Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Ja tyvärr så lägger sig EU i hur högt hörlurar ska spela. Funderar på om man ska köpa utomlands när det går resa säkert igen. Fast då ska man ju resa någonstans där det inte är limiterad volym på hörlurarna.

Hehe sant 🙂
Är en sak jag faktiskt tycker är irriterande när det kommer till den här typen av enheter, f*n låt mig bestämma själv.
Import av en Sony var faktiskt som sagt nånting jag övervägde tidigare, spelaren då inte lurarna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@anon8870
Kunde inte hålla mig, utan beslutade att ge lurarna en chans till. Svårt att motstå när priset ligger under 2k

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Fyndjägare

Hittade en ny Youtuber som jag gillade. Väldigt intressant DAC-test. Även han verkar rätt objektiv. Han beskriver fördelar och nackdelar mellan olika teknologer R2R, Delta-Sigma etc samt vilken typ av musik han tycker DACarna passar bäst till.
Även väldigt effektivt för att söva tjejen

Ares II
D90
Bifrost
Gungnir
Qutest

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Sennheiser HD 560S för 1699kr
OBS! Från fyndhörnan!

https://www.inet.se/produkt/x144678/sennheiser-hd-560s

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mumu55:

Sennheiser HD 560S för 1699kr
OBS! Från fyndhörnan!

https://www.inet.se/produkt/x144678/sennheiser-hd-560s

Säkerligen de jag hade, så kan ge tummen upp för att de är i ypperlig skick. Hann inte använda så mycket, 1h kanske?
Rejäl prissänkning måste man säga. Enda som inte finns är att kablar och hörlurar är inte inplastade.

Edit: förmodligen inte de jag hade

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Kaleid:

Säkerligen de jag hade, så kan ge tummen upp för att de är i ypperlig skick. Hann inte använda så mycket, 1h kanske?
Rejäl prissänkning måste man säga. Enda som inte finns är att kablar och hörlurar är inte inplastade.

De har faktiskt några styck på fynd. Men endast ett par för det lägre priset.
https://www.inet.se/fyndhornan?search=560s

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mumu55:

De har faktiskt några styck på fynd. Men endast ett par för det lägre priset.
https://www.inet.se/fyndhornan?search=560s

Aha, märkligt att ett av dem är så pass mycket billigare. Man vill ju inte att de ska behöva sälja för förlust heller.
3st som har skickat dem tillbaka? Många som är missnöjda?

Edit:
Nu 2st för 1600kr styck
https://www.inet.se/fyndhornan?search=560s

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

560 i sli bättre än Hd 800?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare

Schiit har uppdaterat Modi 3 -> Modi 3+
Nu har även Modi deras Unison USB och lite andra förbättringar "measures better, and sounds better, than the outgoing Modi 3." enligt Jason.

https://www.head-fi.org/threads/schiit-happened-the-story-of-...
https://www.schiit.com/products/modi-1

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Hört gott om Jabra 65t Active, 40% rabatt just nu Elgiganten, Hifiklubben, netonnet
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4779983

Blev jaybird vista på black Friday, 990:-
Nice lurar, sitter bra och så, helt ok ljud med så helnöjd.
Hade jag gett ordinarie pris hade jag nog vart besviken dock.

Permalänk
Medlem

Två uppsättningar SS2590 OpAmp-kretsar samt en uppsättning på fyra spänningsregulatorer (samtliga av diskret modell för ca 3000 kr) på väg från USA nu! Måste tillägga att Andrew Sparks, som driver SparkoS labs, är enormt hjälpsam med suverän support!!

Kommer uppgradera mina redan mycket välljudande hörlursförstärkare (som nu har SS3602) och WM8741 DAC med uppsampling (som har Burson V6 Vivid). Kommer då att ha samtliga spänningsreg. och operationsförstärkare disktreta, samt samtliga komponenter av hög klass med ljudanpassade kopparmotstånd (inkl. 24 stegad volymkontroll) samt teflonkondingar från Slovakien (typ kalla kriget). Lurar jag främst tänkt använda är HD 800.

Har valt att bygga vidare på denna DAC, då jag anser att den låter bättre med framträdande röster samt 3D-ljudbild, jämfört med de andra jag har; WM8740 (varmt/instängt och tråkigt ljud med mestadels bas), AK4399 (väldigt ljus/metallisk men lite intetsägande), AK4490 (påminner mycket om AK4399 med sin ljushet, men har ett fylligare/rundare ljud, promotas av AKM som "Velvet Sound"), PCM1792 (Burr Browns karaktäristiskt varma ljud, men ändå detaljerad - denna har bäst spec. och är den enda som enligt mig är i motsvarande klass som WM8740, trots skillnaderna).

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av mikaelm:

Två uppsättningar SS2590 OpAmp-kretsar samt en uppsättning på fyra spänningsregulatorer (samtliga av diskret modell för ca 3000 kr) på väg från USA nu! Måste tillägga att Andrew Sparks, som driver SparkoS labs, är enormt hjälpsam med suverän support!!

Kommer uppgradera mina redan mycket välljudande hörlursförstärkare (som nu har SS3602) och WM8741 DAC med uppsampling (som har Burson V6 Vivid). Kommer då att ha samtliga spänningsreg. och operationsförstärkare disktreta, samt samtliga komponenter av hög klass med ljudanpassade kopparmotstånd (inkl. 24 stegad volymkontroll) samt teflonkondingar från Slovakien (typ kalla kriget). Lurar jag främst tänkt använda är HD 800.

Har valt att bygga vidare på denna DAC, då jag anser att den låter bättre med framträdande röster samt 3D-ljudbild, jämfört med de andra jag har; WM8740 (varmt/instängt och tråkigt ljud med mestadels bas), AK4399 (väldigt ljus/metallisk men lite intetsägande), AK4490 (påminner mycket om AK4399 med sin ljushet, men har ett fylligare/rundare ljud, promotas av AKM som "Velvet Sound"), PCM1792 (Burr Browns karaktäristiskt varma ljud, men ändå detaljerad - denna har bäst spec. och är den enda som enligt mig är i motsvarande klass som WM8740, trots skillnaderna).

Låter sjukt intressant men jag hänger inte riktigt med, vilken hörlursförstärkare resp DAC har du?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Vad hade folket här rekommenderat för förstärkare till ett par DT1990 Pro? Vil ha ett så neutralt ljud som möjligt, desto billigare desto bättre men utan att vara dumsnål. Kommer vara alltid vara vid datorn så behöver inte vara någon man kan ta med sig heller.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Låter sjukt intressant men jag hänger inte riktigt med, vilken hörlursförstärkare resp DAC har du?

Som jag skriver i inlägget, så har jag ett flertal, men anser att min WM8741 är den jag gillar mest!

Gav ca 1000 kr för den från Kina, sedan har jag uppgraderat den för ca det dubbla till.

Lurförstärkaren bygger på en Lehmann Black Clube Linear, som ny kostar ca 12.000 kr. Denna har jag byggt helt själv från grunden, och bytt delar med tiden, så jag nu lagt ca 5.000 kr på den.

Permalänk
Fyndjägare

Ligger ett par Audeze LCD-2C för 4500kr på hifitorget. Inte min annons.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/audeze_lcd_2c_115452.ht...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Finns en del kul ute på beg nu

Hifiaman Ananda 6000kr på Gotland
https://hifitorget.se/visa_annons.php/hifiman_ananda_115669.h...

Oppo PM-3 inkl Balanserad 2,5mm kabel för 2100kr
Oppo PM-3 är ursprunget till Drop Panda. PM-3 lät fint när jag lyssnade för länge sen.
https://www.blocket.se/annons/skane/oppo_pm_3_horlurar___bala...

Schiit Asgard 3 för 2000kr
https://hifitorget.se/visa_annons.php/schiit_asgard_3_115664....

Audeze LCD-2C för 4000kr
https://hifitorget.se/visa_annons.php/audeze_lcd_2c_115675.ht...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Letar efter ett par hörlurar som dels kan drivas OK från mobilen / iPad / dator men även kunna låta ännu bättre med en förstärkare. Tanken är att köpa begagnat för att få så mycket som möjligt för pengarna. Har idag ett par Philips Fidelio X1 som jag tycker är OK men skulle vilja gå upp ett eller några snäpp ljudmässigt. Har en NuForce Udac som jag kör hemma till datorn, har dock dålig koll på vad den orkar driva. Har även en Asus Xonar Essence One som DAC till stereon hemma, eventuellt kan jag byta DAC och köra den som hörlursförstärkare istället.

Prismässigt så tänker jag mig typ 2500 kr upp till 7500 kr.

Har ni något tips vad man ska leta efter?

Permalänk
Medlem

Kennerton Magni! Väldigt lättdrivna så du behöver aldrig va nervös över att inte ha tillräckligt med effekt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@lAlAz0r
Sannolikt kommer du gilla Kennerton Magni men det kan möjligen bero på vad du har för design / storlekskrav också. Du kan köpa dem med 30 dagars prova på deal från MYC Hifi men det är nog säkrast att ändå fråga att det är ok och vad som gäller (jag gjorde så). MYC Hifi brukar svara väldigt snabbt via mail, nästan onödigt att ringa dem. Löjligt lättdrivna lurar även om jag inte kört dem från mobil själv ännu. Jag skulle nog själv inte våga köpa dyra lurar utan prova på garanti så det är viktigt tycker jag. Mycket välbalanserade lurar, möjligen kan jag tycka att bas är något mer betonat än referens men jag tror åsikterna i tråden går isär här (jag gillar dock basen så det är inte ett problem). En sak jag gillar med Magni är att jag kan lyssna på dem väldigt länge utan att trötta ut öronen, utan att det blir jobbigt. Tror även jag har lätt tinnitus men det störs jag inte heller av när jag lyssnar på Magni. Magni är dock inte lurar jag skulle ha på mig ute i ur och skur så det beror lite på hur du ska använda dina lurar. Jag kan heller inte svara på hur Magni skalar beroende på förstärkning (hur ljudet påverkas), jag märker ytterst lite skillnad när jag växlar mellan mina två förstärkare. Så liten skillnad att jag funderar på att göra mig av med min finare/dyrare förstärkare.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av lAlAz0r:

Letar efter ett par hörlurar som dels kan drivas OK från mobilen / iPad / dator men även kunna låta ännu bättre med en förstärkare. Tanken är att köpa begagnat för att få så mycket som möjligt för pengarna. Har idag ett par Philips Fidelio X1 som jag tycker är OK men skulle vilja gå upp ett eller några snäpp ljudmässigt. Har en NuForce Udac som jag kör hemma till datorn, har dock dålig koll på vad den orkar driva. Har även en Asus Xonar Essence One som DAC till stereon hemma, eventuellt kan jag byta DAC och köra den som hörlursförstärkare istället.

Prismässigt så tänker jag mig typ 2500 kr upp till 7500 kr.

Har ni något tips vad man ska leta efter?

Kan du beskriva vad du vill förbättra jämfört med x1? Lättare ge tips på hörlurar då

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kennerton Magni! Väldigt lättdrivna så du behöver aldrig va nervös över att inte ha tillräckligt med effekt.

Tack för tipset, känner inte till de där hörlurarna sedan innan.

Skrivet av makatech:

@lAlAz0r
Sannolikt kommer du gilla Kennerton Magni men det kan möjligen bero på vad du har för design / storlekskrav också. Du kan köpa dem med 30 dagars prova på deal från MYC Hifi men det är nog säkrast att ändå fråga att det är ok och vad som gäller (jag gjorde så). MYC Hifi brukar svara väldigt snabbt via mail, nästan onödigt att ringa dem. Löjligt lättdrivna lurar även om jag inte kört dem från mobil själv ännu. Jag skulle nog själv inte våga köpa dyra lurar utan prova på garanti så det är viktigt tycker jag. Mycket välbalanserade lurar, möjligen kan jag tycka att bas är något mer betonat än referens men jag tror åsikterna i tråden går isär här (jag gillar dock basen så det är inte ett problem). En sak jag gillar med Magni är att jag kan lyssna på dem väldigt länge utan att trötta ut öronen, utan att det blir jobbigt. Tror även jag har lätt tinnitus men det störs jag inte heller av när jag lyssnar på Magni. Magni är dock inte lurar jag skulle ha på mig ute i ur och skur så det beror lite på hur du ska använda dina lurar. Jag kan heller inte svara på hur Magni skalar beroende på förstärkning (hur ljudet påverkas), jag märker ytterst lite skillnad när jag växlar mellan mina två förstärkare. Så liten skillnad att jag funderar på att göra mig av med min finare/dyrare förstärkare.

Tack för tipset, ska kolla in de hörlurarna.

Skrivet av Mumu55:

Kan du beskriva vad du vill förbättra jämfört med x1? Lättare ge tips på hörlurar då

Bra fråga! Frågan är om jag ger X1 maximalt genom att köra dessa genom NuForce Udac. Är generellt ganska nöjd men har inte så mycket att jämföra med heller. Det jag gillar med dessa är att de känns luftiga och att man får en härlig rymd. Det jag skulle vilja ha är mer tryck i ljudet. Detta kanske en bra hörlursförstärkare löser med nuvarande hörlurar.

Är lite sugen på closed back för att kunna använda i fler situationer men samtidigt får man inte samma känsla med den typen av hörlurar? De känns mer instängda som jag förstått.

Det såldes nyligen ett par Sony MDR-Z7M2 för 3500 kr och det kändes prisvärt. Men många verkade inte vara supernöjda med dessa, inte för ord.pris iaf. Men kan tänka mig att de är prisvärda för 3500 kr.

Som sagt lite kluven.

Vad tror ni om Hifiman HE560? De verkar dock vara svåra att driva.

Permalänk
Medlem

Du får mer rymd med öppna hörlurar och mindre resonanser och du får mer tryck med slutna hörlurar. Begagnad hd 800 kan va ett alternativ om du vill gå allin på ljudrymd.

Har vart nyfiken på Kennerton Vali som är mer ett försök till något som fungerar att rocka loss med vad jag förstått men har mer användning för slutna hörlurar.

Kennerton låter en också prova på. 14 dagar måste man begära refund inom och du står för returfrakt och tullavgifterna. Vet ingen butik i Sverige som har dem för demo.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAlAz0r:

Tack för tipset, känner inte till de där hörlurarna sedan innan.

Tack för tipset, ska kolla in de hörlurarna.

Bra fråga! Frågan är om jag ger X1 maximalt genom att köra dessa genom NuForce Udac. Är generellt ganska nöjd men har inte så mycket att jämföra med heller. Det jag gillar med dessa är att de känns luftiga och att man får en härlig rymd. Det jag skulle vilja ha är mer tryck i ljudet. Detta kanske en bra hörlursförstärkare löser med nuvarande hörlurar.

Är lite sugen på closed back för att kunna använda i fler situationer men samtidigt får man inte samma känsla med den typen av hörlurar? De känns mer instängda som jag förstått.

Det såldes nyligen ett par Sony MDR-Z7M2 för 3500 kr och det kändes prisvärt. Men många verkade inte vara supernöjda med dessa, inte för ord.pris iaf. Men kan tänka mig att de är prisvärda för 3500 kr.

Som sagt lite kluven.

Vad tror ni om Hifiman HE560? De verkar dock vara svåra att driva.

Det här är fantastiska slutna lurar som inte kostar skjortan: https://sg.creative.com/p/headphones-headsets/e-mu-teak. Creative har någon kampanj nu också verkar det som med 30% på allt, så de kostar troligtvis omkring 3k vilket får anses som ett litet fynd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det här är fantastiska slutna lurar som inte kostar skjortan: https://sg.creative.com/p/headphones-headsets/e-mu-teak. Creative har någon kampanj nu också verkar det som med 30% på allt, så de kostar troligtvis omkring 3k vilket får anses som ett litet fynd.

Tack för tipset! Men de verkar inte gå att köpa?

Någon som har Denon AH-5200? Går att hitta relativt prisvärt på Amazon.de

Permalänk
Medlem

Denon D7200 var trevliga. Lite för sävliga jämfört med magni men hyfsat lik ton ändå.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAlAz0r:

Tack för tipset! Men de verkar inte gå att köpa?

Någon som har Denon AH-5200? Går att hitta relativt prisvärt på Amazon.de

De köps här: https://www.emu.com/order.html

Permalänk
Medlem

Jag behöver köpa en DAC/hörlursförstärkare till datorn. Jag har idag ett par Fidelio X2 och ett par aktiva högtalare (Klipsch R-14PM) tillsammans med en Dragonfly Black. Samt ett par B&W P5 jag använder mer sällan. Så jag skiftar högtalare och hörlurar beroende på vad jag använder. Det är lite bökigt.

Så jag vill alltså ha något prisvärt upp till 2000:- ungefär där jag kan ha både hörlurar och högtalare inkopplat och skifta mellan dem.
Jag spelar inte in musik eller så utan jag vill få lite bättre ljud och på ett enkelt sätt kunna skifta mellan lurar och högtalare.

Jag har kikat på Schiit Hel (https://www.schiit.com/products/hel) som verkar fått bra kritik. Nackdelen är att det inte finns någon fysisk knapp för att skifta mellan lurar och högtalare. Man får plugga in och ur lurarna helt enkelt.

Finns det andra alternativ?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av lAlAz0r:

Tack för tipset, känner inte till de där hörlurarna sedan innan.

Tack för tipset, ska kolla in de hörlurarna.

Bra fråga! Frågan är om jag ger X1 maximalt genom att köra dessa genom NuForce Udac. Är generellt ganska nöjd men har inte så mycket att jämföra med heller. Det jag gillar med dessa är att de känns luftiga och att man får en härlig rymd. Det jag skulle vilja ha är mer tryck i ljudet. Detta kanske en bra hörlursförstärkare löser med nuvarande hörlurar.

Är lite sugen på closed back för att kunna använda i fler situationer men samtidigt får man inte samma känsla med den typen av hörlurar? De känns mer instängda som jag förstått.

Det såldes nyligen ett par Sony MDR-Z7M2 för 3500 kr och det kändes prisvärt. Men många verkade inte vara supernöjda med dessa, inte för ord.pris iaf. Men kan tänka mig att de är prisvärda för 3500 kr.

Som sagt lite kluven.

Vad tror ni om Hifiman HE560? De verkar dock vara svåra att driva.

Värt att testa X1 med din Asus Xonar Essence One, men ASUSen har väl som uDACen lite för hög utgångsimpedans för lågohmiga hörlurar. 11ohm ASUS och 10ohm för uDAC på hörlursutgången så de kan eventuellt påverka frekvensgången på dina 30ohms X1.

X1 spelar annars bra och dynamiskt redan ur hörlursutgången på min surfplatta.

HE-560 tycker jag inte spelar lika dynamiskt som X1 och dessutom har X1 en helt annan tyngd i basen, om man nu gillar det. Däremot är diskant och mellanregister bättre tekniskt hos HE-560, när man byter direkt fram och tillbaka låter X1 dämpad i diskanten medans HE-560 nästan låter för klar innan öronen vänjer sig. X1 har ju även den stora mysiga soundstagen, medans HE-560 spelar mer direkt. För lugnare och bättre inspelad musik är HE-560 på en annan nivå men vill man ha tryck och bra drag så är X1 roligare.

Gillar du basstödet från X1 så tror jag Foster biocellulosa lurarna är mer intressanta ex Denon AH-D5200 som du nämner. Denon, Drop och E-MU modellerna är tunade olika så de ger olika nivåer av bas, detalj/sibilans i diskanten etc. Men du kommer med stor sannlolikhet få en mer detaljerad diskant jämfört med den avrullade X1 diskanten. X1 är som sagt väldigt lättdrivna medans ex mina Fostex TH-X00 PH skalar uppåt och tightar till sig om man driver med bra grejer.

Sony Z7M2 var det så länge sen jag hörde, men jag har ofta tyckt Sonylurarna har en lite skum, onaturlig klang. Kanske bara är jag Kan vara ett bra alternativ dom med.

Spelade X1, HE-560 och TH-X00 PH med lite hiphop och Bassnectar - Timestretch för att testa trycket, allt från Tidal Hifi/Masters. Inte helt optimal testmusik men det var vad jag var sugen på idag. Ingen aning om vad för musik du gillar skriv gärna det också.
Edit: Och källorna var DAC/AMP iFi Micro iDSD, Liquid Spark, PC med Tidal, Samsung platta med Tidal.

Mitt budget tips till datorn är att du köper Apples 3.5mm hörlurs DAC för 90kr och testar, jag kan tänka mig att den spelar bättre än din uDAC. Dock inte hört uDACen på säkert 8-10 år men jag minns den som lite grötig. Apple DAC:en ger dock inte full volym på Android, så där fungerar den bäst med lättdrivna hörlurar.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4594551
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4975012

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

@Ramses
Kunde inte hålla mig, utan beslutade att ge lurarna en chans till. Svårt att motstå när priset ligger under 2k

Fick du ordning på volymen i hörlurarna denna gången?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av mikaelm:

Som jag skriver i inlägget, så har jag ett flertal, men anser att min WM8741 är den jag gillar mest!

Gav ca 1000 kr för den från Kina, sedan har jag uppgraderat den för ca det dubbla till.

Lurförstärkaren bygger på en Lehmann Black Clube Linear, som ny kostar ca 12.000 kr. Denna har jag byggt helt själv från grunden, och bytt delar med tiden, så jag nu lagt ca 5.000 kr på den.

Kul. Så en Lovely Cube kanske då?
Skicka gärna länk på DAC:en om det finns!

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.