3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDawg:

Lägre max power draw får du så spelar mest roll vid överklockning. Det skiljer sig nog bara ett par % ändå om man tittar i speltester.

Ta en titt på denna recensionen där dom går igenom strömförbrukning å fps skillnad i spel etc. Där gämför dom med kortet jag har som har 3x pcie.

https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-3080-supri...

Jag väntar på MSI 3080 Suprim X och 3090 Suprim X och Asus Strix 3080 OC och 3090 OC beroende på vilket som kommer först.

Blev ju totalt lurad av Alina.se.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

hade kört på ett zotac 3080 amp holo hade jag valt alla dagar i veckan över ett 3070 🙂👍
gjorde en tråd igår (rtx 3080 info) där folk kan skriva in lite info om kort som inte finns någon recension på än.
iaf så det finns lite info 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDawg:

Efter mera testing så verkar det som det vara blir whine ibland, även om det är under full load så inte alltid det låter. Lite konstigt, nån specifik sak some triggar det kanske.

Höga framerates brukar kunna orsaka cool whine.
Testa kör nått spel som kommer upp i 200 plus fps...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ingen dåliga kort det där inte.
Grattis till er som plockar upp dem !

EDIT: Borta

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

hade kört på ett zotac 3080 amp holo hade jag valt alla dagar i veckan över ett 3070 🙂👍
gjorde en tråd igår (rtx 3080 info) där folk kan skriva in lite info om kort som inte finns någon recension på än.
iaf så det finns lite info 👍

Hade dom flesta valt, men om man inte vill vänta till Februari-Mars, 3070 är ett bra alternativ för 1440p. Är man dead set på 4k bör man vänta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Slut nu, men tror jag hann med att plocka ett Aorus Master. Tackar för länken!

Permalänk
Medlem

vetefan om man hann eller ej. Laggt beställning på båda :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

vetefan om man hann eller ej. Laggt beställning på båda :/

Kolla under din orderöversikt.
Står det 'Reserverad (I lager)' när du klickar in på din order så hann du

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Kolla under din orderöversikt.
Står det 'Reserverad (I lager)' när du klickar in på din order så hann du

det står ordermottagen endast

Permalänk
Medlem

Bara ett förtydligande. Coilwhine behöver absolut inte vara något problem med grafikkortet utan är ett fenomen som kan uppstå på alla grafikkort, detta brukar kunna vara direkt relaterat till antal bildrutor som produceras. vid FPS över 250-300 så kan detta börja uppstå på dom flesta grafikkort, framförallt i loading screens har jag personligen sett fps på över 1000, då skriker även mitt grafikkort.

Det man bör göra är att sätta en FPS limit, jag personligen kör med 144fps som limit då det faller innanför min skärms uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Slut nu, men tror jag hann med att plocka ett Aorus Master. Tackar för länken!

Står det 'Reserverad (I lager)' när du klickar in på din order?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Synd att det inte finns några recensioner på kortet.
2 x 8 stifts PCI Express-strömkontakter betyder väl sämre prestanda?

I princip ja, första hindret för högre clock är Power limit. Du kan få mer ström i kortet med 3 kontakter. I praktiken dock så slår du ganska så omgående (egentligen även med stock power limit) emot nästa hinder som är temperatur. Ett exempel är EVGAs 3090 FTW3 Ultra som har tre kontakter och det finns en 500W custom bios för denna.. men man kommer inte speciellt långt pga temps.

Kan man komma längre med vattenkylning? Det är inte helt klart än men det verkar som om voltage är nästa spärr och att man kanske kommer lite längre med vatten men sen krävs det shunt mods och volt mod etc för att komma bara några Ghz vidare.

Men om man nu skulle hamna i den situationen att man köpen en 3090 men ska lämna kvar luftkylaren så tror jag att det är bara marginella vinsten med 3 vs 2 8-pins kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

det står ordermottagen endast

Klicka vidare in på själva ordern där du kan se alternativet att Avbeställa order med mera.

Orderöversikt > Sen klickar du på ditt ordernr där i listan bland dina orders då kommer du skickas vidare och där ska de nu finnas info om din order.

På den sidan skall det stå reserverad/i lager om du lyckades knipa ett kort.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Klicka vidare in på själva ordern där du kan se alternativet att Avbeställa order med mera.

Orderöversikt > Sen klickar du på ditt ordernr där i listan bland dina orders då kommer du skickas vidare och där ska de nu finnas info om din order.

På den sidan skall det stå reserverad/i lager om du lyckades knipa ett kort.

alltså det här?:
Beställd, förväntas i lager 6 januari 2021, 1 st.
Art. nr: 1170425 / Tillverkarens artikelnummer:: ZT-A30800F-10P

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

Står det 'Reserverad (I lager)' när du klickar in på din order?

Yes, grön ruta och reserverad(i lager), så stämmer det så har man nog använt upp all tur man har för ett tag framöver. Bara att hoppas att posten lyckas leverera det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

alltså det här?:
Beställd, förväntas i lager 6 januari 2021, 1 st.
Art. nr: 1170425 / Tillverkarens artikelnummer:: ZT-A30800F-10P

Ja tyvärr
Där ska det stå

Reserverad (I lager)
Art. nr: 1168416 / Tillverkarens artikelnummer:: GV-N3080AORUS M-10GD

Till exempel om det är Aorus Master vi pratar om.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

jävla skit... alltså jag orkar inte med denna skiten. Vad är det som händer försöker ju för fan att köpa ett jävla kort för över 8000kr och kan inte lyckas med det sedan september!!!! Vad har de gjort med oss? De ska fan stå på knäna och be om våra pengar inte tvärt om

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/Vlx4GNy

Blir pikad på reddit varje dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

jävla skit... alltså jag orkar inte med denna skiten. Vad är det som händer försöker ju för fan att köpa ett jävla kort för över 8000kr och kan inte lyckas med det sedan september!!!! Vad har de gjort med oss? De ska fan stå på knäna och be om våra pengar inte tvärt om

Håller med, känns helt sjukt att sitta och tävla om att få ett kort för 8500+ när FE, som oftast är bättre, säljs i england med jämna restocks för £649 = 7400kr.

Permalänk
Medlem

Postnord levererar. Dom har jobbat hårt under helgen, fick pling i appen att EVGA 3090 FTW3 Ultra från Inet finns att hämta på utlämningsstället. Aldrig varit med om tror jag att det landat på en söndag, brukar vara måndag om det inte kommit fram på fredagen.
Dax att se vad 5950X kan göra och låta 7900X gå i pension.

Permalänk
Avstängd

Kollade upp min köplats från Inet på ett 3080 TUF OC, vad jag förstod så har det flyttat sig 2 (!!!!!) platser på drygt 1½ vecka... ligger på plats 84. Herregud inte går de fort inte..

Men vad jag har sett här i tråden så verkar det som om flera av er har beställt mer än ett kort (olika typer av kort) per person för att kunna få hem nåt av dem. Sen antar jag att ni avbeställer det/dom som inte hunnit skickas/levererats sen? Men det gör ju också att kön blir längre för oss som väntar på enbart 1 kort, i detta fallet ett 3080 TUF OC. Bara så ni vet. Förstår att alla vill få hem det man har beställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssonn:

Kollade upp min köplats från Inet på ett 3080 TUF OC, vad jag förstod så har det flyttat sig 2 (!!!!!) platser på drygt 1½ vecka... ligger på plats 84. Herregud inte går de fort inte..

Men vad jag har sett här i tråden så verkar det som om flera av er har beställt mer än ett kort (olika typer av kort) per person för att kunna få hem nåt av dem. Sen antar jag att ni avbeställer det/dom som inte hunnit skickas/levererats sen? Men det gör ju också att kön blir längre för oss som väntar på enbart 1 kort, i detta fallet ett 3080 TUF OC. Bara så ni vet. Förstår att alla vill få hem det man har beställt.

Asus verkar haft problem med leveranser i flera veckor nu. Borde lossna nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Synd att det inte finns några recensioner på kortet.
2 x 8 stifts PCI Express-strömkontakter betyder väl sämre prestanda?

Varför? Försöker inte vara dryg, men varje 8 stift kan leverera 150w, och ditt pcie x16 levererar ytterligare 75w. har inte hört om nåt kort som drar 375+ w ännu?

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Asus verkar haft problem med leveranser i flera veckor nu. Borde lossna nästa vecka.

Hoppas på det, Hade tilldelning på 3080 Strix 13 Nov hos Webhallen, Så hoppas det kommer Asus korten landar strax

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

För dom som undrade om amp holo så undervoltade jag igår och det verkar fullt möjligt att köra 1830MHz med 850mV på mitt kort. Behöver testa ytterligare för att se hur rt tensor core reagerar innan jag kallar det stabilt. Verkar gå från ca 334w total power draw ner till ca 275w. Tempen ner ca 4c och fläkten i autoläge ner med ca 6-7% (66-67% under load). Jag tycker som sagt att kortet är tyst redan i standardutförande, men det är ju rätt schysst att spara ström, minska värme och behålla samma prestanda.

Edit: i mina tester låg prestandan inom 1% i 850mV jämfört med fabriksinställningarna. Däremot verkar det finnas lite prestanda att hämta om man undervoltar till .900 V istället och leker med memory clock, såg ca 3-4% ökning där. Med fabriksinställningarna drog mitt kort ca 985mV average under stresstest. Kör man med samma fläktkurva som fabriksinställningarna när man undervoltar kunde jag i mitt fall spara nära 8c, dock utan effekt på ljudnivån såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Varför? Försöker inte vara dryg, men varje 8 stift kan leverera 150w, och ditt pcie x16 levererar ytterligare 75w. har inte hört om nåt kort som drar 375+ w ännu?

EVGA 3080 FTW3 Ultra har som tillval 450W BIOS.
Asus ROG Strix/Gaming (OC?) samma sak där med 450W BIOS som tillval.
Låg powerlimit är ett problem med ampere för att inte strypa dom.

Permalänk
Medlem

@gamers aha. 450w låter ju helt bisarrt mycket

Permalänk
Medlem

Ja 450W+ är mycket, men så är det ju en riktig kalasbit till kort också inte avsedda för alla skärmar.
Anser man detta mycket kanske kortet inte är vad man är ute efter utan ett 3070 på 240-300ish watt passar bättre om man sitter på tex 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Varför? Försöker inte vara dryg, men varje 8 stift kan leverera 150w, och ditt pcie x16 levererar ytterligare 75w. har inte hört om nåt kort som drar 375+ w ännu?

enligt flera tester så kan Evga FTW3 Ultra dra över 370w ur kartong, så ja.. har själv kollat mitt utan undervoltning med väldigt snäll överklockning och powertarget på 110% så nosade mitt på 400w. (jag kör dock inte så utan detta var bara ett test, jag kör 900mv och 1950Mhz max. då landar jag på max 300w med snitt runt 250w)

Gamersnexus nådde 428w snitt med manuel OC på 3080 FTW3 Ultra..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |