låst, iaf inte en K processor. Många moderkort låser upp detta automatiskt

Att sätta ett evigt boost-fönster är en form av överklockning så man bör bestämma sig för vad man jämför (stock eller överklockat).

Här på forumet lär de flesta ha tagit bort boost-låset, ja. Majoriteten som har denna CPU i sin dator kan dock mycket väl köra den med stock-inställningar. Tänk exempelvis på alla färdigbyggda datorer etc. som ibland säljs med K-versionen. De har inte ens nödvändigtvis XMP-profilen aktiverad för minnet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att sätta ett evigt boost-fönster är en form av överklockning så man bör bestämma sig för vad man jämför (stock eller överklockat).

Här på forumet lär de flesta ha tagit bort boost-låset, ja. Majoriteten som har denna CPU i sin dator kan dock mycket väl köra den med stock-inställningar. Tänk exempelvis på alla färdigbyggda datorer etc. som ibland säljs med K-versionen. De har inte ens nödvändigtvis XMP-profilen aktiverad för minnet.

Fast även stock har väll processorn inget "boostfönster"? Sålänge temperaturerna är fina så kommer 11700k hålla sina 5ghz så gott som konstant? Och om de är lika lätta att kyla som comet lake så lär det nog vara rätt lugnt att hålla.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tänka sig vad lite konkurrens plötsligt kan få ett företag kapabla till

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Fast även stock har väll processorn inget "boostfönster"? Sålänge temperaturerna är fina så kommer 11700k hålla sina 5ghz så gott som konstant? Och om de är lika lätta att kyla som comet lake så lär det nog vara rätt lugnt att hålla.

Jo, de har ett boost-fönster som är ca 56 sekunder om jag minns rätt och det finns en maximal multiplier beroende på hur många kärnor som belastas oberoende av temperatur. Sättet du beskriver är närmare hur AMDs boost fungerar (men fortfarande lite förenklat och inte helt korrekt), inte Intels. Om detta boost-fönster inte var begränsat skulle Intel inte kunna sätta de TDP-värden som de gör.

Lite mer detaljer:

https://www.gamersnexus.net/guides/3590-dont-run-z490-motherb...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Förstår inte hur ni lyckas få alla dessa fel. M2 finns som SATA och NVME. Har man inte en lastgammal "M2:a" så stödjer de att boota upp på utan vidare. Möjligt man kan få ändra nåt i UEFI i värsta fall. Va väl de första SSD som inte hade NVME-stöd som kunde dumma sig, rätta mig om jag har fel. Men det gick att kringgå genom att installera via DVD-skiva.

Har kört med samma minnen sen 1600X och det är G.SKILL FLARE X -har funkat klockrent. M2 NVME SSD har jag formaterat och installerat W10 på utan problem och det på två olika moderkort.

Tja det var inte svårt att få detta felet. Jag satte ihop datorn, satte i w10 installationsUSB och körde. Så lätt var det.
Jag installerade NVME drivisarna på min gamla SSD installation innan jag speglade till M.2. Vad det var som inte funkade vid en ren installation vet jag inte, men hur svårt kan det va? Välj partition och installera. Har alltid funkat förut.

För att förtydliga...jag jar inga problem med minnena eller CPUn. Allt funkar klockrent.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jo, de har ett boost-fönster som är ca 56 sekunder om jag minns rätt och det finns en maximal multiplier beroende på hur många kärnor som belastas oberoende av temperatur. Sättet du beskriver är närmare hur AMDs boost fungerar (men fortfarande lite förenklat och inte helt korrekt), inte Intels. Om detta boost-fönster inte var begränsat skulle Intel inte kunna sätta de TDP-värden som de gör.

Lite mer detaljer:

https://www.gamersnexus.net/guides/3590-dont-run-z490-motherb...

Aha sedär, det var inget jag hade koll på. Tackar för länken, intressant läsning!

Då får vi se vad 11700, klarar av på pl1! Dock så är det precis som artikeln beskriver mer undantag än regel att moderkortstillverkarna följer intels standard, vilket också känns lite lökigt tbh

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Så oerhört tröttsamt med en miljard kommentarer Intel vs AMD som inte har med denna produkt att göra, fokusera inte på vem som gör produkten oavsett tillverkare skall produkterna bedömas efter vad de presterar, inte vad tillverkaren tidigare gjort bra/dåligt. Personligen suktar jag mest efter enkeltrådsprestanda men åtta kärnor känns ju som något av en basic-nivå idag, mer än nog för mig som inte spelar så mycket krävande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

En sample size av EN processor är ju dock inte direkt statistiskt. Sedan förstår jag att man retar sig, det hade jag också gjort. Men gå därifrån till "AMD är totalt värdelösa" pga att man kört ett chip som strulade är lite konstigt. Det är som att du köper hem 10 paket mjölk och den första du öppnar är härsken. Istället för att då anta att något med just det paketet kanske var fel och de andra paketen kan vara i prima skick så slår man fast att tillverkaren av den mjölken är helt värdelös och slänger alla andra produkter från tillverkaren man har hemma då den självklart måste ha varit lika dålig.

Då nätet är fullt med folk som köra 5000.serien, tester som visar på topp-prestanda i både enkeltrådade och flertrådade laster så är det förmodligen så att 5950X i sig är en bra produkt i det segment den ligger i. Att en enskild CPU strular beror förmodligen inte på att alla andra har fel och att företaget som helhet suger men att alla konspirerat till att porträttera ut en annan bild i tester, forum osv. En mera logisk förklaring är nog istället att något skiljer med just det enskilda exemplaret. Det kan vara något fel på chipet, moderkortet, PSU'n, drivrutiner, minnesmoduler, böjd pin i CPU sockel osv osv.
Alla dessa saker förefaller som mer troliga än att alla tester varit fel, alla nöjda ägare lurade och att hela bolaget är helt värdelöst.

De vet redan mycket väl att så är fallet, logik fungerar inte på troll.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

När ska folk inse att den mest framtidssäkra datorn man kan köpa är den absolut långsammaste/billigaste variant som fungerar i den omedelbara framtiden. För så länge som det är någon form av utveckling kommer nästa generations budgetmodell vara snabbare än nuvarande mainstream. Se på 3700X/3800X, de var inte precis "framtidssäkra" då 5600X är lika snabb eller snabbare på i princip allt (möjlig reservation för Cinebench).

Det är lite hur man tolkar ordet framtidssäkring. Vissa verkar tolka det som dagens generation snabbare än morgondagens generation, det tycker jag är ett lite felaktigt sätt att tolka ordet.

Framtidssäkra för mig innebär att man köper lite mer än vad man har behov för idag för att slippa uppgradera. Tex så kommer de som köpte en 3600 istället för en 3100 att kunna använda sin processor längre tid utan att behov av uppgradering uppstår. Det är när man har ser det som att spelet flyter kontra spelet flyter inte snarare än att en ny processor har 10-20% mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att sätta ett evigt boost-fönster är en form av överklockning så man bör bestämma sig för vad man jämför (stock eller överklockat).

Här på forumet lär de flesta ha tagit bort boost-låset, ja. Majoriteten som har denna CPU i sin dator kan dock mycket väl köra den med stock-inställningar. Tänk exempelvis på alla färdigbyggda datorer etc. som ibland säljs med K-versionen. De har inte ens nödvändigtvis XMP-profilen aktiverad för minnet.

Som din egen länk säger:

” Intel also has guidelines for short-term power draw, long-term power draw, and boost duration. These variables are not part of the enforced spec, so breaking the suggested limits is not considered overclocking”

Så hur vida detta ses som överklockning eller inte är snarare en fråga om semantik.

Och som även nämns så kommer många (iaf ”z” moderkort) med denna turbo/tdp begränsning avstängd i grundutförandet, så helt utan inverkan från använderen så kan höga turbo frekvenser hållas ”förevigt”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så vad du säger är att vi som precis skaffat 5600X som spel CPU är lurade? Till och med Techspot / Hardware Unboxed ("AMD unboxed"?) som dödförklarade långt tillbaka dödförklarade 4C/4T skriver detta om 6C/12T i kontext av spel:

"But what about the 6-core, 12-thread Ryzen 5 5600X, how will it age? Our guess is extremely well as the massive IPC increase offered by the new Zen 3 architecture means the 5600X is comparable to previous generation 8-core processors such as the 3700X and 10700K, or the Zen 2 parts used in the next gen consoles, and no one expects those processors to become obsolete any time soon."

När ska folk inse att den mest framtidssäkra datorn man kan köpa är den absolut långsammaste/billigaste variant som fungerar i den omedelbara framtiden. För så länge som det är någon form av utveckling kommer nästa generations budgetmodell vara snabbare än nuvarande mainstream. Se på 3700X/3800X, de var inte precis "framtidssäkra" då 5600X är lika snabb eller snabbare på i princip allt (möjlig reservation för Cinebench).

Framtidsäkerhet är alltid främst en fråga om hur mycket man är villig att kompromissa, särskilt när det gäller spel.

Nu tror jag inte att 6c/12t kommer vara ett issue inom närmsta året, och 8c/16t lär ju räcka ett par år och mer utan att bli överdrivet flaskhals- det är 8c8t och 6c6t som kanske ligger mer i riskzonen men hela 10-serien hade väl HT och gissar att 11 har det med så intel har förhoppningsvis övergivit det. Vore intressant att veta deras motivation, men lär man aldrig få veta.

Att uppgradera CPU är ju heller inte generellt lika snabbt och smidigt som att uppgradera GPU- nu har det varit en väldigt bekväm period med AM4 där det varit ovanligt enkelt, men ingen garanti att det ser ut så nästa generation, och om man går med intel så lär du som mest kunna uppgradera en generation framåt om du köper deras "tick". Vet man om nästa generation kommer stödja 1200 eller är 11 sista för övrigt?

Men ja, om du köper upp dig varje generation så hade du kunnat köpa 1600- 2600 - 3600 - 5600X och sannolikt med försäljning av de begagnade i slutänden ha spenderat mindra än du spenderade på en enda 1800X förutsatt att du kunde få 5600X att funka med ditt moderkort eller åtminstone bytte upp dig till ett relativt prisvärt kort.

Sedan gissar jag att du kan relatera till att vilja använda datorn till annat än bara spelande- för min del är det värt att ha en enda "monstermaskin" som verkligen kan göra allt då jag märkt att om jag försöker ha en dator för råprestanda, en för spel, en för ljudrelaterade saker osv så eskalerar det snabbt till att alla kostar en jävla massa när det egentligen räcker att en är riktigt påkostade och de andra enbart behöver uppfylla specifika funktioner.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Ligger denna fortfarande på 14nm eller har dom lyckats krympa tekniken?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shipoopi:

Ligger denna fortfarande på 14nm eller har dom lyckats krympa tekniken?

14 nm. De bakportade en nyare arkitektur (Sunny Cove, som fick namnet Cypress Cove på 14 nm) som ersätter Skylake, så det är ändå det största kliven sedan 6000-serien kom.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man nu är en av dem som "bara spelar" samt stänger ner varenda bakgrundsprocess innan man startar sitt spel, ja då kan nog 8 kärnor räcka ett tag till.

Men folk som nu tror att detta blir till ett "nice price" har glömt att Intel är ett företag som

A) Vill tjäna så mycket pengar det går
B) Har kapacitetsbrist
C) Skulle sälja slut på varwnda processor de tillverkare även om priset var det tredubbla
D) Tvingades till en dyr backportering av arkitekturen. Rocket Lake S låg inte alls i produktplanerna utan är en högst motvillig nödåtgärd då Zen 3 börjat äta upp Intels Mindshare, vilket de inte kan tåla, då det gör att de tappar pengar.

Ovan sammantaget bör göra att Rocket Lake S (när den nu faktiskt går att köpa på riktigt) kommer bli en ordentlig bränna i plånboken för de som vill ha, och AMD och sin sida kommer ta varje tillfälle att försöka roffa åt sig potentiella kunder.

A)
Har du någonsin hört talas om ett aktiebolag som inte vill tjäna så mycket pengar som det går?
Vilket planet är du ifrån? Utopia?

På vilket sätt vill ex. AMD tjäna mindre pengar än Intel? Av altruistiska själ?

Sluta lura dig själv, alla vill tjäna max med pengar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

A)
Har du någonsin hört talas om ett aktiebolag som inte vill tjäna så mycket pengar som det går?
Vilket planet är du ifrån? Utopia?

På vilket sätt vill ex. AMD tjäna mindre pengar än Intel? Av altruistiska själ?

Sluta lura dig själv, alla vill tjäna max med pengar.

Inlägget antyder väl knappast att AMD inte är likadana? Det blev ju en del rabalder när de höjde priserna på 5000-serien, men som sagt, företag vill tjäna pengar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

A)
Har du någonsin hört talas om ett aktiebolag som inte vill tjäna så mycket pengar som det går?
Vilket planet är du ifrån? Utopia?

På vilket sätt vill ex. AMD tjäna mindre pengar än Intel? Av altruistiska själ?

Sluta lura dig själv, alla vill tjäna max med pengar.

Vad i det inlägget (och efterföljande inlägg som du uppenbarligen inte läst eller gjort en grov feltolkning av) antyder att AMD inte vill tjäna pengar?

Inlägget går i polemik mot de som tror att Rocket Lake S kommer bli en billig historia. Så är ju självklart inte fallet utan Intel, AMD och varenda annat företag kommer vi varje givet tillfälle att ta så mycket betalt de kan för alla sina produkter.

Men visst, läs ett inlägg, tyck reflektionerna ur sitt sammanhang och argumentera mot det om du tycker att det är givande och för diskussionen framåt

Skrivet av Thomas:

Inlägget antyder väl knappast att AMD inte är likadana? Det blev ju en del rabalder när de höjde priserna på 5000-serien, men som sagt, företag vill tjäna pengar.

Lägg därtill att jag i efterföljande inlägg förtydligar att min ABC-lista i mångt och mycket gäller de allra flesta företag.

Men tydligen så är det så att om man i ett inlägg en gång påpekar att en produkt inte kommer bli billig, för att företaget vill tjäna pengar, då menar man att andra företag inte vill tjäna pengar.

Antingen det eller så är personen Intel-fanboy och blev gramse för att jag påtalade att de gör saker för att tjäna pengar och inte av välgörenhet, och då kommer det whataboutism (som för övrigt man får lära sig är dålig retorik redan i lågstadiet) i form av "AH MEN AMD DÅ????". Inte konstruktivt alls, och inget som tillför diskussionen något överhuvudtaget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Framtidsäkerhet är alltid främst en fråga om hur mycket man är villig att kompromissa, särskilt när det gäller spel.

Nja, mest handlar det om att ha samma eller lite mer prestanda än gällande konsoller, så PS5/XSX har satt nivån kommande 4-5 år. De motsvarar någonstans mellan 3600x-3700x, så man kommer inte behöva ta i så mycket mer än så och ändå kunna spela senaste spelen. Det som driver lite mer prestanda på PC master race är mestadels GPU-baserat.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Aha sedär, det var inget jag hade koll på. Tackar för länken, intressant läsning!

Då får vi se vad 11700, klarar av på pl1! Dock så är det precis som artikeln beskriver mer undantag än regel att moderkortstillverkarna följer intels standard, vilket också känns lite lökigt tbh

Nej, det är många som inte vet om det men tycker ändå att det är värt att påpeka då det beroende på last och inställningar kan påverka jämförelser väldigt mycket. Därför kan korta benchmarks bli ganska missvisande, men ändå vara intressanta om man är ute efter just prestanda vid väldigt korta stunder av hög belastning.

Skrivet av sKRUVARN:

Som din egen länk säger:

” Intel also has guidelines for short-term power draw, long-term power draw, and boost duration. These variables are not part of the enforced spec, so breaking the suggested limits is not considered overclocking”

Så hur vida detta ses som överklockning eller inte är snarare en fråga om semantik.

Och som även nämns så kommer många (iaf ”z” moderkort) med denna turbo/tdp begränsning avstängd i grundutförandet, så helt utan inverkan från använderen så kan höga turbo frekvenser hållas ”förevigt”.

Det blir lite av en övning i semantik, ja. Att det inte kallas överklockning är troligen för att just överklockning (av antingen minne eller CPU) bryter garantin från både Intel och AMD (även om de har svårt att kontrollera detta). Att låta moderkortstillverkare ändra på dessa värden gynnar Intel en hel del i benchmarks, samtidigt som de inte behöver sätta en TDP på bortåt 250-300W. Det är dock utanför specifikationerna och därmed vad de flesta nog skulle kalla överklockning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nja, mest handlar det om att ha samma eller lite mer prestanda än gällande konsoller, så PS5/XSX har satt nivån kommande 4-5 år. De motsvarar någonstans mellan 3600x-3700x, så man kommer inte behöva ta i så mycket mer än så och ändå kunna spela senaste spelen. Det som driver lite mer prestanda på PC master race är mestadels GPU-baserat.

Så i din ordbok betyder framtidsäker speldator en dator som bara uppfyller minimikraven för att kunna spela spel?
Om du vill matcha konsolupplevelsen så ja, då behöver du kanske inte så mycket mer- konsolupplevelsen är då alltså 30/60fps överlag och i vissa fall 120fps i nya generationen med uppoffring av kvalite för att prioritera FPS.
Dock matchar PC sällan konsol i att få ut mesta möjliga prestanda ur hårdvaran så tvivlar att en 3600 + en RDNA2-gpu med 36/52 CU's kommer matcha PS5/XSX i AAA-spel om 4-5 år, de lär åldras bättre.

Dock skulle jag gissa att de flesta som bygger egna speldatorer inte gör det för att matcha konsolupplevelsen, och det är definitivt inte den spelupplevelse jag vill ha. 3000-serien var redan när den komm inte bäst i spel och man kan se att till exempel i bfv begränsar den högsta möjliga fps man kan få- nu är det inget issue om man håller sig till 144hz men om man vill spela skjutaspel i 240hz till exempel så vill man nog kolla på något lite vassare.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elektron:

Det är lite hur man tolkar ordet framtidssäkring. Vissa verkar tolka det som dagens generation snabbare än morgondagens generation, det tycker jag är ett lite felaktigt sätt att tolka ordet.

Framtidssäkra för mig innebär att man köper lite mer än vad man har behov för idag för att slippa uppgradera. Tex så kommer de som köpte en 3600 istället för en 3100 att kunna använda sin processor längre tid utan att behov av uppgradering uppstår. Det är när man har ser det som att spelet flyter kontra spelet flyter inte snarare än att en ny processor har 10-20% mer prestanda.

Fler kärnor kan aldrig "framtidssäkra" ett system så länge som vi har någon form av relevant utveckling i prestanda per kärna. AMD har sagt att Zen4 kommer få ungefär samma lyft över Zen3 som Zen3 fick över Zen2. Hur "framtidssäkrad" var en dator med 3950X för spel? Den är i vissa lägen något bättre än 3600X, fast båda är klart sämre än 5600X.

Är ungefär samma story på Intel-sidan, Golden Cove ryktas ge ungefär samma lyft över Sunny/Cyprus Cove som de två senare ger över Skylake.

Kort och gott: om/när det blir en flaskhals i framtiden kommer den för en klar majoritet handla om bristande prestanda per kärna hos dagens modeller, inte brist på antalet kärnor.

Skrivet av Shiprat:

Framtidsäkerhet är alltid främst en fråga om hur mycket man är villig att kompromissa, särskilt när det gäller spel.

Nu tror jag inte att 6c/12t kommer vara ett issue inom närmsta året, och 8c/16t lär ju räcka ett par år och mer utan att bli överdrivet flaskhals- det är 8c8t och 6c6t som kanske ligger mer i riskzonen men hela 10-serien hade väl HT och gissar att 11 har det med så intel har förhoppningsvis övergivit det. Vore intressant att veta deras motivation, men lär man aldrig få veta.

Att uppgradera CPU är ju heller inte generellt lika snabbt och smidigt som att uppgradera GPU- nu har det varit en väldigt bekväm period med AM4 där det varit ovanligt enkelt, men ingen garanti att det ser ut så nästa generation, och om man går med intel så lär du som mest kunna uppgradera en generation framåt om du köper deras "tick". Vet man om nästa generation kommer stödja 1200 eller är 11 sista för övrigt?

Men ja, om du köper upp dig varje generation så hade du kunnat köpa 1600- 2600 - 3600 - 5600X och sannolikt med försäljning av de begagnade i slutänden ha spenderat mindra än du spenderade på en enda 1800X förutsatt att du kunde få 5600X att funka med ditt moderkort eller åtminstone bytte upp dig till ett relativt prisvärt kort.

Sedan gissar jag att du kan relatera till att vilja använda datorn till annat än bara spelande- för min del är det värt att ha en enda "monstermaskin" som verkligen kan göra allt då jag märkt att om jag försöker ha en dator för råprestanda, en för spel, en för ljudrelaterade saker osv så eskalerar det snabbt till att alla kostar en jävla massa när det egentligen räcker att en är riktigt påkostade och de andra enbart behöver uppfylla specifika funktioner.

Se svaret ovan.

Om jag ser till mig själv är jag faktiskt mer åt hållet: olika uppgifter behöver optimeras på olika sätt. Majoriteten av mitt datoranvändande görs därför på bärbara samt MacMini. Har sedan några byggen som är optimerade för rejält krävande och rätt specifika uppgifter. Men inser att det inte är normalfallet, har själv valt det då jag kan + värderar en tyst arbetsmiljö väldigt högt (3900X baserade byggdatorn är inte precis tyst under maxlast, den står därför i källaren och nås via SSH).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad i det inlägget (och efterföljande inlägg som du uppenbarligen inte läst eller gjort en grov feltolkning av) antyder att AMD inte vill tjäna pengar?

Inlägget går i polemik mot de som tror att Rocket Lake S kommer bli en billig historia. Så är ju självklart inte fallet utan Intel, AMD och varenda annat företag kommer vi varje givet tillfälle att ta så mycket betalt de kan för alla sina produkter.

Men visst, läs ett inlägg, tyck reflektionerna ur sitt sammanhang och argumentera mot det om du tycker att det är givande och för diskussionen framåt

Lägg därtill att jag i efterföljande inlägg förtydligar att min ABC-lista i mångt och mycket gäller de allra flesta företag.

Men tydligen så är det så att om man i ett inlägg en gång påpekar att en produkt inte kommer bli billig, för att företaget vill tjäna pengar, då menar man att andra företag inte vill tjäna pengar.

Antingen det eller så är personen Intel-fanboy och blev gramse för att jag påtalade att de gör saker för att tjäna pengar och inte av välgörenhet, och då kommer det whataboutism (som för övrigt man får lära sig är dålig retorik redan i lågstadiet) i form av "AH MEN AMD DÅ????". Inte konstruktivt alls, och inget som tillför diskussionen något överhuvudtaget.

Nix, jag läste inte efterföljande inlägg innan jag svarade då jag har som praxis att svara på det som finns i tråden inte eventuellt kommande inlägg. Läser uppifrån och ner. Så du menar att ditt första inlägg var egentligen inte det du menade utan för att förstå dig så måste man vänta på eventuellt kommande svar i tråden?

Ditt första inlägg gills liksom inte för det kanske kommer andra synpunkter från dig senare?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fler kärnor kan aldrig "framtidssäkra" ett system så länge som vi har någon form av relevant utveckling i prestanda per kärna. AMD har sagt att Zen4 kommer få ungefär samma lyft över Zen3 som Zen3 fick över Zen2. Hur "framtidssäkrad" var en dator med 3950X för spel? Den är i vissa lägen något bättre än 3600X, fast båda är klart sämre än 5600X.

Framtidssäkra i valet av processor är helt orelevant för den som byter processor var eller varannan generation.
Framtidssäkra kan vara relevant för den som bygger en dator som skall hålla 6-7år.
Det spelar liten roll om nya produkter kommer som presterar bättre sålänge systemet presterar tillräckligt bra.
Det är alltså olika konsumentgrupper.
Där ena uppgraderar när saker och ting inte fungerar längre eller nya program inte kan köras, kontra personer som uppgraderar bara för att något nytt är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nix, jag läste inte efterföljande inlägg innan jag svarade då jag har som praxis att svara på det som finns i tråden inte eventuellt kommande inlägg. Läser uppifrån och ner. Så du menar att ditt första inlägg var egentligen inte det du menade utan för att förstå dig så måste man vänta på eventuellt kommande svar i tråden?

Ditt första inlägg gills liksom inte för det kanske kommer andra synpunkter från dig senare?

Även om man bara läser mitt första inlägg så får man ha väldigt snäv vinkel för att lyckas tolka det som att jag menar att Intel är det enda företaget som vill tjäna pengar. Men ja, om man tycker att ett inlägg är skruvat är det generellt en god idé att följa tråden vidare och se om den som skrev inlägget har utvecklat resonemanget. Det är ju liksom en levande diskussion och inte så att jag skrivit en utfästelse och sedan slutat delta i tråden. Eller menar du att alla som skriver flera inlägg i en tråd alltid måste gå tillbaks och redigera sitt första inlägg så att eventuellt efterföljande resonemang och förtydliganden framgår redan i första inlägget? Även om jag bara gjort ett enda inlägg i tråden så är det rätt förolämpande att någon tror att jag är såpass eftersatt att jag tror att Intel är det enda företag som vill tjäna pengar. Att du bars antar att jag är så dum i huvudet, säkert menar på det sättet och då försöker spela Allan genom att klappa mig på huvudet säger faktiskt mer om dig än om mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Framtidsäkerhet är alltid främst en fråga om hur mycket man är villig att kompromissa, särskilt när det gäller spel.

Nu tror jag inte att 6c/12t kommer vara ett issue inom närmsta året, och 8c/16t lär ju räcka ett par år och mer utan att bli överdrivet flaskhals- det är 8c8t och 6c6t som kanske ligger mer i riskzonen men hela 10-serien hade väl HT och gissar att 11 har det med så intel har förhoppningsvis övergivit det. Vore intressant att veta deras motivation, men lär man aldrig få veta.

Att uppgradera CPU är ju heller inte generellt lika snabbt och smidigt som att uppgradera GPU- nu har det varit en väldigt bekväm period med AM4 där det varit ovanligt enkelt, men ingen garanti att det ser ut så nästa generation, och om man går med intel så lär du som mest kunna uppgradera en generation framåt om du köper deras "tick". Vet man om nästa generation kommer stödja 1200 eller är 11 sista för övrigt?

Men ja, om du köper upp dig varje generation så hade du kunnat köpa 1600- 2600 - 3600 - 5600X och sannolikt med försäljning av de begagnade i slutänden ha spenderat mindra än du spenderade på en enda 1800X förutsatt att du kunde få 5600X att funka med ditt moderkort eller åtminstone bytte upp dig till ett relativt prisvärt kort.

Sedan gissar jag att du kan relatera till att vilja använda datorn till annat än bara spelande- för min del är det värt att ha en enda "monstermaskin" som verkligen kan göra allt då jag märkt att om jag försöker ha en dator för råprestanda, en för spel, en för ljudrelaterade saker osv så eskalerar det snabbt till att alla kostar en jävla massa när det egentligen räcker att en är riktigt påkostade och de andra enbart behöver uppfylla specifika funktioner.

Sockel 1200 verkar bara stödja 10/11-serierna, sen blir det nytt med ddr5, pcie5 och så vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även om man bara läser mitt första inlägg så får man ha väldigt snäv vinkel för att lyckas tolka det som att jag menar att Intel är det enda företaget som vill tjäna pengar. Men ja, om man tycker att ett inlägg är skruvat är det generellt en god idé att följa tråden vidare och se om den som skrev inlägget har utvecklat resonemanget. Det är ju liksom en levande diskussion och inte så att jag skrivit en utfästelse och sedan slutat delta i tråden. Eller menar du att alla som skriver flera inlägg i en tråd alltid måste gå tillbaks och redigera sitt första inlägg så att eventuellt efterföljande resonemang och förtydliganden framgår redan i första inlägget? Även om jag bara gjort ett enda inlägg i tråden så är det rätt förolämpande att någon tror att jag är såpass eftersatt att jag tror att Intel är det enda företag som vill tjäna pengar. Att du bars antar att jag är så dum i huvudet, säkert menar på det sättet och då försöker spela Allan genom att klappa mig på huvudet säger faktiskt mer om dig än om mig.

1. Jag läser alltid forumtrådar (knappast ensam om detta) från första till sista.
2. Det Du skriver kan inte bara kastas bort genom ett nytt inlägg, va fan, förra lördagen var gräset rött nu är det grönt!
3. Om Du ändrar Dig under trådens gång verkar nästan uteslutande som ett "OK jag hade fel" men det kommer aldrig att hända eftersom Du är ofelbar.
4. Du är definitivt inte dum i huvudet och jag har aldrig någonsin skrivit detta.
5. Vi trodde du skulle dyka upp på Swecklockers 20-års jubileum förra året men no luck.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

1. Jag läser alltid forumtrådar (knappast ensam om detta) från första till sista.
2. Det Du skriver kan inte bara kastas bort genom ett nytt inlägg, va fan, förra lördagen var gräset rött nu är det grönt!
3. Om Du ändrar Dig under trådens gång verkar nästan uteslutande som ett "OK jag hade fel" men det kommer aldrig att hända eftersom Du är ofelbar.
4. Du är definitivt inte dum i huvudet och jag har aldrig någonsin skrivit detta.
5. Vi trodde du skulle dyka upp på Swecklockers 20-års jubileum förra året men no luck.

1. Hur kan du då anta att jag inte begriper att företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt och sedan försöka få mig att förklara det?

2. Jag kastade inte bort något, jag bara förtydligade ännu mer. Som sagt, i inlägget du citerar så skriver jag inte, och antyder inte på något sätt att Intel är unikt med att de vill tjäna pengar.

3, återigen, jag ändrade inget, utan förtydligade bara.

4. Och jag har aldrig någonsin antytt att AMD inte vill tjäna pengar.

5. Jag var bjuden, allt var packat och klart, men fick låta bli att åka på grund av ett hastigt tragiskt dödsfall i familjen jag fick reda på kvällen innan. Men vad har det med detta att göra? Klart jag hade velat gå. Det är bara 20-års jubileum en gång. Men när någon i familjen hastigt lämnar en så blir allt annat helt oviktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.