Permalänk

Ny skärm, får ej över 120hz

Gokväll,

Jag har efter många om och men köpt mig en ny skärm, suttit på en benq ifrån 2009 tills nu, så bytet blev till en MSI Optix G27CQ4, jag lyckas dock inte få över 120hz, hur jag än vrider och vänder.
Mitt grafikkort är ett Sapphire Radeon R9 290X Tri-X OC ifrån 2014.

Har försökt googla men får inte fram något vettigt, jag provade medföljande DP kabel och denna "nya kabeln" men ingen skillnad..

Är mitt grafikkort boven att jag inte får ut de 165hz eller ens 144hz som lovas i specen?

I övrigt kör jag 2560x1440 och de senaste drivrutinerna.
Kan tilläggas att jag inte når över 120hz med 1080 heller.

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad står skärmen på om du kollar i "Advanced display settings" i Windows. Vet inte vad motsvarigheten på svenska heter. Men den bör ju stå på 165hz om det nu är det du har.

Permalänk
Medlem

Ja, kolla "Advanced display settings"

Hämta också hem drivrutin för din bildskärm.

Drivrutin för bildskärmen

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Vad står skärmen på om du kollar i "Advanced display settings" i Windows. Vet inte vad motsvarigheten på svenska heter. Men den bör ju stå på 165hz om det nu är det du har.

120hz, finns inget högre att välja på. Oavsett 1440 eller 1080 :/

Permalänk
Medlem

Vilka drivrutiner har du de senaste av? Både grafikkort och skärm?

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Vilka drivrutiner har du de senaste av? Både grafikkort och skärm?

Så här ser drivrutinerna ut,
Skärmdrivrutin

Detta är den enda som finns på msi's hemsida för min skärm

Hz status

Radeon mjukvaran

Kanske användbart att se?

Fick även upp detta meddelande, vad kan det betyda?
Jag har bara en DP port på grafikkortet och skärmen, kan det vara något sånt som strular? att alla stift inte har kontakt?

Permalänk

Har du fysiskt med knapparna på skärmen aktiverat högre hz än 120? alltså aktiverat OC?

Permalänk
Skrivet av Jontelitooo:

Så här ser drivrutinerna ut,

Ska tillägga att jag testat med medföljande DP kabel och även denna utan framgång

Permalänk
Skrivet av Martinick:

Har du fysiskt med knapparna på skärmen aktiverat högre hz än 120? alltså aktiverat OC?

njae, jag försöker navigera i menyn men hittar inget där jag kan överklocka hz fysiskt på skärmen

Permalänk

Leta efter Overdrive

Permalänk
Hedersmedlem

Overdrive bör inte ha något med detta att göra, det är (på skärmar) en funktion som styr hur aggressivt pixlarna ändrar färg. På denna skärm heter det dock "Response Time".

"Refresh Rate" kan man däremot ställa in i menyn.
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/monitor/Optix_G24C4_...

Se till att "Anti Motion Blur" är avstängd också, det kan nog låsa skärmen till 120 Hz (eftersom det gör det på många andra skärmar).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Overdrive bör inte ha något med detta att göra, det är (på skärmar) en funktion som styr hur aggressivt pixlarna ändrar färg. På denna skärm heter det dock "Response Time".

"Refresh Rate" kan man däremot ställa in i menyn.
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/monitor/Optix_G24C4_...

Se till att "Anti Motion Blur" är avstängd också, det kan nog låsa skärmen till 120 Hz (eftersom det gör det på många andra skärmar).

Så här ser inställningarna på skärmen ut, freesync är aktiverat igen (testade motion blur på/av) och då avaktiverades freesync, så tänk inte på den detaljen

Permalänk
Medlem

När du ska välja frekvens.. det är inte så att det finns fler alternativ som ligger "gömda" eftersom de ligger i fel ordning i listan?
Har för mig att JaysTwoCent råkade ut för det i någon stream, men jag kommer inte ihåg om det var i Nvidias kontrollpanel eller i Windows egna bildskärms-inställningar.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Så här ser drivrutinerna ut,
Skärmdrivrutin

Detta är den enda som finns på msi's hemsida för min skärm

Hz status

Radeon mjukvaran

Kanske användbart att se?

Fick även upp detta meddelande, vad kan det betyda?
Jag har bara en DP port på grafikkortet och skärmen, kan det vara något sånt som strular? att alla stift inte har kontakt?

Pröva att installera drivrutinerna från MSI. Finns också något Display Kit under Utility, vad det nu kan vara.

Det felmeddelandet kan säkert bidra, pröva söka på det. Du kan även pröva att översätta det till engelska.

Permalänk
Skrivet av A7V:

När du ska välja frekvens.. det är inte så att det finns fler alternativ som ligger "gömda" eftersom de ligger i fel ordning i listan?
Har för mig att JaysTwoCent råkade ut för det i någon stream, men jag kommer inte ihåg om det var i Nvidias kontrollpanel eller i Windows egna bildskärms-inställningar.

Nja hittar inget mer än det som visas i bilden ovan, jag går denna vägen: Val av Hz

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Pröva att installera drivrutinerna från MSI. Finns också något Display Kit under Utility, vad det nu kan vara.

Det felmeddelandet kan säkert bidra, pröva söka på det. Du kan även pröva att översätta det till engelska.

Display kit har jag googlat fram att det är samma sak som att fysiskt ändra med knappen på skärmen, men drivrutinen har jag och den ser ut så här installerad Drivrutin skärm

Permalänk
Medlem

Jag tror det är video timing upplösning du har satt, och inte PC upplösning. Dom har olika begränsningar. (se näst sista sida av manualen)
Dessutom såg det ut som om du hade 10bitars färger? Har du HDR påslaget eller nått sånt?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Prova stäng av freesync

Permalänk
Bildexpert 📺

Som nämnt ovan. Testa att stänga av Freesync och även se ifall Freesync-inställningen har flera lägen. Detta kan påverka vilken bandbredd som accepteras.

10-bit RGB gör också att man kan slår i taket för bandbredden baserat på både grrafikkort och kretsuppsättningen i skärmen. Det är många 1440p-skärmar där ute som har en bandbreddsgräns på 18 Gbps eller HBR2-hastighet om 22 Gbps (MSI Optix G27CQ4 förmodligen det senare) vilket då endast tillåter 1440p i 144 eller 165 Hz med 8-bitars signal. För 10 bit och HDR måste man aktivera 4:2:2-subsampling.

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Jag tror det är video timing upplösning du har satt, och inte PC upplösning. Dom har olika begränsningar. (se näst sista sida av manualen)
Dessutom såg det ut som om du hade 10bitars färger? Har du HDR påslaget eller nått sånt?

Vart hittar jag skillnad på Video timing och pc då?

10bitars är inget jag själv satt, vart ändrar jag? (se mitt svar nedan)

Skrivet av stesor:

Prova stäng av freesync

Inte märkt någon skillnad på eller av. (se mitt svar nedan)

Skrivet av Laxpudding:

Som nämnt ovan. Testa att stänga av Freesync och även se ifall Freesync-inställningen har flera lägen. Detta kan påverka vilken bandbredd som accepteras.

10-bit RGB gör också att man kan slår i taket för bandbredden baserat på både grrafikkort och kretsuppsättningen i skärmen. Det är många 1440p-skärmar där ute som har en bandbreddsgräns på 18 Gbps eller HBR2-hastighet om 22 Gbps (MSI Optix G27CQ4 förmodligen det senare) vilket då endast tillåter 1440p i 144 eller 165 Hz med 8-bitars signal. För 10 bit och HDR måste man aktivera 4:2:2-subsampling.

Se ovan, 10bit är inget jag valt själv, kan ju ha med saken att göra. för jag "lyckades" få till att göra custom resolution och fick då till 144hz, men sen om detta är rätt eller fel vet jag inte, hjälp gärna. Kan jag på detta sätt komma upp i 165hz så är jag nöjd, om det nu är "rätt" väg att gå?

Så här ser det ut: Custom Resolution

När jag försöker med 165hz så blir jag stoppad på G. Pixel Clock, detta var inget jag ändrade på 144hz så är den för snål satt tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Gokväll,

Jag har efter många om och men köpt mig en ny skärm, suttit på en benq ifrån 2009 tills nu, så bytet blev till en MSI Optix G27CQ4, jag lyckas dock inte få över 120hz, hur jag än vrider och vänder.
Mitt grafikkort är ett Sapphire Radeon R9 290X Tri-X OC ifrån 2014.

Har försökt googla men får inte fram något vettigt, jag provade medföljande DP kabel och denna "nya kabeln" men ingen skillnad..

Är mitt grafikkort boven att jag inte får ut de 165hz eller ens 144hz som lovas i specen?

I övrigt kör jag 2560x1440 och de senaste drivrutinerna.
Kan tilläggas att jag inte når över 120hz med 1080 heller.

Mvh

Ditt grafikkort klarar inte av att ge tillräckligt många FPS helt enkelt med dina upplösningar.

https://www.sweclockers.com/test/18345-radeon-r9-290x-med-sap...

Permalänk
Bildexpert 📺

De gamla AMD 290-korten kan ha svårt att nå precis den marginal som krävs för att köra 165 Hz med 1440p. Detta eftersom 1440p/165 är mer än defacto-gränsen om 18 Gbps som var rådande på den tiden 290-korten m.fl. var aktuella.

Därför brukar den funktionen kallas "overklock" och när man har overklock-funktionen påslagen brukar nästa steg nedåt efter 165 Hz bli just 120 Hz. overlockkfunktionen ersätter 144 Hz med 165 Hz i tabellen över tillgängliga frekvenser. Och har man då ett äldre grafikkort landar det på 120 Hz eftersom det inte klarar 165 Hz i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ditt grafikkort klarar inte av att ge tillräckligt många FPS helt enkelt med dina upplösningar.

https://www.sweclockers.com/test/18345-radeon-r9-290x-med-sap...

Testet du länkar till har ingenting med problemet att göra, Hz och fps är inte samma sak. Vilken upplösning grafikkortet har stöd för handlar bara om vilken bandbredd det klarar av på utgångarna, vilket ett speltest inte säger någonting om.

Permalänk

Så det vi kommer fram till är att mitt grafikkort inte hänger med när jag vill över 120hz på 1440?

Vad säger ni om mitt hemma meck då, ser det ändå bra ut? Custom Resolution
O säker på sånt här, eftersom jag blev "nekad" när jag försökte 165hz så antar jag att man behöver ändra mer än bara hz..

Permalänk
Bildexpert 📺

R9 290/290X klarar 1440p i 144 Hz, det är något jag testat flera gånger tidigare. AMD gav en uppdatering tidigt 2015 som gjorde det möjligt. Innan denna uppdatering av drivrutinen gav AMD:s kort svåra bildstörningar i 1440p/144 Hz, något som jag testade med just R9 290X

Däremot har de korten antagligen inte bandbredden för att köra 165 Hz utan 144 Hz är troligtvis max. Då måste man på skärmar stänga av deras overclockfunktion som gör 165 Hz möjligt eftersom detta overclock-läge brukar ta bort 144 Hz som tillgänglig upplösning. Innan man gjort detta är 120 Hz högsta möjliga frekvens som lite äldre grafikkort kan synka mot.

Detta har varit en standardfråga i ett par år nu för den generationen grafikkort som R9 290 och GTX 7xx-korten m.fl.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

R9 290/290X klarar 1440p i 144 Hz, det är något jag testat flera gånger tidigare. AMD gav en uppdatering tidigt 2015 som gjorde det möjligt. Innan denna uppdatering av drivrutinen gav AMD:s kort svåra bildstörningar i 1440p/144 Hz, något som jag testade med just R9 290X

Däremot har de korten antagligen inte bandbredden för att köra 165 Hz utan 144 Hz är troligtvis max. Då måste man på skärmar stänga av deras overclockfunktion som gör 165 Hz möjligt eftersom detta overclock-läge brukar ta bort 144 Hz som tillgänglig upplösning. Innan man gjort detta är 120 Hz högsta möjliga frekvens som lite äldre grafikkort kan synka mot.

Detta har varit en standardfråga i ett par år nu för den generationen grafikkort som R9 290 och GTX 7xx-korten m.fl.

Så om jag förstår dig rätt så ska det funka med 144hz utan att göra en egenskapad upplösning? Vart under dessa menyer hittar jag överklocknings funktionen? kika här: skärmens inställningar (Freesync är återaktiverat, och refresh rate är off)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Så om jag förstår dig rätt så ska det funka med 144hz utan att göra en egenskapad upplösning? Vart under dessa menyer hittar jag överklocknings funktionen? kika här: skärmens inställningar (Freesync är återaktiverat, och refresh rate är off)

Vilka val har du under settings?

Permalänk
Bildexpert 📺

R9 290X ska klara 1440p/144, det är i alla fall klart. Men den kanske inte klarar det med just den här skärmen. Ganska vanligt att tillverkarna bara blickar ett par år bakåt när de säkerställer vilka grafikkort som fungerar fullt ut med skärmen.

Kollade handboken för MSI Optix G27CQ4 och den var maximalt intetsägande om det mesta... Finns ingen overclock-funktion i skärmen och därför kan vara så enkelt att skärmen vill ha en signal din grafikkort inte kan alstra i annat än 1440p/120 som högst.

Andra potentiella fällor är Anti Motion blur-funktionen som kan vara låst till 120 Hz. Även Freesync: ON kan vara låst till 120 Hz.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Vilka val har du under settings?

Dessa

Permalänk

Det blev så att jag lämnade tillbaka skärmen, dels för pixelfel och enorm blb, men också att jag inte var helt nöjd.
Köpte en Odyssey G7 och är väldigt nöjd, 144hz utan problem med 1440p och 240hz i 1080p, så det var nog skärmen som var problemet