Asus Rog Strix z490-F Gaming, i7 10700k, RTX 3060Ti

Permalänk
Medlem

Asus Rog Strix z490-F Gaming, i7 10700k, RTX 3060Ti

Hej,

Har byggt klar nybygget och allt verkar grönt enligt moderkortets egna lampor samt även när jag landar i första bilden innan den bootar vidare. Mitt problem är att jag kan inte komma in i BIOS. Mitt tangentbord lyser och Asus första skärm dyker upp där den säger att man ska trycka på F2 eller Delete för att komma in. Jag har ju inte windows installerat än så jag kommer ju inte längre än att jag får denna bilden ”American Megatrends” och allt är OK och det står ”New CPU installed, Please enter setup to configure your system” Jag antar att jag behöver liksom be datorn boota genom Windows USB installeringsstickan? startskärmen säger att allt är grönt till och med? Har försökt flasha om bios via flash knappen och en usb flash i, allt gick galant men samma problem, flasha tillbaka, samma problem. Blir tokig! har till och med gjort en CMOS nollställning via pinnarna. Är det tangentbordet det är fel på? har googlat runt men ingen verkar komma fram till nån konkret lösning!

Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

När det står ny CPU installerad brukar det även stå Press F1 to enter setup. Eller nåt sånt.
Och det funkar inte menar du?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

När det står ny CPU installerad brukar det även stå Press F1 to enter setup. Eller nåt sånt.
Och det funkar inte menar du?

Nej, den säger inte nåt om F1 och den funkar inte förövrigt Jag har läst i forum och ändrat om lite i kablarna för min AiO sladdar där många löste problemet så, men det funka inte heller.

Kolla bild nedan kring vart jag hamnar någonstans...

https://imgur.com/vNnSvMQ

Permalänk
Medlem

USB Over Current Status detected!
Det betyder ju att du har nåt på USB som drar för mycket ström, eller nån kortslutning på nåt anslutet till USB. Om du INTE har det så lutar det åt nåt fel på moderkortet. Koppa ur allting som har med USB att göra, inklusive kablarna till interna USB anslutningar på moderkortet.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv