Varför valde du en Android-mobil?

Permalänk
Medlem

Varför valde du en Android-mobil?

Alla har vi olika behov och prioriteringar. Som rubriken lyder, varför valde du en Android-mobil?

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Öppenheten och möjligheterna att göra vad jag vill med MIN telefon.
Sen kör resten utav mina enheter linux så för att lättare kunna sammankoppla allt i ett så blir det android.

Permalänk
Medlem

För att Apple inte säljer en vikbar telefon så jag kan få både surfplatta och telefon i ett, gör de det blir det en iPhone igen.

Permalänk
Medlem

Jag gick in på en lokal teknikaffär och bad om att få den billigaste smartphonen de hade från en tillverkare jag hade hört talas om. Blev en android. Håller bra 3-4 år senare 🙂

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Har alltid haft en aversion mot Apples produkter som jag tror jag kan härleda till en mycket otrevlig lärare jag hade i DTP nån gång i början av 90-talet. Undervisningen skedde på någon sorts Mac.

Därför Android (körde Ericsson och Nokia innan).

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Först och främst priset och efter det mjukvaran.

Den dagen jag kan få en vettig Applelur av senaste årsmodell för samma pris och motsvarande specs som en vettig Androidmodell (ca 3000kr) så skall jag överväga en Apple istället. Just nu så får man två Androidmobiler för samma pris som en Applemobil.

Permalänk
Medlem

Kontroll.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

För min del är det nog främst priset. Jag gillar Apples design och byggkvalitet, men har kör Samsungs S-lurar sedan S7:an.

I mina yngre dagar hävdade jag att det handlade om att iOS var allt för låst och begränsat. Men med facit i hand så tror jag inte att jag de senaste tio åren gjort något med min android-lur som motiverar det uttalandet.. har kört de o-rootade och väldigt stock.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

För att det inte är Apple. Vill man inte vara en del av fårskocken Apple-användare, med Apples sektliknande "our way or the highway"-princip, så finns det bara Android att välja på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

1. Är van vid Android och gillar det.
2. Ogillar Apple som företag.

Permalänk
Medlem

Frihet, kontroll och avsaknad av frukt.

Tyvärr innebär friheten att sälja själen gratis till Google, och frukten har börjat lukta mycket bättre på sistone.

Visst, det GÅR att komma undan Google om man kör (egeninstallerad) ren Android helt utan Gapps, men det tenderar att bli en opraktisk handikappad lösning (pga BankID och andra lorthögar som kräver Google Play Services).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Priset. Körde rootat och cfw från typ 2011 till 2018. Tyckte även att Galaxy s4 var rejält bättre än motsvarande iPhone 5/5s. Kör nu galaxy s7 (inte edge) som jag köpte ny för ett par tusen efter att s8 kommit.

Har kört Android i snart 10 år, lagt sammanlagt ca 6000 på inköp och 10 000 på abonnemang tror jag. Har aldrig köpt årets flaggskepp. 16 000 för 10 års mobilande. (edit: räknade i hastigheten in fruns 2 telefoner)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Jag gick in på en lokal teknikaffär och bad om att få den billigaste smartphonen de hade från en tillverkare jag hade hört talas om. Blev en android. Håller bra 3-4 år senare 🙂

Samma.
1375 kr för den här.
Motorola, ingen bloatware. Inte en krona till spillo. Ringer, smsar, chattar, swishar och nått räkningar. Skärmen tillräckligt stor för Google Maps också.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Självklarhet om man vill kunna göra något utöver Facebook och Instagram med sin telefon. Hade jailbreak på den tiden jag körde Apple och har alltid kört root på Android, vill ha kontroll över min enhet och kunna ta bort skräp som finns eller köra custom rom. Mjukvaruutbudet är bättre i och med att man kan köra appar från fdroid och liknande också. Kommer nog aldrig äga en iphone igen

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ville ha OLED-skärm, stort batteri och helst utan selfiekamera som stirrar på mig hela tiden. Kunde bara få detta från Xiaomi.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Fastnade för Android från början och att byta nu skulle kännas bakvänt. Samtidigt så är en del av Apples telefoner ganska bra på pappret men tyvärr i helt fel prisklass för att vara intressanta för min del.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Största anledningen till att jag valde android är priset. 195kr i månaden får jag betala nu för en ny android telefon (mi note 10) inklusive abonnemang. Det fanns ingen Iphone i närheten av det priset.

Permalänk

One word: Price.

Jag anser mig ha hållit på med mobiltelefoner ett bra tag. Var med om steget att ta från komradio till NMT på början av 90 talet, sedan gsm osv. Hade min första smartphone som man kunde surfa med slutet av 90 talet och början av 2000 talet hade toouthscreen.

Många mobiler har jag haft under åren och varit med om så mycket nytt. Nå jag tycker det fortfarande händer en hel del med mobilerna, detta till den grad att jag byter ofta för att hänga med. Och jag köper en mobil för runt 5-6000kr och byter vartannat år.
Skulle jag välja Apple så en schysst i rimlig storlek går på runt 13-15000kr .

Själva ios har jag hatat men man vänjer sig, sedan blir det bättre. Jag minns för länge sedan när jag skulle föra över en skärmdump från en iPad till datorn och jag blev chockad över detta skulle vara en så gigantisk uppgift. Det slutade med att jag fick maila bilden från iPaden. Nå på senare tid löst apple detta och man kan använda usb kabel och bara hämta filen.

Jag kör nu med en 6,7" mobil och det är på tok för lite, Samsung kommer med ett gäng vikbara nästa år. Och då blir det kanske en sådan. Då kommer telefonen kosta som en iPhone, men det blir en extremt mycket bättre telfon för mig som ökar produktivitet rejält. (telefonen bör upp i nästan 10" utvikt)

Permalänk
Avstängd

Jag klarar inte av Iphone helt enkelt. Ologiskt gränssnitt och väldigt begränsat. Jag har haft Iphone som jobbtelefon i rätt många år, men fick nu äntligen en Android (dock en Samsung som jag inte är helt nöjd med), så det är inte så att jag inte försökt eller så, jag bara stör mig på en massa saker hela tiden.

Hårdvarumässigt var Iphone grym och snygg runt Iphone 4 och 5 men efter det har det inte varit något speciellt, snarare har de varit ganska fula jämfört med konkurrenterna. Prestandamässigt har de ju ett övertag dock, men det har ingen som helst betydelse för min användning av en telefon.

Jag är också rätt inne i både MS och Googles ekosystem både på jobbet och hemma, och de funkar ju bättre på Android. Det hade varit lite intressant att testa att gå all-in på Apple ett tag som ett experiment, men det hade varit väldigt dyrt att gå över och, kanske ännu mer på datorsidan, så hade jag saknat en väldig massa grejer både i jobbet och privat.

Permalänk
Medlem

För att jag använt Android i ca 10 år och att jag bland annat tycker att Androids notissystem är mycket bättre än iOS.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Pris köper inte en mobil dyrare än 3000 kr ingen vettig ny Apple telefon kostar under 5000 kr.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag anser att jag får en väldigt bra upplevelse för under 1800 kronor och Apple börjar långt över det.
Sen gillar jag att kunna snabba upp animationerna så mobilen känns rappare. Jag använder även launchers för att kunna svepa in specifika appar från sidan av mobilen, när jag har dragit tummen upp längst högerkanten för att öppna webbläsaren i flera år känns det primitivt att behöva återvända till någon hemskärm eller meny för att komma åt det. Jag gillar även Relay For Reddit så pass mycket att det är en viktig del, jag har inte sett något motsvarande på iOS. Det hade varit segt att behöva ha Lightning-kablar liggande också.

Det enda som gör mig intresserad av en iPhone är prestandan, men jag vet inte om det är värt så mycket när animationerna är så långsamma ändå. Om jag hade kunnat byta gratis hade jag gärna tagit en iPhone, men när skillnaden till den billigaste riktiga iPhonen är 7600 kronor känns det inte värt.

iPhones ska ha bättre kamera, men min mobils kamera är ändå bättre än vad jag kan utnyttja.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Pris köper inte en mobil dyrare än 3000 kr ingen vettig ny Apple telefon kostar under 5000 kr.

Inte för att raljera diskussionen, men där har du tyvärr fel.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5306321

Iphone SE (2nd) anses, mig veterligen, för tillfället vara den "bästa" telefonen 2020 rent prestandamässigt för under 5000kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fromis:

Inte för att raljera diskussionen, men där har du tyvärr fel.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5306321

Iphone SE (2nd) anses, mig veterligen, för tillfället vara den "bästa" telefonen 2020 rent prestandamässigt för under 5000kr

Prestandamässigt är den bra, och kamerorna är ju också bra, men designmässigt var den ju inget speciellt ens när designen kom för typ fyra år sedan och skärmen är pytteliten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Prestandamässigt är den bra, och kamerorna är ju också bra, men designmässigt var den ju inget speciellt ens när designen kom för typ fyra år sedan och skärmen är pytteliten.

Må så vara och det är väl upp till var och en att tycka, eftersom det handlar om subjektiva åsikter gällande design. Ville helt enkelt påpeka att påståendet "det finns inga vettiga iPhones under 5000kr" är rent ut sagt fel.

Permalänk
Medlem

För att kunna få en mobil som har det utseendet (utsidan alltså) som jag vill ha. Jag ville ha en "chonky boy" mobil som känns som ett mördarvapen i handen. Då blev det en blackview bv9600e

Permalänk
Medlem

Frihet i en liten ask.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Inte för att raljera diskussionen, men där har du tyvärr fel.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5306321

Iphone SE (2nd) anses, mig veterligen, för tillfället vara den "bästa" telefonen 2020 rent prestandamässigt för under 5000kr

Det där är inte en bra telefon för pengarna, det finns bättre mobiler. Vad spelar prestanda för roll om batteriet dör fortare än fortast? Skärmen är inget att hänga i julgranen heller.

Nä tack!

En bra telefon för pengarna är däremot en Poco X3 för 3000kr. Det är något som jag skulle kunna rekommendera som budgettelefon.

Det korta svaret för varför jag valde en Android-mobil är för att jag får mest för pengarna då. Sen är det för mig inte ett alternativ att köra IOS heller när jag har Android på allt annat.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Har senaste 4 åren haft OnePlus 2, Huawei P20 Pro och Mi 10 privat och iPhone 7 och iPhone Xr i tjänsten.

Jag får använda tjänstetelefonen privat men stöter ofta på saker på iPhone som helt enkelt inte är görbara och är ständigt tacksam att jag slipper stå ut med det privat. Upplever heller inte iPhone som lustfylld att använda. Det är förstås mycket subjektivt men för mig är telefonen bara tråkig. Däremot min privata telefon är lustfylld och rolig samt tillåter mig att göra det jag vill.

Med det sagt är iPhone en suverän tjänstetelefon med DEP och senast vi valde telefon kunde inte Android jämföra sig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

Det är en mini dator