3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Beställde EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA den 26:e November, men har fortfarande status "Delvis bokad".

Valde fel modell med andra ord.

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Skrivet av nallebjoernen:

Min gissning (utifrån mitt egna tankesätt) är att TUF har så högt tryck pga priset vid lansering. Hade lätt hoppat över till en annan modell vid detta laget om det inte vore för att de kostar 2000.- mer atm. Lixom 7990.- kontra 9-10k för samma kort. Har svårt att släppa min order trots att det innebär en lång väntetid. Men nån som väntar på nått gott etc...

Edit: Tycker ändå de är gött av @asus.david och @webhallen som ger oss hjälplösa någon typ av inblick iaf! Lurkat här inne ett par veckor nu för att se vad de har att säga

Asus TUF var helt dominerande för det priset. De har lyckats skapa ett kort som är otroligt bra, inte bara för vad det kostade, utan kvaliteten är väldigt imponerande för en instegsmodell.

Så nu sitter jag i samma sits. Inte nog med att man får betala mer om man ska köpa något annat kort, utan det blir en nergradering om man inte går på toppmodellerna, vilket då blir 2000+ kronor extra som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Asus TUF var helt dominerande för det priset. De har lyckats skapa ett kort som är otroligt bra, inte bara för vad det kostade, utan kvaliteten är väldigt imponerande för en instegsmodell.

Så nu sitter jag i samma sits. Inte nog med att man får betala mer om man ska köpa något annat kort, utan det blir en nergradering om man inte går på toppmodellerna, vilket då blir 2000+ kronor extra som du säger.

Samma här, varför pröjsa +10k för kort som t.om i många fall är SÄMRE än TUF OC för 8k... finns liksom ingen logik i det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

någon som fått sitt zotac amp holo från webbis än då?

Ingen som skrivit. Och igår gick massor med kort tillbaka ifrån "Behandlas" till "Mottagen", inte bara AMP HOLO. Hade suttit fint nu när man har långhelg, men jaja. Borde komma nästa vecka i alla fall.

Permalänk
Medlem

Fan. Är kluven i detta.

Jag vill inte vänta 4+ månader till för att få mitt 3080. Eller ska man försöka chansa 3080ti? Det lär ta lika lång tid att få hem att till o med 4000 knackar på dörren.

avbokade mitt amp för jag är fan nog inte så sugen på betala 10k för kort som inte ens har några bra reviews.

Ska man behöva satsa på en 3070 I alla fall? För det verkar som dom kommer in på lager till och från..

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Samma här, varför pröjsa +10k för kort som t.om i många fall är SÄMRE än TUF OC för 8k... finns liksom ingen logik i det

Jag sade allt det, sen precis beställde jag ett EVGA FTW3 Ultra på Inet

Vet inte om jag tänker ta det, men jag har märkt att man inte kan vela just nu, så jag tänkte att jag beställer ett, och sen får vi se var Asus TUF ligger när jag får det, eller om jag väntar med att öppna EVGA kartongen och lämnar tillbaka om där är någon framgång på TUF. (Skulle aldrig sälja kortet)

Var väldigt hoppfull bara för några dagar sedan, men sen har jag samlat in information här i tråden och på andra ställen, och verkligheten är att det förmodligen handlar om månader och inte bara några veckor.

Permalänk
Skrivet av Hevin:

Jag sade allt det, sen precis beställde jag ett EVGA FTW3 Ultra på Inet

Vet inte om jag tänker ta det, men jag har märkt att man inte kan vela just nu, så jag tänkte att jag beställer ett, och sen får vi se var Asus TUF ligger när jag får det, eller om jag väntar med att öppna EVGA kartongen och lämnar tillbaka om där är någon framgång på TUF. (Skulle aldrig sälja kortet)

Var väldigt hoppfull bara för några dagar sedan, men sen har jag samlat in information här i tråden och på andra ställen, och verkligheten är att det förmodligen handlar om månader och inte bara några veckor.

Hade jag haft mer cash så absolut! Som student är det lite tungt dock då jag lever på sparade pengar från jobbet i sommar
Är ju bra att några avbokar TUF OC så kön bearbetas ner (skämt åsido!)

Sitter på ett gtx 1080 atm så går ingen supernöd på mig, men skulle vara kul med en höjning på 100-130% i 1440p! Det som skulle vara en klapp på axeln efter en sönderarbetad sommar blir förhoppningsvis en födelsedagspresent till mig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Fan. Är kluven i detta.

Jag vill inte vänta 4+ månader till för att få mitt 3080. Eller ska man försöka chansa 3080ti? Det lär ta lika lång tid att få hem att till o med 4000 knackar på dörren.

avbokade mitt amp för jag är fan nog inte så sugen på betala 10k för kort som inte ens har några bra reviews.

Ska man behöva satsa på en 3070 I alla fall? För det verkar som dom kommer in på lager till och från..

Samma här! Införskaffade ett 3070 för 2v sedan via Komplett, men är fortsatt kluven.. Tycker inte priset rättfärdigar prestandan man får, lägg till 1500kr och du får ett kort med mer vram, bandbredd och fps.

FYI, Inet hade inne 8st 3070 EVGA FTW3 ULTRA och 7st 3070 EVGA XC3 ULTRA vid lunchtid (Kan varit fler). Så det finns "gott" om kort tycker jag. Men man ska bara ha tur och vara inne vid rätt tillfälle helt enkelt. Så om du kan kolla sidorna några gånger om dagen så ska det nog lösa sig för dig.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Medlem

Någon som kan länka till någon vettig review av Zotac 3080 Amp Holo? Kort kö på detta hos bland annat Webhallen. Intresserad av temperatur och ljudnivå.

Eller någon här kanske rentav har detta kort och kan skriva några ord.

Permalänk

Nu verkar mitt 3080 faktiskt dyka upp imorgon, bara hoppas att Webhallen hinner skicka mitt nya nätagg idag också, tror inte riktigt mitt gamla 550W bronze räcker till längre.

Permalänk
Medlem

Inet gjorde en fin höjning på evga 3090 ftw 3, igår 21.000, idag 24.000. 😉 Fast de har det i lager i alla fall.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swifty:

Samma här! Införskaffade ett 3070 för 2v sedan via Komplett, men är fortsatt kluven.. Tycker inte priset rättfärdigar prestandan man får, lägg till 1500kr och du får ett kort med mer vram, bandbredd och fps.

FYI, Inet hade inne 8st 3070 EVGA FTW3 ULTRA och 7st 3070 EVGA XC3 ULTRA vid lunchtid (Kan varit fler). Så det finns "gott" om kort tycker jag. Men man ska bara ha tur och vara inne vid rätt tillfälle helt enkelt. Så om du kan kolla sidorna några gånger om dagen så ska det nog lösa sig för dig.

jo men för dom extra "1500" så är det kortet jag väntar/väntat på i över 2 månader vilket känns väldigt mycket längre.
men lite som du säger. Köper jag 3070 så är det strix det blir och det är fortfarande sämre deal än mitt väntande 3080tuf som till och med är billigare.(introduktionpris)
men jag har inte heller sug att vänta 4 månader till, så är lite vilsen 😅

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Om man ändå hade lite sämre självkontroll och kunde impulsköpa ett. ^^

Inet har flertalet 3090 ( 22st Gigabyte, 4st EVGA till det humana priset av 24k nästan! ), bara att låta impulserna styra

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Wow, INET works in mysterious ways.

XC3 Ultra gick från 12-15 till att skickas idag. Går borde väl få den på måndag...

Kolla ordersidan för er som har beställt från inet.

Permalänk
Skrivet av JesperDa:

Inet har flertalet 3090 ( 22st Gigabyte, 4st EVGA till det humana priset av 24k nästan! ), bara att låta impulserna styra

Billigaste i lager kostar drygt 20kkr. Jag är ändå en impulsköpare av rang...

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

Wow, INET works in mysterious ways.

XC3 Ultra gick från 12-15 till att skickas idag. Går borde väl få den på måndag...

Kolla ordersidan för er som har beställt från inet.

När beställde du?

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Skrivet av britt-marieyo:

Beställde ett EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA från Inet 2dec, plockas nu också! Hoppas att det inte dör med ett rött ljus som verkar vara väldigt vanligt på dom korten, kanske första produktionen som hade dessa issues, innan dom bytte färg på clownmunnen? (info ngn?)

https://forums.evga.com/3080-FTW3-Ultra-stopped-working-1-sin...

Edit:

Beställd 2 dec
Skickad 4 dec.

@inet levererar <3

Tjena! Jag har ett 3080 FTW3 Ultra med röd clown mun och har inte haft ett enda problem med det hittills :)! Peppar peppar ta i trä, men än sålänge har det flutit på bra i snart en månad! Ett fantastiskt kort so far!

Permalänk

@webhallen Hur ser det ut med https://www.webhallen.com/se/product/324456-Zotac-Gaming-GeFo... stod 34 i kön när jag beställde, ingen rörelse upp eller ner?

Tack för all info som ges ut här i forumet.

Permalänk
Medlem

Smällde till direkt när jag såg att webhallen skulle få in ASUS ROG STRIX 3080 White. Får se när det dyker upp 😅

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Skrivet av nemod:

Smällde till direkt när jag såg att webhallen skulle få in ASUS ROG STRIX 3080 White. Får se när det dyker upp 😅

Ja det kliade i beställfingret när det kom upp, äckligt snyggt kort, hade passat bra i burken med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Billigaste i lager kostar drygt 20kkr. Jag är ändå en impulsköpare av rang...

Nja, kunde jag vänta till 2019 med The Last of Us så kan jag vänta ett par månader till med Cyberpunk 2077 i värsta fall.
Mina 980 Ti får tugga ett tag till helt enkelt.

För övrigt la jag en beställning på 3080 Ventus OC hos NoN för någon vecka sedan då det hade gått snabbt för en person här att få det.
Hörde av mig till deras kundtjänst igår kväll och fick idag veta att dom har noll koll för stunden på inkommande, så man får väl se hur det slutar.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemod:

Smällde till direkt när jag såg att webhallen skulle få in ASUS ROG STRIX 3080 White. Får se när det dyker upp 😅

Samma här! Hoppas man får info snart om när första batchen skickas, håller koll på scan och där ser det tomt ut även den 7e jan

EDIT: såg fel, 7e dec var det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exerco:

När beställde du?

2020-11-24
Kl.15:08

Har en beställning på vanliga XC3 men det har skjutits upp i 7 veckor nu. Känns som EVGA kör en ASUS med att prioritera deras ULTRA/OC linje före deras vanliga Icke OC kort.

Permalänk
Viking
Skrivet av sbm76:

Någon som kan länka till någon vettig review av Zotac 3080 Amp Holo? Kort kö på detta hos bland annat Webhallen. Intresserad av temperatur och ljudnivå.

Eller någon här kanske rentav har detta kort och kan skriva några ord.

Långt ifrån det tystaste kortet (jag hade ett i en dag, men sålde det då jag dagen efter fick hem ett Gaming X trio). Gaming X Triot är betydligt tystare, för fläktarna hördes på AMP HOLO, vilket de inte gör på MSI’t. Jag har dock ganska dåligt luftflöde eftersom jag har en radiator i fronten.

Det positiva var att det var jäkligt snyggt (imo), också för att det knappt hade coil whine, vilket jag har nu på MSI’t. Men coil whine kan väll vilket kort som helst ha, så vet inte hur mycket modellen har med det att göra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Börjar kännas hopplöst.....

Jag har som många av er väntat på ett TUF sedan 17/9. Har även en beställning på ett 3080 Aorus Master liggandes.

Byggde en ny låda med allt smask man kan tänka sig. För att nu sitta på ett 1660 super jag köpt för sonens dator.
Inget direkt fel på det kortet men det börjar kännas larvigt att ha en 5900x till just det kortet.

Frågan jag ställer mig och säkert många med mig är:

Ska man vänta på ett kort med mer än 10 gb i minne (inte Radeon sitter fast med gsync skärm). Eller betala 11k för ett kort idag med endast 10gb minne?

Är det någon som vet hur långt i tester ett 10 gb kort håller? Hur länge kommer vi kunna använda just 10gb?

Eller ska vi sitta still i båten och vänta på ett 3080ti? Tycker 3090 är för dyrt för vad du får extra.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Skrivet av candyraver:

2 Jan
Komplett
ASUS TUF 3080 OC

vafaaaaa' har ASUS gått på semester eller
edit: eller Nvidia :/

När beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av John Deo:

Börjar kännas hopplöst.....

Jag har som många av er väntat på ett TUF sedan 17/9. Har även en beställning på ett 3080 Aorus Master liggandes.

Byggde en ny låda med allt smask man kan tänka sig. För att nu sitta på ett 1660 super jag köpt för sonens dator.
Inget direkt fel på det kortet men det börjar kännas larvigt att ha en 5900x till just det kortet.

Frågan jag ställer mig och säkert många med mig är:

Ska man vänta på ett kort med mer än 10 gb i minne (inte Radeon sitter fast med gsync skärm). Eller betala 11k för ett kort idag med endast 10gb minne?

Är det någon som vet hur långt i tester ett 10 gb kort håller? Hur länge kommer vi kunna använda just 10gb?

Eller ska vi sitta still i båten och vänta på ett 3080ti? Tycker 3090 är för dyrt för vad du får extra.

Jag tog ett EVGA 3080, tänker att jag eventuellt använder mig av deras step-up program om 3080ti känns lockande. Det som är lite oklart är bara vilket pris de kommer gå efter, skiljer några tusen mellan deras EU-store (som det ej går att handla från) och vad kortet kostar (både hos Inet och i resten av EU).

Permalänk
Moderator
Moderator

Finns 3080/3090 till inköpspris i marknaden som ingen verkar hunnit göra anspråk på ännu.
Såg tråden och trodde det skulle ta 14ms.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Jag tog ett EVGA 3080, tänker att jag eventuellt använder mig av deras step-up program om 3080ti känns lockande. Det som är lite oklart är bara vilket pris de kommer gå efter, skiljer några tusen mellan deras EU-store (som det ej går att handla från) och vad kortet kostar (både hos Inet och i resten av EU).

Ingen dum idé!

Men för oss som inte gått den vägen. Hur snabbt blir 10gb minne för lite?

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av John Deo:

Ingen dum idé!

Men för oss som inte gått den vägen. Hur snabbt blir 10gb minne för lite?

(Kan inte svara för VR, för jag har inte någon koll där)

Finns inget kort svar på det, så länge du inte kör i 1080p eller något, för då kommer det aldrig bli för lite.

Även 1440p är enligt mig säkert. Finns så klart undantag om du köra visa extrema moddar i spel med högupplösta texturer eller något, men i vanliga fall, så ska det inte vara något problem.

Om man inte tänker köra i slideshow FPS i framtiden, så kommer GPU prestandan i sig förmodligen bli en bottleneck före VRAM. Alltså att om du vill fortsätta hålla en hyfsad FPS om 2 år eller mer, så kommer du förmodligen behöva sänka vissa inställningar, vilket då också sänker VRAM kravet.

4K är lite svårare att säga. Ligger helt klart lite mer på gränsen redan nu, och skulle kunna bli ett problem, men är nog fine i 2 år i alla fall, men kanske någon annan har bättre uppfattning av.

Sen generellt så brukar folk överskatta hur mycket VRAM använding går upp med åren. 8GB VRAM i mitt 1080 har varit helt okej i 4 år nu, och precis som jag sade, har jag fått sänka inställningar för att få hyfsad FPS.