Permalänk
Medlem

Bygg av dator ca 20k budget.

Tjena. Tänker det är snart dags att bygga nytt igen. Datorn kommer används till lite allt möjligt men framförallt spel och streama filmer på nätet. Jag använder en 120hz(144hz), 1080p skärm. Denna kommer att monteras av inet.
Här är bygget som jag kommit fram till:
https://www.inet.se/datorbygge/b1222290/datorbygge

Nu har jag ett par frågor också... Jag vet inte skillnaden mellan dem olika GPU märken (Gigabyte, MSI etc etc) så jag valde en relativt billig och vad en google sökning ledde mig till. Hade svårt att bestämma mig om jag ville ha 16gb ram eller 32gb.
Noctua NH-D15 fläkten eftersom den verkade vara populär. Jag antar att alla dessa är kompatibla med varandra (inkluderar SSD'n) och med chassit men om någon tycker att det behövs mer plats, kanske för en bättre luftflöd så säg till. Behöver jag fler fläktar till nån komponent?

Säg gärna till om något är fel eller om jag kommer stöta på flaskhals eller om jag kan förbättra något, kanske köpa ett annat märke av GPU eller ett annat moderkort är bättre? Kom gärna med era åsikter och tips. Ifall någon vill veta vilken skärm jag har: https://www.inet.se/produkt/2201442/asus-24-mg248q-black-frid...

Permalänk
Medlem

Var lite oärlig och köp en windows 10 nyckel på ebay för 50 spänn, sen är det lite lång leveranstid på grafikkort.

https://www.inet.se/datorbygge/b1222328/dator

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för en full AMD build.

Snabbare RAM.
Snabbare GPU
Likvärdig CPU (2% snabbare än 10700K i 1080p enligt Hardware Unboxed)

Slösa 50kr på en beggad W10 nyckel? Finns i princip ingen nackdel med att köra utan licens heller. Bara att ladda ner från Microsofts hemsida och köra.

https://www.inet.se/datorbygge/b1222337/chowaito

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Var lite oärlig och köp en windows 10 nyckel på ebay för 50 spänn, sen är det lite lång leveranstid på grafikkort.

Hmm. Har aldrig köpt nyckel från ebay. Några risker jag bör tänka på om jag följer ditt råd, gällande köp från Ebay or möjligheten att jag blir scammad på nåt sätt? Jag köpte nyckel från iNet när jag byggde min nuvarande dator för jag ville inte ha problem.

Angående ert val av komponenter. Varför bytte du moderkort. Vad är skillnaden och är det möjligt att använda ditt moderkort till mitt originella bygg? Jag ser även att du bytt ut SSDn. Den gick jag lite overkill på, kan jag medge. Kunde valt en vanlig 970plus för 700kr mindre. Jag valde Samsung då jag använder en och därför litar på deras kvalite.
Ni valde inte att lägga till en fläkt till. Jag antar att det inte behövs då, till CPU'n till exempel, som ni uppgraderade. Ingen flaskhals heller, antar jag. Glömde nämna att jag inte överklockar, om det gör nån skillnad. Jag antar att det inte skadar inte att ha funktionen just ifall.

PS! 3080 är overkill för mig. Hellre minska priset och ta en 3070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Jag slår ett slag för en full AMD build.

Snabbare RAM.
Snabbare GPU
Likvärdig CPU (2% snabbare än 10700K i 1080p enligt Hardware Unboxed)

Slösa 50kr på en beggad W10 nyckel? Finns i princip ingen nackdel med att köra utan licens heller. Bara att ladda ner från Microsofts hemsida och köra.

Ja du. AMD build. Jag är ingen fanboy på vardera sida. Anledningen till att jag valde intel är just för att mitt nuvarande bygg har det och jag ser hur den presterar samt vilka fel(fel som t.ex. Blue screen. "System fel" kanske man kan säga) som jag stött på pga märket "intel". Jag vet även mindre om AMD och deras komponenter och hur bra dem presterar. Jag tror jag lutar mer åt den andra killens bygg för nuvarande. Synd att jag inte kunde köpa snabbare RAM med intel dock D:

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

se under

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/datorbygge/b1222399/20k

Permalänk
Medlem
Skrivet av cHowaito:

Tjena. Tänker det är snart dags att bygga nytt igen. Datorn kommer används till lite allt möjligt men framförallt spel och streama filmer på nätet. Jag använder en 120hz(144hz), 1080p skärm. Denna kommer att monteras av inet.
Här är bygget som jag kommit fram till:
https://www.inet.se/datorbygge/b1222290/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1222290/datorbygge

Nu har jag ett par frågor också... Jag vet inte skillnaden mellan dem olika GPU märken (Gigabyte, MSI etc etc) så jag valde en relativt billig och vad en google sökning ledde mig till. Hade svårt att bestämma mig om jag ville ha 16gb ram eller 32gb.
Noctua NH-D15 fläkten eftersom den verkade vara populär. Jag antar att alla dessa är kompatibla med varandra (inkluderar SSD'n) och med chassit men om någon tycker att det behövs mer plats, kanske för en bättre luftflöd så säg till. Behöver jag fler fläktar till nån komponent?

Säg gärna till om något är fel eller om jag kommer stöta på flaskhals eller om jag kan förbättra något, kanske köpa ett annat märke av GPU eller ett annat moderkort är bättre? Kom gärna med era åsikter och tips. Ifall någon vill veta vilken skärm jag har: https://www.inet.se/produkt/2201442/asus-24-mg248q-black-frid...

För 1200:- till får du marginellt bättre processor, 35% snabbare minne, dubbelt så snabb hastighet på din SSD. No-brainer enligt mig, tycker att 5600x är ett nerköp mot 10700K men en 8-kärnig Zen3 är oslagbar om parad med snabba minnen.

https://www.inet.se/datorbygge/b1222402/amd-alternativet

Permalänk
Medlem

Valet är mellan 5600x och 5800x. Så det är en 2,5k +/-
Sen kan man välja en AIO om du går på 105w TDP istället för 65w som på 5600x.

--------------------------------------------------------------------------------------

Update
Såg nu att du vill att Inet bygger ihop datorn. Alla komponenter finns förutom M.2 disken. Jag gick direkt på en 2tb istället för att kasta in en mekanisk.

Sry, lite trött i mössan atm 🥳

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cHowaito:

Ja du. AMD build. Jag är ingen fanboy på vardera sida. Anledningen till att jag valde intel är just för att mitt nuvarande bygg har det och jag ser hur den presterar samt vilka fel(fel som t.ex. Blue screen. "System fel" kanske man kan säga) som jag stött på pga märket "intel". Jag vet även mindre om AMD och deras komponenter och hur bra dem presterar. Jag tror jag lutar mer åt den andra killens bygg för nuvarande. Synd att jag inte kunde köpa snabbare RAM med intel dock D:

AMD funkar väldigt bra just nu, det är därför dem håller på och tar över stora marknadsandelar från Intel på DIY arenan.
Jag har kört AMD i 2 år nu och är väldigt nöjd.

Har fortfarande den bäst presterande builden av alla förslag här, om så endast på grund av att jag valde det bästa grafikkortet.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jajmut:
Skrivet av Mordekai:
Skrivet av t0bbec:

Update
Såg nu att du vill att Inet bygger ihop datorn. Alla komponenter finns förutom M.2 disken. Jag gick direkt på en 2tb istället för att kasta in en mekanisk.
Sry, lite trött i mössan atm 🥳

Skrivet av Stromming90:

AMD funkar väldigt bra just nu, det är därför dem håller på och tar över stora marknadsandelar från Intel på DIY arenan.
Jag har kört AMD i 2 år nu och är väldigt nöjd.
Har fortfarande den bäst presterande builden av alla förslag här, om så endast på grund av att jag valde det bästa grafikkortet.

Efter att ha tänkt på era inlägg, åsikter och val av komponenter kom jag fram till bygget som jag tycker passar mig bäst:
https://www.inet.se/datorbygge/b1222761/datorbygge
Vad sägs?

Jag var osäker på AMD eller Intel men gick till slut till märket jag hade mest erfarenhet med; Intel för CPU, Samsung for SSD och Corsair for PSU och RAM. Jag ville inte ge upp SSD'n, PSU'n och den snabbaste hastighet RAM tillgängligt för Intel. Synd att det bara gick upp with 2600Mhz dock.

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill gå med Intel så kan du skippa att ta din SSD som är Gen 4 eftersom moderkortet bara stödjer Gen 3.
Tycker också du ska spara 800kr på montering och ta hjälp från den här tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Edit:
Modifierade din Intel build lite.

- RTX 3080 för 20 enkla fps extra
- 3600MHz RAM. Moderkortet klarar av det med XMP profil. Busenkelt.
- Onödigt stort och dyrt chassi för vad du ska stoppa i datorn.
- Billigare men fortfarande väldigt bra nätagg.
- En SSD som moderkortet klarar av. Den hade säkert klarat den andra också, men inte i full hastighet.

Tar du bort montering och tar hjälp från länken ovan så har du nästan exakt 20K som är din budget. En bättre presterande dator än vad du satte ihop för nästan 2K extra.

https://www.inet.se/datorbygge/b1222788/datorbygge

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Skulle nog gått med Ryzen. Tycker 5900X är mer prisvärd än 5800X då man får 50 % fler kärnor/trådar för ca 20% extra kostnad. Även om PCIe 3 inte direkt flaskar grafikkort nämnvärt idag antar jag att du ska behålla datorn ett tag och köper du nytt grafikkort om kanske 3-4 år så kan det vara så att det gör klart större skillnad. Dessutom har du möjlighet att använda en snabbare SSD också när priserna sjunker på PCIe4-diskar.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Om du verkligen vill gå med Intel så kan du skippa att ta din SSD som är Gen 4 eftersom moderkortet bara stödjer Gen 3.
Tycker också du ska spara 800kr på montering och ta hjälp från den här tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Edit:
Modifierade din Intel build lite.

- RTX 3080 för 20 enkla fps extra
- 3600MHz RAM. Moderkortet klarar av det med XMP profil. Busenkelt.
- Onödigt stort och dyrt chassi för vad du ska stoppa i datorn.
- Billigare men fortfarande väldigt bra nätagg.
- En SSD som moderkortet klarar av. Den hade säkert klarat den andra också, men inte i full hastighet.

Tar du bort montering och tar hjälp från länken ovan så har du nästan exakt 20K som är din budget. En bättre presterande dator än vad du satte ihop för nästan 2K extra.

Hmm... SSD'n verkar vara bakåtkompatibel med gen 3 men har nu ingen aning om hastigheten begränsas till gen 3 hastigheter då. Måste ta bort den om det är så det funkar, du har rätt. Monteringen kan jag tyvärr inte tappa.

Onödigt chassi... Tyvärr kan jag inget om sånt heller. Jag använder en Fractal Design R5 nu och gillar den så jag valde en Fractal design chassi bara sådär. Är "R5" bättre eller "S" som ni valt? Om det är för trångt kommer väl temperaturen öka inuti. Inga problem?

Överklockning är inte något jag vill fiffla med alls. Så XMP profiler är ett nej. Helt enkelt inte min grej bara.

Permalänk
Medlem

D:

Behöver göra lite mer research igen.

Permalänk
Medlem

PCIe4-diskar är overkill och slöseri på pengar när de är såpass mycket dyrare. Den billigare Kingstondisken räcker mer än väl, speciellt om bara spelar och streamer film från nätet.
Den dagen tekniken kommit ikapp och sprungit förbi såpass mycket att det är värt med PCIe4-diskarna så har dels priset sjunkit dramatiskt och dels så har du antagligen då redan fått ett behov av att byta pga brist på utrymme. Men med det sagt så är det en bra idé att ha ett moderkort som stödjer de diskarna inför kommande diskbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

https://komponentkoll.se/bild/aDmcy.png

Skulle nog gått med Ryzen. Tycker 5900X är mer prisvärd än 5800X då man får 50 % fler kärnor/trådar för ca 20% extra kostnad. Även om PCIe 3 inte direkt flaskar grafikkort nämnvärt idag antar jag att du ska behålla datorn ett tag och köper du nytt grafikkort om kanske 3-4 år så kan det vara så att det gör klart större skillnad. Dessutom har du möjlighet att använda en snabbare SSD också när priserna sjunker på PCIe4-diskar.

Helt klart mest bang for the buck än så länge i tråden. Med tanke på att trådskaparen låg närmare 22K själv, så finns det kanske lite att skruva på om man vill.

1. Gå upp till ett lite med luftflödesfokuserat chassi, vilket verkligen inte är något krav men 5900X och ett 3080 genererar ändå en hel del värme. Finns väldigt bra chassin relativt vad man betalar i 800-1000:- just i den här klassen. Ex: Lian Li Lancool 215, Phanteks Eclipse P400A Black och Fractal Design Meshify C
2. Gå upp till en 240/280 AIO vattenkylare för jämnare ljudnivåer, då vissa säger att CPU fläkten gärna rampar upp/ner snabbt med 5000-serien, och möjlighet att överklocka och lite mer om man är intresserad. De finns modeller under 1000:- som tex Arctic Liquid Freezer II 280

Spelar man på 1080P ofta så kan det börja bli värt att försöka få tag i några 3600Mhz minnen med kanske CL16 timings. De kan ju vara komma ner mot 1600-1700:- om man letar runt lite nu under mellandagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

PCIe4-diskar är overkill och slöseri på pengar när de är såpass mycket dyrare. Den billigare Kingstondisken räcker mer än väl, speciellt om bara spelar och streamer film från nätet.
Den dagen tekniken kommit ikapp och sprungit förbi såpass mycket att det är värt med PCIe4-diskarna så har dels priset sjunkit dramatiskt och dels så har du antagligen då redan fått ett behov av att byta pga brist på utrymme. Men med det sagt så är det en bra idé att ha ett moderkort som stödjer de diskarna inför kommande diskbyte.

Ja, du har nog rätt. Jag tänker byta 980Pro SSDn till vanlig 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endors:

Helt klart mest bang for the buck än så länge i tråden. Med tanke på att trådskaparen låg närmare 22K själv, så finns det kanske lite att skruva på om man vill.

1. Gå upp till ett lite med luftflödesfokuserat chassi, vilket verkligen inte är något krav men 5900X och ett 3080 genererar ändå en hel del värme. Finns väldigt bra chassin relativt vad man betalar i 800-1000:- just i den här klassen. Ex: Lian Li Lancool 215, Phanteks Eclipse P400A Black och Fractal Design Meshify C
2. Gå upp till en 240/280 AIO vattenkylare för jämnare ljudnivåer, då vissa säger att CPU fläkten gärna rampar upp/ner snabbt med 5000-serien, och möjlighet att överklocka och lite mer om man är intresserad. De finns modeller under 1000:- som tex Arctic Liquid Freezer II 280

Spelar man på 1080P ofta så kan det börja bli värt att försöka få tag i några 3600Mhz minnen med kanske CL16 timings. De kan ju vara komma ner mot 1600-1700:- om man letar runt lite nu under mellandagarna.

I inet blir hans bygg 24k och min nuvarande 21k. Gällande chassi så har jag bara ingen aning så jag valde något jag är van vid. Jag tittade även på Fractal Design S och R6 och använder en R5 som jag använder nu. Vet ingen om luftflöde och hur mycket plats det finns eller kommer behövas i chassit. Därför jag är här och snackar med folk som vet bättre Är Fractal S, R6 eller 7 inte bra nog för bygget jag tänkte på? (intel i7 10700k + rtx 3070)

Gällande vattenkylare är det inte något jag vill ha. Möjligtvis för att jag inte vet bättre men i nuläget så är det så helt enkelt, tyvärr. Överklockning är också något jag inte tänker fiffla med, någonsin.

Jag vill ha 3600Mhz minnen men då behöver jag fiffla med överklockning nu igen. Synd för mig.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14688334/speldator

Detta chassi ska ha väldigt bra luftflöde. Två fläktar på 200 mm och en på 120 mm inkluderas.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cHowaito:

Jag vill ha 3600Mhz minnen men då behöver jag fiffla med överklockning nu igen. Synd för mig.

Skulle inte säga att det är något fifflande direkt, du behöver bara aktivera XMP i bios för att få dina minnen att gå i angivna hastigheten

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Detta chassi ska ha väldigt bra luftflöde. Två fläktar på 200 mm och en på 120 mm inkluderas.

Hur vet du om den har bra luftflöde? Antal fläktar? Är det möjligt att rekommendera en chassi from Fractal Design märket?

Fractal Design "S", "7", "S2", "R6"? Eller vadsomhelst egentligen, från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barr1:

Skulle inte säga att det är något fifflande direkt, du behöver bara aktivera XMP i bios för att få dina minnen att gå i angivna hastigheten

Möjligt att du säger detta för du har erfarenhet. Eller kanske det har gått utmärkt smidigt för just dig. Personligen har jag läst att det kan gå lite fel ibland. Inte svårt att hitta folk som haft problem med det på nätet. Och då jag inte vet nåt om det heller hjälper inte. T.ex. Kommer min dators temperatur att öka pga att RAM's hastighet ökar. Kommer detta att sänka min dators livslängd, om så, hur mycket osv. Som en nybörjare så har jag bara frågor och saker jag är orolig för. Därför mycket enklare att bara köra allt på stock. Ingen överklockning hjälper mig sova bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cHowaito:

Möjligt att du säger detta för du har erfarenhet. Eller kanske det har gått utmärkt smidigt för just dig. Personligen har jag läst att det kan gå lite fel ibland. Inte svårt att hitta folk som haft problem med det på nätet. Och då jag inte vet nåt om det heller hjälper inte. T.ex. Kommer min dators temperatur att öka pga att RAM's hastighet ökar. Kommer detta att sänka min dators livslängd, om så, hur mycket osv. Som en nybörjare så har jag bara frågor och saker jag är orolig för. Därför mycket enklare att bara köra allt på stock. Ingen överklockning hjälper mig sova bättre.

Temperaturen kommer inte öka någon märkvärdigt och livslängden på datorn är inget att bry sig om för du kommer ändå byta dator innan den är ens i närheten av att dö.

Att inte aktivera XMP profil är att slänga pengar i sjön. Men visst, om det hjälper dig sova bättre

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Temperaturen kommer inte öka någon märkvärdigt och livslängden på datorn är inget att bry sig om för du kommer ändå byta dator innan den är ens i närheten av att dö.

Att inte aktivera XMP profil är att slänga pengar i sjön. Men visst, om det hjälper dig sova bättre

Kanske jag inte kommer byta. (Kan vara vilket skäl som helst, kvittar)
Kanske ändrar mig i framtiden. Vem vet, kanske Inet aktiverar XMP själva utan att jag vet om det? Har aldrig kollat om den är aktiverad på min nuvarande dator. 2133 verkar jag ha, om Task Manager är korrekt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!