Spela på mobiltbredband

Permalänk
Medlem

Spela på mobiltbredband

Hej! Det är såhär att jag bor i ett hyreshus rätt centralt i min stad som tyvärr inte har fiber i sig och hyresvärden är för snål för att dra in det också, just nu så har huset adsl men jag får ut runt 5-8mbit och det är ju deprimerande lågt från att ha haft 250mbit i tidigare lägenhet.

Det jag undrar är ifall det är någon här som har erfarenhet av att spela på mobilt bredband och som kanske gör det fortfarande? Isåfall lär man behöva obegränsad surf kan jag tänka mig, men vad har ni för förslag tro?

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majjkdee:

Det jag undrar är ifall det är någon här som har erfarenhet av att spela på mobilt bredband och som kanske gör det fortfarande? Isåfall lär man behöva obegränsad surf kan jag tänka mig, men vad har ni för förslag tro?

Generellt sagt så själva spelsessionerna i sig använder inte så mycket data (är dock beroende på vad det är för spel, är det ett spel som behöver ladda ner kartor etc. så kan det användas en hel del data).

När det sen kommer till ping/latens i spel så kan den variera en hel del, men överlag så brukar jag ligga på runt 100 i spel som har sina servar i te.x USA.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kör telia?

Tjenare! Har samma problem som dig men kör mobilt bredband från Telia. Funkar kanon till alla spel

369 kr / månaden och bor centralt i gbg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thademan:

Tjenare! Har samma problem som dig men kör mobilt bredband från Telia. Funkar kanon till alla spel

369 kr / månaden och bor centralt i gbg.

369kr i månaden, hur mycket data får man då? Vet att tele2 har ett erbjudande för obegränsad data för 499kr månaden ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Generellt sagt så själva spelsessionerna i sig använder inte så mycket data (är dock beroende på vad det är för spel, är det ett spel som behöver ladda ner kartor etc. så kan det användas en hel del data).

När det sen kommer till ping/latens i spel så kan den variera en hel del, men överlag så brukar jag ligga på runt 100 i spel som har sina servar i te.x USA.

Vad kör du då på för leverantör och finns det obegränsad data som tex tele2 använder sig av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av majjkdee:

Vad kör du då på för leverantör och finns det obegränsad data som tex tele2 använder sig av?

Har faktigst just Tele2

Även om jag misstänker att du redan är medveten om det, så nämner jag det ändå.
Tele2 har 2st. "Obegränsade" det ena är ett mobiltelefon abonnemang vilket kräver att man svarar på ett SMS efter att en viss mängd data är förbrukad per dag (har för mig att det ligger på 50GB).
Medans det andra är ett mobiltbredband och är ett verkligt obegränsat (finns dock förmodligen någon spärr för att förhindra te.x körning av en FTP-server som "slukar" flera hundra GB per månad).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag kom över ett hyfsat billigt 3G-abb (Tele2 tror jag?) med 100GB/månad, med kraftigt sänkt hastighet när man väl nått gränsen, som jag körde på 2-3 år. Det funkade men man fick vara väldigt försiktig med att använda data. Streaming endast på lägre kvalitet (helst 720p), och uppdateringar avstängda för allt man inte spelar på Steam etc, samt överväga hur mycket data var gång man köper och laddar ned nya spel.

Latensen var märkbar, men det gjorde inte onlinespel ospelbara. Dock spelade jag inget som direkt krävde supersnabba reflexer (lirade t.ex. Planetside2 och Path of Exile). Kan tänka att 4G kan funka ok även för snabbare spel, iaf om man inte har enorma ambitioner.

Har du adsl kanske du dock kan switcha till det för streaming eller nedladdning när du inte behöver saker omedelbums. Samt kanske latenserna är bättre än du får vid trådlöst, så det inte blir ett problem?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz