2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag gillar att lära mig saker.

Berätta för mig vad jag missar här? När behöver du mer än 100 mbit över fysisk nätverk mot en TV? För det enda behov jag känner till är de som streamar filmer från någon egen server av något slag, ofta med tvivelaktig ursprung. Vilket givetvis inte står högt på tillverkarna lista över de hundra eller ens kanske tusen mest prioriterade funktionerna av allt som ska stoppas in i en modern TV. Och här kan man alltid kliva runt 100 mbit-begränsning på något sätt. HTPC, Nvidia Shield etc.

Filmer från ens egen videokamera. Min poäng är att jag vet folk som har noterat seghet i deras tv genom wifi och börjat felsöka. Och när man kollar på internet så märker fler om samma sak.
Detta gör att min köplust för dyrare tv med enbart 100Mbit försvinner. En billig tv däremot, ja acceptansen för mer brister ökar. Och man kan tänka att man snart byter ut tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns inget behov av mer än den gamla 100 mbit-nivån eftersom den video som strömmas som regel ligger runt ≈20 mbit som mest. Sedan har vi Wifi med betydligt mer och fungerar för sådant som casting från mobil etc. 8K kan eventuellt komma att ändra på Ethernetportarna för där räknar man med minst 100 mbit/s för att strömma video med kvalitet.

Annars finns det inget stort behov av snabba nätverksförbindelser på en TV. Det tjötas lite om det från folk som remuxar sina piratkopierade filmer och liknande och vill att TV:n ska vara den där omnipotenta schweiziska armékniven. Av alla tusentals specifika nischer likt denna ser nog tillverkarna inte detta som en högsta prioritet. Just det behovet går utmärkt att tillfredsställa på andra sätt.

Det stora problemet med strömmande av privatkopierade UHD-diskar i mitt fall, är om du vill exempelvis att Plex i TVn skall sköta det så klarar inte TVn av att skicka vidare TrueHD, så Plex kommer transcoda. Här behövs då extern spelare. Sen så blir det ett problem i vissa UHD releaser ändå just pga 100Mb/s-cap, men det är inte det största problemet i min mening. Som exempel :

FoTR Disc 1: "Maximum Overall bit rate: 128 Mb/s" och "Overall bit rate: 91.3Mb/s" som helt klart kommer över 100Mb/s ibland.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Filmer från ens egen videokamera. Min poäng är att jag vet folk som har noterat seghet i deras tv genom wifi och börjat felsöka. Och när man kollar på internet så märker fler om samma sak.
Detta gör att min köplust för dyrare tv med enbart 100Mbit försvinner.

Jag skulle säga att behovet i sådana fall är mycket större av att man bygger in HD-SDI i TV-apparaterna för där har vi något som handlar om tid och pengar från en hel yrkesbransch som behöver visa innehåll från sina produktioner.

Detta löser man busenkelt med andra metoder. Ju mer man slutar tänka på TV:n som den omnipotenta schweiziska armekniven med tusen verktyg, desto enklare blir det att fokusera på sådant som räknas och inte kan ersättas. Likt bildkvalitet, reflexfilter, ljusstyrka, färgomfång, HDR-kvalitet, eftersläpsnivåer, spellägen och allt annat.

Sin egen personliga nischbehov löser man oftast allra bäst på egen hand i vilket fall.

Permalänk
Skrivet av orrebus:

65" kollar jag på, sitter idag ca 2.7-2.8m i( närmre på vissa platser i soffan) från en 55".Var först inne på 75" men vågar inte riktigt, måttade upp på väggen med maskeringstejp och 65" känns som en tillräcklig uppgradering.

Vad har du för avstånd?

Vet faktiskt inte ännu. Vare sig soffa, soffbord eller tv-bänk är inköpt (eller levererat) ännu. Får återkomma. Är väl ungefär som ditt avstånd ungefär, möjligen något mindre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Jag har en inbyggd chromecast i min comhem-box. Och den tenderar att "förstöra" signalen på TVns inbyggda chromecast. Så om du inte behöver så hade jag inte gjort det :). Hade samma på två olika Sony-TV

Det där låter väldigt konstigt. Vad menar du med "förstöra" i detta fall? Det borde vara som vilken annan HDMI-enhet som helst.

Skrivet av aikido:

Finns det något värde i att koppla chromecast med Google tv till Sony xg95? Är det bara om man vill nyttja den menyn istället för Sonys?

Bara om du märker av att TV:n är långsam och inte klarar av funktionerna du vill använda, vilket kan vara fallet ibland. Annars bör de vara väldigt snarlika.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det där låter väldigt konstigt. Vad menar du med "förstöra" i detta fall? Det borde vara som vilken annan HDMI-enhet som helst.

Bara om du märker av att TV:n är långsam och inte klarar av funktionerna du vill använda, vilket kan vara fallet ibland. Annars bör de vara väldigt snarlika.

Börjar hacka/stanna när jag streamar via tvn istället för chromecasten. Exempelvis om jag tar svtplay i mobben och väljer tvn som sändare så stannar stream en på tvn. Men om jag väljer chromecasten så fungerar det. Vet ej varför

Permalänk
Medlem

Är det risk för inbränningar om man låter en LG CX OLED visa Text-TV några timmar per dag?

Hjälper en släkting med TV köp

Permalänk
Skrivet av Krafo:

Är det risk för inbränningar om man låter en LG CX OLED visa Text-TV några timmar per dag?

Hjälper en släkting med TV köp

Det kan det absolut vara. Det finns ju en funktion som ska "röra bilden" lite då och då, men alltså...jag spelade en del på vår panel, och mmm....det blev tillslut märken där olika delar av grafiken som inte rörde sig. Då spelade jag inte ens mkt. Hur det är med text-tv vet jag inte riktigt, men fullt legit fråga!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Väldigt bra tråd.

Kollar till 80% på film/4K, serier etc..har ingen konsol utan dras alltid till PC.

Beställde en Sony XH95 65" från Elgiganten (bra pris just nu) förra veckan.. tagit ledigt från jobbet och förberett inför leverans nu på lördag.

Från ingenstans så får jag ett sms att dom bokat om frakten till slutet av månaden..

Blev så sjukt besviken att jag börjat kika på en XH90 istället på Hifiklubben..och 75". Dock betydligt dyrare men.. tveksamt om det är värt 8-9 k mer.. har dock beställt ett PS5 men vettefasen..är så kluven.

Permalänk

En nyfiken liten fråga... Ni som beställer LED skärmar, eller QLED - har ni haft OLED tidigare eller kommer ni från en liknande panel som den ni köper? När jag jämfört OLED med övriga paneler, så spelar det ingen större roll om det är en QLED eller LED i "finare modellsegment" - skillnaden känns ändå väldigt stor - i vart fall det jag sett. Eller har någon av er funnit den perfekta QLED eller LED TVn och därav struntat i, fastän ni tidigare ev. ägt OLED, att köpa en likadan igen?

Står själv och väger som jag tidigare sagt... B755 OLED i annat rum, och nu ska inköpa av 55 eller 65" göras till vardagsrummet.

Tar gärna mer tips, för snart måste en TV beställas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ägt en OLED eller ens sett en annat än i butiker, så jag kan inte uttala mig om skillnaden. Vi uppgraderade nyligen från en 50" plasma till en 65" Sony XH95, och skillnaden i bild var ju helt otrolig. Jag är sjukt nöjd med den i alla fall.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Är det risk för inbränningar om man låter en LG CX OLED visa Text-TV några timmar per dag?

Hjälper en släkting med TV köp

Text-TV har ju en hel del gult så jag skulle vara försiktig med det.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Krafo:

Är det risk för inbränningar om man låter en LG CX OLED visa Text-TV några timmar per dag?

Hjälper en släkting med TV köp

Inbränningar på OLED handlar till stor del om förnuft i hur man använder den. Att visa statisk grafik i flera timmar varje dag hör till oförnuftiga sättet att köra en OLED.

Text-tv klarar man annars på vilken budgetmodell som helst. Behöver ingen OLED för det.

Permalänk
Medlem

Hittade ett sätt att få TV:n XG95 mycket rappare i menyer som jag nu har testat i 2veckor (den blev verkligen dubbelt så snabb efter detta). Det man gör är att man behöver ändra "Logger buffer size" som är på default 64k sen ändrar du den till 16M.

Fick informationen och instruktioner från denna video. Jag har inte märkt några negativa påverkningar än så länge och ingen annan i kommenterarna heller vad jag ser på videon:
https://www.youtube.com/watch?v=IgdM1jr3TyU

@Laxpudding vet du om detta kan skada TVn på sikt? Det blev verkligen stor skillnad nämligen

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av omdull:

@Laxpudding vet du om detta kan skada TVn på sikt? Det blev verkligen stor skillnad nämligen

Svårt att se att det skulle ge någon skada. Möjligtvis att operativsystemet skulle få någon form av problem vid körningar. Men det brukar vara sådant som en vaktmästaråterställningen åtgärdar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Jag tittade på Quake pro league genom twitchappen på min nya XH95a i helgen och upplevde ett visst lagg eller mikrostutter. Jag förstår att chansen är god att det var streamen eller min uppkoppling som bråkade. MEN, det är lika bra jag kollar med panel-jesus om det finns någon inställning på tvn som kunde påverkat detta, typ motion eller upscaling? För jag vet helt enkelt inte. =]

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

@Laxpudding
Jag tittade på Quake pro league genom twitchappen på min nya XH95a i helgen och upplevde ett visst lagg eller mikrostutter. Jag förstår att chansen är god att det var streamen eller min uppkoppling som bråkade. MEN, det är lika bra jag kollar med panel-jesus om det finns någon inställning på tvn som kunde påverkat detta, typ motion eller upscaling? För jag vet helt enkelt inte. =]

Va det tillfälligt eller konstant?

Jag har beställt en Xh95 och är lite orolig för hur den hanterar snabba spel då jag hört om vissa som klagar på just lite lagg, motion blur och oresponsiv känsla.

Har du märkt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklasjah:

Va det tillfälligt eller konstant?

Jag har beställt en Xh95 och är lite orolig för hur den hanterar snabba spel då jag hört om vissa som klagar på just lite lagg, motion blur och oresponsiv känsla.

Har du märkt det?

Jag hoppade mellan Dota 2 finalen och Quake finalen och quake var där jag märkte av microstutter och jag skulle nog säga att det var väldigt påtagligt och konstant i just quake. Det kan som sagt ha varit streamen, jag har själv inte provat att spela något alls på TVn. Ovanpå det var jag för trött för att orka fippla med inställningar utan körde bara standard.

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

Jag hoppade mellan Dota 2 finalen och Quake finalen och quake var där jag märkte av microstutter och jag skulle nog säga att det var väldigt påtagligt och konstant i just quake. Det kan som sagt ha varit streamen, jag har själv inte provat att spela något alls på TVn. Ovanpå det var jag för trött för att orka fippla med inställningar utan körde bara standard.

Har en vän som även han köpt en Sony TV av liknande modell, och upplever detsamma. Men jag har detta med från och till på min B7 55". Får ibland en känsla att det kan vara något med vår Apple TV. Vad kör ni för inställningar på den förresten? Jag kör läget som heter något i stil med "total anpasssning", då den både justerar bildfrekvens och format. Vad är "bäst"?

Men åter till TV köp. Samung runt 10tkr eller Sony? Om C9 sänks på mellandagsrean hade det varit trevligt förstås, men det hade även varit väldigt trevligt att ha en TV i vardagsrummet till jul...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gustenrocks:

@Laxpudding
Jag tittade på Quake pro league genom twitchappen på min nya XH95a i helgen och upplevde ett visst lagg eller mikrostutter. Jag förstår att chansen är god att det var streamen eller min uppkoppling som bråkade. MEN, det är lika bra jag kollar med panel-jesus om det finns någon inställning på tvn som kunde påverkat detta, typ motion eller upscaling? För jag vet helt enkelt inte. =]

Kan mycket väl vara just interpoleringen i TV:n som orsakade detta. Så gott som alla interpolering leder till små stutters, särskilt på material som från början kan ha tappade frames, likt livestremat material

Skrivet av Niklasjah:

Jag har beställt en Xh95 och är lite orolig för hur den hanterar snabba spel då jag hört om vissa som klagar på just lite lagg, motion blur och oresponsiv känsla.

Generellt skyller alla på skärmen när dem upplever sådant. För det är den enhet de stirrar på. Förklaringen kan dock vara precis allt utom skärmen – eller TV:n.

Finns till exempel oräkneliga tillfällen där man klagar över "lagg" och det beror på att personen är totalt omedveten om att TV-apparater har olika bildlägen och då särskilt ett spelläge. Istället kör personen datorn/konsolen mot TV:ns kartongläge som har mängder med brusfilter och interpolering påslaget, samt en latens om en 80–120 ms.

Permalänk

Himla bajsapa. Beställde en Sony 65” xh9505 den 30:e november får Elgiganten. Planerad leverans imorgon och man är spänd av förväntan. Men så ringer telefonen, leveransen framflyttad till den 29 december istället 😡. Givetvis är vi inte hemma då så närmsta tid att få levererat då vi är hemma blir den 4:e januari. Över en månads väntetid, om det inte blir framflyttat igen. Det irriterande är att tv:n står på deras lager och bara väntar, det är åkeriet som inte hinner med alla beställningar sen BF. Suck 😫

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Philips adderar väldigt mycket egen processning på bilden direkt ur kartong. Det är liksom halva poängen med att köpa en Philips för att man gillar all dynamisk kontrast och förstärkta färger som adderas. Kalibrering av en Philips går ut på att stänga av allt som gör den till en Philips så att säga.

Jag återlämnade Philips, och köpte en Samsung instegs Qled till i stort sett motsvarande prislapp, men med milsvidd skillnad i bildkvalitet, jag kunde inte föreställa mig att det var sådan enorm skillnad inom samma prissegment. Samsung vinner på allt med hästlängder, svärta, kontrast, betraktningsvinkel och färger. Philips Led klarar helt inte av att hantera mörkare scener, utan blir närmast "moviebox" tråkig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Himla bajsapa. Beställde en Sony 65” xh9505 den 30:e november får Elgiganten. Planerad leverans imorgon och man är spänd av förväntan. Men så ringer telefonen, leveransen framflyttad till den 29 december istället 😡. Givetvis är vi inte hemma då så närmsta tid att få levererat då vi är hemma blir den 4:e januari. Över en månads väntetid, om det inte blir framflyttat igen. Det irriterande är att tv:n står på deras lager och bara väntar, det är åkeriet som inte hinner med alla beställningar sen BF. Suck 😫

De kommer troligtvis flytta fram ännu mer..

Jag skulle få leverans den 19 dec, sedan ändrade de till 28 dec..nu har datumet flyttats åter igen till den 11/1 - 21 😔

Permalänk
Skrivet av SnowgubbeN:

De kommer troligtvis flytta fram ännu mer..

Jag skulle få leverans den 19 dec, sedan ändrade de till 28 dec..nu har datumet flyttats åter igen till den 11/1 - 21 😔

När beställde du din? Jag beställde 30 november men bokade in frakten till 18 december för det var närmsta gratis leveransalternativet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

När beställde du din? Jag beställde 30 november men bokade in frakten till 18 december för det var närmsta gratis leveransalternativet.

Jag bokade i början av december (fanns +10 i lager) samt betalade extra för att få den levererad på en helg.. 👎

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

De kommer troligtvis flytta fram ännu mer..

Jag skulle få leverans den 19 dec, sedan ändrade de till 28 dec..nu har datumet flyttats åter igen till den 11/1 - 21 😔

Jag beställde en 65" i butik den 1/12 med leverans till butiken eftersom hemleverans enligt hemsidan skulle dröja till 22/12. Hämtade upp den i förrgår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Himla bajsapa. Beställde en Sony 65” xh9505 den 30:e november får Elgiganten. Planerad leverans imorgon och man är spänd av förväntan. Men så ringer telefonen, leveransen framflyttad till den 29 december istället 😡. Givetvis är vi inte hemma då så närmsta tid att få levererat då vi är hemma blir den 4:e januari. Över en månads väntetid, om det inte blir framflyttat igen. Det irriterande är att tv:n står på deras lager och bara väntar, det är åkeriet som inte hinner med alla beställningar sen BF. Suck 😫

ja man kan knappt föreställa sig att ett värre öde kan drabba en människa.

I ett perspektiv, så förtäljer sägnen att ordet onöda" har sitt ursprung från att äga en pryttel utan praktisk användning, som t ex en snirkligt snidad sak av trä, utan syfte. "Per-ols har minsann en onöda" Till nu, kan jag få min 65 tums tv"
Detta inom ett gripbart historiskt perspektiv.

Jäkla intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Himla bajsapa. Beställde en Sony 65” xh9505 den 30:e november får Elgiganten. Planerad leverans imorgon och man är spänd av förväntan. Men så ringer telefonen, leveransen framflyttad till den 29 december istället 😡. Givetvis är vi inte hemma då så närmsta tid att få levererat då vi är hemma blir den 4:e januari. Över en månads väntetid, om det inte blir framflyttat igen. Det irriterande är att tv:n står på deras lager och bara väntar, det är åkeriet som inte hinner med alla beställningar sen BF. Suck 😫

Jädra svin nu blir det ingen Kalle Anka på julafton på din nya fina TV, de har förstört julen så du borde få ersättning för sveda och värk!

Har i samband med BF fått reda på att Elgigantens förväntade i lager datum bara är place holders och inte betyder nått i verkligheten, det enda det visar är att de har en leverans som är inkommande. Kan komma tidigare eller senare oftast senare...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag återlämnade Philips, och köpte en Samsung instegs Qled till i stort sett motsvarande prislapp, men med milsvidd skillnad i bildkvalitet, jag kunde inte föreställa mig att det var sådan enorm skillnad inom samma prissegment. Samsung vinner på allt med hästlängder, svärta, kontrast, betraktningsvinkel och färger. Philips Led klarar helt inte av att hantera mörkare scener, utan blir närmast "moviebox" tråkig.

Nu blir man ju nyfiken på vilka modeller detta handlar om? Låter intressant att du hittat en instegs Qled med så pass bra kvalitet att du blir så pass nöjd. Instegs modeller har ju varken FALD eller så hög ljusstyrka för bra HDR prestanda.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Jädra svin nu blir det ingen Kalle Anka på julafton på din nya fina TV, de har förstört julen så du borde få ersättning för sveda och värk!

Har i samband med BF fått reda på att Elgigantens förväntade i lager datum bara är place holders och inte betyder nått i verkligheten, det enda det visar är att de har en leverans som är inkommande. Kan komma tidigare eller senare oftast senare...

Hade ett långt samtal med deras kundtjänst igår. Nu kanske han drog en vals men killen sa att TV:n står och väntar på lagret, det är leveransen som är problemet. Känns som det borde stämma, när jag beställde fanns den inte hemma men förväntad leverans den 8/12. I måndags eller tisdags var jag inne och kollade och då stod det ”mindre än 5 i lager”. Rimligtvis innebär det att de som beställt tidigare har fått sina undanlagda och de då hade ett litet plus i lagersaldot.

Ska nog ringa igen och se om det är ett lika stort problem att få den levererad till butik istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO