Nvidia utesluter recensenter som inte fokuserar på ray tracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Gamer Nexus vs Hardware Unboxed test av Cyberpunk 2077, 1080P Ultra-settings.

6800xt tappar 1 fps mot 3080 i Hardware Unboxed test.
6800xt tappar 12 fps mot 3080 i Gamer Nexus test.

6800 vinner med 8 fps mot 3070 i Hardware Unboxed test.
6800 vinner med 3 fps mot 3070 i Gamer Nexus test.

Det skiljer 11 fps mellan 6800xt och 6800 i Hardware Unboxed test.
Det skiljer 14 fps mellen 6800xt och 6800 i Gamer Nexus test.

Det skiljer 11 fps mellan 3070 och 3060ti i Hardware Unboxed test.
Det skiljer 10 fps mellan 3070 och 3060ti i Gamer Nexus test.

Lite konstigt att skillnaden mellan 6800xt och 6800 och 3070 och 3060ti är så lika mellan gamer nexus och hardware unboxed, medans 6800xt mot 3080 så skiljer det knappt något i Hardware unboxed test, medans gamer nexus så tappar 6800xt 12fps.... hmm....

Be GN Steve bencha med 3950X o se hur det blir då.

Permalänk
Medlem

Tror inte en sekund om att detta handlar om bristande fokus på ray-tracing. De lägger inte mycket tid på raytracing i sina videos, men det är också väldigt logiskt då mängden spel som stödjer det är en väldigt liten andel av alla nya spel. Det handlar garanterat om deras råd om att inte köpa ray-tracing baserat på bullshit som "framtidens teknologi, köp in dig nu" osv.

Steve sa detta i denna video vid 40:20:

"So, you're buying ray-tracing... If you wanna use raytracing now you're buying a GPU to use raytracing now. Like, you're not buying it to futureproof and use raytracing in two years, 'cause i assure you, you won't even be using raytracing on it's lowest settings on these GPU's certainly three years down the tracks perhaps two. It's not gonna happen."

Jag betalade över 9000 för ett 2080 Super för ett år sedan som enbart klarade av att driva cyberpunk 2077 i 20-60 fps med RT om jag körde DLSS så hårt att det var mängder av synliga artefakter, så jag kan hålla med om att value-propostion på lång sikt definitivt inte är något att hänga i julgranen.

Either way så är jag rätt hundra på att det handlar om att Nvidia vill sända en varning om att inte ifrågaställa värdet i raytracing hårdvara utan att fokusera bara på jämförelse mot AMD, en jämförelse som Nvidia enkelt vinner tills vidare. De vill att recensenter ska presentera siffror, inte åsikter.

Vidare vill jag påpeka att de "avvikande siffror" som diskuterats här är rätt enkla- HWU har med några spel som är AMD sponsored i sina reviews, precis som de och alla andra vanligtvis har med ett antal spel som är nvidia sponsored. Ett exempel är Assasins Creed: Valhalla som presterar väldigt bra på AMD, utan tvekan för att det faktiskt optimerats i samarbete precis som Nvidia gjort med spel som BFV, Control, Metro Exodus och andra som saknar raytracing men har nvidias sponsor badge i introt. Att de har med några spel som ger favör till AMD väger genomsnittet mer tillbaka mot AMD, detta vore lite keff om det var så att en majoritet av de spel de testade var AMD-sponsored..... om det inte vore för att det vanligtvis är tvärtom, vilket dock inte är fel i sig då nvidia är störst utan tvekan och därmed har haft fingrarna i utvecklingen av fler spel, vilket är en bra sak mestadels.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Dålig stil av Nvidia, jag tycker HW unboxed gör bra recensioner av det mesta. Men deras recension av ampere gav nvidia väsentligt lägre resultat än många andra, så frågan är väl snarare hur många nvidia har tvingat räta in sig i ledet.
Jays 2 cent är ju ganska uppenbar där hans tester för 6900XT medvetet låter strömbudgeten vara strypt på 250W för att hans testexemplar kom med den inställningen istället för 300W som det säljs som.

Vad gäller strålspårning så är det inte intressant på så pass klena grafikkort som lanseras. Strålspårning är inte värt att betala 50% av rasteriseringsprestandan för, enda tillfället strålspårning är intressant är för gamla speltitlar så som quake II & minecraft.

Nvidia's fulmetoder verkar inte ha någon ände, PhysX, G-sync, RTX, 12-pin ström.

Har aldrig tagit Jay seriöst. Hans kanal har alltid varit jönsig och del av de resultat han kommer fram till har varit uppåt väggarna. När han dessutom refererade till userbenchmark som en trovärdig källa så tappade jag allt intresse för det han säger och tittar bara för hans fjanterier.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det enda jag använder Hardware Unboxed till är Tims guider för att optimera Grafikinställningarna i spel. Tycker för övrigt inte ett dugg synd om dem, de har blivit mer Hardware Biased.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att det skiljer en del på enskilda titlar är inte speciellt konstig. Finns variationer i inställningar, variation i val av slinga och just RDD2 finns väl både Vulkan och DX?

Men RDD2 testades väl ändå 2019 av HU, så 2080Ti var med men inte RDNA2 eller Ampere. Det är inte med bland de 18 spel man inkluderade i höstens GPU-tester. Det kanske finns någon video där HU inkluderat RDD2 ihop med 6800 och 2080Ti, annars är det lite svårt att veta om HU skiljer sig just på denna titel.

Både SweC och TechPowerUp har med just RDD2, tittar man enbart på det spelet finns ett par procentenheters differens men sett över alla titlar man testar skiljer sig SweClockers, ComputerBase och TechPowerUp bara någon enstaka procentenhet medan HU sticker ut, skillnad för t.ex 3090 vs 6900XT är att de andra har 3090 ~6-7 % snabbare medan HU har 6900XT ~2 % snabbare (en skillnad mellan olika site:er som rimligen är utanför någon form av mätosäkerhet).

Det kan mycket väl finnas rimliga förklaringar till skillnaden, möjligen inser Nvidia det men om man blivit irriterad på att det så ofta sticker åt ett visst håll kan man nu välja ett svepskäl. Dels för att man inte har bevis, men dels för att det inte riktigt är möjligt för HU att möta den kritiken. Givet att detta kommit ut lär inte HU kunna skruva upp ray-tracing fokus heller, det skulle riskera att HU hamnar i internet-drevets skottglugg.

Har postat om just RDR2 tidigare, det är faktiskt ett intressant exempel som visar varför stora olikheter lätt uppstår mellan recenster- vet inte om HU har något annat skäl för att inte recensera det men skulle inte bli förvånad om det undviker det just för att undvika anklagelser om cherrypicking.

Gamers Nexus förklarar varför

Basically, 6000-serien presterar (åtminstone vid review-tillfället) sämre med Vulkan, de presterar väldigt bra i DX12.
Vet ej varför GN väljer att testa med DX12 över vulkan i detta fallet heller, då den absolut bästa prestandan av de testade korten finns att hämta med vulkan. Oavsett så är valet då att antingen testa alla kort, i alla upplösningar, dubbelt i just RDR2. Eller så väljer de vilken API man föredrar- SweC kör Vulkan, GN kör DX12, man får helt enkelt kolla på bådas resultat och ta beslut därefter. Eller så kör de den API som funkar bäst på det kort som de recenserar för tillfället, men då blir det ju givetvis lite sura miner.

Testade för skojs skull mitt 6800XT Red Devil limited med samma inställningar som SweC- inte säker på hur de läst av dem, om de bara använder vad spelet rapporterar? Resultat nedan. Högre average och max till trots så lär jag hålla mig till vulkan då det känns väldigt stabilt i RDR2, med DX12 inte kännts stabilt i något spel jag spelat på något kort alls vad jag kan minnas.

Minimum FPS: 4 (såg väldigt tydligt tillfället där den fyran spikades )
Maximums FPS: 166
Average FPS: 99

medan vulkan gav:

Minimum FPS: 33
Maximums FPS: 139
Average FPS: 93

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Det är verkligen mycket fulspel och brutna löften från både Nvidia och AMD just nu. Vad sägs om att istället fokusera på nåt konstruktivt som att t.ex. börja leverera sina produkter?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

LinusTechTips har precis gjort en rejäl utläggning om detta

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

När man hör mailet så får jag mer den uppfattningen att din kanal är inte den grupp som vi söker för att visa upp våra kort hos.
Ser inget fel med det.
Om nu Nvidia vill satsa på raytracing, och Hardware unboxed finner att raytracing är inget att ha, då ser jag inte heller någon mening med att skicka kort dit.

Säg att Porsche skulle skicka samma brev till Vi bilägare, med typ "Hej, vi har satsat på att tillverka sportbilar, och då ni på Vi bilägare mer fokuserar på att bilen ska rymma alla familjemedlemmar, ha stort bagageutrymme och dra lite bensin så har vi beslutat att inte längre skicka några bilar till er för test. Skulle ni i framtiden fokusera mer på sportbilar så kommer vi givetvis att överväga att skicka bilar till er igen."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Detta är varför nvidia ska boykottas. Slut köpa ifrån detta företag som är ute efter att vilseleda folk.

Det är inte första gången nvidia gör det här och dem har även försökt med värre saker.

Det är nästan som så att jag vill rycka ut mitt GTX1660S ur datorn, och gå upp på vinden för att leta fram ett Radeon-kort. Men jag hejdar mig, för Radeon-kortet jag har på vinden är AGP..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

LinusTechTips har precis gjort en rejäl utläggning om detta
https://www.youtube.com/watch?v=iXn9O-Rzb_M

Tror inte jag sett Linus så förbannad någon gång.. och han är on spot med slutsatserna. Det är verkligen ett monumentalt katastrofalt Nazidrag av Nvidia. Det är ett rakt angrepp av Nvidia mot alla reviewers som inte dansar efter Nvidias pipa.
Sanslöst!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

När man hör mailet så får jag mer den uppfattningen att din kanal är inte den grupp som vi söker för att visa upp våra kort hos.
Ser inget fel med det.
Om nu Nvidia vill satsa på raytracing, och Hardware unboxed finner att raytracing är inget att ha, då ser jag inte heller någon mening med att skicka kort dit.

Säg att Porsche skulle skicka samma brev till Vi bilägare, med typ "Hej, vi har satsat på att tillverka sportbilar, och då ni på Vi bilägare mer fokuserar på att bilen ska rymma alla familjemedlemmar, ha stort bagageutrymme och dra lite bensin så har vi beslutat att inte längre skicka några bilar till er för test. Skulle ni i framtiden fokusera mer på sportbilar så kommer vi givetvis att överväga att skicka bilar till er igen."

Du förenklar grymt mkt. Se hela Linus utlägg med konsekvenser.. fundera lite över det.. fundera... kanske ett ljus går upp på vad Nvidia eg gör här.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Ja jisses. Jag blev så förbannad att mitt 3070 åkte på försäljning direkt. Ja även av orsaker som det står i annonsen men det kunde ja förlika mig med men detta fick propparna att gå fullständigt! Ja skiter blankt i ifall de är bättre o har bättre raytracing o större rövhål än nån annan. Deras produkter kommer inte in i min dator längre! Ja kan leva med sämre om ja behöver!
Ett avskyvärt företag! Kan acceptera viss nivå men nu gick de för långt!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

LinusTechTips har precis gjort en rejäl utläggning om detta
https://www.youtube.com/watch?v=iXn9O-Rzb_M

Tycker alla som har minsta intresse av det här borde se (hela) videon.
Om du inte orkar se hela kolla början när dom läser upp brevet från Nvidia och/eller avslutningen runt 39:28
När ägaren av världens största teknikinriktade Youtube kanal ber dig dra åt helvete så har du misslyckats som PR chef.

Den viktiga frågan för mig som konsument nu är, kan jag lita på någon recension av nvidia produkter? Har dom som recenserar varit tvungna att följa något krav från Nvidia för att få sitt recensions ex?
Är det ett äkta test eller är det bara en dold reklam Kampanj?

Citat:

SweClockers har inte mottagit önskemål om ändrat redaktionellt fokus, där mer vikt ska läggas på tester av ray tracing. Redaktionens testsviter utformas för att på bästa sätt belysa hårdvarans kapacitet och externa företag tillåts inte påverka vare sig fokus eller testförfarande.

Att det här står längst ner i artikeln tycker jag visar problemet ganska bra.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Jag tokdiggar hardware unboxed. Och tycker att de har ett otroligt sunt förhållningsätt till RT och DLSS.

- PC Spelare är glada för high refresh/rasteriseringsprestanda (De utgår dessutom från omröstningar kring vad deras tittare värderar och därefter fokuserar de på dessa saker)
- RT är i deras (och mångas) ögon så pass tungt att uppoffringen ofta inte är värt det. (speciellt när långt ifrån alla kan se skillnad)
- DLSS är fantastisk teknik enligt dem och ett riktigt bra svar på RTs tyngd, men samtidigt är det låst "nividia proprietary tech" som under 2års tid enbart fungerar i ett fåtal spel. Framtiden kring tekniken är fortfarande oviss då det kräver knutet samarbete mellan spelstudios och nvidia för systemintegration i deras motorer.
- De har dedikerade videos för RT och DLSS där nvidia krossar konkurensen.

Jag håller med på alla punkter. Det är ganska spännande att titta på sidor som Digital Foundry som promotar nvidias tekniker som "framtiden". De har en test suite som till större del består av nvidia sponsrade titlar (utan att nämna det) och kallar alla RTX path-tracing spel (som Minecraft och Quake II RTX) som "the purest form av ray-tracing". De var allmänt negativa till AMDs 6800-prestanda med argumentet om att RT och DLSS-framtiden utan att ta upp att AMD har en egen smart uppskalningsteknik på ingång. Droppen som fick bägaren att rinna över för mig var hur de sa att 16GB VRAM är oviktigt för framtiden, tog Doom Eternal som exempel (vilket inte är ett "next-gen" spel). Jag gillar killarna på DF, men det är ganska tydligt att de inte är helt transparenta.

Jag har själv ett GTX1070. Har ingen företagstillhörighet som så (vet inte om vilket mitt nästa kort kommer att bli), men hur nvidia skruvar marknaden till vad de vill åstakomma. och försöker dikterar, stoppar/förhindrar sidor som inte fungerar som reklampelare, är ingenstans bra. Det är otroligt oproffsigt.

Hardware Unboxed gör ett jättebra jobb i att deklarera vad som är nvidia-sponsrat, vad som är amd-sponsrat. Jag litar främst på sidor som dessa, och sweclockers såklart!

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Du förenklar grymt mkt. Se hela Linus utlägg med konsekvenser.. fundera lite över det.. fundera... kanske ett ljus går upp på vad Nvidia eg gör här.

Om det nu är så att Nvidia gör något här, ska man då tolka det som att alla som fortfarande får kort av Nvidia (Sweclockers tex) dansar efter Nvidias pipa?
Eller vad är det du insuinerar?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Snusfri

Det är ju helt absurt hur mycket folk överreagerar på detta.
Men folk är ju så förbannat lättkränkta och "entitled" numera så blir inte alls förvånad.

Nvidia har alltså beslutat att inte skicka ut sina FE kort till en recensent de anser inte fokuserar tillräckligt mycket på en av deras stora egenskaper, Raytracing och då börjar dessa "entitled" snorungar/barnrumpor gråta och får genast massa ryggdunkningar av sin TechTuber kollegor.

Men med tanke på hur TechTubers i nästan varje video prisar AMD och konstant säger att de är gudar och samtidigt säger att Nvidia och framförallt Intel är någon slags korsning mellan Stalin, Hitler och djävulen så är jag inte det minsta förvånad.

De är alla gigantiska företag som vill ha dina pengar, så enkelt är det.

@CubaCola gör verkligen en bra liknelse.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

@THB Om du är öppen för att lyssna på argument så kan du kolla in Linus video:

04:50 för innehållet i mailet NVIDIA skickade
06:58 och framåt för Linus svar på ditt argument

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

En fråga till dig, om du utvecklar ett spel, skickar spelet till tre recensenter, två tycker att ditt spel är kanon, den tredje totalsågar ditt spel. Ett år senare släpper du uppföljaren till spelet, denna gång får du endast skicka ut 2 exemplar totalt sett, vilka 2 recensenter väljer du av de som recenserade ettan? Motivera gärna.

... eller skulle du göra som nVidia och skicka ett mail till recensent 3 och säga att om de inte recenserar på ett visst sätt, kommer de inte få något recensionsexemplar.

För det är vad nVidia gjorde här.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@THB Om du är öppen för att lyssna på argument så kan du kolla in Linus video:
iXn9O-Rzb_M

04:50 för innehållet i mailet NVIDIA skickade
06:58 och framåt för Linus svar på ditt argument

Såg linus live när detta sändes, och var ska man börja?
De verkar inte förstå att review-samples är en form av betalning, att få något gratis att testa som i sin tur generar tittare på sin kanal vilket leder till fler likes, fler subscribers leder till större inkomster.
Linus halkade ju in med guldsked i munnen då han jobbade för en återförsäljare av datorer så han kunde lägga upp tester av korten de hade inne i butik och på så sätt bygga upp sin kanal.
Han får korten direkt på release-dag och har inga problem att hamna långt fram i mediabruset på youtube för att få ännu fler tittare.

Sedan har vi youtuber x, någon som går till sitt jobb varje dag klockan 7, och lägger undan lite pengar varje månad för att kunna försöka få tag på ett grafikkort som med lite tur kommer med posten dagen efter release för att sedan försöka göra en egen review och försöka få tittare. Många har då redan sett de stora youtubers reviews, och youtuber x har spenderat några månaders sparande för att få några nya subscribers som ändå hittat till dennes kanal.
Givetvis har inte youtuber x råd med några flashiga 8k kameror heller, eller råd att betala ett gäng editorer av videon.

Tycker Linus i den där videon bara visar vilka spoiled brats många youtubers idag är, de är inget annat än en förlängd pr-arm av företaget vars produkter de testar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Sedan vet jag inte hur många gånger just Hardware Unboxed har typ sagt "Jag frågade företag X om att få exemplar att testa, vilket de inte gjorde", och han säger det på ett sådant sätt att det låter som att företaget försöker hindra honom med något, och han hoppas hans tittare ska gå och trasha deras youtube, twitter etc, så företaget kommer och ber om ursäkt på sina bara knän.

Därför är jag inte speciellt förvånad att det är just Hardware Unboxed som hamnade i detta blåsväder.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

De verkar inte förstå att review-samples är en form av betalning, att få något gratis att testa som i sin tur generar tittare på sin kanal vilket leder till fler likes, fler subscribers leder till större inkomster.

Betalning för vad? Att de gör PR för NVIDIA på exakt det sätt som NVIDIA beordrar eller? För det är ju det som är problemet.
Linus säger ju väldigt tydligt i videon att det, precis som du säger, ger dem tittare eftersom de viktigaste stunderna för en launch-review är precis VID launch, inte några dagar efteråt.
Han sa även att om de har en bra produkt så BLIR en ärlig recension väldigt bra PR för dem. Det ska inte behövas att de gör exakt som NVIDIA önskar.

Sen har vi ju förstås det där om att NVIDIA själva visade upp HUBs citat ("Extremely impressive" tror jag det var) ang DLSS på sin egen marknadsföringssida för DLSS, samtidigt som de säger att HUB inte bryr sig om deras övriga tekniker (utöver rasterisering).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hört att de ska byta namn på företaget.

"Narcissism GeForce 3080 Ti" blir nästa release.

Anmärkningsvärt tycker jag. HWU är en seriös och hårt arbetande kanal som jag tycker återspeglar mycket av Sweclockers filosofi - att absolut sätta konsumenten i första rummet. Men det var visst en öm tå för Nvidia när HWU säger precis som det är i dagens läge med framförallt RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

LinusTechTips har precis gjort en rejäl utläggning om detta
https://www.youtube.com/watch?v=iXn9O-Rzb_M

Mycket bra video. Linus är verkligen (med all rätt) arg på riktigt. Skönt att någon som är såpass stor kan uttala sig och har vi tur så kanske nvidia lyssnar när personer som når ut till så många lyssnare uttrycker sitt missnöje.

Permalänk

Det är väl inte så konstigt att recensenter blir oerhört upprörda av detta?
Förväxla inte bortskämdhet med professionell integritet. Ska vi smutskasta Jonas och Kenneth nu också för att de skulle vara villiga att ge Nvidia fingret om de fick samma behandling?

Om det finns ett visst mått av överreaktion från recensenter så får ni komma ihåg att det här är deras levebröd. Klart det blir starka reaktioner när Nvidias kommunikation till Hardware Unboxed - och genom dem till alla recensenter av deras grafikkort - är ett förtäckt hot och en form av utpressning. Det är vad detta handlar om. Att tala om "bortskämda youtubers" eller att Nvidia såklart har rätt att välja vem de skickar recensionsexemplar till, det är att styra diskussionen bort från kärnfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Det är väl inte så konstigt att recensenter blir oerhört upprörda av detta?
Förväxla inte bortskämdhet med professionell integritet. Ska vi smutskasta Jonas och Kenneth nu också för att de skulle vara villiga att ge Nvidia fingret om de fick samma behandling?

Om det finns ett visst mått av överreaktion från recensenter så får ni komma ihåg att det här är deras levebröd. Klart det blir starka reaktioner när Nvidias kommunikation till Hardware Unboxed - och genom dem till alla recensenter av deras grafikkort - är ett förtäckt hot och en form av utpressning. Det är vad detta handlar om. Att tala om "bortskämda youtubers" eller att Nvidia såklart har rätt att välja vem de skickar recensionsexemplar till, det är att styra diskussionen bort från kärnfrågan.

Så vad är kärnfrågan om det inte är att Nvidia har rätt att skicka kort till vem de vill?
Eller är kärnfrågan att det är minsann Youtubers som bestämmer om de ska få kort eller inte?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Galadhnen:

Det är väl inte så konstigt att recensenter blir oerhört upprörda av detta?
Förväxla inte bortskämdhet med professionell integritet. Ska vi smutskasta Jonas och Kenneth nu också för att de skulle vara villiga att ge Nvidia fingret om de fick samma behandling?

Om det finns ett visst mått av överreaktion från recensenter så får ni komma ihåg att det här är deras levebröd. Klart det blir starka reaktioner när Nvidias kommunikation till Hardware Unboxed - och genom dem till alla recensenter av deras grafikkort - är ett förtäckt hot och en form av utpressning. Det är vad detta handlar om. Att tala om "bortskämda youtubers" eller att Nvidia såklart har rätt att välja vem de skickar recensionsexemplar till, det är att styra diskussionen bort från kärnfrågan.

Finns inga som helst förtäckta hot eller utpressning alls.
Nvidia väljer att inte skicka ut sina FE kort till HU för att de tycker inte att de (HU) inte fokuserar tillräckligt på Raytracing som de satsat och satsar väldigt mycket på, hur man kan få det till förtäckta hot eller utpressning är väldigt konstigt imho.

Sedan att UH har en väldigt AMD bias spelar nog också in.

UH spelar inte i samma liga som Jonas, Kenneth och resten av Swec när det kommer till seriösa tester.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Så vad är kärnfrågan om det inte är att Nvidia har rätt att skicka kort till vem de vill?
Eller är kärnfrågan att det är minsann Youtubers som bestämmer om de ska få kort eller inte?

Har någon ifrågasätt att Nvidia kan välja vem de skickar recensionsexemplar till? Inte Linus (från LTT), inte Steve (från Hardware Unboxed) och inte jag.

Lägger du någon vikt i hur Nvidia kommunicerar? Ser du vad de skriver som ett förtäckt hot? Vi har kanske ingen samsyn här och då blir det svårt att diskutera saken.

SweClockers, LTT, Hardware Unboxed, Gamers Nexus m.fl. är alla en del av pressen, om än en specialiserad sådan. Det här handlar om manipulering av press, det är kärnfrågan.

En relevant diskussionen kring detta kan handla om lagar, etik eller egna åsikter. Du kan ha en åsikt att företag kan bete sig lite hur som helst med förtäckta hot medan jag och vad jag kan se de flesta andra här i tråden kan tycka att det är oetiskt. Vi kan sedan välja att rycka på axlarna och hänvisa till kapitalism eller så kan vi ta en ståndpunkt i frågan och försöka bidra till att motverka den här typen av beteende.

Men vet du vem som inte kan rycka på axlarna? Recensenterna som påverkas av detta. LTT kan nog göra det, de är stora nog, men det Linus gör när han talar ut om detta är att stå upp för sin bransch och för de som inte bara kan rycka på axlarna.
Så förminska inte hur illa det här beteendet från Nvidia är för alla dem.

Det här påverkar förresten även dig och mig. Vi är beroende av en fri och oberoende press som vi kan lita på. Visst, huruvida ett grafikkort från Nvidia är något bättre eller sämre eller mer eller mindre prisvärt än ett från AMD, det är inte lika viktigt som att en fri press kan rapportera öppet om större samhällsskeenden. Men värdesätter du inte ändå principen? Du som hårdvarunörd, värdesätter du inte att du kan lita på recensioner av produkter du överväger att köpa?

Permalänk
Skrivet av THB:

Finns inga som helst förtäckta hot eller utpressning alls.
Nvidia väljer att inte skicka ut sina FE kort till HU för att de tycker inte att de (HU) inte fokuserar tillräckligt på Raytracing som de satsat och satsar väldigt mycket på, hur man kan få det till förtäckta hot eller utpressning är väldigt konstigt imho.

Sedan att UH har en väldigt AMD bias spelar nog också in.

UH spelar inte i samma liga som Jonas, Kenneth och resten av Swec när det kommer till seriösa tester.

Jag säger inte att det är nödvändigtvis är olaga hot eller straffbart på något sätt, men det är ett hot. Ett indirekt hot av typen "det vore synd om ni inte kunde recensera våra produkter på lanseringsdagen längre, men om ni bara lägger mer fokus på raytracing så kan vi omvärdera situationen". Eller kanske är det mer korrekt att benämna det som påtryckning eller utpressning.

Nvidia har rimligen som avsikt med sitt mail att påverka Hardware Unboxed att skifta till ett större fokus på raytracing i sina recensioner, de skriver det ju rakt ut egentligen. De säger sedan att de inte längre kommer tillhandahålla recensionsexemplar, och om det är ett hot eller inte tycker jag är mest en semantisk teknikalitet, för om inte det är ett hot så är det ett hot att de fortsatt inte kommer få några recensionsexemplar om inte Hardware Unboxed rättar sig i ledet.

Permalänk
Medlem

Tänk om EA skulle få för sig att sluta skicka ut spel till recensenter som inte delade deras uppfattning om mikrotransaktioner? Skriv mer om hur viktiga dessa är för att finansiera och möjliggöra spelutveckling eller så får ni inte våra spel i förtid så att recensionerna är ute precis när spelen släpps.